Pro úspěšný přechod školy z učebnic na počítače jsou zásadní tři věci: připravení učitelé, fungující technická infrastruktura a kvalitní interaktivní učebnice. Pokud ředitel školy jen neuváženě nakoupí hardware a ostatní neřeší, může pokus o digitalizaci výuky skončit fiaskem. Vyplývá to ze závěrečné zprávy čtyřletého projektu VZDĚLÁNÍ21, který testoval zavedení ICT technologií do každodenní výuky v českých základních školách.
Ředitelé škol, kteří uvažují o zapojení počítačů do výuky, podceňují personální a technickou stránku věci. Často předem řeší pouze to, jestli žákům pořídit raději netbooky nebo tablety a který výrobce hardwaru přijde s lepší nabídkou. Kývnout na výhodnou cenu však automaticky neznamená udělat správné rozhodnutí. Nestačí totiž pouze nakoupit počítače, na přechod k digitální interaktivní výuce musí být připraveni hlavně učitelé.
„Největší brzdou digitalizace české školní výuky paradoxně nejsou peníze na nákup hardwaru, ty školy nakonec vždycky nějak seženou, ale motivace pro učitele,“ říká Pavel Kubů, manažer pro vzdělávání společnosti Intel, jednoho z partnerů projektu VZDĚLÁNÍ21. „Přechod na interaktivní výuku je pro pedagogy náročný a znamená práci navíc, kterou jim bohužel nikdo nezaplatí. Pokud učitelé digitálně učí jen proto, že musí, v podstatě jen vymění učebnici za počítač a nevyužívají možností, které současné informační a komunikační technologie nabízejí,“ dodává Kubů. Projekt VZDĚLÁNÍ21 prokázal, že učit starými metodami s využitím moderních technologií je neefektivní. „Zapojení výpočetní techniky musí jít ruku v ruce se změnou stylu výuky,“ doplňuje Pavel Kubů.
„Navíc hrozí, že když pedagog nezvládne interaktivní hodinu uřídit po odborné ani technické stránce, u žáků a potažmo i jejich rodičů ztratí respekt a autoritu,“ konstatuje Pavel Kubů. Na interaktivní výuku přitom nemusí přejít hned celý učitelský sbor, digitalizaci školy zatím utáhne i jeden nebo dva učitelé. Finanční odměnu, která by podle ředitelů pedagogy motivovala nejvíc, však školy nabídnout nemohou, stávajícím bonusem je rekvalifikace zdarma, automatické opravy testů – žádné stohy papírů opravovaných po večerech doma – a také možnost snadno přizpůsobit výuku na míru jednotlivým žákům, těm nadaným, ale i těm s poruchami učení.
Ředitelé hřeší na to, že IT výuka přiláká nové žáky
Kromě schopných pedagogů škola současně nezbytně potřebuje fungující a spolehlivé technické zázemí a také kvalitní interaktivní učebnice. „Počítače samy o sobě totiž výuku nikam neposunou, naopak zbrklý přechod na digitální výuku může v konečném důsledku nadělat víc škody než užitku. Musí jít o promyšlené a systémové rozhodnutí ředitele školy,“ vysvětluje Pavel Kubů.
I sebelepší příprava učitele na interaktivní vyučovací hodinu je totiž k ničemu, pokud selže technika. Škola proto musí už předem počítat s tím, že potřebuje dostatečný počet zásuvek na dobíjení počítačů, kvalitní širokopásmové připojení k internetu a síťové pokrytí tříd – optimálně wifi či jednotný operační systém. „Na problémy s nedostatečnou kapacitou připojení, výpadky sítě nebo vybitými počítači si stěžovala víc než polovina učitelů i žáků pilotních škol,“ vypočítává Pavel Kubů. S tím souvisí také skutečnost, že ve většině digitálních škol zajišťuje správu sítě některý z učitelů formou částečného úvazku. „Každá digitální škola potřebuje svého vlastního správce IT, ať už v podobě zaměstnance nebo externí služby. Učitel zkrátka nemůže případnou poruchu řešit, když zrovna učí někde jinde nebo se připravuje na vlastní výuku,“ říká Pavel Kubů.
„Ředitelé někdy hřeší na to, že zapojení ICT techniky do výuky vypadá dobře v profilu školy a přiláká nové žáky. Fakt, že digitální třídy jsou pro žáky i jejich rodiče atraktivní a lákají větší počet zájemců o studium, potvrdili všichni ředitelé škol zapojených do projektu VZDĚLÁNÍ21,“ dodává Pavel Kubů.
Děti, které se ve škole na počítači učí, už na něm doma tolik „nepaří“
Žáci pilotních škol hodnotí digitální výuku jednoznačně kladně a 90 procent z nich by ji doporučilo ostatním. „Je to boží, je to sranda, nemusíme tahat učebnice…“ – to jsou některé jejich odpovědi na otázku, v čem je výuka na počítačích lepší. Nejoblíbenějšími prvky interaktivní výuky jsou, vedle rychlého přístupu na internet videa a interaktivní obrázky, takzvané „doplňovačky“. Nestěžují si ani rodiče, naopak 70 procent z nich potvrzuje, že děti učení na počítačích baví více než jen s tištěnou učebnicí a více času jsou také ochotny věnovat domácí přípravě. Motivovaní žáci jsou přitom další nefinanční „odměnou“ pro pedagogy.
„Za jeden z největších úspěchů projektu považuji skutečnost, že žáci digitálních tříd začali počítač vnímat i jako pracovní nástroj, nejen jako herní konzoli, a přestali na něm ve svém volném čase trávit tolik času,“ říká Pavel Kubů. Tuto skutečnost potvrzuje i jeden z ředitelů: „Žáci počítače výrazně více využívají k učení než hraní, jednoznačně se zvýšila jejich IT gramotnost a jsou odpovědnější při využívání moderních technologií včetně bezpečnosti na internetu.“
Brzdou digitálního vzdělávání nejsou peníze, ale hlavně malá podpora učitelů
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
20 komentářů:
V článku se vyskytuje pár pravdivých konstatování, ale celkově je to plácání bez hlavy a paty, kde si první půlka věty protiřečí s druhou a lichý odstavec se sudým... koneckonců počínaje nesmyslným nadpisem. (Tu podporu si mají učitelé chodit sbírat do lesa jako houby? Nebo snad někde leží zbytečných x miliard a čekají, až je na ni někdo použije? Proč tedy od nich stát při rozdávání "evropských peněz" chce, aby si všechno vymýšleli a vytvářeli sami? A není základní "podporou učitele" slušný plat? To už je totiž dokonce otázka spíš desítek miliard...)
Nejlepší podporou učitele je nechat jej dělat svoji práci a čas od času mu poděkovat byť jen rukypodáním.
Stačí tak jednou, dvakrát za pět až deset let. Slyšel jsem o případech, kdy si učitelé, aby ukojili svoji přirozenou potřebu zažít pocit úspěchu, děkují navzájem.
Článek má naprostou pravdu. Naučil jsem se využívat počítač a interaktivní učebnice, ve škole jsem za marťana. Neumím si představit, jak náš ředitel bude motivovat ostatní, když se jim nechce nic měnit v zažitých postupech, což na druhé straně taky chápu. Je to příliš práce navíc, když mnozí umí tak maximálně odeslat mail, jinak jim PC nic neříká.
To Anonymní 11:08Není tomu tak všude. Jsme malá škola /spec./, všechna školení ICT absolvují všichni
učitelé a všichni ve výuce používají PC nebo interakt. tabule nebo si tvoří sami materiály.
Predpokladam, ze kdyz vsichni, tak i ucitele telocviku. Ve specialni skole se to hodi.
Pokud inovace znamena pro zamestnance pouze praci navic, bez jejiho pozdejsiho ulehceni, bez penez ci oceneni, tedy bez nejake vyhody obecne, prirozene nema mnoho chuti se angazovat. Pak nezbyva, nez pouzit osvedceny postup zdejsich ridicich pracovniku: 'Budete to delat takhle. A mate-li nejake pripominky, zastavte se za mnou, ukazu vam ten stoh zadosti o zamestnani'.
V takovem pripade se zacina projevovat rozdil mezi rizenim a vedenim.
Sedych
„Je to boží, je to sranda, nemusíme tahat učebnice…“ Tedy žádné: "Uspěli jsme lépe ve srovnávacích testech, u přijímaček, u maturit..." Tuto formu výuky by měli do škol automaticky přinášet noví absolventi z VŠ - děje se tak? Pro učitele-nadšence bych pak vyhradil semestr či školní rok placeného "volna" k absolvování příslušného kurzu - za pochodu se to lze taky naučit, ale pomalu a jistě ne v oné požadované vrcholné kvalitě. TO JE SCI-FI, CO?
Pracovat s interaktivní tabulí jsem se naučila z e-learningového kurzu, bylo nás tam 8 a každý komunikoval s vedoucí kurzu podle libosti, plus jedna osobní konzultace na fakultě. Bylo to zdarma v rámci grantu. Mladí absolventi to umějí všichni, ale místa ve školství pro ně nejsou.
Chci jen říci, že interaktivní výuka je jen tehdy, když žáci sami pracují s tabulí, dotýkají se jí, přetahují, reagují, doplňují, seskupují atd. - rozhodně ne koukat celá třída na promítání prezentací.
Pracovat s interaktivni tabuli a pocitacem se nauci sikovnejsi cvicena opice. Problem NEKTERYCH kolegu a kolegyn je, ze jsou line/lini a zaspali dobu.
Nejoblíbenějšími prvky interaktivní výuky jsou... takzvané „doplňovačky“.
Co to je ta doplňovačka a které kompetence formuje?
Normálně ty moderní metody pro konkurenceschopnost vůbec neznám a už je mi to po tolika letech reformy blbé. Tak nějaký odkaz, prosím.
... zásadní tři věci: připravení učitelé, fungující technická infrastruktura a kvalitní interaktivní učebnice...
To nestačí, to je málo. Učitelé musí dostat čas, prostor a fungující systém informací pro učitele, včetně komunikačního fóra o používaných vzdělávacích technologiích, používaném software, hardware, materiálech pro výuku a průběžné hodnocení, jakýsi žebříček popularity a kvality používaných technologií, aby netápali každý sám ve svém volném čase, ve stejném prostoru a při hledání stejných vhodných programů, textů, hotových příprav na vyučování (nechci použít hloupé slovo dum a odkaz na nejmenované skomírající fórum s velkým množstvím těchto dum, kde jen jejich procházení a hledání vhodných pro výuku žere čas a nakonec se učitel(ka) naštve a udělá si vlastní přípravu v elektronické formě a dál už to nikomu nedá, taky není komu a taky proč, když by to bylo zadarmo).
A samozřejmě možnost pro vyučující účastni se nejrůznějších kurzů, konferencí jak externích prezenčních i webinářů, tak interních přímo ve školách.
Nejmenovaná firma pořádá po instalaci svých interaktivních tabulí pro vyučující krátké kurzy, což je dobrý první krok a jako druhý krok je nutné, aby všichni vyučující měli možnost si naučené ihned nebo do tří dnů také vyzkoušet a mít možnost novou techniku také používat. V praxi se běžná stává, že škola má několik tabulí (nebo jiné techniky) a několik vyučujících je má k dispozici a ostatní zůstávají ante portas bez přístupu i bez možnosti s nimi pracovat a být kladně hodnoceni vedením školy, že používají novou techniku.
být kladně hodnoceni vedením školy, že používají novou techniku.
Už jenom ty zásadní tři věci jsou jako ze sci-fi. Tak tu z toho, prosím, nedělejte "Matrix".
pro anonymni 24.6. 15:54
Co že umí všichni noví absolventi?
Většinou jen kecat a chtít hned co nejvíc peněz, za co nejmíň práce.
Vždy se tady u debat na téma digivzdělávání pobavím. Učím na Zš - přírodopis, chemii a informatiku. V chemii jsou děti nejradši, když máme hodinu plnou pokusů, v přírodopisu, když jdeme na zahradu a pozorujeme, v informatice rádi dělají všechno, čím je zabavím. Nechápu, proč by mělo být vše digi (je to moderní....), souhlasím s tím, že velká část kolegů je moc líná na to, aby si vymýšleli nové přístupy ke své práci, když je nikdo /ředitel/ nenutí... Většina kolegů umí a chce používat prezentace - je to pohodné.... Navíc dnes na pedradě jsme se hodinu bavili o testování ČŠI a budeme asi jen trénovat testy... Štěstím je, že už budou prázdniny a bude čas na relaxovááááníííí...
24. června 2013 11:08
24. června 2013 12:52
24. června 2013 17:07
Vážení kolegové, problém vidím úplně jinde. Za pět let máte z vašich digi pomůcek hromadu nepotřebného šrotu, který bude recyklován někde v Číně. Za co si prosím koupíte nový výkonný hardware? Za peníze od MŠMT, zřizovatele, dárců,..? Jsme příliš velkými idealisty a přikláním se k názoru 24. června 2013 19:53. Pracovní činnosti v dílně, přírodopis v přírodě, fyzika a chemie pokusy, matematika rozvíjení logického myšlení, představivosti,...Technika není cíl, ale jen prostředek. Není to tedy o lenosti, ale pouze o používání zdravého selského rozumu.
Souhlasim
Technika není cíl, ale jen prostředek.
Vždycky jsem si říkal, jaká by to byla paráda, kdybychom v informatice měli každý svůj notebook. A když by se zjara udělalo hezky, šli bychom ven, do přírody, a tam bychom si na ty noťase sedli, aby nás nestudilo do zadele a celou hodinu bychom si povídali o tom, co všechno bychom dělali, kdybychom pořád nemuseli trčet na fejsbůku.
Jenže vývoj jde nezadržitelně dopředu a sny se rozplývají. Copak se dá dnes na ty tablety sednout?
Dá, leč strašně kloužou.
A teď babo raď: X let se u nás ve škole vydupávalo moderní IT vybavení a přesně ve chvíli, kdy se to povedlo a i učitelé (mnozí z kategorie "pro starší a pokročilé"!) zvládli SmartBoard apod., bylo z moci politicko-kamarádské sesazeno staré vedení a nahrazeno čímsi, co vylezlo zpod shnilé klády a navíc je totálně IT negramotné. Tudíž okamžitě vykoplo ajťáka jako nepotřebný odpad, zrušilo PC výuku a těsně před dokončením dumů prohlásilo, že radši vrátí celou dotaci, než aby se s tím obtěžovalo. Tomu říkám motivace pro další práci jak prase!!!
Nenápadně podstrčte vedení některý z dokumentů MŠMT apod., z nichž vyplývá, že v nejbližším kvartálu ba pětiletce bude jedním z prvních kritérií hodnocení práce školy a její konkurenceschopnosti - rozvoj nových výukových technologií a ICT. Současně bych pozval TV Nova - baží po skandálech, což toto je.
Re: 25. června 2013 3:15 - Práskněte nám je, zůstanete anonymní ;-)
Okomentovat