Co přinesl týden 17.–23. 6.
Témata týdne:
Kampaně k cílům vzdělávání prezentují závěry; MŠMT hodnotí kladně letošní maturity; EDUin analyzuje, které problémy ve státní maturitě přetrvávají.Výrok týdne:
„Podívejte, lidi si pořídí děti a pak chtějí, aby se o ně od dvou tří let staral stát. To přece není vůči těm dětem zodpovědné a ani to není jinde v Evropě obvyklé. Za svého pobytu v Anglii jsem viděl, že třeba tam toto není vůbec běžné. Pokud rodiče musí chodit do práce, tak malé děti hlídají například babička s dědečkem nebo chůva.“Martin Jelínek, vedoucí brněnského magistrátního odboru školství, na otázku redaktorky MF DNES Nepřijatých dětí jsou letos víc než dva a půl tisíce. Co s tím hodlá město dělat?
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- Kvalitní škola pro každé dítě v každé škole – další materiály a postřehy z konference MŠMT, EDUin a Pomáháme školám k úspěchu: Přečtěte si článek Michala Komárka z Literárních novin, který se konference zúčastnil a reflektuje zásadní rozhodnutí MŠMT a závěry kampaní. Ke zhlédnutí doporučujeme na krátkých videích vystoupení hlavních protagonistů, prostudovat si můžete také vyhodnocení veřejné konzultace ke Strategii 2020, kterou uveřejnilo MŠMT.
- MŠMT hodnotí letošní maturity kladně: MŠMT si předsevzalo, že při letošních maturitách minimalizuje negativní dopad průběhu zkoušek na studenty a tohoto cíle podle svého vyjádření dosáhlo. Senátor Chládek apeloval na ministra školství, aby řešil letošní špatné výsledky žáků v matematice, které ČSSD připisuje nekvalitní výuce na školách a nekvalitním dovednostem a znalostem žáků (v dřívějších vydáních beduina jsme upozorňovali na to, že problém lze vidět i jinde, např. v konstrukci matematických testů; k zhodnocení situace chybějí „tvrdá“ data). Poslechněte si jeho vyjádření na videu a přečtěte krátké prohlášení. Tomáš Feřtek v tiskové zprávě analyzuje, co se oproti loňským maturitám podařilo zlepšit, a které problémy přetrvávají. V červnu proběhlo také veřejné slyšení v Senátu na téma budoucnosti státní maturity, poslechněte si rozdílné názory odborníků, např. bývalého ministra školství Petra Piťhy nebo Ondřeje Hausenblase.
- Máme dělit děti do skupin podle dovedností? Zahraniční článek popisuje vývoj v USA, kde se v 80. letech minulého století upustilo od dělení dětí do skupin podle úrovně dovedností, přičemž se k této praxi americké školství nyní vrací. Uvedenou zkušenost nesmíme ovšem zaměňovat s tzv. společnou školou (do jedné školy chodí děti různých schopností a předpokladů). Další článek popisuje tipy, jak dosáhnout efektivního učení žáků ve skupině. Krátké české shrnutí obou textů čtěte zde.
- Za špatné vysvědčení knihu! Proč by právě děti se „špatným“ vysvědčením měly dostat knihu, uvažuje v blogu Dominik Dvořák.
- Knižní tipy – Summerhill a První věta: Poprvé v Česku vychází kniha o legendární „demokratické škole“ Summerhill – škole, ve které si žáci sami rozhodují o tom, co, kdy, kde, jak či od koho se budou učit a která navíc existuje už od roku 1921. Knihu První věta vydala Smysluplná škola, ZŠ a MŠ Lyčkovo náměstí v Praze, a je výsledkem celoročního literárního projektu jejích žáků.
- Co je v dnešní době vzdělanost? Doporučujeme zamyšlení Jimmyho Hayeka, který polemizuje s kritikou vzdělanosti z úst Václava Klause. K tématu se vztahuje také článek na České pozici Kam se ztrácí vzdělanost?
Inspirace z (a do) praxe
- Dětská univerzita se opět otevře zájemcům: Rodiče mohou již nyní hlásit svoje děti na přednášky a kurzy Dětské univerzity UP v Olomouci. Určena je pro děti od 8 do 12 let a více se dočtěte zde.
- Střední odborné školy mohou získat zajímavou spolupráci s firmami a stát se pilotními školami projektu Pospolu: Školy mohou v projektu navázat partnerství s firmami, na každé z nich je vyčleněno 1,75 mil. Kč. Přihlásit se je možné do 8. srpna. Podrobnosti o výběrovém řízení najdete zde.
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
- 24. 6. Konference DisCo 2013: New technologies and media literacy education (Praha)
- 24. 6. Diskuzní seminář „Jak spolu souvisí národní rámec kvalifikací a kvalita vzdělávání?“ (Praha)
- 27. 6. EduFórum – Desáté setkání v Praze (Praha)
Více akcí a podrobnosti ke každé z nich najdete v EDUkalendáři.
Průvodce světem vzdělávání bEDUin vám přináší pravidelné týdenní přehledy nejzajímavějších událostí z oblasti vzdělávání. Přináší rychlý přehled s krátkým komentářem, který vás udrží v obraze. V případě, že jej chcete získávat každé pondělí do své e-mailové schránky, stačí vyplnit e-mailovou adresu v pravém sloupci webu EDUin.cz.
4 komentářů:
Jelínek je tupé arogantní úřednické prase. Ve slušném městě (státě) by jej po podobném rozhovoru vyhodili na hodinu.
lidi si pořídí děti a pak chtějí, aby...
No, lidi jsou fakt divný. Nakoupí si třeba automobily, a pak hořekují, že jsou mizerné silnice, že?
Není-li text vyrván z kontextu nadsázky pytlikovského stylu, pak to je teda fakt vůl, a je třeba jej vykopnout směrem z magistrátu neodkladně.
A kdo ho tam dosadil? Oni tam nemají žádné voliče do zastupitelstva?
Myslím, že si ten Jelínek zaslouží něco víc než vykopnout.
Aby do důsledků alespoň dodatečně pochopil, že to, že se rodí dost dětí, notabene takových, které pak dobře vychovávají rodiče, kteří si na starání se o ně dokážou vydělat, není jen věc těch rodičů, ale i nás všech.
Zaslouží si vychutnat důsledky eventuální praktické realizace svého "názoru na svět" až do dna a nedostat žádný (státní, "průběžnosystémový") důchod.
Okomentovat