bEDUin 22/2013: Ideální kamarád šesťáků a deváťáků je bílý, štíhlý a nevybočuje – závěry výzkumu

úterý 4. června 2013 ·

Podívejte se, co přináší aktuální týdenní přehled bEDUin.


Co přinesl týden 27. 5.–2. 6.

Témata týdne:

debata o tom, zda zrušit, či nezrušit maturitu; letošní maturity mají potíže s hodnocením otevřených úloh; AMATE překládá návrh na podobu maturity 2018+ z cizích jazyků; Centra inkluzivního vzdělávání (CPIV) skončí v červenci; výzkum ukázal, že české děti mají ve velké míře rasistické postoje; některé české projekty eTwinning dostaly dokonce evropskou cenu; nominujte na cenu Eduína 2013; Slovensko diskutuje o stavu školství

Výrok týdne:

„Pokud se má dosáhnout plného potenciálu hodnocení, je třeba, aby jednotlivé součásti hodnocení vytvářely soudržný celek. Jen tak je možné vytvářet synergie mezi jednotlivými složkami, vyhnout se duplicitním úkonům a předcházet nesourodosti cílů. (…) To hlavní, o co jde při hodnocení, je zlepšení postupů používaných ve třídě a postupů, jimiž se žáci učí.“
Z nové zprávy OECD o hodnocení vzdělávání, která porovnává systémy hodnocení v různých zemích a nabízí rady, jak využít hodnocení ke zlepšování kvality, rovnosti a efektivity vzdělávání. (více na ČŠI)

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Vybavit školy technologiemi nestačí: Přečtěte si porovnání ČR se zeměmi Unie v efektivitě využívání ICT ve výuce. Přestože jsou české školy vybaveny technologiemi velmi slušně a učitelé tvrdí, že se v nich dále vzdělávají, ve výuce se to odráží jen málo. Známý fakt, že klíčovým prvkem pro kvalitní vzdělávání je kvalitní učitel, potvrdil také kulatý stůl MŠMT. Pro zajímavost doplňujeme, že od roku 2015 nesmí na českých školách vyučovat nekvalifikovaní učitelé nebo ti, kteří nezahájí studium na VŠ.
  • Otevřené versus uzavřené maturitní otázky: Maturitní testy obsahují hodně uzavřených otázek, jejichž správné řešení se dá přímo při maturitě s úspěchem šířit jednoduchými „študáckými“ způsoby. Oldřich Botlík popisuje slabinu těchto úloh. Matematika obsahovala letos otevřených úloh více, ale CERMAT bohužel není schopen školám poskytnout jejich přehledné hodnocení – školy obdrží jen přehled s počtem stržených bodů v jednotlivých úlohách. Doporučujeme ke čtení zvlášť zajímavou korespondenci jednoho ze stěžujících si učitelů s pracovníkem CERMAT na toto téma. Na naléhání CERMAT svolil, že předá podrobnější výsledky těm školám, které o to požádají. Proč ne hned a proč ne všem?
  • Ideální kamarád má stejnou barvu pleti, není obézní a nijak nevybočuje: Tak si představují čeští šesťáci a deváťáci ideální přátelství. 40 %z nich by se zapojilo do pochodu proti Romům, jen 8 % by jej odsoudilo. Mnoho dětí také považuje bulvární tisk za sdělnější než texty seriozní. Vyplývá to z výzkumu Scio (kompletní zpráva). O cílené šikaně romských dětí na základních školách vypovídá také pracovnice OSF a představuje program vzájemné pomoci pro mladé Romy. Taktika MŠMT je v otázce inkluzivního vzdělávání zatím vzhledem k postojům veřejnosti spíše opatrná, kritizuje ji ombudsman. K tématu doporučujeme sice trochu emotivně vypjaté video, které nicméně vystihuje řadu problémů a otázek inkluze.
  • Nominujte na cenu Eduína 2013: Přihlaste zajímavou iniciativu nebo projekt s pozitivními dopady na vzdělávání na novou cenu Eduína 2013 a prohlédněte si dosud navržené nominace.
  • Slovensko prožívá veřejnou diskusi o školství: Slovenský ministr školství předložil Správu o stave školstva. Zde se s ní můžete ve zjednodušené podobě seznámit a Slováci mají možnost vyjadřovat svoje názory online. Mezi opatřeními jsou jak progresivní kroky (např. zvýšení platů učitelů na nejméně 75 % výše vysokoškolských platů), tak i takové, které se v ČR zatím příliš neosvědčují (jmenování ředitelů škol výhradně v kompetenci zřizovatelů).
  • 10 postřehů z Montessori: Přečtěte si článek Tomáše Hajzlera, který popisuje 10 zajímavých rysů, jimiž se podle něj vyznačují tzv. svobodnější školy. Článek vychází z osobní zkušenosti autora.

Inspirace z (a do) praxe

  • Uvažujete o osobité prezentaci svojí školy? Inspirujte se u ředitele ZUŠ Hostivař Jiřího Stárka, který vám v nevšední prezentaci ukáže, jak si poradil s novým logem školy.

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 5. 6. Konference Testováním ke kvalitě vzdělávání 2013 (Praha)
  • 6. 6. Přednáška Jak připravit dítě na bezproblémový nástup do školky a školy (Praha)
  • 6. 6. EduFórum – 2. setkání v Brně (Brno)
  • 7. 6. Pedagogický workshop „Výchova k odlišnosti“ (Praha)
  • 13. 6. Mezinárodní vědecká konference školského managementu (Praha)
  • 14. 6. Konference Kvalitní výuka pro každé dítě v každé škole. Jak toho dosáhneme?(Praha)
Více akcí a podrobnosti ke každé z nich najdete v EDUkalendáři.

Průvodce světem vzdělávání bEDUin vám přináší pravidelné týdenní přehledy nejzajímavějších událostí z oblasti vzdělávání. Přináší rychlý přehled s krátkým komentářem, který vás udrží v obraze. V případě, že jej chcete získávat každé pondělí do své e-mailové schránky, stačí vyplnit e-mailovou adresu v pravém sloupci webu EDUin.cz.

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.