Jestliže dítě protiprávně nebylo přijato do mateřské školy, měl by krajský úřad v odvolacím řízení dítě přijmout dodatečně, i kdyby tím došlo k překročení maximální kapacity míst ve školce. Je pak povinností zřizovatele, aby před zahájením školního roku uvedl školku do souladu se zákonem tím, že její kapacitu navýší.
Zástupce veřejného ochránce práv v návaznosti na dřívější apely ochránce znovu doporučuje ředitelům a ředitelkám mateřských škol nechávat si volná místa jako rezervu pro účely odvolání. Nepřijaté dítě se může prostřednictvím zákonných zástupců odvolat proti rozhodnutí o nepřijetí do školky ke krajskému úřadu. Pokud by odvolání bylo úspěšné, náprava by měla znamenat dodatečné přijetí dítěte do školky. Z praxe minulých let však vyplývá, že v době, kdy se rodiče nepřijatých dětí odvolávají, všechna místa v mateřské škole jsou už obsazená. I když proto krajský úřad zrušil rozhodnutí ředitele či ředitelky mateřské školy jako nezákonné, nemělo už dítě šanci na dodatečné přijetí. Ředitelé školek pak jen vydali nové, již zákonné rozhodnutí o nepřijetí dítěte z důvodu naplněné kapacity.
„Právo odvolat se postrádá v tomto pojetí faktický význam a stává se jen formalitou. Jeho smyslem přitom má být napravení nezákonného stavu,“ konstatuje zástupce veřejného ochránce práv Stanislav Křeček.
Typicky nezákonným rozhodnutím jsou situace, kdy do školky nebylo přijato dítě v posledním roce před zahájením povinné školní docházky, které nemělo trvalý pobyt v obci, v níž se školka nachází, ačkoli přijaty byly i děti mladší.
Podle zástupce veřejného ochránce práv by krajské úřady, které právě nyní rozhodují o odvolání nepřijatých dětí, měly svůj postup změnit právě pro případ, že si ředitelé nenechají žádná volná místa jako rezervu. „Jestliže krajský úřad dospěje k závěru, že dítě nebylo přijato v rozporu se zákonem, měl by toto rozhodnutí změnit. To znamená nikoli zrušit a vrátit řediteli k novému rozhodnutí, jak tomu bylo dosud, ale krajský úřad by měl sám rozhodnout o přijetí dítěte do mateřské školy,“ zdůrazňuje zástupce ombudsmana s tím, že krajské úřady by měly takto postupovat i v případě, že dodatečným přijetím dítěte dojde k překročení maximální kapacity dětí ve školce.
Maximální kapacitu žáků ve třídě mateřské školy, stanovená školským zákone a navazující Vyhláškou o předškolním vzdělávání, zavazuje školu a zřizovatele. Nemůže však být na újmu dítěti, které nebylo protiprávně do mateřské školy přijato. V této souvislosti zástupce ombudsmana připomíná, že předním hlediskem při rozhodování musí být nejlepší zájem dítěte a jeho právo na vzdělání.
Protiprávní stav překročení kapacity mateřské školy navíc nevzniká přijetím „nadlimitních“ dětí, ale až tehdy, pokud by do začátku školního roku nebyl faktický stav uveden do souladu se zákonem. Je úkolem zřizovatele, aby do začátku školního roku zajistil soulad se zákonem tím, že kapacity mateřské školy navýší. Může tak učinit buď formou výjimky z nejvyššího počtu dětí podle školského zákona, nebo vytvořením nových kapacit.
Zástupce ombudsmana v této souvislosti upozorňuje na dlouhodobou nedostatečnou kapacitu míst v mateřských školách a na nečinnost mnoha obcí, které školky nezřizují či nerozšiřují podle potřeb svých občanů a spoléhají na to, že děti z jejich obce budou přijaty do mateřských škol jinde. Takový přístup vede nejen k obtížnému rozhodování o tom, které děti se srovnatelnými potřebami do školky přijmout a které nikoli, ale nedostatečné kapacity školek také znemožňují ekonomicky aktivním rodičům rychlý návrat do zaměstnání, což pro ně může mít zásadní sociální dopad.
Ministerstvo školství je dlouhodobě nečinné a nepodniká žádné kroky k tomu, aby odvolací řízení proti nezákonnému rozhodnutí přestala být pouhou formalitou bez skutečného dopadu. MŠMT by také mělo hledat legislativní řešení, které by upravilo vymahatelnost finanční spoluúčasti obcí na předškolním vzdělávání dětí v případě, že samy mateřskou školu nemají.
Na straně zřizovatelů je pak zřetelná neochota zabývat se nedostačující kapacitou školek a reagovat na vysokou poptávku. Tento stav vede zástupce veřejného ochránce práv k názoru, že odpovědní aktéři tyto problémy řešit nechtějí a místo toho vyčkávají, až populační přírůstek v České republice poklesne natolik, že bude stávající kapacita mateřských škol opět dostačující.
Zdroj: Ochránce.cz
Veřejný ochránce práv: Dítě lze přijmout do školky i nad kapacitu míst
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
4 komentářů:
No to je paráda!
Jen mi pořád vrtá hlavou, proč učitelky v přeplněných školkách třeba taky nemají žádné osobní hodnocení či odměny, nebo že je dokonce ředitelé škol přeřazují do nižší platové třídy. Prý nejsou peníze, říkají ti kovaní školní menežeří.
To už ale ombudsman nedořeší.
Tak to je v poho - proste se to navysi. Kdyz nemame, tak se proste zadluzime, on to nekdo zatahne. Tohle socanske mysleni bych cekala vsude, jen ne u ombudsmana.
Mozna by takhle sel resit bytovy problem bezdomovcu - proste se jim byty prideli a ono se to pak nejak zaonaci.
To je tedy hozena rukavice Marcelovi!
Vyhláška o předškolním vzdělávání říká, že ve třídě MŠ může být 24 dětí. Téměř všechny školky už mají navýšený počet dětí na třídu na 28 dětí, aniž by jim zřizovatel nařizoval přijmout další děti nad kapacitu. Nevím, jestli tohle veřejný ochránce práv vůbec tuší.
MŠ zřizované obcemi tzv. státní musí dodržovat takové podmínky z hlediska bezpečnosti a hygieny, tvorby vzděl. programů, kvalifikace učitelek apod. / až to hraničí s buzerací - protože každý bezpečák nebo hygienik chce něco jiného /, ale firemní školky nebo skupiny dětí - jsou hlídárnami, které z tohohle hlediska nemusejí dodržovat prakticky nic. Neměl by touto nerovností zabývat pan ombudsman?
Okomentovat