Česká školní inspekce v rámci IPn projektu Kompetence III vydává český překlad shrnutí zprávy OECD o hodnocení vzdělávání. Překlad byl zpracován v rámci klíčové aktivity „Posouzení systému evaluace a monitoringu“ a srovnává zkušenosti 28 zemí OECD, analyzuje přednosti i slabé stránky různých systémů hodnocení a nabízí rady, jak využít hodnocení ke zlepšování kvality, rovnosti a efektivity vzdělávání. Projekt Kompetence III je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Celkové shrnutí a přehled jsou zpracovány na základě dokumentu OECD publikovaného v roce 2013 s názvem Synergií k lepšímu vzdělávání: mezinárodní pohled na hodnocení ve vzdělávání; Zpráva OECD o hodnocení ve vzdělávání, OECD Publishing, Paříž.
Více informací je k dispozici na webové stránce: www.oecd.org/edu/evaluationpolicy.
- Preklad-Summary-OECD-Synergies (562kB PDF)
- Summary-OECD-v-AJ (2,6MB PDF)
- OECD-REVIEW_Synergies-AJ (9,6MB PDF)
5 komentářů:
Synergie vzniká jinak než představami o slepení nesourodých kontrolních mechanismů, které slouží různě chápající "odborné veřejnosti" jež ve školách nežije a na které ve školách stějně není čas ani chuť. Tento materiál je svědectvím opětovného úniku k tvrdým datům, místo rozvoje skutečných dovedností učitelů, kteří se stejně musí rozhovat citem a podle situace. Za současného emočního stavu učitelů je tento materiál jen sci-fi. Je ale prevděpodobné, že může být alibistickou inspirací pro napsání dalšího projektu, který bude testovat kvalitu, která ve skutečnosti ubude, neboť projekty berou šťávu a čas na skutečnou pozornost k dětem a jejich potřebám ..
Jak dlouho ještě .. ?
Obsah z toho dokumentu vnímám být téměř v přímém rozporu se sdělením o smutné realitě testování v zemi jedné z nejtestovanějších:
http://www.eduin.cz/clanky/vzdelavaci-jaro-ve-velke-britanii/
Vyvstává řada otázek:
* Komu a k čemu testy mají sloužit?
* Je hypotetický cíl testování, aby všichni dosáhli 100%? A co potom?
* Mají testy motivovat k dosahování lepších výsledků v testech?
* Je cílem zavádění testování zlepšování vzdělávání?
* Pokud mají za cíl zlepšovat vzdělávání, jakými působícími faktory toho budou dosahovat?
* Jakým potřebám/účelům má vzdělávání sloužit? Jde především o potřeby žáků? Jde o potřeby společnosti? Jde o potřeby těch, kteří ve společnosti "vládnou"?
* Jaké jsou skutečné (opravdu skutečné) potřeby těch, kterým má vzdělávání sloužit?
* Opravdu je testování, ve stylu jakým je prezentováno v dokumentu, tím správným řešním k uspokojování potřeb těch, kterým má vzdělávání sloužit?
Můj názor je takový:
* testy by měly být volitelné, anonymní s možností zveřejnění
* testy by primárně měly sloužit jako zpětná vazba o pochopení/zvládnutí učiva
* testy by měly být k dispozici hned po osvojení testované části učiva
* hodnocení by mělo jít mnohem dál za výsledků testů
Mintaka
Oficiální instituce se musí vyjadřovat odborně a přijatelně. Obyčejným jazykem by se dalo říci: absolutně jsme ztratili kontrolu nad vzdělávacími výsledky, nad kvalitou práce žáků, učitelů a celých škol. A pokud se nám nepodaří najít prostředky, jak motivovat/donutit/přimět žáky, učitele a školy k lepší práci s viditelnými a všeobecně kontrolovatelnými, transparetními výsledky, školství půjde dál do kytek. Žák (učitel, celá škola) musí vědět, že se někdo dívá a není jedno, že se dotyčný fláká, případně podvádí, opisuje, falšuje, předkládá plagiáty. Jestli to hodně rychle nezměníme (tedy stát, kdo jiný), je tu jediné celospolečenské řešení - neboť podvádí a fixluje se všude: cesta k nové totalitě. Zdá se mi, že máme nakročeno.
přimět žáky, učitele a školy
Tuhle jsem vařil hrách, čočku a luštěniny.
Rád bych připomněl že školu od jaktěživa tvoří učitelé a jejich žáci. Žáci za svými učiteli přicházejí, aby se něco naučili. Všechno, zdůrazňuji že všechno, ostatní jen servis, aby se učitelům lépe vzdělávalo a žákům se lépe vzdělávalo.
Ještě se mi nestalo, aby se mne někdo někdy jen tak mezi řečí poptal, jestli by mohl pro mne a moje žáky něco udělat, aby se nám lépe pracovalo.
Buzerovat umí kde kdo, ale řešit problémy? No to si nějak poraďte, pane kolego.
Pardon, ale to nesedí.
Hrách je luštěnina.
Ale žák není škola. Školu tvoří především ředitel, zřizovatel a kupy papírů. Žáci ani učitelé nejsou moc vidět.
Okomentovat