Piráti jsou znepokojeni nezákonným postupem České školní inspekce a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, které nutí základní školy a žáky 5. a 9. tříd základních škol k účasti na generální zkoušce plošného testování. Přitom nejsou definovány cíle tohoto testování a je zřejmé, že hrozí zneužití výsledků proti školám a jejich ředitelům, učitelům i žákům samým. Vlastní aplikace pro testování je nekvalitně připravená a její instalace neúměrně zatěžuje pracovníky škol, které nedostanou za více práce zaplaceno, přestože je projekt testování hrazen z prostředků Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Plošné testování je pozůstatkem populismu exministra Dobeše
Přesto, že je ze strany ČŠI a MŠMT argumentováno důležitostí testování pro zvýšení úrovně vzdělanosti žáků a studentů, pravým důvodem je naplnění Programového prohlášení vlády, ve kterém se praví: “Vláda zavede pravidelné zjišťování výsledků vzdělávání v 5. a 9. ročníku základního vzdělávání. Bude dále stimulovat transparentní zveřejňování výsledků škol potřebné pro jejich srovnání s akcentováním rozdílů na úrovni vstupů (odlišné vzdělání přijímaných žáků) pro optimální porovnatelnost poskytovaného vzdělávání.” Za pozornost stojí, že se zde vůbec nemluví o zlepšování celkové úrovně vzdělávání ani o jeho přibližování požadavkům 21. století, ale důvodem je srovnávání škol. Tak také zpočátku populisticky argumentoval exministr Josef Dobeš, když testování vyhlašoval. Měl to být nástroj pro srovnávání škol, učitelů a žáků, zdroj informací pro následnou selekci. Po bouřlivých protestech ministr odstoupil, ale generálky testování běží dál. Nikdo nevetoval původní Dobešova prohlášení a záměry, jen se o skutečných důvodech nemluví.Testuje se dle nevyhovujících standardů
Inspekce uklidňuje znepokojené rodiče a ředitele, že nejde o srovnávací, ale ověřovací testování, nebudou prý sestavovány žádné žebříčky, jen se ověří, zda žáci zvládli to, co zvládnout měli. Ověřuju-li něco, tak to musím dělat vzhledem k nějakému cílovému kritériu. Tímto kritériem mají být standardy. Standardy byly zpracovány, staly se přílohou RVP. Jejich úroveň je ale nestandardní. Jednak je úroveň i forma zpracování velmi rozdílná mezi jednotlivými oblastmi (český jazyk, matematika, anglický jazyk). Dále i dle prohlášení inspekce jde o minimální požadavky, dokonce odpovídající tomu, co by měl zvládnout žák z nižšího ročníku. Naskýtá se otázka, jakou vypovídací hodnotu potom takové testování má. Se standardy nejsou spokojeni ani zadavatelé, stále se na nich pracuje, dle dostupných informací o přístupu zpracovatelů se lze obávat, že jde spíše o návrat do minulého století.Jedním z používaných argumentů, které mají zdůvodnit nutnost plošného testování, je světovost pod heslem “všude se testuje”. To však není pravda, od testování se ustupuje. Tam, kde se nejvíce prosazovaly kvantitativní metody práce a ověřování výsledků ve vzdělávání oproti metodám a hlediskům kvalitativním, jsou problémy ve veřejném vzdělávání největší (USA, Velká Británie). Naopak ve Finsku, které je v současnosti považováno za stát s nejlepším vzdělávacím systémem v Evropě, testování, měření téměř nepoužívají. Kvalita školství je zde založená na prestiži, dostatku peněz, na skutečné podpoře ze strany státu, a to při velice vysoké autonomii škol. U nás je přístup zcela opačný, peněz je málo, podpora je jen ve volebních programech, snaha o kontrolu a centralizaci je vzrůstající.
Chybí vize cílů vzdělávání
Zásadní problém vidíme v tom, že náš vzdělávací systém postrádá jasnou vizi, čeho chceme dosáhnout, co by mělo být cílem. Pro jakou společnost, pro jaký svět děti vychováváme a vzděláváme, na co je chceme připravit. Zatím to vypadá, že mají školy produkovat výrobní nástroje, kolečka do soukolí ekonomiky. Ale chceme-li zdravou a spokojenou společnost, musí se skládat ze zdravých a spokojených lidí. Ke zdraví a spokojenosti však rozhodně nevede cesta přes plošné testování, k němuž jsou pokusné osoby nuceny vydíráním rodičů a učitelů školní inspekcí a ministerstvem školství.Kontakt
PhDr. Lenka Matoušková, 2. místopředsedkyně Pirátů a garant programového bodu Vzdělání, lenka.matouskova@pirati.cz, 605 583 724
8 komentářů:
Nejvíce dopadnou na hubu učitelé Čj,Aj,M. Někteří ambiciózní páni ředitelé si viníky průměrných výkonů průměrných a podprůměrných žáků nenechají na sobě a začnou dělat pořádky. Odehrávalo se to i loni na škole, kde jsem učil.
"přestože je projekt testování hrazen z prostředků Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost."
Dolů se nic nedostane, protože všechny penízky se zachytí u těch nahoře. Je to úplně stejné jako při tvorbě ŠVP. Dělali jsme to ve volném čase a naprosto zdarma. Nahoře si mastili kapsy jak jen to šlo. Za hodinu školení 600,- Kč na hodinu.
Proboha, koho zajímá stanovisko Pirátů? No je tu aspoň sranda na té České škole :-) :-)
O těch češtinářích, matikářích a angličtinářích máte pravdu. Nejenom že odesírají v našem školství to nejhorší už jenom množstvím oprav, odpovědností za přijetí žáků na SŠ, odpovědností za jejich solidní existenci na těchto školách a dnes už v podstatě i odpovědností za jejich zmaturování, protože maturitní testy jsou ze dvou třetin úlohy ze základky, ale nyní na ně kydne i odpovědnost za výsledky plošného testování. Když plošně testovat, tak všechno, ať se ukáže, že třeba náš dějepisář děckám jen pouští videa ze 2. světové války a že přehled nemají žádný, anebo nechť mají odpovědnější větší plat.
odpovědný je i ten dějepisář, který pouší filmy z 2. světové války - myslíte, že si to na youtube mezi "kravinkami" sami žáci hledají???
Jenže u nás pak děti nevěděly ani to, kdy že ta druhá světová začala a skončila. Po 4 hodinách promítání si pamatují jen to, že tam byly tanky, hodně mrtvých a že na polívku se stály fronty.
to toho věděly ty děti celkem hodně, nevím, proč by si měly pamatovat podružnosti...
Také si myslím, že jde o to, aby ty děti měly tak nějak ten základní přehled. Když bude mít jedno každé tablet nebo něco na ten způsob, a budou to potřebovat pro svoji konkurenceschopnost pro 21. století vyhledají, zpracují, tvůrčím způsobem, v souladu s blůmovou taxonomií vzdělávacích cílů, upraví a uloží informace o tom, čí ty tanky byly, kolik milioný lidí umřelo a jak vlastně dlouho se stály ty fronty.
Také si mohou vyluštit důmovskou křížovku nebo něco oklikat na interaktivní tabuli. Podstatné je, aby to bylo dostatečně zábavné.
Čši prošetřilo, jestli mají ve školách dostatečně pitomé vzdělávací programy, a teď těm školám za evropské penízky jako přivýdělek poutahují šrouby. hehe
Okomentovat