Vymýšlí, jak zabránit rostoucím rozdílům mezi základními školami, zda zrušit zbytečné středoškolské obory nebo zastavit propad vysokých škol. A Petr Fiala musel přemlouvat prezidenta Miloše Zemana, aby podepsal profesuru Martinu Putnovi.
Z rozhovoru Václava Dolejšího, vedoucího reportérů MF DNES, s ministrem školství Petrem Fialou v MŠMT.cz/MF DNES vybíráme:
Souhlasíte s Ondřejem Štefflem ze Scia, že na rychlý pokrok a nástup nových technologií, internetu, počítačů nebo tabletů jsou připraveny jen děti, ale už ne škola, učitelé ani rodiče?
Já s ním rád debatuji, je zajímavé poslouchat jeho názory. Ale jako politolog vím, že vždycky každá instituce zaostává za požadavky na její funkce. To je staré pravidlo a bude platné i v případě škol. Na druhé straně je důležité vidět, že se v poslední době významně dynamicky proměnilo prostředí školy. Dříve byla dominantním místem, kde žáci získávali informace. Dnes je situace úplně jiná, informací je neskutečně mnoho, děti jsou jimi zahrnované ze všech stran, mohou si je snadno najít. Pro děti není vůbec žádný problém pohybovat se ve světě nových médií, na internetu, pracovat s elektronickými přístroji. A to se musí postupně projevit i ve škole. Škola už dnes prostě nemůže předávat takové množství informací. Musí se soustředit na to, jak s informacemi pracovat, jak naučit děti, aby si z nich uměly vybírat.
To je takové klišé, o tom všichni hodně mluví, ale moc se neděje. Nebo snad můžete jako ministr vydat nařízení „omezte na školách biflování“?
To není klišé, měníme to, například úpravou rámcových vzdělávacích programů, změnou výuky jazyků či matematiky. Mám rád fakta. Víme, že naše děti nejsou úspěšné v mezinárodních srovnávacích testech. Proč? V těch testech se nezkouší suma znalostí, ale schopnost je prakticky využít. Problém není v tom, že by naše děti dostávaly málo informací a znalostí. Problém je v tom, že je dost neučíme, jak je používat. Typickým příkladem jsou cizí jazyky, kdy naše děti mají výbornou znalost gramatiky, ale tím jazykem se prostě nedomluví.
Přečtěte si: Zakázat biflování ve školách nemohu
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
10 komentářů:
Vzhledem k tomu, že nejčtenější deníky jsou Metro a Blesk, nechápu, jak s nimi máme ve škole pracovat: počítat, kolik vody musí xyz po večírku vypít, aby mohl řídit? Jak rozdělit majetek yxz mezi dvě děti z prvního manželství, tři děti z druhého manželství a jednoho levobočka? Nebo rozebírat věty z bulváru v českém jazyce?
A je to jasné, proč si stále stěžujete? Nedochovalo se, zda ministr mluvil o jím řízeném ministerstvu školství, ale ze souvislostí je zřejmé, že ano: "vím, že vždycky každá instituce zaostává za požadavky na její funkce".
Díky tomuto teorému nelze nikdy dosáhnout fungujícího ministerstva....
...se dynamicky proměnilo prostředí školy. Dříve byla dominantním místem, kde žáci získávali informace.
Nesouhlasím. Dříve byla škola místem, kde se současně vychovávalo a vzdělávalo. Žáci se učili slušnému chování a to bylo i vyžadováno. K učitelům a dospělým byl vyžadován respekt, slabším se neubližovalo ale pomáhalo. Myslím, že se vůbec mnohem víc škola snažila o pomoc žákům - nejen v učení, ale ve všem, co souviselo s životem i mimo školu - škola taky měla více finančních prostředků na prospěšné aktivity a žáci nebyli líní je provozovat.
Dnes se ve školách hrozně spěchá, na vysvětlování a procvičení látky není čas, v žácích se vzbuzuje dojem, že tímto chvatem a povrchností dojdou k vlastní konkurenceschopnosti. Je to přesně naopak. Není klid na přemýšlení, soustředění se na problémy výuky, jen se stále honíme za akcemi. Už nejsou ani učebnice, jen útržkovité texty, heslovité seznamy, které se má žák nadrnčet místo porozumění látce. Displeje a obrazovky tomu nepomáhají,ale spíše zhoršují soustředěnost žáků na práci - kliknutím jsem hned jinde, co bych se namáhal s jedním problémem. Dnešní škola se změnila v nalejvárnu nejnižší cenové skupiny.
Dříve byla škola instituce, kde se děti učily lhát.
Proc se ucit neco, co se uz umi vyborne bez rozdilu veku, pohlavi, rasy, profese, politicke prislusnosti a vyznani.
Sedych
Dříve byla škola instituce, kde se děti učily lhát.
Zapomínáte na spolužáky a odvážné učitele. Někteří jsme teprve ve škole pochopili, že není všechno tak, jak nám masmédia a třeba i rodina předkládají. Člověk se vždycky může učit hledat a rozpoznávat pravdu.
stále honíme za akcemi
Posledních pět týdnů neděláme nic jiného. A učení? To je až na posledním místě.
Dříve byla škola instituce, kde se děti učily lhát.
A dnes - lže se veřejně o vyhánění Srbů z Kosova, lže se o Sýrii, lže se o zdravotnictví,..., krade se tak, jak se v minulosti (posledních 1000 let) nikdy nekradlo,......
Kdo neokrada stat, okrada rodinu,
a rodina je zaklad statu.
Lzou uz i hradni pani o platech zamestnancu, lze se o mzdovych prostredcich ve skolach, lze se o kvalite prace, o kvalite a potrebach vzdelavani.
Kdo lze, ten i krade.
Kruh se uzavira, zlodeji a lhari vsemu veli.
Sedych
Co je to za nesmyslný nadpis? Někdy i biflování má cenu a je nezbytné.
Okomentovat