Přečtěte si: Zakázat biflování ve školách nemohu

úterý 28. května 2013 ·

Vymýšlí, jak zabránit rostoucím rozdílům mezi základními školami, zda zrušit zbytečné středoškolské obory nebo zastavit propad vysokých škol. A Petr Fiala musel přemlouvat prezidenta Miloše Zemana, aby podepsal profesuru Martinu Putnovi.


Z rozhovoru Václava Dolejšího, vedoucího reportérů MF DNES, s ministrem školství Petrem Fialou v MŠMT.cz/MF DNES vybíráme:

Souhlasíte s Ondřejem Štefflem ze Scia, že na rychlý pokrok a nástup nových technologií, internetu, počítačů nebo tabletů jsou připraveny jen děti, ale už ne škola, učitelé ani rodiče?

Já s ním rád debatuji, je zajímavé poslouchat jeho názory. Ale jako politolog vím, že vždycky každá instituce zaostává za požadavky na její funkce. To je staré pravidlo a bude platné i v případě škol. Na druhé straně je důležité vidět, že se v poslední době významně dynamicky proměnilo prostředí školy. Dříve byla dominantním místem, kde žáci získávali informace. Dnes je situace úplně jiná, informací je neskutečně mnoho, děti jsou jimi zahrnované ze všech stran, mohou si je snadno najít. Pro děti není vůbec žádný problém pohybovat se ve světě nových médií, na internetu, pracovat s elektronickými přístroji. A to se musí postupně projevit i ve škole. Škola už dnes prostě nemůže předávat takové množství informací. Musí se soustředit na to, jak s informacemi pracovat, jak naučit děti, aby si z nich uměly vybírat.

To je takové klišé, o tom všichni hodně mluví, ale moc se neděje. Nebo snad můžete jako ministr vydat nařízení „omezte na školách biflování“?

To není klišé, měníme to, například úpravou rámcových vzdělávacích programů, změnou výuky jazyků či matematiky. Mám rád fakta. Víme, že naše děti nejsou úspěšné v mezinárodních srovnávacích testech. Proč? V těch testech se nezkouší suma znalostí, ale schopnost je prakticky využít. Problém není v tom, že by naše děti dostávaly málo informací a znalostí. Problém je v tom, že je dost neučíme, jak je používat. Typickým příkladem jsou cizí jazyky, kdy naše děti mají výbornou znalost gramatiky, ale tím jazykem se prostě nedomluví.

10 komentářů:

krtek řekl(a)...
28. května 2013 v 8:48  

Vzhledem k tomu, že nejčtenější deníky jsou Metro a Blesk, nechápu, jak s nimi máme ve škole pracovat: počítat, kolik vody musí xyz po večírku vypít, aby mohl řídit? Jak rozdělit majetek yxz mezi dvě děti z prvního manželství, tři děti z druhého manželství a jednoho levobočka? Nebo rozebírat věty z bulváru v českém jazyce?

Simona CARCY řekl(a)...
28. května 2013 v 9:39  

A je to jasné, proč si stále stěžujete? Nedochovalo se, zda ministr mluvil o jím řízeném ministerstvu školství, ale ze souvislostí je zřejmé, že ano: "vím, že vždycky každá instituce zaostává za požadavky na její funkce".
Díky tomuto teorému nelze nikdy dosáhnout fungujícího ministerstva....

Anonymní řekl(a)...
28. května 2013 v 10:16  

...se dynamicky proměnilo prostředí školy. Dříve byla dominantním místem, kde žáci získávali informace.

Nesouhlasím. Dříve byla škola místem, kde se současně vychovávalo a vzdělávalo. Žáci se učili slušnému chování a to bylo i vyžadováno. K učitelům a dospělým byl vyžadován respekt, slabším se neubližovalo ale pomáhalo. Myslím, že se vůbec mnohem víc škola snažila o pomoc žákům - nejen v učení, ale ve všem, co souviselo s životem i mimo školu - škola taky měla více finančních prostředků na prospěšné aktivity a žáci nebyli líní je provozovat.

Dnes se ve školách hrozně spěchá, na vysvětlování a procvičení látky není čas, v žácích se vzbuzuje dojem, že tímto chvatem a povrchností dojdou k vlastní konkurenceschopnosti. Je to přesně naopak. Není klid na přemýšlení, soustředění se na problémy výuky, jen se stále honíme za akcemi. Už nejsou ani učebnice, jen útržkovité texty, heslovité seznamy, které se má žák nadrnčet místo porozumění látce. Displeje a obrazovky tomu nepomáhají,ale spíše zhoršují soustředěnost žáků na práci - kliknutím jsem hned jinde, co bych se namáhal s jedním problémem. Dnešní škola se změnila v nalejvárnu nejnižší cenové skupiny.

Anonymní řekl(a)...
28. května 2013 v 12:14  

Dříve byla škola instituce, kde se děti učily lhát.

Anonymní řekl(a)...
28. května 2013 v 12:47  

Proc se ucit neco, co se uz umi vyborne bez rozdilu veku, pohlavi, rasy, profese, politicke prislusnosti a vyznani.
Sedych

Jirka řekl(a)...
28. května 2013 v 14:14  

Dříve byla škola instituce, kde se děti učily lhát.

Zapomínáte na spolužáky a odvážné učitele. Někteří jsme teprve ve škole pochopili, že není všechno tak, jak nám masmédia a třeba i rodina předkládají. Člověk se vždycky může učit hledat a rozpoznávat pravdu.

Anonymní řekl(a)...
29. května 2013 v 6:54  

stále honíme za akcemi

Posledních pět týdnů neděláme nic jiného. A učení? To je až na posledním místě.

Anonymní řekl(a)...
29. května 2013 v 6:57  

Dříve byla škola instituce, kde se děti učily lhát.

A dnes - lže se veřejně o vyhánění Srbů z Kosova, lže se o Sýrii, lže se o zdravotnictví,..., krade se tak, jak se v minulosti (posledních 1000 let) nikdy nekradlo,......

Anonymní řekl(a)...
29. května 2013 v 9:01  

Kdo neokrada stat, okrada rodinu,
a rodina je zaklad statu.
Lzou uz i hradni pani o platech zamestnancu, lze se o mzdovych prostredcich ve skolach, lze se o kvalite prace, o kvalite a potrebach vzdelavani.
Kdo lze, ten i krade.
Kruh se uzavira, zlodeji a lhari vsemu veli.
Sedych

Anonymní řekl(a)...
30. května 2013 v 20:44  

Co je to za nesmyslný nadpis? Někdy i biflování má cenu a je nezbytné.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.