Za špatný výsledek maturantů z matematiky může z velké části to, že se tento předmět na učilištích učí málo hodin. Myslí si to předseda Jednoty českých matematiků a fyziků Josef Kubát. Podle něj by maturita měla mít v budoucnu tři úrovně: pro gymnázia, odborné školy a učiliště.
Ze článku Jana Jiřičky v iDNES.cz vybíráme:
Jak by podle vás měla maturita v budoucnu vypadat?
Bojujeme za to, aby státní maturita měla váhu. Navrhujeme proto, aby se povinně maturovalo ze tří základních předmětů všeobecného vzdělávání, mezi ně patří mateřský jazyk, anglický jazyk a matematika. Chceme, aby se zhruba za dva tři roky začalo s povinnou matematikou na gymnáziích a až později na dalších typech škol. Jednotná maturita pro všechny není dál životaschopná, budeme prosazovat, aby byla jiná pro gymnázia, odborné a učňovské školy. Školy mají různé vzdělávací programy, ale mají stejnou maturitu. To by se mělo změnit. Chceme o tom jednat v červnu na veřejném slyšení v Senátu, které jsme vyvolali. Tam se budeme vyjadřovat obecně k maturitě, k postavení matematiky, zlepšení výuky i vzdělávání učitelů či péči o talenty.
Přečtěte si: Učni nemůžou psát stejný maturitní test jako gymnázia, míní matematikář
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
17 komentářů:
by maturita měla mít v budoucnu tři úrovně: pro gymnázia, odborné školy a učiliště.
Maturita by měla mít čtyři úrovně.
Čtvrtou pro ty, kteří žádnou střední školu neabsolvovali.
Kdo chce mít maturitu, která mu otevře cestu na libovolnou vysokou školu, nechť si s dovolením doplní odpovídající vzdělání.
S podivem je, že po tolika letech vývoje se pořád jakoby neví, jak to má vlastně vypadat. Holt živoucí organismus darwinovského typu. Tolika slepých cest vývoje, že už se ani pořádně neví, co bylo původním cílem. Ledaže, ledaže by cílem byla sama cesta. Talový malý, český wu-wej (nechat věcem volný průběh).
Kdo chce mít maturitu, tak na to zkrátka musí mít.
A co tak čtvrtá varianta pro studenty bývalých zvláštních škol?
Nemůžeme pak maturitou nazývat něco, co už dávno maturitou není!
Jak jednoduché - pokud uční maturitu nezvládnou, proč by ji měli mít? Maturita by měla být pro všechny stejná. Už to, že zadání je na úrovni základní školy, je k pláči. Pak lomíme rukama nad vysmátými studenty, cílem kterých je jen získat papír s co nejmenším úsilím.
Az si pujdu udelat svarecke zkousky, nezbytne pro vykom povolani, budu se dozadovat lehci urovne zadani, protoze jsem absolvent gymnazia, a tam jsme toho moc nenavarili, protoze jsme meli hudebku a dejepis.
To je ta logika.
Sedych
Mě by zajímalo od kdy skládají učni maturitu
Proboha, o čem se stále diskutuje. Maturita je snad jenom jedna (teda kromě těch pár předcházejících let). Tak jestliže chce někdo maturitu - ať už z gymnázia nebo SOŠ - tak musí tu češtinu a matiku umět na stejné minimální úrovni.
A jak už bylo napsáno. Učni přece nedělají maturitu, ale závěrečné zkoušky.
Naopak maturanti MUSÍ psát stejný test z matematiky - ať jsou na jakémkoliv (maturitním) oboru. A jestli to ty "učňáky s maturitou" (tuším Lkové obory) nedají, tak ji prostě nemůžou mít.
"Jsem pro jednu úroveň testu, protože medik také bude dělat jednu státnici. Všichni dělají stejnou přijímací zkoušku, tak nevím, proč by měly být dvě úrovně matematiky."
Jestliže na jedné straně v článku pan Kubát tvrdí výše uvedenou větu, pak nechápu, proč bychom měli rozdělovat úroveň maturity podle typu školy. Maturitní zkouška podle mě znamená, že student dosáhl nějaké intelektuální a znalostní úrovně, má všeobecný přehled. Na pracovním trhu pak žádá i vyšší mzdu. Pak tedy snad musí být pro všechna zájemce o tuto zkoušku stejná úroveň.
Zároveň bych se vážně zamyslela nad náročností zkoušky. Matematika i čeština je výsměchem a nemůžeme zde vůbec mluvit o nějaké maturitě. Ta laťka je už hluboko pod minimem. Je zajímavé, že testy z cizího jazyka zdaleka tak jednoduché nejsou a to nikomu nevadí. Jestli to nebude tím, že těm testům většina nerozumí.
Přestaňme hledat způsob, jak zase dětem umést cestičku a donuťme je něco dělat. Test z matematiky byl opravdu až na 7 příkladů na úrovni základní školy (z 26 úloh celkem). To vám příjde normální?
Neúspěšnost je o tom, že matematiku si vybírají většinou slabší studenti s logikou, že v angličtině jsou tři zkoušky(didaktický test, písemná práce a ústní zkouška) a u matematiky pouze jeden test na 90 minut. Zdá se jim to tedy snažší a vidí v tom méně práce. Matematika je pro řadu studentů únikovka!
Test z pohledu někoho, kdo matematiku ovládá není při řešení JEDNOTLIVÝCH
příkladů těžký, to je pravda.Je nutno
vzít v úvahu to,že na 26 příkladů je
tak 3.5 mim na příklad ,dále v některých nepřesné matoucí zadání.
Počítal jsem testy z matiky i fyziky.
V každém bylo některé zadání nejasné.
To znamená další ztrátu času a stres.
Ve třídách kde je menší hodinová dotace matematiky nemohu předpokládat
takovou rutinu v řešení úloh jako ve třídách kde se matematika vyučuje důkladněji.Zkoušet mat. jen testem je nesmysl.
Pokud ovšem mají učni s maturitou stejně otevřené dveře na VŠ jako gymnazisté, tedy jejich maturita má stejnou váhu, nevidím důvod, proč by pro ně neměla být stejně obtížná. Když na maturitu nemám a mám už v devítce kopu čverek, případně i pětku, necpu se na maturitní obor.
Proč by měl být test postavený tak, aby ho stihl vypracovat i v matematice nepříliš zběhlý žák?
Mohu přeci ověřovat nejenom, zda má žák potřebnou znalost, ale také zda je schopen rychle si ji vybavit a aplikovat.
Viktor Š.
a) Učni neexistují. Byli přejmenováni a transformováni na žáky. Žáci vzdělávacích programů s maturitou a odborným výcvikem (dříve učební obory s maturitou) ani nedostávají k maturitnímu vysvědčení jako druhý dokument výuční list, je to nepovedený kočkopes.
b) Maturitní vysvědčení je písemný doklad o složení zkoušek z určité úrovně vzdělání ze všeobecných předmětů a na středních odborných školách i z odborných předmětů.
Vysvědčení o závěrečné zkoušce - dříve tak zvaný výuční list je písemný doklad o složení zkoušek z teoretické, praktické a ústní části. Pro dosažení tohoto vzdělání je třeba také mít určité znalosti a klasifikace ze všeobecných předmětů na praktické úrovni umožňující zvládnout obor, vykonat zkoušky a uplatnit se v praxi, ale nezkoušejí se samostatně.
c) Výuční list není stigma, kvůli kterému se mnozí snaží raději získat maturitní vysvědčení za každou cenu a mnozí si i s pomocí médií a dalších vlivných prostředků kvůli tomu vynucují snížení úrovně maturitní zkoušky na pro ně zvládnutelnou úroveň.
d) Maturita má mít takovou úroveň ..... ale to už je škoda slov, vždyť je to samozřejmé, mele se to stále kolem dokola.
"Za špatný výsledek maturantů z matematiky může z velké části to, že se tento předmět na učilištích učí málo hodin."
Někdo může cvičit na piáno spoustu hodin a nezahraje a nezahraje.
Pane Kubáte, berte jako fakt, že někdo matematiku pochopí a někdo ne i kdyby se jí učil sebevíc hodin. Pro praktický život mnoha lidem stačí počty a v technických a dalších oborech početní řešení typických oborových situací.
Maturitní zkouška z matematiky má prokázat schopnosti a matematické myšlení a dát úspěšným absolventům potvrzení o zvládnutí matematiky na stanovené úrovni.
Na odborných školách by se měla ověřovat znalost matematiky v odborných předmětech. Tak tomu bylo dříve. Zásadní problémy nebyly. Mimochodem, kdo si tady z diskutujících zkusil ty testy na čas
vyřešit?
Na odborných školách se počítají praktické příklady a žáci samozřejmě musejí znát způsoby jejich výpočtu a k tomu také i trochu té matematiky, ale to neznamená, že by pro kvalitní zvládání svého oboru museli mít tolik znalostí z matematiky a do takové hloubky a šířky, že by museli být schopni složit maturitu z matematiky.
Okomentovat