Přečtěte si: Stovky maturantů při zkoušce podváděly, potrestání je složité

pátek 17. května 2013 ·

Podle analýzy společnosti Scio při písemce z matematiky každý šestý maturant opisoval. Na další případy vloni narazil i Cermat. Ten však nemůže dělat nic víc než poslat na podezřelé školy kontroly. Studenty můžete za opisování potrestat jen v případě, že je chytíte přímo při činu.


Z článku Kateřiny Frouzové v iDNES.cz vybíráme:

Scio, společnost zabývající se českým školstvím, nyní zanalyzovalo loňské kompletní balíky desítek tisíc testů nižší úrovně matematiky a českého jazyka.

"V matematice jsme odhalili asi osmnáct procent opsaných maturitních testů. Ale případů bylo určitě daleko více, protože podvod rozklíčujeme jen tehdy, kdy studenti z jedné třídy zakroužkují podezřele vysoký počet shodných špatných odpovědí. Pokud byl v nějaké třídě jeden dobrý žák a všichni to od něj opsali, to už z dat nevyčteme," vysvětlil šéf Scia Ondřej Šteffl. V českém jazyce se objevilo podstatně méně podezřelých testů, jen kolem pěti procent.

42 komentářů:

Simona CARCY řekl(a)...
17. května 2013 v 7:29  

Ano, postihovat studenty a zaky za opisovani je nesnadne. Take je problemem, ze tento vzorec chovani zaka neni nikde kodifikovan jako skodlivy. Spolecnost setrvacnosti spolehala na "neviditelnou ruku moralky", ktera vsak v nasi spolecnosti je (bohuzel) natolik neviditelna, ze nezasahla.
Ale nepochybne je mozne kodifikovat odpovednost reditele skoly za to, ze podnikne vsechna opatreni k tomu, ze dva ci vice zaku neodevzda shodne spatne testy, pisemky atd.
Pokud budou sankcni paky dostatecne, reditele si sve ucitele - zadavatele pohlidaji.

Anonymní řekl(a)...
17. května 2013 v 9:47  

Když se nad tím vším zamyslíte, ve škole je to jeden velký podvod. Kromě několika posledních zbytků učitelů, ketří by pořád ještě rádi aspoň občas někoho něco naučili, nikomu nejde o vzdělanost pro sebe a pro své uplatnění. Rozšířilo se to jako morová epidemie - škola je pro srandu, známky se dají za docházku a protože by učitelé jinak neprokázali, že v té škole vůbec něco dělají.

Atmosféra podvodu je v celé společnosti.
Když se do toho řízne a začne se kontrolovat (=chtít vidět VÝSLEDKY), je zle. A už se zase podvádí, čím víc, tím líp. Na to jsme machři.

Anonymní řekl(a)...
17. května 2013 v 10:16  

Kdyz seberu deckovi pisemku na ZS, kdyz opisuje a dam mu za pet, mam (muzu mit) problem.

Pak se nedivte, ze se opisuje o sto sest.

Kdyz decko nic nedela a ucit se nechce, petku na "vizo" mu dat nemuzu, kdyz dam, mam problem.

Pak se divi, ze vyleti od maturity.

Napred se jim pozameta cesticka, ucitele se poserou z rodicu, reditelu a inspekce, reditele se poserou jen z inpekce a rodicu a pak se nekdo divi, ze je skolstvi plny sracek na vsech stranach.


Anonymní řekl(a)...
17. května 2013 v 10:22  

Přesně tak!
Copak nikdo nedomyslí důsledky tohoto stavu?
Přece nejde jen o to, že pár lidí si pomůže k lepší známce. Tady se odehrává dlouhodobý morální rozvrat školního vzdělávání, kdy dítě už pomalu ve 3. - 4. třídě začne tušit, že škola nic neznamená, hlavně si musím umět poradit, jak vše šikovně obejít.
Nejhorší na tom všem je celkový úpadek a deklasování školství, demotivace těch posledních poctivých.

poste.restante řekl(a)...
17. května 2013 v 10:23  

Pokud se nelze spolehnout na profesionalitu a etiku učitelů, je to další signál o velmi smutném stavu našeho školství.
Podvodům asi nelze nikdy úplně zabránit, ale nesmí se z nich stát obecně přijatelná norma chování.
Naopak takové případy je třeba co nejpřísněji vyšetřit a účastníky podvodu exemplárně potrestat. Žáky klasifikovat za 5 a odebrat jim daný termín zkoušky a nechat je opakovat celou státní část. Učiteli odebrat prémie - což ho zase až tak nepostihne :-( A v případě obzvláště závažného a jednoznačně prokázaného podvodu bych navrhoval i ztrátu zaměstnání. Jedině tak lze dosáhnout stavu, kdy se nikdo neodváží na podobné podvody ani pomyslet.

Ředitel má sice zodpovědnost za vše, ale reálně neohlídá nic. Není v jeho moci obcházet učebny a stát každému za zadkem. Dokonce může jen částečně ovlivnit i to, kdo je zadavatelem. Pokud by například chtěl vyřadit učitele, o němž ví, že si místo hlídání čte noviny.
Ten totiž nesmí daný předmět vyučovat a na některých malých školách je tak vcelku nouze o proškolené zadavatele. Kromě toho, na regulérní průběh má dohlížet komisař. Pochopitelně ani ten nemůže být všude.

Řešení by přitom bylo velmi jednoduché. Stačilo by, aby zadavatel nebyl z dané školy a nebyl tudíž nijak zainteresován na jejím výsledku.
To by ale zase bylo prý, podle některých, příliš finančně a logisticky náročné.

Jistěže i škola jen odráží stav společnosti a přístup k dodržování pravidel a morálky, kterého jsme svědky prakticky všude kolem.
Samozřejmě, že hlavní příčinu lze hledat v permanentní posedlosti některých jedinců hledáním "výkonových ukazatelů" honbou za "efektivností" ve školství.
Jistěže atmosféra sestavování "žebříčků" a neustálých debatách o snižování počtu škol a omezování financí tam, kde nemají "výsledky", přímo vybízí k neetickému chování.
To vše ale nic nemění na tom, že podobné podvody jsou naprosto nepřijatelné.

Když už ani škola nebude vytvářet podmínky pro potrestání podvodníků a naopak úspěch těch slušných a poctivých, pak už nám moc šancí na nápravu věcí veřejných nezbývá.

Anonymní řekl(a)...
17. května 2013 v 10:31  

Reditel odpovida za vsechno, co se ve skole jen sustne.
Pokud si v pohode ohlidava vyhradne svoje zajmy a zamestnance si vybira k obrazu svemu, pak je to jen jeho problem.
A podle toho to pak v souctu vypada v celem rezortu.
Sedych

Anonymní řekl(a)...
17. května 2013 v 10:39  

Co se týče "žebříčků" a podvádění:

ano, žebříčky a finanční důsledky, vyvozované z výsledků, přispívají k falšování a podvodům, to ovšem musel každý předvídat! Chceme-li žebříčky jako jeden z ukazatelů kvality (!), musí být předem zaručena stoprocentní objektivita průběhu zkoušky a jejího hodnocení. Pokud toto nebylo zajištěno, je všechno naprosté a neprofesionální selhání zadavatele, včetně mediální blamáže a humbuku.
Jinak - proti žebříčkům nic nemám.

Anonymní řekl(a)...
17. května 2013 v 10:41  

Především je nutné říct, že při dnešním boji o žáka, je vysoce pravděpodobné, že ředitel bude na učitele tlačit, aby "žákům pomáhali".

Anonymní řekl(a)...
17. května 2013 v 10:49  

"ředitel bude na učitele tlačit, aby "žákům pomáhali""

tlačit může jen na "své" učitele. Proto u maturit musí být učitelé z jiné školy, a to naprosto a důsledně. V den maturitních testů nesmějí mít vůbec přístup do "své" školy. Když jsme to nechali dojít až tak daleko, že ředitel nejen kryje, ale nařizuje lumpárnu.

Anonymní řekl(a)...
17. května 2013 v 10:54  

Do školní jídelny koupili 25 kg banánů. Kolik by za stejné množství banánů ušetřili, pokud by každý kilogram banánů stál o 8 Kč méně?

50
53
35
30

Tak a teď co má žák 5. třídy odpovědět?
Jedná se o otázku s výběrem jedné možnosti, nejsem si jist, zda-li byla někde v úvodu zmíněna varianta, že žádná odpověď nevyhovuje. Každopádně žáku se otázka ukazuje jako nezodpovězená, když neodpoví.

Simona CARCY řekl(a)...
17. května 2013 v 11:06  

Nerada to přiznávám, poste.restante, ale naše názory se opravdu sbližují :-). Problém je v tom, že původní Zeleného návrh, aby se zaměňovali zadavatelé ve školách tak, aby nebyli z vlastní školy, není realizován také kvůli nákladům. Hodně lidí nadává na tzv. cenu maturitní zkoušky. Dve státní zkoušky za cenu 2000 na žáka, tedy necelých 1000 za zkoušku je bohužel dost málo na to, aby bezpečnost zkoušky byla vyšší. Zatím cena kryje to, že nedojde k úniku zkušebního tajemství před zahájením zkoušky. Snížila se možnost záměny studenta u zkoušky (skládat zkoušku za jiného) díky občance, ale to není dokonalé. V bezpečném zadávání, úplné kontrole indentity a dalších aspektech je stále prostor pro zlepšení. Bohužel adekvátní prostor není ve státní peněžence. Zlepšení, které by nic nestálo se jmenuje morálka učitelů a morálka studentů. Toto zlepšení však naše společnost v dohledné době očividně platit nehodlá.

Pytlik Blaha řekl(a)...
17. května 2013 v 11:57  

Pokud si dobře vzpomínám, jedním z argumentů pro státní maturity byla údajně nízká kvalita školních maturit.
Pominu Pavlův syndrom absence důkazního materiálu a připomenu, že do čela každé zkušební komise byl a pořád ještě je jmenovám předseda z jiné školy. Proč by to v případě nějakého podezření nemohhl být třeba inšpektór? Určitě by se to dalo překrýt nějakým projektem.

Anonymní řekl(a)...
17. května 2013 v 12:09  

(Ředitel) Pokud si v pohode ohlidava vyhradne svoje zajmy a zamestnance si vybira k obrazu svemu, pak je to jen jeho problem.

Já to vidím jinak: praktická nemožnost vyrazit mizerného kantora, který si jen hlídá, aby nebyl při ničem přistižen.

Jan Hučín řekl(a)...
17. května 2013 v 13:26  

Jak ukazují Národní srovnávací zkoušky, které se týkají také pěticiferných počtů účastníků, zařídit se to dá. Jen by se nesmělo lpět na tom, že se zkouška skládá ve škole, kam žák chodí.

Pytlik Blaha řekl(a)...
17. května 2013 v 13:49  

aby nebyl při ničem přistižen

Sen mnohých mužů: manželka, která vaří tak, aby nenevyšlo najevo, že vařit neumí, nebo se jí dokonce ani moc nechce.
Učitel kupříkladu, který nechce být přistižen při pozdních příchodech do hodiny, buď chodí včas nebo se do učebny spouští na laně.
Toho "mizerného" kantora bych překlasifikoval spíš na pro vás, pane řediteli, "nepohodlného".
Jak poznáte, že je učitel mizerný, když si tu svoji mizérii ohlídá tak dobře, že jej ani vyrazit nemůžete. To je ta logika, jak tu už někde psal ten kluk ušatá Sedych.
Ačkoli, pamatuji si na žáka, který se mi přiznal, že se schválně učil a pečlivě připravoval na výuku jen proto, aby mne tím štval. Spratek jeden.

Anonymní řekl(a)...
17. května 2013 v 14:27  

Toho "mizerného" kantora bych překlasifikoval spíš na pro vás, pane řediteli, "nepohodlného".

Ale ale, pane Blaho, Vy se tu často čílíte na mizerné politiky a státní úředníky. Není to náhodou tak, že jsou jen pro Vás nepohodlní?

Anonymní řekl(a)...
17. května 2013 v 15:45  

Dobrý ředitel, pokud se nezavře v ředitelně a zajde každému učiteli na hospitaci, by měl rozeznat dobré kantory od mizerných. Další vodítko jsou studijní výsledky jejich žáků, akorát to chce dát si práci si to ověřit. Záleží ovšem na tom, o co řediteli jde. Bohužel často chtějí mít klid a na školách to podle toho vypadá.

Anonymní řekl(a)...
17. května 2013 v 16:03  

"Dobrý ředitel, pokud se nezavře v ředitelně a zajde každému učiteli na hospitaci, by měl rozeznat dobré kantory od mizerných." Jo, prima. Jak dlouho trvá než ty nenapravitelné vyrazí? Těch dobrých je navíc už před školou fronta...

Anonymní řekl(a)...
17. května 2013 v 17:35  

Pytliku, Pytliku, sam jsi nepohodlny. Uz zase slapes pojasenym reditelum na kuri oka. Dohoda znela jasne: rezat do toho budu ja a ty budes vtipny.
Tihle typci nepochopili, ze podbizet se zakum ma smysl v prubehu skolni dochazky, ne na jejim konci.
Kvuli lharum, podvodnikum a dalsim smejdum pak musi trpet poslednich tri sta dvacet devet cestnych pedagogů v tomto state.
Sedych

Simona CARCY řekl(a)...
17. května 2013 v 17:40  

Sebe jste zapocetl?

Anonymní řekl(a)...
17. května 2013 v 17:49  

Jestli myslite mezi smejdy, pak ano.
Rano jsem se podival do zrcadla a zakryt se to uz nedalo. A co vy? Mezi cestne nebo taky po pravde.
Sedych

Anonymní řekl(a)...
17. května 2013 v 17:52  

Pane Sedych, zklidněte hormon, stejně to tu žádný ředitel nečte. To jen já a jeden kolega zřejmě se jich tak trochu zastali. Možná aspoň jednoho poctivýho totiž znám, vlastně už je v penzi.

Anonymní řekl(a)...
17. května 2013 v 20:49  

Cermat by si v první řadě měl udělat
pořádek sám u sebe. V testu z matematiky 2013 tři úlohy
nejasně zadané.Možnost ujasnit si zadání není před testem možná .
Na příklad je průměrně 3.5 minuty . Hodinu počítat 26 příkladů ,z mého pohledu celkem snadných je značná zátěž i pro toho
kdo podobné úlohy počítá jako rutinu .Spočítal jsem letošní matiku, 2012,2011 a fyziku .Ve všech zadáních byl minimálně jeden nejasně zadaný příklad .To ve zkoušce jako maturita není dobré.

Simona CARCY řekl(a)...
17. května 2013 v 21:02  

Pro 20:49
Ten prispevek je ocividne mimo misu - tema je opisovani a jeho pozadi na skolach. Pokud vam osobne cini problemy spocitat ulohy v terminu, pak z toho nemuzete cinit zavery o maturitnim testu, ale doporucila bych premyslet o svych kompetencich....

Simona CARCY řekl(a)...
17. května 2013 v 21:03  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Anonymní řekl(a)...
17. května 2013 v 21:14  

Nedělá mi problém ten test spočítat v
termínu,ale nejasnost v zadání má vliv i na opisování.

Pytlik Blaha řekl(a)...
17. května 2013 v 21:20  

Sedychu, Sedychu, ty kluku ušatá, prý zklidni hormon. To se povedlo! Co bychom za to dali, kdyby se nám čas od času vůbec něco vyplavilo, že? Kdyby aspoň ten inzulin.
Až se zjistí, kdo vlastně jsi, budeš mít problém. Ve školství se točí pořád ještě dost peněz, aby to pár lidem stálo za to. Tihleti šťouralové a popichovači nám berou klid na čerpání a přerozdělování žluťouškých milášků, totiž. To se zvedne telofón...
Na podvádějícího maturanta páky nejsou. Ale prostořeký až rozverný učitýlek se srovná razdva.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
18. května 2013 v 0:07  

Pro poste restante věčného zastánce přijímacích zkoušek na střední školy konaných na ZŠ.

Myslíte si, že by to probíhalo líp a poctivěji? A to dokonce ještě s podstatným rozdílem, že ti kdo podvádějí u maturity, nepodvádějí na něčí úkor, protože podle maturity se nikam nepřijímá. Když by se podvádělo v přijímačkách na SŠ, tak ti co se někam dostanou podvodem, tak na úkor těch, co nepodvádějí. Což by rychle vedlo k situaci - kdo se svými žáky nepodvádí, tak jim škodí. A škodit svým žákům přece žádný učitel nechce.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
18. května 2013 v 0:21  

Simona CARCY řekl(a)...
Dve státní zkoušky za cenu 2000 na žáka, tedy necelých 1000 za zkoušku je bohužel dost málo na to, aby bezpečnost zkoušky byla vyšší.

Ale kdeže. Scio dělá jednu Národní srovnávací zkoušku za cca 400 Kč. Bezpečnost i kvalita zkoušky je taková, že podle ní přijímá 53 fakult v ČR a 7 na Slovensku. A to ještě VŠICHNI, kteří zkoušku administrují, dostanou zaplaceno, zatímco CERMAT má práci ředitelů a učitelů zadarmo.

Takže spíš v CERMATu to pan Zelený všechno vymyslel špatně nebo se vyhazují peníze za blbosti nebo se krade a nebo možná všechno dohromady.

Takže ještě jednou: bezpečná zkouška, u které se neopisuje se dá hravě udělat za 400 Kč už při 30000 účastnících. Při 100 000 účastnících budou další úspory z rozsahu.

Anonymní řekl(a)...
18. května 2013 v 7:31  

SCIO dělá opravdu kvalitní testy, o tom není pochyb.
Pravda, někdy se stane, že na jednu školu tito odborníci pošlou stejné zadání přijímacích zkoušek, jaké se psaly o rok dříve, nebo vytvoří test z matematiky, kvůli kterému pak během dne přijímacích zkoušek 4x volají a upravují hodnocení, ale to je jen důkaz kvality.
A teď, pane Šteffle, tu o Červené karkulce.

Anonymní řekl(a)...
18. května 2013 v 7:47  

SCIO je další zbytečná instituce jako mnoho jiných ..

poste.restante řekl(a)...
18. května 2013 v 20:26  

Ondřej Šteffl
Pro poste restante věčného zastánce přijímacích zkoušek na střední školy konaných na ZŠ.
Tak to asi nebude pro mne. :-)
Já jsem totiž zastánce jednotných přijímacích zkoušek na střední školy, konaných na středních školách.
Přesně z těch důvodů, které uvádíte.
Ale technicky by to šlo ošetřit i tak, že by se sice testy přijímačky konaly na škole základní, ale zadávání a dohled by konali učitelé ze škol středních.
Ale popravdě, je to jen část celkové představy, která především staví na odstranění přílišné závislosti škol na počtu žáků.
Pokud by totiž byla střední škola nadále závislá na počtu přijatých, pak jen zaměníme jednu motivaci k podvádění motivací jinou.

Ale to jsme teď trochu mimo debatu o maturitách.
Obecně prostě musí platit zásada:
Hodnotitel nesmí být závislý na výsledcích hodnoceného.

Pytlik Blaha řekl(a)...
18. května 2013 v 21:11  

A taková představa maturity jako přijímací zkoušky na vysokou školu, to je teprvá věc.
Nevím jestli je na to už nějaký bonmot, ale zdá se, že chce-li někdo zaujmout i přes svoji hloupost, musí říct tak bezmeznou pitomost, že si každý napříč inteligenčním spektrem řekne: na tom něco musí být, protože takový nesmysl snad ani nejde vymyslet.
Jako když mi zemanovec Eda Zemanů argumentoval, že koncepce indošího generálního dodavatele zaručuje významnou množstevní slevu. Ani nevím, jak tenkrát dopadla ta trestní oznámení na prošustrování státních peněz.
Skoro začíná být na čase začít něco podobného sepisovat v souvislosti s maturitami. Jen tak... pro úplnost.

Zen řekl(a)...
19. května 2013 v 0:48  

Damo a panove,

racte si osveziti klasiku, majme pak knihu J. Zaka zvanou "Studaci a kantori" se zvlastnim prihlednutim ku zkousce zralosti ...

Nihil novi sub soli!

Anonymní řekl(a)...
19. května 2013 v 21:27  

Občas je znát, že latina nepatří k základní výbavě vzdělaného člověka
;-)

Viktor Š.

Anonymní řekl(a)...
19. května 2013 v 21:52  

Kdyz jsem na netu hledal, co to vlastne znamena, take jsem tam zaregistroval chybku, ale namachruju tady jako latinik.
Sedych

Anonymní řekl(a)...
19. května 2013 v 22:10  

Já si z latiny na někdejším gymplu pamatuju, že tam má být "sub sole". Jen tak přemýšlím, jestli teda mám dobrou paměť, nebo čím to je - asi jedině tou pamětí, ne? Logicky na to už dnes po těch letech člověk nepřijde, nebo málo, nějaké koncovky už se pletou....
No, takže: pamětné učení se v životě taky může hodit, no ne? Co by na to asi zuřiví zastánci potlačování pamětného učení? ha ha.

Anonymní řekl(a)...
19. května 2013 v 22:15  

A panu Zenovi pro útěchu:
Nihil novi sub soli by zřejmě znamenalo Nic nového pod slunci. A kdoví kolik že těch Sluncí nakonec napočítáme, takže vše se může být OK.
Pokud se tu neozve ještě další super latiník, že je to blbost, ten tvar.

Zen řekl(a)...
20. května 2013 v 20:09  

Confiteor ... Omluvou mi muze byt snad toliko to, ze jsem naposled latinu pouzival pred ... moment ... 33 lety. Nicmene

... mea culpa, mea culpa, mea amxima culpa.

Anonymní řekl(a)...
20. května 2013 v 21:39  

Errare humanum est.

Pytlik Blaha řekl(a)...
20. května 2013 v 22:02  

In errore perseverare stultum.

Vítáme vás na Latinské škole!

Anonymní řekl(a)...
21. května 2013 v 17:27  

citace z jiného fóra:
Autor: spechaprosim

"Prosím spěchá,
potřebuji vytvořit...
(následuje popis problému k řešení)
děkuji všem mockrát, pač je to životní zkouška..."

Následují odpovědi o pramenech, kde to lze nastudovat, ale student odpovídá:

"Promiňte, ale nemám čas to studovat, sedím tady u zkoušky :/ vytahnul jsem si smulu"

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.