Aktuální dubnová zpráva OECD o stavu českého školství opět nepřináší potěšující informace. Tentokrát je nejvýraznějším tématem varování před vznikem sociálně vyloučených škol a vlivem, který takové školy mají na budoucnost svých žáků.
Z článku Mirko Raduševiče v Literárky.cz vybíráme:
Jinými slovy, je to uzavřený kruh: děti, které mají tu výhodu, že se narodily relativně úspěšným rodičům, jsou zvýhodňovány i ve vzdělávacím systému, zatímco děti znevýhodněné rodinným zázemím si bezvýchodnost svého postavení potvrzují i ve škole. Školy se stále ve větší míře rozdělují na „elitní" a „ghettoizované", a české školství se tak vydává právě opačnou cestou než školství finské, které je i u nás nejčastěji citovaným vzorem vzdělávacího systému. Na nedávném semináři v Senátu to finští odborníci opakovaně shrnuli takto: „Hlavní starostí finského školství je zamezit vzniku homogenních tříd..."
Přečtěte si: Školy na cestě do ghetta
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
6 komentářů:
"ČR vydává na vzdělávání něco kolem 4 % HDP. Průměr OECD je kolem 6 % HDP. Země, které chtěly své vzdělávání zásadně zlepšit (úspěšný příklad z konce 20. stol. - Finsko), musely po mnoho let vydávat 8 - 10 %".
Za české peníze, které stát dává do školství, nelze docílit evropské kvality. A můžeme kopat nožičkou jak chceme. A můžeme před každými volbami tvrdit, že školství je prioritou. Souhlasím s předcházejícím příspěvkem, mám tentýž názor. Ignorant
A co byste taky chtěli? Každou chvíli se mění ministr školství, na ředitelská místa v odborech ministerstva přichází lidé, kteří tam jsou čistě pro hájení vlastních zájmů a dojení (Stárek, Zatloukal, Tichá, Ježková a další), nadále se strkají peníze do státních maturit, které stály už miliardu a půl a valí se do s tichým souhlasem vedení ministerstva další stamiliony... Prostě katastrofa. A všechno je to jen a jen o lidech a jejich morálce. Lidé jako Stárek, Zatloukal nebo Ježková žádnou nemají.
zamezit vzniku homogenních tříd
Sem s těmi finskými experty. Nechť se koná, co se konati má. Předeším mne zajímá, jak ve Finsku nakládají ne s těmi, co se nemohou vzdělávat na vysoké úrovni, ale s těmi, co se vzdělávat nechtějí ani na na té základní. A když finský vzor, pak zrušme školní inspekci. Když Finsko, tak kompletní roub.
Pak mne napadlo, že mnoho špičkových sprinterů pochází z Jamajky. Pak tedy i Jamajka je náš vzor. Experty sem, a do deseti let to tu bude samý Bolt.
V sociálně vyloučených lokalitách hold budou sociálně vyloučené školy. Až nebudou sociálně vyloučené lokality nebudou ani sociálně vyloučené školy.
Před lety to bylo SSSR náš vzor, dnes tedy Finsko náš vzor. Neměli bychom spíš využívat to, co umíme dobře a jen to zdokonalovat, než nekriticky přejímat celé systémy, které stejně našich podmínkách nebudou fungovat?
20:57
využívat to, co umíme dobře
A co to je?
Okomentovat