České školství stále nevěnuje nadaným dětem takovou pozornost, jakou by potřebovaly pro plný rozvoj svých schopností. U některých se o jejich mimořádném talentu ani neví, protože jej učitelé nerozeznají.
Z článku v Lidovky.cz vybíráme:
Učitelé často považují za nadané žáky ty, kteří jsou snaživí a dobře plní zadané úkoly, což je však značně omezený pohled. Zatímco bystré dítě umí odpovídat, má dobré nápady a často bývá vůdcem skupiny vrstevníků, nadané dítě klade další otázky, má neobvyklé nápady a často pracuje samostatně, případně vyhledává společnost starších dětí.
Přečtěte si: Školství neumí poznat nadané děti, jejich talent přichází vniveč
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
13 komentářů:
Proč autoři článku zevšeobecňují? Ani jeden učitel neumí poznat nadané dítě, nebo jak to je? Chci, abyste řekli, který učitel konkrétně nepoznal talent u kterého dítěte. Takhle jsou to zase keci o ničem.
To, že učitelé neumí nadané dítě poznat je blbost. Naprostá většina kantorů ví v čem dělo. Ale proč bychom měli nadané děti jaksi identifikovat a statisticky vykazovat, když na rozdíl od žáků se SVP, na které školy dostávají jakous takous korunu a případně peníze na asistenty, na nadaného žáka vám nikdo nedá nic. Navíc PPP vám nadaného žáka jen tak nediagnostikuje. Potřebovali jsme to v rámci projektu na podporu nadaných dětí a byl s tím až neuvěřitelný problém. Řekli nám, že to neumí a posílali nás od čerta ďáblu.
Navíc se kupí poblémy i s rozvojem nadaných dětí formou soutěží. Např. krajská kola Pythagoriád už šla do kedluben.
1. Mnohdy nezbývá na rozpoznávání doopravdy nadaných dětí čas a síla, když musíte neustále umravňovat neustále hýkajícího Semeráda.
2. Mimořádně nadané děti se obtížně odhalují ve třídě, kde jsou všechny děti alespoň bystré.
3. Nadané děti mají rozpoznat především jejich rodiče. Dříve než je předají státní výchově.
4. Věřím, že právě teď někde někoho nenapadá projekt na separaci takových dětí. Abychom pak zase nemuseli někde vysvětlovat, že jsme tím zamýšleli vytvoření specifických podmínek pro jejich rozvoj.
5. Doopravdy mimořádně inteligentní dítě neodhalíte ani náhodou. Takové dítě svoje schopnosti pečlivě tají. Moc dobře ví proč.
6. Pokud takové dítě rozpoznám, což pro mne není nic obtížného, neboť vrána k vráně sedá, velmi pečlivě takovou skutečnost zatajím. Přece to nebožátko nepředhodím těm zkompetetňovacím vlčákům, aby z něj udělali výkladní skříň svojí sotěživostní posedlosti. Tedy pokud samo nebude chtít.
7. Opravdový talent si svoji cestu najde i bez nás, což by mohl být jeden z předpokladů jeho záchrany a případného rozvoje.
To zas někdo vymyslel projekt, jak prosťáčky kantory konečně proškolit, aby něco uměli. Ještě tak kdyby někdo řekl, co to to nadání vlastně je. Protože neznám rodiče, který by aspoň jedno takové dítě neměl doma.
Kdyby se na nadané žáky dávaly dotace, bude jich plná třída. :-D
Větší snůšku líných pologramotů, jako na středních odborných učilištích, jsem nikde nenašel. Hlavně že každý učňák má na vratech nápisy jako kráva, že se účastní vzdělávání svých "pedagogických" pracovníků.
Větší snůšku líných pologramotů
Ale tady se pojednává o žactvu!
Pytlíku, ale to žactvo vede a vzdělává pologramotná banda diletantů.
A jak se tam, ta banda jedna, dostala?
A jak se tam, ta banda jedna, dostala?
Já jsme pln mladických ideálů o tom, jak změním svět, vystudoval PF a to až poté, co jsem si dva roky rovnal myšlénky v zeleném. Pak jsem nastoupil do školy a líné káral a pilným pomáhal. Přísahám, že se učím každou minutou. Číst umím úplně i v několika cizích jazycích. Možná dělám mimo mísu, protože jsem ze základky, ale zaslechl jsem něco o ztížených podmínkách výuky na učilištích. Také nelámu hůl nad celou třídou, nebo dokonce školou, když narazím na nefachčenka drzého. Většinou to odkoukal doma. Pak je možné, že za to, co potkalo pisatele na učilištích můžou ředitelé, hejtmani, okresní tajemníci, prezident nebo marťani. Nebo je za vším člověk. Tak furt neuplatňujte kolektivní vinu. Jak k tomu přijdeme my snaživí celogramoti.
Po zážitcích z poslední doby začínám věřit, že za blbost žáků můžou z velké části blbí učitelé. Připouštím, že co říkám je nekolegiální, ale prosím ať už si to konečně někdo, koho se to týká, uvědomí.
Přišlo mi do třídy pět nových žákyň, přistěhovaly se. Při prvních otázkách a zkoušení u tabule mi bylo divné, že všechny melou jako kafemlejnky, jako roboti, jakmile se na něco ale zeptám, neví. Nemají názor, nerozumí v souvislostech, neumí objasnit. Prý byly zvyklé se učit zpaměti. Učily se ze zápisků od učitele (ten si za ten biflovací seznam hrdě nechal říkat, že napsal učebnici), hesla a body, žádný spojovací text, jen hesla a body, znaky, výčty znaků. Dějepis, zeměpis, čeština literatura, ZSV. Šílenost.
Známých kluk dodělává pajdu. Na pedagogiku se učí ke státnicím, musí prý hrozně šrotit. Jednou u nich jsem si řekl o učebnice, nahlídnout, co se dnes učí. Žádné učebnice, mají výpisky - elektronicky poslané vyučujícím pedagogiky (krucinál, kdo jiný by měl rozumět učení a metodám učení než učitelé pedagogiky, ne?). A zase - výčet bodů, hlavní znaky. Źádné vysvětlení, žádné srovnávání, jen body, číslované nebo s odrážkami. POd sebou, pěkně jako telefonní seznam.
Pak se divíme, že školství a vzdělanost je tam, kde je? Proboha vzpamatujte se kolegové, takhle se nedá nic pochopit! A jak asi bude jednou učit chudák, co prošel pět (10, 19) let "bodovou výukou"?
A co takhle blbí rodiče........
Před pár lety jsem byl informován o stížnosti rodičů, kteří údajně poukazovali na skutečnost, že žáci, jejich děti, mají v šešitě zapsáno nějak málo pojmů. Vzhledem k tomu, že v matematice jsou běžně k dispozici učebnice, doopravdy jsem neviděl důvod, proč tratit čas přepisování výňatků z učebnice do sešitu. A protože jsem z informatiky věděl, jak je to s jejich kompetencemi analyzovat problémy a nacházet řešení, ubíral jsem se polehoučku spíše touto cestou.
Ovšem podle dikce zprostředkovaných výtek jsem nabyl drobného dojmu, že mezi zděšenými rodiči budou i nějací pedagogové, ne-li přímo učitelé matematiky. Ale slovo blbí bych tedy nepoužil.
Okomentovat