Přečtěte si: Kdo neví, co bylo Dachau a Buchenwald, nemá mít maturitu, říká o testech šéf češtinářů

Saturday, May 11, 2013 ·

Maturant musí vědět, co je to Buchenwald a co je to Dachau. Jestliže středoškolák nemá o těchto pojmech povědomí - ze školy, z četby, ze samostudia, nepatří mu maturitní vysvědčení do ruky, říká předseda nedávno založené Asociace češtinářů Jiří Kostečka v rozhovoru pro HN.


Z článku Luboše Kreče v iHNed.cz vybíráme:

HN: Co tedy říkáte na stížnost, že v češtině bylo letos příliš dějepisu?

Ač se zadání úloh hemží historickými postavami, úlohy samy ve skutečnosti historické nejsou. Například ta, v níž má student vybrat možnost, která nejlépe vystihuje význam výchozí básně, a je tedy nejspíše jejím názvem. Báseň začíná: "Vyhřezlý listopad něžně mží z černých mraků, den vhodný leda snad k návštěvě koncentráku." A maturant si má vybrat: a) Babí léto, b) Konec adventu, c) Dachau 1917, d) Buchenwald 2000. Maturant tady musí vědět, co je to Buchenwald a co je to Dachau. Jestliže středoškolák nemá o těchto pojmech povědomí – ze školy, z četby, ze samostudia, nepatří mu maturitní vysvědčení do ruky. U ostatních otázek je to podobné.

Celý rozhovor s Jiřím Kostečkou najdete v pátečních HN.

36 comments:

Anonymous said...
May 11, 2013 at 2:44 PM  

Naprostý souhlas.

Jiří Kostečka said...
May 11, 2013 at 6:05 PM  

Probůh, Česká školo, já nejsem šéf češtinářů. Jen se snažím (spolu s mnoha stejně smýšlejícími češtináři z praxe) zastavit šílenství, které již předloni rozpoutal kdoví proč web EDUIN a které by v konečném důsledku mohlo vést k naprosté degradaci toho nejlepšího, co náš středoškolský systém pořád ještě, byť stále skomíravěji, nabízí:
- slušného všeobecného vzdělání;
- povědomí o klíčových momentech ve vývoji lidské civilizace a vzdělanosti;
- budování univerzálních myšlenkových procesů a rozvoje slovní zásoby a syntaxe mateřského jazyka;
- nevynucované, přirozené úcty k národním tradicím.
Nechci dopustit – a dokud učím, nedopustím – aby moji studenti dopadli jako jejich partneři ze SRN, kteří při mezinárodní výměně nebyli s to najít při prezentaci své země na mapě Berlín a zdůvodnili to neuvěřitelnou větou „Wir sind aus Bayern“; nebo jako Holanďané, kteří – rovněž při mezinárodní výměně (v r. 1999) – horlivě schvalovali bombardování Jugoslávie, a Bělehrad hledali od Istanbulu na východ.
Ceterum autem censeo: Absolventu střední školy v České republice (v České republice!!), který se za čtyři roky studia či samostudia nedokázal seznámit s pojmy „koncentrační tábor,“, „Dachau“, Buchenwald“, „esesák“, nepatří maturitní vysvědčení do ruky, i kdyby se na tom typu střední školy, který navštěvoval, dějepis vůbec neučil.
A protesty proti tomu, že testová úloha tyto pojmy obsahující se vyskytla v maturitním testu z českého jazyka a literatury, považuji přinejmenším za neslušnost.

poste.restante said...
May 11, 2013 at 7:25 PM  

Pane kolego Kostečko. Nejsem sice češtinář a ačkoliv se neshodneme ve všem, jak možná vyplynulo z dřívějších diskusí, v tom co děláte nyní v Asociaci i ve Vašem postoji ke státním maturitám, i ve věci zmiňovaného vyjádření máte mou plnou podporu.
Ne snad, že by Vám byl k něčemu postoj poloanonymního glosátora článků na tomto webu. Ale snad alespoň morální podpora kolegy kantora neurazí. :-)

Myslím, že je dobře, že se dokázala dát dohromady skupina, která je schopna artikulovat alternativní a třeba i oponentní názor vůči převládajícímu mediálnímu humbuku. Spíše je škoda, že se podobně nedali dohromady i vyučující jiných předmětů.

Simona CARCY said...
May 11, 2013 at 7:46 PM  

Dobry den, pane poste.restante. Neplacte, vzdyt tu mame tu bohulibou aktivitu "kazdy keca do vzdelavani" nebo jak si rikaji, prenadherne panelove diskuse o nicem, tak nerikejte, ze se tu nic nedeje. Ale vy jste asi myslel, ze se nedeje nic smysluplneho. Tak toho je jak safranu. To mate pravdu. Ostatne tristni pristup Eduinu docilil jen toho, ze cestinari se jako prvni te demagogii vzepreli a zda se, ze vzpirat i nadale chteji. Zbyva tedy otazka, zda kdyz se v testu z rustiny objevi otazka zminujici Rudé náměstí, zda to neni nepripustny zasah do oborove cistoty testu, protoze to zavani zemepisem a ten ta skola neuci......

Jirka said...
May 11, 2013 at 7:51 PM  

Děkuji za váš hlas. Zde máte můj.

Pytlik Blaha said...
May 11, 2013 at 7:54 PM  

Těžko, přetěžko se glosuje s ohledem na památku mučených a povražděných.
Leč, pokud se nadnáší úvaha o tom, které neznalosti jsou vážnou překážkou k vlastnictví maturity, pak se velmi přimlouvám, aby se testové úlohy, byť z češtiny, týkaly i některých témat z dalších vzdělávacích oblastí. Namátkou třeba trojčlenka, procenta, zákon o zachování energie, bezpečnost a ochrana zdraví při práci s žíravinami, binární informace, tříčtvrteční rytmus a podobně, říká baron internetových pindalů.

poste.restante said...
May 11, 2013 at 8:37 PM  

Rukulíbám, Madam MARCY
Sluší se odpovědět na pozdrav. Všiml jsem si Vašich příspěvků pod paralelním článkem k témuž tématu. Musím konstatovat, že poslední dobou se podezřele často ve svých názorech shodneme. :-)

Anonymous said...
May 11, 2013 at 8:40 PM  

No, v češtině a zvláště u básně odhadnout z významu její název je blbost.

Simona CARCY said...
May 11, 2013 at 8:51 PM  

Nekdo z nas asi prodelal nejaky vyvoj. Obema nam k nemu blahopreju. Bohuzel - jak uz to byva v teto zemi - se uz docela shodneme v definici toho, co je spatne, pripadne, kdo nam to spatne navařil. Rada bych se shodla s nekym i v tom, co delat, aby se maturite vratila vaznost, aby ziskala pridanou hodnotu, kterou mela pred kastracnimi opatrenimi, k nimz ji odsoudily jednak kroky soucasneho ministra za prispeni byvaleho sefa Cermatu, jednak smecka nadrzenych vlcaku v berancim kozisku ze salonu Eduin.
Sexy strih ale mizerny material kozichu v teto zemi - to je vrazedna kombinace. Kdo nekdy nebyl v Pennymarketu, Kauflandu ci Lidlu, ze? Proto Asociaci cestinaru fandim, ze se neboji jit proti proudu, ktery tvori media, kluci z byznysu a par stinovych politiku.

Anonymous said...
May 11, 2013 at 8:55 PM  

Přečtěte si prosím tu úlohu. Student tam má vybrat název básni. Podle mě je to nevhodné zadání...

Jiří Kostečka said...
May 11, 2013 at 9:29 PM  

Pane Blaho, opravdu nerad bych vzbudil dojem, že na podporu svých argumentů uvádím příklad, proti kterému nelze protestovat s ohledem na pietu. Snad ale budete souhlasit s tím, že nepodrobíme kritice úlohu č. 31 jen proto, že její autor u maturanta automaticky předpokládá (ve variantě D) znalost matematické operace „70 % obyvatelstva = sedm desetin obyvatelstva“. Uznávám, že nastavení hranic všeobecného středoškolského minima není snadné, ale snad existuje i něco jako celospolečenské vědomí, národní hrdost - nebo já nevím, jak už to nazvat…

Anonymous said...
May 11, 2013 at 9:38 PM  

Uhádnout název básně z obsahu je vhodná otázka pro zkoušky z astrologie, proutkařství nebo globálního oteplování.

Anonymous said...
May 11, 2013 at 10:44 PM  

Tam přece vůbec nejde o nějaké hádání, jde o pochopení textu a vyvození čehosi, co lze nazvat např. společným jmenovatelem, a vyjádření výběrem vhodné varianty případného názvu. Nezdá se mi to nevhodné, a už vůbec ne těžké.

Anonymous said...
May 12, 2013 at 7:03 AM  

Každopádně je to ostuda, že žáci nemají ani povědomí o tom, co se odehrávalo v letech 1933 - 1945. Bohužel mají stejně mizerné znalosti i o době po roce 1945. Rok 1948,1968,1989 většině neříká naprosto nic. O vývoji v Evropě a světě v této době nemá cenu se s nimi už vůbec bavit. Zároveň si však nemyslím, že učitelé zeměpisu, dějepisu, Čj,VO, .. odvádějí nějakou mimořádně špatnou práci. Tento "úpadek" má dozajista mnoho příčin. Jednou z nich je dle mého to, že světovou a taky českou společnost celkově přestává minulost zajímat. A to může být počátkem konce. Ignorant

Kalashnikoff said...
May 12, 2013 at 7:16 AM  

Ad: 11. května 2013 20:40; 11. května 2013 21:38
Přečtěte si prosím katalog požadavků k maturitě z češtiny, třeba v něm najdete pasáže, opravňující CERMAT k zařazení podobných úloh do testů.
A protože zřejmě nejste češinář/i, zkuste být méně kategorický/čtí ve svých soudech, protože se pohybujete v oblasti, o níž víte velmi málo.

obyčejná učitelka said...
May 12, 2013 at 8:41 AM  

Když jsem si pročítala zadání testu z češtiny, u zmiňované otázky jsem si úlevně povzdechla: konečně otázka na úrovni maturanta, a ne deváťáka. (Učím na ZŠ.)

obyčejná učitelka said...
May 12, 2013 at 8:44 AM  

P.S. Měla jsem na mysli vydedukování názvu z textu básně. Ale na povinné znalosti "moderní" historie, a období 1933 - 1958 zvlášť, trvám i u deváťáků. Znalost historie je jedním (ne jediným) předpokladem, aby se neopakovala.

Anonymous said...
May 12, 2013 at 9:42 AM  

A protože zřejmě nejste češinář/i

Znám plno lidí, kteří nejsou ortopedi a přesto si dovolí prohlásit, že je bolí koleno.
Jinými slovy, můj názor na tuto problematiku je prostě jiný a vaši "vědu" vám neberu.

Pytlik Blaha said...
May 12, 2013 at 11:16 AM  

Češtináři mají několik svérázných profesně charakterových rysů. Nevím zcela jistě, jestli je adept už musí mít proto, aby češtinářem být mohl, nebo jestli jich po nějaké době češtinaření nabývá.
Předně vždycky přesně vědí, co tím chtěl básník říci. Vymysleli si všelijaká prapodivná pravidla, výjimky z těch pravidel, výjimky z těch výjimek, a moří jimi obyvatelstvo. Tvrdí, že jinak by se zhroutil svět. Stabilita řádu světa stojí na "s" a "z". Poplete-li to někdo, pošklebují se neodkladně a rádi.
Že v textovém editoru dokáží zprasit (dokončení procesu) kdejaký text, je už nezajímá. Všechno je "Noemální" oklikané z panelu nástrojů i kdyby toho bylo na tisíc stránek. Odsazení prvních řádků v odstavcích vyklofají mezerníkem.
A co je nejhorší, vyznávají právě a jen negativní hodnocení. Máš tam hrubku? Tak stupeň dolů, šmejde, i kdyby textu bylo těch tisíc stránek. Neznáš koncentráky? Tak k pásu, ať neděláš ostudu až někde v Tanzánii. Kolik je jedna a půl třetiny ze sta, nespočítají ani na kalkulačce. Nastavte jim režim "přepisování textu", zešílí během pár minut křičíce, že jste se vyšinuli z větné vazby.
A když jim dojdou argumenty, vytáhnou Pravydla.

Kalashnikoff said...
May 12, 2013 at 11:17 AM  

"Znám plno lidí, kteří nejsou ortopedi a přesto si dovolí prohlásit, že je bolí koleno.
Jinými slovy, můj názor na tuto problematiku je prostě jiný a vaši "vědu" vám neberu." - jenže já Vám Váš názor také neberu, jen apeluji na to, aby bylo šetřeno s výroky typu "u básně odhadnout z významu její název je blbost." - právě proto, že postrádáte odborný vzhled, který by Vám řekl, že to blbost není, obzvlášť v okamžiku, kdy vybíráte ze 4 odpovědí 1 správnou.
Dovoluji si Vás také upozornit na ne zcela vhodnou analogii, kterou uvádíte - k rozpoznání bolesti nepotřebuji ortopeda, ale vždy jen své receptory.

Anonymous said...
May 12, 2013 at 11:19 AM  

To co pan Kostečka popisuje v úvodu,a co nechce dopustit u svých studentů, je už přeci smutnou všeobecnou realitou mnohých středních škol.....Alespoň na rok bych ho nechal učit na nějaké odborné škole, jistě by se dozvěděl daleko horší věci, než je horlivé schvalování bombardování Jugoslávie. Nevím, jak by reagoval na to, že řada studentů - středoškoláků píše název hlavního města s malým p - praha a nevidí v tom problém. Minulý týden jsem si udělal takový jednoduchý všeobecný test u prváků, a zjistil jsem, že polovina neví, kdy byla druhá světová válka. Vysvětlujte pak řediteli, že maturita z českého jazyka není vlastně tak úplně maturita z českého jazyka....

Anonymous said...
May 12, 2013 at 11:30 AM  

" test u prváků, a zjistil jsem, že polovina neví, kdy byla druhá světová válka" -- ale oni to přece nemusí vědět, to by bylo v rozporu s rvp, skoro. Žák musí mít jen základní povědomí - nebo ani to ne. Musí jen vědět, že se to dá vygůglit. Nebo se pletu?

Pytlik Blaha said...
May 12, 2013 at 12:02 PM  

No právě.
Konečně se nám daří vymýtit to rakouskouherské biflování encyklopedií. A to jsme ještě neotevřeli onu naprosto zásadní otázku, k čemu jim, žákům, to vlastně bude.
To není smutná realita škol, zo je zábavná budoucnost společnosti.

Anonymous said...
May 12, 2013 at 12:05 PM  

Zábavná realita, jo, pro gymnazistní studenty a učitele. Ale o mnohých jiných tahle diskuse vypovídá bohužel velmi, ale velmi bolestnou skutečnost.

Anonymous said...
May 12, 2013 at 12:24 PM  

postrádáte odborný vzhled, který by Vám řekl, že to blbost není, obzvlášť v okamžiku, kdy vybíráte ze 4 odpovědí 1 správnou.

Já jsem holka z Moravy
a nejde mi do hlavy,
že ten čas tak rychle letí,
vysypu ho jako smetí,
zbavím se ho s vděčností,
zasnoubím se s věčností.

Báseň se jmenuje:
A) Holka z Moravy
B) Čas rychle letí
C) Jen tak
D) Zásnuby s věčností
--------------
Kdyby otázka byla: "Která z následujících možností vystihuje nejlépe význam výchozí básn􀄌", neřeknu ani slovo.

Ale její název z textu lze POUZE UHÁDNOUT, pokud jsem neměl to štěstí, že jsem báseň četl.

Kalashnikoff said...
May 12, 2013 at 2:25 PM  

Anonymní 12. května 2013 12:24

Četl/a jste vůbec zadání dané úlohy?
Znělo takto:

"Která z následujících možností vystihuje nejlépe význam výchozí básně, a je
tedy nejspíše jejím názvem?"

A) Babí léto
B) Konec adventu
C) Dachau 26. 11. 1917
D) Buchenwald 28. 11. 2000

Text básně:
Vyhřezlý listopad
Něžně mží z šedých mraků
Den vhodný leda snad
k návštěvě koncentráku

Přivstal sis po flámu
Vnímáš to nonkonformně:
Sto koster v pyžamu
Pár bohů v uniformě

Márnice ptá se tě
jestlis už viděl pece
Jen vzhledem k pietě
nezvracíš Vzchop se přece

Ve dvoře stojí kůl
Ty u něj A krev cáká
Je v tobě Žida půl
a půlka esesáka

Člověk se středním vzděláním může ihned eliminovat odpovědi A i B z důvodů, které vám snad vysvětlovat nemusím.
V r. 1917 po esesácích nebylo nikde ani vidu, ani slechu, proto směle vyřadím C. Prostou vylučovací metodou tedy mohu velmi spolehlivě dojít ke správné odpovědi D.
Jestli toto maturant nedokáže, pak si maturitu nezaslouží. Distraktory úlohy byly zvoleny tak, aby přemýšlivého tvora nasměrovaly správným směrem. Nejde zde o žádné hádání.

Pytlik Blaha said...
May 12, 2013 at 7:11 PM  

aby přemýšlivého tvora nasměrovaly

A co když přemýšlivý až nezřízeně a emoce převažují nad kalkulem. Po přečtení veršů tak hluboce syrových na mne padla taková chmura, že číst je před první adventní nedělí (mezi 27. listopadem a 3. prosincem), vzpamatuji se až o neděli Květné. Pro mne by to jednoznačně znamenalo ale naprostý konec adventu a všech příprav na svátky vánoční.

Další testovací úlohy neznám, a ani se jimi nehodlám nějak výrazně zabývat. Mají-li ovšem převážně charekter kvízových otázek v sobotní příloze denného tisku, kde se na konci naznačí výše IQ, pak to tedy potěš. Nedávno jsem se zabýval jednou takovou věcičkou.
Prý, které město nejméně patří mezi ty ostatní:
Brusel, Berlín, Bělehrad, Budapešť, Bukurešť.
Přestože jsem ze zeměpisu nematuroval, jediné, co jsem pochopil, bylo, že se jedná o hlavní města. A tak jsem si začal tipovat:
Brusel - království, dvojjazyčný,
Berlín - městský stát spolku,
Bělehrad - na soutoku řek,
Budapešť - nejmladší, říční přístav,
Bukurešť - největší dům na kontinentu.
A teď, dědku raď. No, byl to Bělehrad. Nejspíš proto, jak naznačil kolega, že není v eu.
Kvízy vyloženě miluju a maturitu jako svérázný test IQ pak zvláště.

obyčejná učitelka said...
May 12, 2013 at 8:01 PM  

Taky to mohla být Budapešť, protože jediná nemá ve jméně "r" ;).

Pytlik Blaha said...
May 12, 2013 at 9:54 PM  

A to je přesně ten přístup typického diletanta, tedy člověka nevzdělaného v oboru. Tvůrce otázek, tedy vědátora na slovo vzatého by takové povrchní řešení samozřejmě ani ve snu nenapadlo, protože se na svět dívá přes tu svoji bezvýjimečnou odbornost.

Vždycky si při této příležitosti vzpomenu na žákyni, která odpovědi na testové otázky napsala asi dvoumilimetrovým písmem a které jsem posměšně připomenul, že list papíru má i druhou stranu, na kterou se také může psát. Nehnula ani brvou a přečetla část zadání, v které jsem žákům kladl na srdce, aby při vypracování odpovědí šetřili místem.

Anonymous said...
May 13, 2013 at 8:57 AM  

A není problém, že maturita (!) testuje povědomí, cit pro přiřazení správné odpovědi, jakousi inteligenci natipovat na základě daných indícií správnou odpověď?

A co znalosti - nevadí, že se testují stále méně?

Jan Hučín said...
May 13, 2013 at 11:47 AM  

Znát historický kontext je důležité a s úlohou v tomto směru nemám sebemenší problém. Co se mi ale trochu nelíbí, je nejasnost, co ta úloha vlastně testuje. Míchá se tam dohromady znalost pojmenování pro části roku (babí léto, advent) a znalost historického kontextu (esesáci, koncentrační tábor). Pokud žák odpoví správně, ještě to nutně neznamená, že ví, co je to babí léto a advent. Napříště by bylo lepší mít distraktory homogennější.

Anonymous said...
May 13, 2013 at 1:55 PM  

Po homogennejsich distraktorech vola odborna verejnost uz mnoho let. Tude vede cesta ke konkurenceschopnosti.
Puvodne jsem si myslel, ze 'distraktorie' je omezena funkcnost tridnich tahounu nebo projev jejich hromadneho odchodu na viceleta gymnazia.
Sedych

Anonymous said...
May 17, 2013 at 10:43 AM  

Přijde mi zvláštní, že se tu všichni dohadují o tom, zda má student vědět, co je Buchenwald, ale nad tím, zda úloha má vůbec nějaké řešení, se nikdo nepozastaví. Řešení nejspíše nějaké má, ale v nabídce jsem ho nenašla. Úloha se ptá, která z možností vystihuje význam básně, který má být (asi shodou okolností) totožný s jejím názvem...
Do teď jsem žila v představě, že význam básní obecně spočívá v obohacení kultury, ve vyvolání pocitů u čtenáře. Jaký význam má mít tato báseň ví snad jen její autor – možná vyvolání melancholie, připomenutí hrůz koncentračních táborů? Ale že by význam básně byl Buchenwald? To mně přijde úsměvné. Možná by se v této souvislosti dalo hovořit o tématu básně (s přivřením obou očí), o klíčovém slově, ale o významu, myslím, ne.

A k důležité otázce, zda maturant má či nemá znát Buchenwald. To snad přeci vůbec není předmětem námitky maturantů. Byla stanovena určitá pravidla – skupina lidí rozhodla o tom, co mají studenti vědět a umět, aby dostali maturitní vysvědčení. Studenti na to přistoupili – aby dostali maturitní vysvědčení z češtiny, naučili se češtinu. Věděli, co mají umět, a naopak, co umět nemusejí. Když student toto pravidlo poruší (např. na otázku „jmenujte významené dílo Josefa Čapka“ odpoví „zemřel v koncentračním táboře“), maturitu nedostane (přestože odpověď bude pravdivá). Jak to, že když toto pravidlo poruší pravidlodárce, ničemu to nevadí???

poste.restante said...
May 17, 2013 at 11:27 AM  

Mám-li vyjádřit postoj k této úloze, pak mi přijde jako vhodné zadání spíše pro testy obecných studijních předpokladů. Jistěže můžeme její zařazení obhajovat tím, že součástí výuky mateřského jazyka je také porozumění textu, vyvozování závěrů a podobně. Ale je to právě už jen "obhajoba" úlohy. Jenže já si pořád tak nějak myslím, že za "ty peníze" by měl CERMAT připravit maturitní zadání tak, aby zařazení úlohy a její odůvodnění bylo nezpochybnitelné. Aby se zkrátka nemuselo 14 diskutovat po webech a natáčet rozhovory s každým, kdo má na to nějaký názor.
Aby o kvalitě připraveného testu nebylo (téměř) vůbec žádného sporu.

Anonymous said...
May 24, 2013 at 5:33 AM  

"Přečtěte si: Kdo neví, co bylo Dachau a Buchenwald, nemá mít maturitu, říká o testech šéf češtinářů"

Pane Kostečko je mi 27 let dělám si maturitu při práci a na tuhle Vaši jednoduchou otázku jsem odpověděl možnost a)babí léto
jelikož vím, že Dachau byl až v druhé světové válce, že advent začíná v prosinci a rozhodně by mě nenapadlo, že to bude možnost C. Prosím tedy o vysvětlení z čeho je patrné, že to má Být možnost D. já jsem tuto otázku dával všem známým a spousta z nich jsou velice inteligentní dospělí lidé a nikdo neodpověděl možnost D. Prosím napište mi z čeho se tak dá z básně usoudit děkuji.

Unknown said...
May 5, 2014 at 1:32 AM  

Dobrý den,

mně by spíše pomohlo, kdyby mi tady někdo vysvětlit, jak mohou maturanti vědět, proč zrovna "2000". Moc dobře vím, co byl Dachau/Buchenwald. Ale nejsou ta data matoucí?
Zajímal by mě význam roku "2000".

Děkuji za odpověď.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.