Reakce na oznámení, že u letošní státní maturity propadla z matematiky pětina studentů a stejné je i celkové procento neúspěšných, přesně vypovídá o tom, jakým způsobem současná česká společnost přemýšlí o vzdělávání; Moravany a Slezany nevyjímaje. Václav Klaus mladší zopakoval mantru ochránců „staré dobré vzdělanosti“, že maturantů máme moc a měli by se radši něčím vyučit, předseda Asociace ředitelů gymnázií Jiří Kuhn zdvihl varovný prst a nabádal školy, aby se zamyslely nad tím, jak matematiku učí.
Z článku Tomáše Feřteka v RESPEKT.cz vybíráme:
Zatímco většina zemí už nejen na západ od nás hledá cesty, jak procento a úroveň vzdělanosti zvednout, u nás je stále populární představa, že vzdělání bude jaksi lepší, čím většímu počtu lidí ho odepřeme. Když mělo za první republiky maturitu jen pár procent gymnazistů, to byla MATURITA! Jenže zatím nikdo nevysvětlil, proč bychom měli být fakticky jediní, kdo otočí trend. Jsou tu z nějakého záhadného důvodu děti hloupější než jinde? Že by třeba radon ve vodě? Nebo čtyřicet let komunismu?
Přečtěte si: Jo, za první republiky, to byla maturita
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
18 komentářů:
Nebude to tim slunickem? Fertek s logikou sobe vlastni vyvozuje, ze pokud stat chce, aby kadernice mela maturitu, je naprosto neprijatelne aby se zabyvala hloubeji vahou lyrickeho subjektu v poezii nebo resila kvadratickou rovnici. A proto musime zmenit maturitu!
Tak jednoduche uvahy, ze je mnohem vice nelogickeho na tom, chtit po kadrenici maturitu, nez ze je maturita spatna, tak jednoduche uvahy pan novinar schopen neni.
Analogicky se lze domnivat, ze by mu bylo prirozene, pokud vsichni 18ti-leti maji projit tanecnimi, tak prece to tango nemuzem ucit v tak slozite podobe, vzdyt ho tanci i kadernice!! Zjednoduste tango na plouzak a Fertek bude spokojen.
Co kdyby ten, co nezvladne tango, proste tango netancil? Nenutte kadernicim maturitu a bude svet zase trochu blize normalu!
Já být učitelem gymnázia, tak už toho eduina beru po hlavě koštětem. Už teď je úroveň státní maturity směšně nízká, tudíž degraduje celou maturitu.
Dokud se jí nevrátí slušná úroveň, je to pro všechny schopné nebo pracovité (nebo obojí) maturanty zbytečná námaha. Přece to nemůžou na ministerstvu nevidět.
Vše, co pan Feřtek tak usilovně "řeší", jsou jen třešničky na dortu. Přetřásáním maturit, jejich cílů, průběhu, hledáním problémů na vztahu žáků k matematice atd., ty hlavní problémy úpadku vzdělanosti našich žáků nevyřeší. To, jaké se užívají na SŠ metody, jestli se žáci dostatečně aktivizují, jestli je náhodou lepší ten či onen způsob hodnocení, ten či onen způsob zkoušení, zaškrtávací testy nebo jiné formy, to už je fakt to poslední a o vzdělávání u nás to vypoví jen minimum, stejně tak jako minimum v této fázi zachráníte.
Vše začíná v útlém dětském věku. Tam má být probouzen zájem dítěte o knížky, četbu, pohádky, básničky, písničky, malování, hádanky, počítání zábavných příkladů, doplňovačky, - tříbení základů intelektu. Když místo toho dítě jen kouká na monitor a hraje blbiny nebo prohání FB, nikdo si s ním nepopovídá, o škole slyší jen urážky na adresu kantorů, hádky rodičů, k čemu to může vést. Vzpomeňte na Komenského "Na dobrém počátku všechno záleží". Učitelé to dobře vědí, ale málo zmůžou proti rodičovskému přístupu, později proti testovacím agenturám, které nahánějí všechny na střední školy a výše. Inu, něčím se živit musíte, že?
Vaše povídačky o maturování a dělání vědy z obyčejných věcí kolem toho jsou folklórem pro noviny a politiky. Aby náhodou vaše veřejně prospěšná společnost, která vrtá, do čeho může, nezanikla pro zbytečnost.
Myslím, že by tu mohli najít námět i bojovníci proti obezitě. Stačí přestat měřit lidskou postavu po temeno hlavy - vždyť vzhůru natažená ruka, to je také výška postavy, ne? Hned bude BMI vypadat líp a závěry XVIII sjezdu splníme.
V.Š.
Spis je treba se ptat, proc Ceska skola sverepe zverejnuje vsechny "vystupy" (slusnejsi slovo mne nenapada) toho dle nazvu prospesneho spolku Eduin a jejich chrapticiho frontmana pana Feřteka. Urcite prospech z toho nekdo ma.
Mozna nekdo z Ceske skoly...
pan Fertek si plete matematiku s počty, jenže ty kočí cca na konci prvního pololetí v 8. ročníku.
Matematika je ošidný předmět. Znám kantora, který využívá následující přirovnání. Matematika není kurva, u které stačí, když se jí věnujete jen pár minut, tak jako se většina žáků věnuje např. dějepisu (jednou dvakrát se nechají vyvolat a k úspěšnému získání slušné známky jim to stačí). Matematika je manželka, které se musíte věnovat dnes a denně soustavně, jinak pohoříte.
Fertek ve svem tendencnim textu opet nevaha lhat, presto ze jeho tvrzeni, bylo jiz opakovane vyvraceno. Maturitni test z matematiky v jarnim terminu 2013 odpovida pozadavkum katalogu a pokud tak cini hranicne, tak je to ve prospech studentu. Kdyby autori testu vyuzili opacnym hranicnim zpusobem moznost, ktere jim davaji rozpeti poctu uloh v katalogu, maturitu z matematiky by nedalo o 18 procentnich bodu zaku vice. Tak at prestane Fertek lhat a mást verejnost.
Rozhodně je vynikající, že každý může říkat to, co považuje za vhodné. I kdyby to byla nepřekonatelná pitomost. Na ostatních je, aby se tím ovlinit nenechali. Podle dění například v mnohých obcích, hejtmanstvích nebo ve sněmovně jsem ovšem poněkud skeptický.
Rozhodně si nemyslím, že řeči kohokoli až tak významně ovlivní základní směřování vzdělanosti národa. Dokonce si myslím, že ani rozhodná rozhodnutí nemají až tak zásadní vliv na podstatu problému: kdo se chce vzdělávat, ten se vzdělává, kdo nechce, ten planí.
Nevím, ale mám takový intenzivní pocit, že se v článku mimo jiné motá dohromady možná snaha o zkultivování obyvatelstva nejen v okolních zemích s počtem ocertifikovaného žactva v té zemičce naší.
Nemá někdo k dispozici příklady, co se dávaly k maturitě z matematiky před 100 lety? Kdyby se vědělo, kolik a jakých příkladů za jak dlouhou dobu bylo nutno vyřešit. Mohlo by to být zajímavé srovnání.
"příklady, co se dávaly k maturitě z matematiky před 100 lety?"
ale stačilo by i před patnácti lety, to už by dnes nikdo nevěřil, co tenkrát maturanti zvládli.
Zajímavé by bylo spíš srovnání s dobou před dvaceti pěti roky. To by asi tak mohli být přibližně rodiče dnešních maturantů.
Jen abychom se nakonec nedozvěděli, že společenské trendy až tak moc nesouvisejí s dosaženým vzděláním občanů. Nebo možná souvisejí, ale způsobem, který bychom ani v nejbujnější fantazii nepředpokládali.
Nikdo nechce jistě jít opačnou cestou než zbytek Evropy. Ve školství jsem již dost dlouho na to, abych mohl porovnávat. Např. na učební obor Truhlář začátkem 90 let chodili žáci, kterým na ZŠ uteklo vyznamenání, průměr do 2,0. V tuto dobu byla aspoň pro mne radost učit, kluky obor bavil, v odborných předmětech byli tak do trojek.
Dnes se mnohdy hlásí na učební obory i pětkaři či žáci vycházející z nižších ročníků (čtyřkaři jdou přece na maturitní obory). Známky z odborných předmětů - většinou čtyřky a pár pětek, výjimečně známka lepší. Technický pokrok v oboru jde mílovými kroky dopředu a žáky bychom tyto novinky měli učit. Ale copak to proboha s těmito žáky je možné? Mají obrovské propady ve znalostech ze ZŠ, malou či žádnou motivaci k tomu se něco naučit a katastrofální docházku do školy.
Mnohokrát se ptám, jaktože to dříve šlo a dnes to tak nejde?
Je jasné, že zas někdo bude argumentovat nižší populací, velkým množstvím středních škol atd.
Myslím, že příčina je v rodinách, rodiče se žákům málo věnují, žáci nejsou vedeni k žádné činnosti, jsou líní, nešikovní. Rodiče jsou pak ke svým potomkům silně nekritičtí a prosazují je na maturitní obory, na které nestačí. Jsem velmi zvědav, kdy se tento propad zastaví.
Znám také případy maturantů, kteří nemohou sehnat práci a následně se rekvalifikují v učebních oborech.
Ehm, pane Pytlíku Bláho, maturoval jste z matematiky? Pokud ano, tak si zkuste, třebas na papíru, spočítat, jak stará by byla matka současného maturanta v okamžiku porodu. Ve většinové společnosti to vcelku nehrozí, v dyškrymynované zase nehrozí ten maturant. I když..... Pokles požadavků je velký. A další 4 roky příspěvků je velké lákadlo.
Co vim, tak Pytlik maturoval skoro ze vseho aspon dvakrat nebo trikrat. Ale na to, aby vedel, ze mezi generacemi je rozdil asi tak dvacet pet let, nepotrebuje papir, natoz maduritu. Staci mozek. Coz lze doporucit kazdemu.
Ostatne v okamziku porodu je kazdy, nejen budouci matka maturanta, star nula let. Jen ten Jezisek se narodil v roce jedna.
Sedych
Mno, představme si na okamžik, že by nyní do diskuse mohli vstoupit páni profesoři z Žákových knížek a jejich filmových verzí.
Myslíte, že by chápali, o čem se to tady, propánajána, vůbec mluvíme?
Oni by predevsim nechapali, co se to tady (skolstvi cr) vubec deje.
Sedych
Ovšem ještě vykulenější by byli ministr průmyslu, dopravy, vnitra.....
Okomentovat