Ohledně státních maturit už bylo řečeno mnoho, ale nyní, během jejich třetího ročníku, bych rád sumarizoval jejich přínosnost pro životy studentů středních škol a jejich učitelů. Jelikož jsem češtinář, budu se zaměřovat primárně na češtinu, snad mě některý z kolegů doplní i u cizích jazyků.
Z článku Martina Blümela v NeviditelnýPes.cz vybíráme:
Neprůhlednost. Maturitu neuděluje škola jako instituce, ale CERMAT. Ten samý CERMAT, který poté, co nachystal příliš náročné testy z matematiky, řekl: "Tak pardon, změníme kritéria." To je hodnocení vzdělání? Buďto student ty znalosti má mít (a potom byl CERMAT v právu a neměl couvat), nebo je mít neměl a potom tam udělal někdo chybu, za kterou měl být potrestán. Tercia non datur.
Přečtěte si: CERMAT a ti druzí
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
5 komentářů:
Pan Blümel je možná príma kantor, ale trochu si plete pojmy a dojmy. Jeden příklad: "Každá škola musela vytvořit datový digitalizační terminál (DDT) s přímým připojením na CERMAT a scannerem, zamykatelným stolem a v zamykatelné místnosti. Navíc se každoročně vyplýtvá obrovské množství papírů, které se vzápětí digitalizuje. Dále všichni učitelé, kteří se u maturity mají nějak objevit, museli být proškoleni (na zadavatele testů, hodnotitele písemné a hodnotitele ústní maturity), což také něco stálo (a doposud stojí)."
Možná se mohl trochu obtěžovat si něco zjistit, jak je to s těmi terminály. Žádná škola nic nevytvořila. Terminál zajišťuje Cermat. Od školy se chce jen jeho dostatečně bezpečné umístění. Nevím, co je divné na tom, že má být v uzamčené místnosti. Svoji aktovku pan Blümel také jistě nenechává ležet na školním dvoře.
A pokud jde o to, že všichni, co hrají nějakou roli v procesu maturitní zkoušky, musí být proškoleni, pak říkám: JE TO MÁLO!
Nezanedbatelný podíl pedagogů má významné mezery ve znalostech procesu maturitní zkoušky. Buď je to nad jejich síly nebo pod jejich úroveň. Každopádně často předvádí tristní výkony.
To je moooc vzdělaný pan kolega, pan Blümel, to se hnedle pozná.
"A proč řada výchozích textů vypadá na první pohled jako ekonomická studie (grafy, tabulky, schémata - student má potom zaškrtnout tu možnost, která nejlépe odpovídá zobrazovanému)?" - inu proto, že texty mohou mít třebas podobu ikonickou. Češtinář by o tom měl mít tuchu a měl by v první řadě znát katalog požadavků, v němž se o tomto píše.
"Kapitolou samou pro sebe jsou potom různí dyslektici a dysgrafici - ti sice mají právo na specifické podmínky testu (výjimka PUP), ale zase jsou soustředěni na jedné spádové škole..." - tak nevím, měl-li pan kolega kdy nějaké dočinění s maturitou z češtiny? PUP (tedy žáci dys- a další) píší v řádném termínu ve své škole, pouze v jiné učebně. Jestli si někdo nezařídí posudek od PPP, pak samozřejmě píše s ostatními. Jeho problém a jeho chyba. Pan kolega opět prokázal trestuhodnou míru neznalosti.
Pseudoanalýza hodnotících kritérií z klávesnice kolegy Blümela je naprosto nekonkrétní a je vidět, že třebas o kritériu 3 neví takřka nic - byl vůbec na nějakém školení??? Zaregistroval loňské bouře nevole nad nulovými hodnoceními a to, kolikrát se konstatovalo, že pokud by platilo 0 za 2B = neprospěl, neprošla by více než polovina uchazečů o maturitu????
BTW délka práce není žádným hodnotícím kritériem, nepřidělují se za ni body.
"Zvýšenou byrokratickou zátěž - učitel (hodnotitel) musí opravovat předepsaným způsobem. Testy se navíc digitalizují dvakrát (před a po opravení) a odesílají se CERMATu." - Hodnocení předepsaným způsobem znamená byrokratickou zátěž? No to je opravdu perla všech perel. Prosil bych konkretizovat - není mi jasné jak. Testy se digitalizují dvakrát? Před a po opravení? Chce se mi zvolat - Člověče, Blühmel, přestaňte pojídat lysoně a hulit k tomu brka!!! Testy přece opravuje počítač v CERMATu. Ale vy jste měl na mysli zřejmě písemnou práci. Nu, jak vidět, jste češtinář k pohledání s citem pro jazyk a přesnost vyjadřování!
"Tercia non datur." - Co to u všech všudy znamená?????? Á, už vím, někdo chce oslnit svou vzdělaností a dodat klasické Již staří latiníci říkávali... Jenže, bohužel, lingua franca dob minulých jestiť poněkud jiná než ve vědomí Blümelově, neb správný tvar jest "Tertium non datur". Pečlivost, pečlivost, pečlivost - to je třeba si opakovat a podle toho i jednat.
"Ano, někteří učitelé skutečně nic nedělají - stejně jako někteří úředníci nebo lékaři. Já jsem z těch, co dělají - a to i ve svém volném čase." - Na to volám spolu s Josefem Svatoplukem Macharem: "Mé koleno se zbožně chvěje, jak měl bych kleknout v úžasu" - neb jsem se dočetl, že "stále si doplňuji vzdělání četbou". Ach. Ach ach. Ach ach ach. To je zásluha nad jiné zásluhovatější. Otázkou ale zůstává co se čte. Ono se totiž vzdělání doplňuje spíše studiem odborné literatury; v případě nás češtinářů pak čtení knih beletristických asi nelze nazvat přímo doplňováním vzdělávání. Ale to jen na okraj, každá liška samozřejmě chválí svůj ocas...
Ufff, nelehko býti v krajích našich češtinářem...
V jinem komentari pekne popsal poste.restante stav, kdy o odbornych otazkach skolstvi diskutuji lide, kteri mu nerozumi - presneji nerozumi nektere ze specifickych oblasti. Nekdo je dobry na shodu prisudku s podmetem ale nerozumi testologii. Nekdo se vyzna v historii, ale kulha v pravnim vykladu celoplosneho testovani. V normalni spolecnosti by tyto okrajove vykriky zapadly mezi parkety. Avsak Ceska skola, snad z nedostatku jineho materialu, opublikuje kde co. Tim skolstvi nepomaha- pouze zveda vys a vys fangli prumernosti, neb k ni to zvolna smeruje. Jen za cas budem radi rikat, jeste, ze jsme byli v roce 2013 prumerni. A to me desi.
Konecne uz vime, co je Blumel vlastne zac.
Tak jeste neco k te sumarizaci prinosnosti cestinove maturity pro vzdelanost naroda.
Sedych
Přínos má maturita bezesporu pro češtináře samotné.
Včera: "Sto roků v šachtě žil, mlčel jsem..."
Dnes: "Jak lvové bijem o mříže..."
A zítra: "V záři ční tam božské trůny..."
Okomentovat