EDUin nabízí k poslechu nahrávku kulatého stolu, který se konal ve čtvrtek 9. května v rámci kampaně Česko mluví o vzdělávání. Uzavřel cyklus osmi diskusních témat a tentokrát panelisté odpovídali na otázku Jakou společnost má náš vzdělávací systém vytvořit a podporovat. Podrobnější debatu s tezemi panelistů najdete na stránkách ceskomluvi.cz.
V rámci kulatého stolu jsme se pěti panelistů ptali:
- Má vzdělávání a škola ještě vliv na to, jak vypadá společnost?
- Jak by měla vypadat společnost, o jakou stojíte?
- Nechceme toho po současné škole příliš? Může to ještě zvládnout?
- Co by měla poskytovat dětem škola a jak by je měl vzdělávat svět mimo školu?
Z odpovědí panelistů vybíráme:
- Miloš Rathouský: Společnost, která neinvestuje do vzdělávání, si nezaslouží svoji budoucnost, protože žádnou mít nebude.
- Petr Daniš: Škola má obrovský vliv na podobu společnosti prostřednictvím „skrytého kurikula“. Dnešní škola vede děti pořád spíš k poslušnosti než samostatnosti, k soutěživosti spíše než ke spolupráci, k průměrnosti spíše než k dosahování vlastního maxima.
- Ondřej Šteffl: Vliv světa mimo školu na děti stále roste a my nejen že ho nemáme pod kontrolou, ale ani o něm mnoho nevíme.
- Marek Lauermann: Škola je místo, kde se potkávají budoucí neurochirurgové a kopáči a učí se spolu koexistovat. V tom je nezastupitelná.
- Alexandra Brabcová: Škola je pořád nejlepší instituce, kterou máme, jež umožní dětem potkat se s celým spektrem oborů lidského poznání, spektrem lidských možností a najít v nich svojí cestu.
Celou nahrávku v délce 98 minut si můžete poslechnout ZDE.
4 comments:
Mlácení prázdné slámy.
vede děti pořád spíš k poslušnosti než samostatnosti
Už tomu rozumím. Kdykoli jsem ve zkompetentňovacím procesu posílil složku "samostatnost žáků", vrátilo se mi to jako, že na dětičky machruju.
Nu, zkusme začít třeba zrušením dozoru na chodbách, jakkoli dozírám rád. Je to zdroj cenných informací. Vím, kdo aktuálně s kým, a kteří spolu už ne, mám přehled o módních trendech a co nového v oblasti soft sexuálních aktivit. Když by na to přišlo, mám poměrně slušný přehled a poměrně dost podkladů pro případnou sociálně patologickou prevenci. A to nejen směrem k žákům.
Jak říká kolega: Úkolem školy je hlídat děti, aby se z přemíry volného času nepopichaly křivákama případně něčím jiným.
...a úkol rodiny? Snad vzdělávat? Běžte s tím ... pryč.
Post a Comment