Jsem matematik, matematiku má rád, dost jsem se zabýval testováním, a tak mi nezbývá než reagovat na výroky ze strany Cermatu a MŠMT o minimální středoškolské zkoušce (kterou bůhví proč nazýváme státní maturitou) z matematiky. Kvůli matematice i kvůli profesionální cti. Lékař, který vidí, že někdo operuje se špinavýma rukama, přece taky nemůže mlčet. Navíc nikdo nečeká, že by tvrzení zástupců oficiálních institucí mohla být vadná, a tudíž víc než jiná svádějí laickou veřejnost k vytváření chybných závěrů.
MŠMT nám ústy svého mluvčího sděluje: "Neúspěšnost v testu z matematiky je srovnatelná s loňským rokem, potvrzuje dlouhodobější problém v této oblasti, kterým se ministerstvo intenzivně zabývá." Ministerstvo vyvozuje z výsledků o minimální středoškolské zkoušky (kterou bůhví proč nazýváme státní maturitou), že právě v matematice je větší problém než v českém či cizím jazyce. Vede ho k tomu skutečnost, že neúspěšnost v testu z matematiky a z českého jazyka byla různá. Nebere ale v potaz skutečnost, že výsledek záleží také - a v tomto případě především - na konstrukci a náročnosti samotného testu.
Podle výsledků PISA, kde jsou testy nastaveny podle srovnatelného mezinárodního benchmarku, naopak žáci v České republice dosahují v matematice lepších výsledků než ve čtenářské gramotnosti. Ano, Česko se v matematice zhoršovalo, a to je problém, ale stále jsme v mezinárodním srovnání mírně nadprůměrní. Zatímco ve čtenářské gramotnosti, v našem případě ve schopnosti používat český jazyk, jsme lehce pod mezinárodním průměrem. Jinými slovy, PISA říká: v mezinárodním srovnání v České republice zaostávají žáci trochu více ve čtenářské gramotnosti než v matematice. Jak je ale pak možné, že ve státní maturitě propadlo v matematice desetkrát (!) víc maturantů než v češtině? Jsou požadavky na maturanty v minimální středoškolské zkoušce z matematiky přiměřené? A zdůrazňuji: na maturanty všech oborů! Tedy např. i na budoucí kadeřnice, zdravotní sestry či knihovníky. Srovnání s jinými zeměmi ukazuje, že český katalog požadavků k minimální středoškolské zkoušce (kterou bůhví proč nazýváme státní maturitou) z matematiky je přetížený.
Tiskový mluvčí Cermatu zase – opět oficiálně - komentuje více než 20% neúspěšnost v testu z matematiky: "Výsledky obecně nejsou příliš odlišné od loňského roku. Hodnocení proto není důvod upravovat.". Jeho věta vyvolává řadu otázek, které by neměly veřejnost, zvláště tu odbornou (učitele), nechat v klidu. Namátkou třeba: Sestavuje Cermat testy tak, aby byla očekávaná úspěšnost 98 % u češtiny a 80 % u matematiky, a on nemusel následně upravovat hodnocení? A pokud ano, proč zrovna takto? Kde se vzala tahle čísla? A kdyby byla neúspěšnost u matematiky letos, dejme tomu, jen desetiprocentní, bude Cermat zpětně upravovat hodnocení směrem dolů, tzn. odebírat body? Proti tomu jsou nemyté ruce lékařů slabé přirovnání …
V cizích jazycích máme jasno, postupujeme podle Společného evropského referenčního rámce. A politickým rozhodnutím je, že každý maturant má umět cizí jazyk minimálně na úrovni B1. Podle toho je nastaven test. A nikdo se nepozastavuje nad tím, že více než deset procent maturantů jej vyřešilo jen s jednou či dvěma chybami. Umějí totiž cizí jazyk na úrovni B2, či dokonce C1 nebo C2, a tedy mnohem lépe. Úspěšnost maturantů, a tudíž i výsledky testů, se jistě budou časem zlepšovat, maturanti umějí cizí jazyky čím dál lépe. Ale přece kvůli tomu nebudeme dělat náročnější test nebo jim dokonce zhoršovat hodnocení. Podobně minimální test z českého jazyka je nastaven tak, že od maturanta očekáváme především dobrou čtenářskou orientaci v různorodých textech. A letošní test by nepochybně zvládl i šikovný žák deváté třídy. Ale podle čeho je nastaven obsah minimálního testu z matematiky? A proč je jeho obtížnost nastavena právě takto? A jak je možné, že o 20 % žáků, kteří matematiku nezvládají, se dozvídáme až u maturity? Chyba nebude v maturantech. Ti zase odskákali cizí chyby.
Takže ještě jednou. Odkud se v matematice vzalo nastavení obsahu testů a jejich obtížnost? Stali se maturanti zajatci od reality odtržených představ těch, kteří minimální požadavky na maturanty a testy připravovali a stále je hájí? A nebo se matematika má stát prostředkem, který má odradit mladé lidi od vzdělávání? Nic z toho matematice neprospěje.
Autor upozorňuje, že anonymní příspěvky do diskuse již dlouho ignoruje a nebude to měnit ani u tohoto článku. Podepsat se alepoň nickem pokládám za slušnost.
Podobný text vyšel v MFDnes, zde autorem speciálně upraven pro potřeby České školy.
Ondřej Šteffl: Maturitní mystifikace
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
12 komentářů:
Lékař by určitě neměl operovat se špinavýma rukama a pan Šteffl by zase neměl mluvit s plnou pusou. V ní se mu současně melou nenaplněné ambice vyúsťující ve snahu hledat nedostatky na všem, co nemá nálepku SCIO, spolu s touhou po mentorování. Nikdo soudný neuložil Cermatu nastavovat laťku jednotlivých předmětů různě. A Cermat tak nemá důvod něco podobného činit. Proč se bránit pohledu do zrcadla, které ukazuje že matematiku prostě neumíme - a to ani učit ani předvádět. Není žádným tajemstvím, že volitelnost matematiky je ministerstvem nabídnutou únikovou cestou před mnohem horším trapasem, tedy neúspěšností v cizích jazycích, které tak hezky chválíte. Pokud žák cítí, že například němčinu nezvládá tak, aby ji úspěšně složil, pak domnívaje se, že matematice rozumí lépe, volí tento únik. Ono se v matematice snáze napovídá, ale jen těžko lze přes nápovědu psát písemnou práci v cizím jazyce.
Ale v jednom s vámi souhlasím, podíl žáků kteří opisovali a jejichž dosažený výsledek tak významně deformuje maturitní výsledky, až vám to přijde divné, tak tento podíl jistě není 12 škol, ale několik tisíc studentů, jak jste ráčil v jednom materiálu zveřejnit. Takže bavme se o výsledcích a napadejme se navzájem, až dokážeme očistit současné zjišťování výsledků vzdělávání maturantů o významný podíl podvodů organizovaných jednotlivci nebo skupinami. Bezzubost současných legislativních úprav v tomto směru by mohla být společným cílem.
Šteffl, Šteffl, Šteffl... Kde já to jen už slyšel?
Jo testování. Dobře, mistře. Věnujte se tomu svému kšeftu, tedy tomu zázračnému testování.
Do úvah, proč propadlo 20 % lidí z MAT se raději moc nepouštějte, možná byste se dozvěděl, že to jsou zrovna ti studenti, kteří jako přijímací zkoušku na SŠ dělali váš test.
Musím souhlasit se Simonou CARCY v tom, že spousta maturantů bere matematiku jako "únikový" předmět. Snad v domnění, že jeden test nějak zakřížkuje na rozdíl od několika zkoušek z angličtiny/němčiny.
A pak se skutečně AŽ u maturity dozví, že ta jejich známka z matematiky (většinou 4-5, kterou nakonec "stáhli" na tu 4) je sice "dostatečná" ale ne pro maturitu.
Paní Carcy, v osobních invektivách prosím přibrzděte. Já vám také v jiných diskusích nepodsouvám žádné skryté postoje ani motivy.
Pokud se přidržíme věcné roviny, mám trochu jiný názor než kolega Šteffl. U Čj je didaktický test jen jednou etapou společné části zkoušky, zatímco matematika má jen didaktický test. Teprve až budou známy výsledky písemné části Čj, můžeme porovnávat obtížnost. Podle mého názoru je pro maturanta jednodušší se naučit jména psů na Starém bělidle než nezapomenout napsat čárku za vedlejší větou ;)
K panu anonymnímu z 8:59 - budete se divit, ale právě vztah mezi přijímačkami a výsledkem státní maturity by mě (i další ve firmě) dost zajímal. (Říká se tomu predikční validita.) Je jistě možné, že někteří propadlíci v matematice byli přijati ke studiu na SŠ na základě přijímaček Scio, tipuju ovšem osobně, že to nebyli ti nejlepší mezi přijatými. Bohužel to nemůžeme zjistit, protože nedokážeme propojit naše data z přijímaček s daty ze státní maturity kvůli opatřením na ochranu osobních údajů :(
Vidite, to je takova soutez, komu se to podari propijit - data z prijmacek s daty z maturity. A ja bych si tipla, ze vim, kdo v tehle soutezi vyhraje. Tak nebudte, pane Hucine, smutny!
Simona Carcy: Já nejsem smutný, možná se už na podzim podaří propojit data z přijímaček s daty z testování Vektor, případně s NSZ ;)
Upřímně řečeno, čekal jsem mnohem větší odpor a bouřlivější diskusi.
Simona Carcy píše Nikdo soudný neuložil Cermatu nastavovat laťku jednotlivých předmětů různě. A Cermat tak nemá důvod něco podobného činit. Proč se bránit pohledu do zrcadla, které ukazuje že matematiku prostě neumíme - a to ani učit ani předvádět.
Že matematiku neumíme učit, s tím souhlasím, vlastně se vším souhlasím. Jen z toho stále nevyplývá odpověď na mou otázku: "Odkud se v matematice vzalo nastavení obsahu testů a jejich obtížnost?" Podle mezinárodního srovnávání podle PISA jsme na tom v čtenářské gramotnosti trochu hůř než v matematice, tak proč u všech všudy z matematiky prodalo 10x víc dětí. Nechápu! A kolik desítek procent by jich propadlo, kdyby byla povinná?
Kromě toho si myslím, že ani čtenářskou gramotnost neučíme o nic líp, ba ani cizí jazyky. Tak proč matematika.
Obecně - oněch 20 % propadnuvších z MAT je asi +/- to číslo, vyjadřující počat studentů, co na maturitu opravdu nemají.
matematiku neumíme učit
Chtělo by se říci, tak se to, pane Šteffle, už konečně Vy i ta Vaše parta naučte. Ale neřekne se, protože se to nejspíš myslelo tak nějak obecně. Je fakt, že se matikáří poslední dobou nějak pohoršili. Především jsou to mizerní baviči. Chystám se dnes na maturitní večítrek. Z celé elitní osmileté třídy v profilové části maturovaly z matematiky tři, slovy tři děvčata. Z fyziky a informatiky po jednom chlapci.
To je asi jako s těmi zubními kazy. Nějak se v populaci ten chrup kazí víc, než by bylo zdrávo. Nejspíš neumíme dobře vrtat. To je holt ta logika. Před ní neutečeš, prostěěě.
Zkouška založená z 80% na znalostech z učiva základní školy (předlistopadové), kterou buhví proč nazýváme státní maturitou, je jedna velká komedie. Hrozilo zrušení státní maturity? Každý rodič přece ve svém dítku vidí minimálně Einsteina. A to by tak hrálo, aby státní maturita ukázala něco jiného. A tak CERMAT vymyslel novou maturitu 2013. Tuhle zkoušku z matematiky udělali i ti největší dementi během pěti minut. Prostě se prokřížkovali. V lepším případě napovídala paní magistra učitelka.
Co kdybyste, milí CERMATáci a ministranti vydali nařízení, že u písemných zkoušek může dozorovat jen učitel, který nemá na daný předmět aprobaci?
Co lze asi očekávat od pedagogického dozoru matikářky, která poslední dvě hodiny "dohlíží" na průběh písemné části zkoušky z matematiky? Matikářky, která tyhle studenty učila 4 roky? Matikářky, která dostala od ředitele pokyn, že by maturitu mělo udělat co nejvíc maturantů?
Ale takové nařízení přeci existuje. Ono se to snad někde nedodržuje?
Okomentovat