Ministerstvo školství ukončilo příjem žádostí do výzvy, díky níž budou moci střední školy získat dotaci na investice do přírodovědného a technického vzdělávání. Výzva byla vyhlášena v Operačním programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OP VK). Finanční podpora v celkové výši 1,75 miliardy korun bude směřovat na 272 mimopražských středních škol.
Žádost o dotaci si podalo všech 13 krajů ČR (s výjimkou Hl. m. Prahy). V jednotlivých krajských projektech bude zapojeno formou partnerství 12 až 33 středních škol. Právě kraje určily, které školy budou z projektu podpořeny. Finanční částky, o které si jednotlivé kraje požádaly, se pohybují v rozmezí 53 až 213 milionů korun.
„Naším záměrem je zvýšit zájem žáků základních a středních škol o technické a přírodovědné obory a ovlivnit tím výběr jejich následujícího povolání. Finanční prostředky jsou proto zčásti určeny na vybavení laboratoří a odborných učeben,“ uvedl ministr školství Petr Fiala.
Podmínkou realizace projektu je rovněž podpora spolupráce základních a středních škol. V projektech bude navázáno 1455 partnerství mezi středními a základními školami, celkem bude do projektů zapojeno 1029 základních škol. MŠMT předpokládá zahájení realizace vybraných projektů v srpnu 2013.
„V rámci předchozí akce “EU peníze školám“ nebylo možné využívat finanční prostředky na investiční vybavení odborných učeben,“ vysvětlil náměstek ministra pro řízení operačních programů EU Michal Zaorálek a dodal: „Současná dotace pokryje 100 procent výdajů, takže není nutné žádné spolufinancování ze strany krajů nebo středních škol.“
Z šetření České školní inspekce vyplývá, že značné části škol chybí odborné laboratoře. Pouze 27, 9 % středních škol má k dispozici laboratoř pro výuku chemie, 22,0 % pro výuku fyziky, 19,4 % pro výuku biologie.
Výzva byla proto zaměřena na:
- využití modernizovaných učeben pro výuku a volnočasové aktivity žáků SŠ a zvýšení jejich zájmu o technické a přírodovědné obory;
- spolupráci škol a firem (včetně zahraničních) s možností uplatnění inovativních forem spolupráce. Vzniknou tzv. otevřené dílny, které umožní rovněž pracovní vyučování žáků ZŠ. Žáci tak získají konkrétní představu o technickém nebo přírodovědném oboru formou osobní zkušenosti;
- podporu výuky cizích jazyků a v cizích jazycích ve školách - zvyšování jazykové vybavenosti žáků v technických a přírodovědných předmětech.
Poznámka: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost neumožňuje financovat projekty v Praze. Dle pravidel EU se jedná o bohatý region.
4 komentářů:
Když o tomto projektu slyším, otvírá se mi nůž v kapse.
Prý: "Podmínkou realizace projektu je rovněž podpora spolupráce základních a středních škol."
K tomuto mám celou řadu informací od učitelů a ředitelů SŠ napříč celou republikou, kteří byli vyzváni k realizaci projektů kraji. Z těchto informací vyplývá, že se ZŠ se zatím nikdo o realizaci projektů vůbec nabavil. Takže mi to připadá takové to, o nás bez nás.
Další věcí, která mi vadí, je skutečnost, že o investicích je v projektu řeč jen v souvislosti se SŠ, na ZŠ zbudou je drobky ze stolu ve formě neivestic a to ještě kdoví jestli, protože kraje, co by zřizovatelé SŠ, se budou snažit 99 % financí dát na SŠ.
Navíc je spolupráce SŠ a ZŠ v projektu postavena na nesmyslech, při kterých se pouze vyvalí hromada prachů za nesmyslné přejíždění žáků "za výukou". A navíc to základkám bude jen komlikovat organizaci a nabourávat výuku.
Mám obavy, že za této situace, kdy základkáři z projektu "nebudou nic mít", se může stát, že SŠ budou mít problém potřebný počet partnerů na ZŠ sehnat.
Ano tyto obavy mám také. Podmínky projektu jsou totiž nastaveny tak, že bych se jakékoliv základce divil, kdyby do tohoto paskvilu šla a dělala MŠMT, krajům a středním školám vola.
tak místní G už zlanařilo místní základky a od ředitelů to př. učitelé dostali befelem....základka z toho nic nemá...
V tom případě ovšem ředitel riskuje, že pokud to učitelům nebude mít z čeho zaplatit, buse to muset realizovat ve svém volném čase sám.
Okomentovat