MŠMT nasměřuje 1,75 miliardy korun z eurofondů na rozvoj technického a přírodovědného vzdělávání

čtvrtek 9. května 2013 ·

Ministerstvo školství ukončilo příjem žádostí do výzvy, díky níž budou moci střední školy získat dotaci na investice do přírodovědného a technického vzdělávání. Výzva byla vyhlášena v Operačním programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OP VK). Finanční podpora v celkové výši 1,75 miliardy korun bude směřovat na 272 mimopražských středních škol.


Žádost o dotaci si podalo všech 13 krajů ČR (s výjimkou Hl. m. Prahy). V jednotlivých krajských projektech bude zapojeno formou partnerství 12 až 33 středních škol. Právě kraje určily, které školy budou z projektu podpořeny. Finanční částky, o které si jednotlivé kraje požádaly, se pohybují v rozmezí 53 až 213 milionů korun.

„Naším záměrem je zvýšit zájem žáků základních a středních škol o technické a přírodovědné obory a ovlivnit tím výběr jejich následujícího povolání. Finanční prostředky jsou proto zčásti určeny na vybavení laboratoří a odborných učeben,“ uvedl ministr školství Petr Fiala.

Podmínkou realizace projektu je rovněž podpora spolupráce základních a středních škol. V projektech bude navázáno 1455 partnerství mezi středními a základními školami, celkem bude do projektů zapojeno 1029 základních škol. MŠMT předpokládá zahájení realizace vybraných projektů v  srpnu 2013.

„V rámci předchozí akce “EU peníze školám“ nebylo možné využívat finanční prostředky na investiční vybavení odborných učeben,“ vysvětlil náměstek ministra pro řízení operačních programů EU Michal Zaorálek a dodal: „Současná dotace pokryje 100 procent výdajů, takže není nutné žádné spolufinancování ze strany krajů nebo středních škol.“

Z šetření České školní inspekce vyplývá, že značné části škol chybí odborné laboratoře. Pouze 27, 9 % středních škol má k dispozici laboratoř pro výuku chemie, 22,0 % pro výuku fyziky, 19,4 % pro výuku biologie.

Výzva byla proto zaměřena na:

  • využití modernizovaných učeben pro výuku a volnočasové aktivity žáků SŠ a zvýšení jejich zájmu o technické a přírodovědné obory;
  • spolupráci škol a firem (včetně zahraničních) s možností uplatnění inovativních forem spolupráce. Vzniknou tzv. otevřené dílny, které umožní rovněž pracovní vyučování žáků ZŠ. Žáci tak získají konkrétní představu o technickém nebo přírodovědném oboru formou osobní zkušenosti;
  • podporu výuky cizích jazyků a v cizích jazycích ve školách - zvyšování jazykové vybavenosti žáků v technických a přírodovědných předmětech.

Poznámka: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost neumožňuje financovat projekty v Praze. Dle pravidel EU se jedná o bohatý region.

4 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
9. května 2013 v 11:08  

Když o tomto projektu slyším, otvírá se mi nůž v kapse.

Prý: "Podmínkou realizace projektu je rovněž podpora spolupráce základních a středních škol."

K tomuto mám celou řadu informací od učitelů a ředitelů SŠ napříč celou republikou, kteří byli vyzváni k realizaci projektů kraji. Z těchto informací vyplývá, že se ZŠ se zatím nikdo o realizaci projektů vůbec nabavil. Takže mi to připadá takové to, o nás bez nás.

Další věcí, která mi vadí, je skutečnost, že o investicích je v projektu řeč jen v souvislosti se SŠ, na ZŠ zbudou je drobky ze stolu ve formě neivestic a to ještě kdoví jestli, protože kraje, co by zřizovatelé SŠ, se budou snažit 99 % financí dát na SŠ.

Navíc je spolupráce SŠ a ZŠ v projektu postavena na nesmyslech, při kterých se pouze vyvalí hromada prachů za nesmyslné přejíždění žáků "za výukou". A navíc to základkám bude jen komlikovat organizaci a nabourávat výuku.

Mám obavy, že za této situace, kdy základkáři z projektu "nebudou nic mít", se může stát, že SŠ budou mít problém potřebný počet partnerů na ZŠ sehnat.

Anonymní řekl(a)...
9. května 2013 v 11:15  

Ano tyto obavy mám také. Podmínky projektu jsou totiž nastaveny tak, že bych se jakékoliv základce divil, kdyby do tohoto paskvilu šla a dělala MŠMT, krajům a středním školám vola.

Anonymní řekl(a)...
10. května 2013 v 0:08  

tak místní G už zlanařilo místní základky a od ředitelů to př. učitelé dostali befelem....základka z toho nic nemá...

Anonymní řekl(a)...
10. května 2013 v 19:04  

V tom případě ovšem ředitel riskuje, že pokud to učitelům nebude mít z čeho zaplatit, buse to muset realizovat ve svém volném čase sám.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.