V úterý se uskutečnilo pravidelné jednání ministra průmyslu a obchodu Martina Kuby, ministra školství, mládeže a tělovýchovy Petra Fialy a zástupců Fóra průmyslu a vysokých škol v čele s rektorem Vysokého učení technického v Brně Karlem Raisem. Ústředním tématem byla konkrétní připravovaná opatření na podporu technického vzdělávání.
Ministr Kuba představil aktuální kroky svého rezortu, především novelu zákona o daních z příjmu, která má motivovat zaměstnavatele a odborné školy ke vzájemné spolupráci. „Jsem rád, že jsme ve vládě v dubnu schválili novelu zákona o daních z příjmu, vycházející z výsledků jednání, která jsem vedl se zástupci zaměstnavatelů a vysokých škol během loňského roku,“ konstatoval. „Při přípravě konkrétních kroků jsem bral v potaz, že v rámci posílení konkurenceschopnosti naší ekonomiky je třeba, aby zaměstnavatelé hráli ve vzdělávání větší roli a stát jim k tomu připravil podmínky,“ dodal Kuba.
Ministr Fiala na jednání připomenul kroky k podpoře vzdělávání v oblasti matematiky, přírodovědy a techniky, které jeho úřad již realizuje. Představil také další plány související s rozvojem odborného a technického vzdělávání, jejichž koncepci v lednu schválila vláda. „Naše děti mají problémy s matematikou i technickými předměty, což má následně dopad na strukturu studia, výběr povolání i na úspěšnost České republiky na globálních trzích. Je důležité, že už o tomto problému jen nemluvíme, ale že společně děláme konkrétní kroky k jeho nápravě,“ uvedl Fiala.
Ministerstvo průmyslu a obchodu a Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dlouhodobě spolupracují na podpoře technického vzdělávání a vedou také pravidelný dialog se zástupci zaměstnavatelů i průmyslu, jako je Fórum průmyslu a vysokých škol.
„Velice vítáme zájem a iniciativu pánů ministrů Kuby a Fialy spolupracovat a podporovat technické vzdělávání,“ uvedl rektor VÚT, který podle svých slov oceňuje především konkrétní kroky, které získají oporu v zákoně. „Stát tak ukazuje zaměstnavatelům, jak jasně a konkrétně podpoří jejich spolupráci s odbornými středními a vysokými školami,“ poznamenal Rais, který je zároveň rád, že Fórum průmyslu a vysokých škol hrálo roli plnohodnotného partnera spolu s dalšími zástupci zaměstnavatelů při přípravě koncepčního materiálu, který zlepší pozice a kvalitu odborného školství v oblasti technického vzdělávání.
Ministři o podpoře technického vzdělávání
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
CLIL
(18)
cloud
(22)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
prezentace
(66)
Přijímačky
(216)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
Škola21
(3)
školství
(2922)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
12 comments:
Keců jak koza bobků a skutek utek.
"Stát tak ukazuje zaměstnavatelům, jak jasně a konkrétně podpoří jejich spolupráci s odbornými středními a vysokými školami"
No tak jestli ale někomu nedochází, že začít se musí už na základních školách, kde byla výuka matematiky, co se týká počtu hodin, značně osekána a výuka technických prací je v rozkladu, tak nám nepomůže ani anciáš.
Milí učitelé, za vyšší zisky akcionářů velkých firem, vpřed!
Tak já čtu tažení většiny státu světa za STEM ( Science, Technology, Engineering, and Mathematics Education).
Přitom problémy, které nás obklopují žádná technika nevyřeší. I ten ČEZ má v Bulharsku a v Albánii problémy, ale problémy nezvládnuté technologii to rozhodně nejsou, a více energetiků to nevyřeší.
Proč do vzdělávání mluví ministr průmyslu a ne třeba ministr kultury?
Souhlasím s p. Štefflem (s dovolením). Kolik je dnes potřeba techniků-specialistů? Pár těch, co "vymyslí ta ozubená kola, aby se otáčela", zbytek je na IT specialistech. SW "to" nakreslí, SW řídí výrobu. Snad opraváři? A sociální revoluce se šíří...
Třeba proto:
http://www.novinky.cz/kariera/286200-sehnat-v-cr-odbornika-je-stale-tezsi-stezuji-si-investori.html
Ne že bych ministru průmyslu nějak důvěřoval, ale že by paní ministryně kultury vnesla do debaty o vzdělávání nějaký nový pohled?
Jenomže podstata této debaty je mnohem hlubší.
Má být školství a vzdělávací systém vůbec onou "Dílnou lidskosti", o které psal Komenský?
Anebo máme jen produkovat kanonenfutter pro průmysl?
Vždyť i ten operační program se jmenuje Vzdělání pro konkurenceschopnost. Jakoby jediným cílem vzdělávání měla být produkce konkurenceschopných pracovníků. Ale nějak se nám to nedaří, co?
Osobně se domnívám, že v současnosti neděláme pořádně ani jedno z uvedených možností.
Při "optimalizaci" středních škol zázračně přežívají školy, jejichž absolventi jdou rovnou na pracovní úřad, ale školy připravující technický kádr jsou redukovány. To pak bláboly o podpoře technického školství působí jako maximální pokrytectví. Kdo třeba rozhodnul na celostátní úrovni o likvidaci technických lyceí?
Na základních školách pro samé "výchovy" už ani pomalu není čas naučit trivium a přitom z nich odcházejí nevychovaní spratkové. Tedy oni do té základní školy už přicházejí z domova, ale škola jako taková je vychovávat podle některých "odborníků" vlastně ani nesmí.
Softskils na středních školách téměř neučíme. Na kolika středních školách je třeba seminář rétoriky? Když si přečtete pár příspěvků na facebooku, velice rychle zjistíte, že mládež vlastně ani komunikovat, nebo diskutovat neumí.
Nebo spolupráce v týmech, psaní poznámek různými formami zápisu, time management,...? Učí vůbec nějaký předmět žáky, jak se mají učit? Nebo jim to má vnuknout duch svatý?
Když jsem namátkou předvedl maturantům pár mnemotechnických pomůcek, nebo nakreslil myšlenkové mapy, tak někteří málem spadli ze židle a ptali se mne, proč jim to někdo neukázal dřív?
A pokud se technického vzdělávání týče a jeho podpory. Souhlasím s názorem, že začínat se má už na základní škole. Kdo nastavil pravidla pro odborné exkurze tak, že se z nich stalo adrenalinové dobrodružství učitelů, kterému se, podle některých, mají věnovat ve svém volném čase a bez nároku na odměnu a pojistné krytí. Kdo zlikvidoval stanice mladých techniků, Svazarm a pod? Kdo osekal na nulu pracovní vyučování? Když si klučina na základce jednou postaví motokáru, nebo zapojí diodovou blikačku, pak 9 z 10 takových kluků kulturologii studovat nepůjde.
Jenže ono to všechno něco stojí. Provoz budov, součástky, čas vedoucích?
Někdo "moudře" zlikvidoval vazby mezi regionálními firmami a odborným školstvím. Za dvacet let se nenašla vláda, která by vytvořila systém úlev pro podnikatele, která by umožnila odborníkům z praxe nastoupit do školství za trochu slušných platových podmínek. Kdybych dnes pozval známého z firmy na přednášku do naší školy, tak mu nemáme z čeho ani přispět na benzín.
A oni chtějí ministři "dělat konkrétní kroky"?
Tak to si tedy počkám.
Ad krtek:
http://www.novinky.cz/kariera/286200-sehnat-v-cr-odbornika-je-stale-tezsi-stezuji-si-investori.html
Ano, oni si ti akcionáři stěžují, že nemají dost levných pracovních sil. A novináři jim to tiskou.
Ale co mě je po tom? Mě víc trápí, že nemáme dost kvalitních úředníků, politiků, taky sháním zubaře... A pak mě trápí, co budou třeba ti svářeči dělat, až všechno budou svářet automaty.
Jinak (zase :-) souhlas s poste-restante, i na technických školách by se měli učit obecně či dokonce trvale použitelné dovednosti (třeba myšlenkové mapy).
"Souhlasím s p. Štefflem (s dovolením). Kolik je dnes potřeba techniků-specialistů? Pár těch, co "vymyslí ta ozubená kola, aby se otáčela", zbytek je na IT specialistech. SW "to" nakreslí, SW řídí výrobu. Snad opraváři? A sociální revoluce se šíří..."
Otevrete si aspon okno, kdyz uz nechodite mezi prosty lid.
společně děláme konkrétní kroky
Ach ano! A které by to, prosím, měly být?
raz dva tři, šou dva tři...
Ondřej Šteffl řekl(a)...8. května 2013 20:22
Mě víc trápí, že nemáme dost kvalitních úředníků, politiků, taky sháním zubaře... A pak mě trápí, co budou třeba ti svářeči dělat, až všechno budou svářet automaty.
Moc dobrý, opravdu, tuze dobrý, ale mě spíš trápí, že svými rodiči špatně vychovaní mladí jsou líní, neposlušní, bez morálky, ochotni, tak jak to kolem sebe vidí, ke všemu, co jim přináší užitek, bezpracný zisk, uznání a prestiž mezi svými pokřivenými. Každá metoda dobrá (lež, krádež podvod) a že tomu náš stát fandí a legislativně to zastřešuje v tisících protichůdných zákonech, které ani právníci nestíhají pochopit, že NÁŠ stát naprosto selhává ve své základní fci (zajištění spravedlnosti a pravdy), to mě vadí! Neposlušné dítě ve škole nenaučíš ani poslouchat, natož třeba přemýšlet o dobrých věcech, či dokonce mluvit anglicky nebo snad nakonec i dovednosti a znalosti matiky!
I dnes vidíme v naší vlasti lidi, kteří pracují s krumpáčem, přestože máme bagry, vrtné soupravy buldozery a já nevím co ještě. Nikdy se nestane, že všechno budou svářet automaty! Opravdu, zbytečné starosti! Navíc svářeč se dnes snadno, bez přijímaček, dostane na VŠ, stane se Mgr., doporučuji nejlépe v humanitním oboru a náklady na své vzdělání nám pochopitelně promítne v ceně své práce. Toho se všichni už nemůžeme dočkat, že? Pokud bude čirou náhodou vyjímečně vychován v duchu, že bez práce nejsou koláče, bude umět třeba číst Vergilia v originále, což vypůsobí, pochopitelně, jeho mistrovství i jako svářeče! A pokud ne, bude se chovat jak velí zdejší folklór. Bude Vám lhát, podvede Vás a ještě Vám při tom něco ukradne a když si nedá pozor (a proč by vlastně měl, bude pojištěný přece), lehne Vám i barák popelem!
VM
svářeč se dnes snadno, bez přijímaček, dostane na VŠ
A proč ne, jako. Je-li to osobnost dostatečně renezanční.
Takový stavební průmyslovák se může stát záchranářem, pak anesteziologem, provozovat pekárnu a síť ovocných koktejlů, být pravou rukou hejtmana přes regionální rozvoj, aby jako ministr průmyslu a obchodu podporoval technické vzdělávání, konkurenčněschopně krokujíce k nápravě humanitně dezorientovaného žacstva.
Mě víc vadí to, že se ze škol a vůbec z obecného života vytratila jedna věc - slušnost. Za mých mladých let bylo slušností pozdravit staršího, Když tak jdu ráno školou, tak mě pozdraví mizivé procento žáků.Většinou jsou to starší, malí nepozdraví vůbec. Hlavně, že přibývá různých etických výchov a dalších nesmyslů.
Jiří
Post a Comment