Marcel Chládek: Zavést plošné testování žáků 5. a 9. tříd základních škol by byla chyba, ČSSD navrhuje jinou cestu

úterý 14. května 2013 ·

Sociální demokracie dlouhodobě odmítá záměr ministerstva školství na plošné testování žáků 5. a 9. tříd, které mělo na základních školách v celé ČR další „zahřívací“ kolo.


Koncepce plošného testování má řadu rizik, které působí kontraproduktivně a rozvoji školství v žádném případně nepomáhá. Plošné testování vede například k tomu, že se školy na úkor všech ostatních oblastí zaměřují pouze na testované předměty. Záměr MŠMT jde navíc proti plánu na tzv.inkluzi ve školách - tedy namísto začleňování slabších žáků budou školy vedeny k tomu, aby se těch nejslabších co nejdříve zbavily a udržely si tak dobré výsledky testů.

Zatímco v zahraničí rizika a nevýhody plošného testování vzali na vědomí a hromadně od něho ustupují, české ministerstvo školství jde hlavou proti zdi a snaží se zavést metodu, která prokazatelně není pro školství prospěšná.

ČSSD namísto plošného testování žáků navrhuje používat pravidelná výběrová šetření, které lze provádět na reprezentativním vzorku žáků. To se může navíc zaměřit na širší okruh znalostí žáků základní školy, než testování plošné, kde se testuje jen několik hlavních předmětů. Takovou cestu ministerstvu školství doporučujeme a takovou metodu chceme prosazovat.

Zdroj: ČSSD.cz

11 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
14. května 2013 v 10:57  

"navrhuje používat pravidelná výběrová šetření, které lze provádět na reprezentativním vzorku žáků. To se může navíc zaměřit na širší okruh znalostí žáků základní školy, než testování plošné, kde se testuje jen několik hlavních předmětů. "

Tato cesta nezní špatně.

Anonymní řekl(a)...
14. května 2013 v 11:05  

na reprezentativním vzorku žáků...

A kdo ty žáky vybere? A ze kterých budou škol? Spravedlivé a objektivní to bude jedině losem. A co když los padne na dítě rodičů odpůrců testování? Bude se pak kvůli nim sepisovat další nový zákon?

Anonymní řekl(a)...
14. května 2013 v 11:44  

14. května 2013 11:05

Dle mého to bude probíhat úplně stejně jako jiná výběrová šetření.

Anonymní řekl(a)...
14. května 2013 v 12:03  

To má ovšem jednu slabinu. Některé školy se do vzorku nikdy nedostanou, takže se jen tak nezjistí, že tam může něco váznout. Pak taky může nastoupit iniciativa rodičů, kterým bude vadit, že o svých dětech nemají takové informace jako rodiče dětí ve vzorku :) Pokud to dnešní testování vadí 1000 rodičů, dá se předpokládat že je tu 300000 dalších, kterým to buď nevadí nebo to přímo podporují.
Myslím, že tahle hysterie je umělý výplod soukromých testovacích firem a té maturitní sebranky, které ohrožuje zisky.

Simona CARCY řekl(a)...
14. května 2013 v 14:27  

Záměr MŠMT jde navíc proti plánu na tzv.inkluzi ve školách - tedy namísto začleňování slabších žáků budou školy vedeny k tomu, aby se těch nejslabších co nejdříve zbavily a udržely si tak dobré výsledky testů.

Ale to je jen Chládkova představa. Ze škol utečou i ti chytřejší (pardon - silnější jako opak slabších), protože se nebudou chtít zahrabat. Nebo je nenechají rodiče petentů se zahrabat. A poté se nejlepšími stanou ti o trochu horší, až i ti nejmizernější budou nejlepšími ve třídě. Tak se to muselo stát i Marcelovi.

Anonymní řekl(a)...
14. května 2013 v 14:45  

Dneska už se dá jedině emigrovat.

Pytlik Blaha řekl(a)...
14. května 2013 v 15:08  

Doporučuji anglický Leicester. Na první pohled v ničem neliší od jiných anglických měst, ale údajně tam vyloženě bytní inteligence a píle.

Anonymní řekl(a)...
14. května 2013 v 15:20  

ale údajně tam vyloženě bytní inteligence a píle.

Zvláště jste-li dobrý sportovec.

Anonymní řekl(a)...
14. května 2013 v 21:57  

F.R.Čech v pořadu Na plovárně, kam si ho pozval M. Eben řekl, že cokoli navrhne nějaká strana, druhá okamžitě označí za špatné. A je to vidět. Až bude u moci ČSSD, zase bude vše kritizovat ODS. Tím ale nechci říct, že testování je dokonalé. Nebylo by vhodné zeptat se i učitelů z praxe, jak by situaci ve školách řešili? Co by bylo pro vzdělávání nejlepší?

Anonymní řekl(a)...
14. května 2013 v 22:21  

Co by bylo pro vzdělávání nejlepší?

Hlas učitelky z praxe:
1) přesvědčit nebo donutit rodiče, aby se o škole a učitelích doma nevyjadřovali hanlivě, aby se školou spolupracovali a brali pokyny učitelů vážně

2) přesvědčit nebo donutit rodiče, aby své děti před vstupem do školy naučili základy slušného chování a doma i všude jinde je od dítěte důsledně vyžadovali

3) na 1. stupni ZŠ nechat učit jen nejlepší učitele (pokud vůbec ve škole nějací jsou)

Pytlik Blaha řekl(a)...
14. května 2013 v 22:34  

Co by bylo pro vzdělávání nejlepší?

Pro vzdělávání samo, tedy kvalitu toho procesu, by bylo úplně nejlepší, kdyby se žákům chtělo býti vzdělanými.
Přímo by se cpali do spárů těch učitelských šmejdů, aby se nechali týrat jejich vysokými nároky. A možná by jim za to i připláceli.
Pro učitele je velmi skličující, když v září první hodinu v prvním ročníku, pořád ještě výběrové školy s určitým převisem zájemců o přijetí, se podívá do třídy a vidí obličeje bez výrazu a prázdné oči.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.