Láska, sex a něžnosti v říši živočichů a rostlin

Saturday, May 11, 2013 ·

Na ČZU proběhlo národní kolo Biologické olympiády. Slavnostního předávání cen 25. dubna se zúčastnili představitelé několika univerzit, ministerstev a také jeden z prvních účastníků  – zástupce generálního ředitele Generálního ředitelství pro zdraví a ochranu spotřebitelů Evropské komise doc. RNDr. Ladislav Miko, Ph.D.


Jaké bylo vaše první  setkání s Biologickou olympiádou?
Když mi bylo asi jedenáct let, hned z kraje září mi učitelka přírodopisu řekla, budeš dělat biologickou olympiádu! Netušil jsem, o co jde, ale protože v té době  se s učiteli nediskutovalo, tak jsem se přihlásil. Bylo už  po létě a musel jsem hbitě vymyslet téma. Jediné, co mě napadlo, byla analýza společenstva rostlin a živočichů  nějakého malého mokřadu. Tenkrát ještě něco jako ekosystémový  přístup neexistovalo,  studenti se věnovali většinou pozorování určitého druhu, a díky tomu ta práce byla neobvyklá.

A jak jste se tehdy umístil?
Vyhrál jsem národní kolo, myslím, že za to vděčím právě tomu nečekanému přístupu. Pamatuji se na to dobře, protože potom jsem dostal ještě cenu Akademie věd za první ekosystémovou práci. A to mě nakoplo natolik, že jsem se pak automaticky účastnil olympiády každý rok. Ještě několikrát jsem vyhrál a moc se mi to později hodilo.

V socialistickém Československu nebylo pro děti z rodin, které nebyly úplně konformní s režimem, snadné  dostat se na vysokou školu. Ale už tehdy platilo, že vítěz olympiády může jít na vysokou školu bez přijímaček. Takže olympiáda velmi silně ovlivnila můj život. Bez ní bych těžko vystudoval vysněnou školu – Přírodovědeckou fakultu Karlovy univerzity.

Během slavnostního předávání  cen jste řekl, že význam olympiády vidíte právě v motivaci k mnohdy k celoživotnímu zájmu o přírodu, o životní prostředí  …
…přesně tak, je to motivace k hlubšímu zájmu o ten, který obor.  To je cenné samo o sobě, bez ohledu zda jde o matematiku či biologii, u ní ale vstupuje do hry kontakt s přírodou. Zní to banálně, ale tu hlubší vazbu k přírodě, kterou člověk získá během základní a střední školy si uchová na celý život.

O potřebě porozumění  přírodě a vztahu k ní hovořili během slavnostního večera všichni řečníci včetně náměstka ministra životního prostředí  Ing. Tomáše Tesaře, který hovořil o postmateriálních hodnotách, vy jste snad trochu nečekaně hovořil o pokoře, proč tyto důrazy na Biologické olympiádě?
Trochu v nadsázce jsem říkal, že roztoči, kytky ani zvířata nepodvádějí… V přírodě můžeme sledovat a studovat, jak věci doopravdy jsou. Dějiny vědy ukazují, že zdaleka ne všechno jsme se již od přírody naučili a s pokorou ke „knize přírody“ se toho naučíme ještě mnohem víc ku propěchu společnosti i přírody. Vyžaduje to ovšem změnit náš technicistní a uspěchaný přístup.  Je úžasné vidět, jak mladé lidi biologie a příroda baví!

Pane docente, máte vedle povinností  v Evropské komisi ještě možnost učit?
Snažím se najít si trochu času, působím na univerzitě v Antwerpách a také v Praze na Přírodovědecké  fakultě a také učím v jednom kurzu na FŽP ČZU, a to metody výzkumu ekosystémů. Fakulta životního prostředí  je cenná právě horizontálním, širokým pohledem. Je velmi důležité dívat se na svět jak analyticky, tak synteticky.  

Kdo letos zvítězil?

Ústřední kolo 47. Ročníku Biologické olympiády proběhlo 22.–26. 4. Na České zemědělské univerzitě. Na základě výsledků krajských kol BiO kategorie A se do něj nominovalo 36 soutěžících z celé České republiky. Absolutním vítězem se stala Magdalena Holcová (Gymnázium Botičská, Praha), následovaná Danielem Bohutínským (Gymnázium, Dvůr Králové nad Labem) a Quang Hiep Bui (Gymnázium Cheb).

Soutěž zahrnovala:

  • Test všeobecných biologických vědomostí (47 otázek ze všech oblastí biologie),
  • Určování přírodnin (20 objektů zoologických, 19 objektů botanických a 11 objektů v rámci speciální části (např. mikroskopické preparáty)
  • Praktické a laboratorní úlohy - zaměřené na roli pylu v nepohlavním rozmnožování, na různé aspekty rozmnožování a souvisejícího chování živočichů a rostlin, na zkoumání přenosu DNA pomocí přirozené transformace u půdní bakterie Bacillus subtilis
  • Terénní úlohu s názvem Jak číst středočeskou krajinu, která proběhla v lokalitách přírodní památky Housle a přírodní památky Dolní Šárka.

Absolutní vítěz se stane členem národního reprezentačního týmu pro Mezinárodní biologickou olympiádu, jejíž 24. ročník organizuje Švýcarsko v červenci 2013 v Bernu www.ibo2013.org.

Spoluorganizátorem akce je Fakulta lesnická  a dřevařská a Fakulta životního prostředí ČZU ve spolupráci s partnery soutěže.

0 comments:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.