Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zveřejňuje v souladu s ustanovením § 78a odst. 1 školského zákona katalogy požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky ze zkušebních předmětů český jazyk a literatura, matematika, anglický jazyk, německý jazyk, ruský jazyk, francouzský jazyk a španělský jazyk. V souladu s těmito požadavky budou koncipovány zkoušky a dílčí zkoušky společné části maturitní zkoušky konané po 1. lednu 2015.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zveřejňuje v souladu s ustanovením § 78a odst. 1 zákona
č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, katalogy požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky ze zkušebních předmětů český jazyk a literatura, matematika, anglický jazyk, německý jazyk, ruský jazyk, francouzský jazyk a španělský jazyk.
V souladu s těmito požadavky budou koncipovány zkoušky a dílčí zkoušky společné části maturitní
zkoušky konané po 1. lednu 2015.
Cílem zveřejněných katalogů požadavků pro rok 2015 není zásadní změna struktury a rozsahu maturitní zkoušky bez řádné odborné diskuse. V katalozích jsou proto provedeny jen změny reagující na zkušenosti předešlých čtyř zkušebních období maturitní zkoušky, změny reflektující názory a náměty odborné pedagogické veřejnosti a změny a úpravy směřující ke konsolidaci struktury a srozumitelnosti textu, a to i s přihlédnutím k zachování meziroční srovnatelnosti zkušebních úloh a zadání.
Katalogy vymezují očekávané vědomosti a dovednosti, které mohou být ověřovány v rámci společné části maturitní zkoušky a k jejichž získání směřuje výuka v předmětech, z nichž se podle školského zákona koná
maturitní zkouška v oborech středního vzdělávání ukončených maturitní zkouškou. Součástí jednotlivých katalogů jsou příklady testových úloh a pro tzv. komplexní zkoušky (český jazyk a literatura, cizí jazyky) i příklady zadání písemné práce a pracovního listu pro ústní zkoušku.
K obsahu, náročnosti a struktuře katalogů požadavků zamýšlených pro zkoušky společné části maturitní zkoušky pro rok 2016 se uskuteční rozsáhlá odborná diskuse za účasti mj. představitelů asociací středních škol, zástupců vysokých škol a Jednoty českých matematiků a fyziků. Tato diskuse se povede i s ohledem na plánované využití počítačem podporovaného testování při realizaci maturitní zkoušky (tzv. metoda CBT).
Ve srovnání s katalogy požadavků platnými pro roky 2013 a 2014 upravují katalogy pro rok 2015 požadavky na vědomosti a dovednosti pro maturitní zkoušku odlišně v následujícím rozsahu:
Český jazyk a literatura
Část A – Očekávané vědomosti a dovednosti
1 Didaktický test
Doplněny požadavky v bodech:
3 Ústní zkouška
Změněna formulace bodu 3.1: „při charakteristice textu využívá znalostí literárněhistorického
kontextu“.
Část B – Základní specifikace povinné zkoušky z českého jazyka a literatury
1 Didaktický test
Do didaktického testu byly přidány otevřené úlohy se stručnou odpovědí.
2 Písemná práce
Změna formulace: „Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání stanoví pro každé zkušební období 10
tematicky různorodých zadání.“
3 Ústní zkouška
3.1 Kritéria pro výběr maturitních zadání k ústní zkoušce.
Rozšířena kritéria pro výběr maturitních zadání k ústní zkoušce:
Přidáno: „Světová a česká literatura do konce 18. století – min. 2 literární díla.
Vymezeno samostatně: „Světová a česká literatura 19. století – min. 3 literární díla.
Úprava specifikace kritérií pro výběr maturitních zadání k ústní zkoušce: „Minimálně dvěma
literárními díly musí být v seznamu žáka zastoupena próza, poezie, drama. Seznam žáka může obsahovat maximálně dvě díla od jednoho autora. Seznam literárních děl, z něhož žák vybírá, sestavuje škola. Minimální celkový počet nabízených literárních děl je 60, horní hranice není stanovena.“
na podmínkách každé školy.“
Matematika
Část A – Kompetence
Osvojení matematických pojmů a dovedností
1 Číselné obory
Cizí jazyky
Zde nedošlo k žádné změně.
Katalogy požadavků v archivu RAR na webu MŠMT.
Katalogy požadavků v PDF na Disku Google.
0 komentářů:
Okomentovat