Stejně jako loni Česká školní inspekce nutí školy a žáky k účasti na generální zkoušce celoplošného testování žáků 5. a 9. ročníků základních škol. Z paragrafů, na které se ve svém vyjádření odvolávají, však podle právního rozboru, který máme k dispozici, povinnost v žádném případě nevyplývá.
Komentujeme odpovědi MŠMT na otázky České školy, které jen kopírují předchozí argumentaci ČŠI (viz příloha).
1. Druhá celoplošná generální zkouška je vyhlášena na základě § 171 odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb. Jak z tohoto paragrafu (případně dalších) vyplývá povinnost účasti školy na celoplošné generální zkoušce, jak uvádí ČŠI?
Ředitel školy podle § 164 odst. 1 písm. g) školského zákona zajišťuje spolupráci při uskutečňování programů zjišťování výsledků vzdělávání vyhlášených ministerstvem.
Obecně platí Čl. 2 odst. 3 Ústavy ČR:
Státní moc slouží všem občanům a lze ji uplatňovat jen v případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon.
Paragraf 171 odst. 2 umožňuje MŠMT vyhlašovat programy, žádná povinnost účastnit se těchto programů pro školy ze zákona nevyplývá.
§ 164 odst. 1 písm. g) jen vymezuje možné činnosti ředitele, nikoli jeho povinnosti.
2. Jak může být považována Druhá celoplošná generální zkouška za výkon inspekční činnosti České školní inspekci dle § 164 odst. 1 písm. d), když jde o "generální zkoušku"?
Podle § 174 odst. 2 písm. a) školského zákona Česká školní inspekce získává a analyzuje informace o vzdělávání dětí, žáků a studentů, o činnosti škol a školských zařízení zapsaných do školského rejstříku a sleduje a hodnotí efektivnost vzdělávací soustavy. Vyhlášení programu zjišťování výsledků vzdělávání, čj. MSMT-42746/2012-210 uvádí: „Zjišťování výsledků vzdělávání včetně následné analýzy získaných informací zajišťuje Česká školní inspekce na základě § 174 odst. 2 písm. a) školského zákona.“
MŠMT na otázku de facto ani de iure neodpovědělo.
3. Na základě jakého ustanovení školského zákona je účast žáků na Druhé celoplošné generální zkoušce povinná? Jak může jít vzhledem výše uvedenému o povinnou součást vzdělávání?
Podle § 22 odst. 1 školského zákona jsou žáci a studenti povinni řádně docházet do školy nebo školského zařízení a řádně se vzdělávat. S ohledem na výše uvedené "Vyhlášení programu zjišťování výsledků vzdělávání" se účastní i zjišťování výsledků vzdělávání.
Logika výkladu je na první pohled věcně nesprávná:
- generální zkouška plošného testování = zjišťování výsledků vzdělávání = součást vzdělávání,
- vzdělávání = povinná školní docházka,
- odmítnout plošné testování = narušování povinné školní docházky.
Příloha:
Dopis Mgr. Marie Pickové z České školní inspekce:
Dobrý den,
nesouhlas rodičů/zákonných zástupců není důvodem pro uvolnění žáků z druhé celoplošné generální zkoušky ověřování výsledků žáků na úrovni 5. a 9. ročníků základních škol.
Druhá celoplošná generální zkouška je vyhlášeným zjišťováním výsledků vzdělávání ve smyslu § 171 odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, přičemž není v rámci vyhlášení ministerstvem podmíněno souhlasem rodičů/zákonných zástupců. Stejně, jako se žák účastní dalších aktivit, které jsou standardní součástí vzdělávání (zkoušky v rámci vzdělávání ve škole, účast na jednotlivých předmětech, účast na seminářích, přednáškách, projektových dnech ve škole atd.), účastní se i druhé celoplošné generální zkoušky. Stejně jako v jiných případech i zde může zákonný zástupce žáka omluvit z účasti na vzdělávání. Omluva žáka je pak řešena na úrovni školy standardním způsobem a není nutné zvlášť hlásit ani v systému evidovat. Ovšem stejně jako v ostatních případech taková omluva musí být řádná. Zda je omluva řádná (z hlediska důvodů, doby, kdy k omluvě dojde a jakou formou) posuzuje ředitel školy. Vychází přitom zejména ze školského zákona a školního řádu.
Přitom podle § 22 odst. 1 písm. a) školského zákona jsou žáci povinni docházet do školy a řádně se vzdělávat. Zákonní zástupci nezletilých žáků jsou podle § 22 odst. 3 písm. a) školského zákona povinni zajistit, aby žák docházel řádně do školy a podle § 22 odst. 3 písm. d) školského zákona dokládat důvody nepřítomnosti žáka ve vyučování. Nepřítomnost (a její omluva) přitom nesmí být v rozporu s povinností vzdělávat se (viz též § 31 odst. 2 zákona č. 94/1963 Sb., o rodině, ve znění pozdějších předpisů).
Ředitel školy je povinen dle § 164 odst. 1 písm. g) školského zákona zajistit spolupráci při uskutečňování programů zjišťování výsledků vzdělávání vyhlášených ministerstvem, a zároveň dle § 164 odst. 1 písm. d) vytvořit podmínky pro výkon inspekční činnosti České školní inspekci.
Důvodem pro omluvu tak může být např. nemoc, ovšem prostý nesouhlas s ministerstvem vyhlášeným ověřováním výsledků vzdělávání žáků a tedy nesouhlas s poskytováním vzdělávání podle školského zákona by mohl být jen těžko důvodem pro řádnou omluvu.
Nutno podotknout, že s nesouhlasem rodičů jsme se setkali již v minulém školní roce v rámci první celoplošné generální zkoušky. Ukázalo se ovšem, že nesouhlas rodičů vychází z mylných informací o testování - bohužel prezentovaného často špatně veřejnosti ze strany médií či různých školských portálů, které si nezjistili reálné informace o systému. Je tak možné odkázat rodiče na webové stránky projektu NIQES, který obsahuje bližší informace o charakteru samotného testování, jeho závěrech, dopadech, účelech atd.
Věřím, že se Vám podaří pojmout účast na ověřování výsledků vzdělávání tak, aby byla pro žáky Vaší školy, jejich rodiče i pro Vaše pedagogy přínosem.
S přáním pěkného dne
Mgr. Marie Picková
Česká školní inspekce
Fráni Šrámka 37, 150 21 Praha 5
' +420 251 023 112, +420 728 107 312
; marie.pickova@csicr.cz
16 comments:
aby byla pro žáky Vaší školy... přínosem.
V čem by ten přínos, prosím, měl spočívat? Konkrétně třeba pro neustále hýkajícího Semeráda z kvarty.
Nějaký ekvivalent součtu všech nákladů poděleného počtem testovaných. Ostatně, kolik to je?
Nač ty paragrafy? I kdyby to stokrát byla pravda, na školách platí hluboko zažraný základní axiom: "Inspekce to chce". Pročež to tak bude. To už jsme zažili mockrát.
Přesně tak. U nás je vedení školy nervózní, jak saně v létě, už jenom z toho, že se díky úžasnému poskytnutí součinnosti shora nedaří zprovoznit poslechy. No tak to bóže bude bez poslechů a nadiktujeme jim správné odpovědi jako loni nebo to nebude vůbec. Vždyť je to jenom zkouška.
Vždyť je to jenom zkouška.
V tom "jenom" se hrubě mýlíte.
Je to v pořadí již druhá poslední zkouška před premiérou.
A POZOR! Na základě té první, údajně technické, zkoušky ČŠI popravila víceletá gymnázia, na základě této druhé už bude popravovat konkrétní ředitele a učitele (i ze základek)! :-) nebo raději :-(
"...bude popravovat..."
Jistěže. Tato bohulibá instituce čiperně využila příležitosti a sekernickými závěry, které z výsledků testů vyvozuje (na absurditu takových závěrů se ve zdejších diskusích poukazovalo mnohokrát)vytvořila sama sobě další důvod pro svou nevábnou existenci a znamenitě posílila svou pozici v systému. Mnozí již o ní začínali pochybovat; nyní se opět budou bát. A vo to, soudruzi, go (tedy kromě prachů, že).
Bodeť. Finská bezinspekční cesta na obzoru.
Kolegové !!! Nějak se nám v tom naříkání a hýkání kantorů /sám jsem učitel/ ztrácí podstata...zk. z češtiny, matematiky a angličtiny by podobně jako kdysi u našich stárnoucích rodičů měla být zkouškou na odchodnou ze zš, jakýmsi dodatkem k vysvědčení, náhradou přijímaček /jako už na Slovensku/, pohlédnutím pravdě do očí..já vím 50% úspěšnost základek netěšé - ovšem vzděláváme generaci která o to nestojí...a ověřovací testy to mnohde prokazují...Učitel.
Už několikrát jsem tu psal, že nepotřebujeme nějaké stupidní testy deváťáků v květnu po přijímačkách, ale jednotné přijímací zkoušky na střední školy. To budou mít dítka hnedle jinou motivaci k co nejlepším výsledkům. A neúčasti žáků se také nikdo nebude muset bát.
Ale to by dávalo smysl a nešlo by na tom tolik narejžovat.
Kolego!!!! Rád pohlédnu pravdě do očí, ostatně ji plusminus znám i bez těch testů, prý ověřovacích. Ale já, víte, působím v regionu mírně řečeno problematickém. A přesně ve smyslu toho, co zde opakovaně zdůraznil pan poste restante, kdybychom se i rozkrájeli, naše výsledky nikdy nebudou takové jako v některých oblastech jiných. A vůbec mě netěší, že mi za zády stojí a zakrváceným nožem mává řezník z ČŠI, který vidí pouze absolutní čísla, proč by se, pán velkomožný, namáhal se subtilnějším rozlišováním, že ano. Od takového uslyším jedině, že se rozkrajuji málo (a že to tedy udělá za mne, hahaha). Mrzí mě ovšem, pokud něco podobného slyším od kolegů pedagogů odjinud, ti by tomu snad rozumět mohli.
(Kdysi u našich stárnoucích rodičů... to jako kdy? Sám jsem velmi stárnoucím rodičem, že bych už zapomněl?)
"jakýmsi dodatkem k vysvědčení"
A kdo o to stojí? Je to snad onen žák deváté třídy? Má tento Váš tzv. DODATEK nějaký praktický význam? Máte však pravdu v tom, že jisté výše postavené osoby argumentují tím, že žák deváté třídy bude mermomocí chtít dohonit ono nezvládnuté učivo z testu. Chci poznat tyto Mirky Dušíny naší doby. Ignorant
Ke svému příspěvku: Anonymní Anonymní řekl(a)...
Kolegové !!! Nějak se nám v tom naříkání a hýkání kantorů /sám jsem učitel/ ztrácí podstata...zk. z češtiny, matematiky a angličtiny by podobně jako kdysi u našich stárnoucích rodičů měla být zkouškou na odchodnou ze zš, jakýmsi dodatkem k vysvědčení, náhradou přijímaček /jako už na Slovensku/, pohlédnutím pravdě do očí..já vím 50% úspěšnost základek netěšé - ovšem vzděláváme generaci která o to nestojí...a ověřovací testy to mnohde prokazují...Učitel.
10. května 2013 0:04
dodávám:
Pravděpodobně jsou zde diskutující mladší čtyřiceti let.Zvláště pro mladší kolegy uvádím: jak se vyučuje už v prvních třech semestrech na PdF v dějinách pedagogiky a obecné pdg: až do konce 60.let byla běžná dvě vysvědčení pro absolventa posledního ročníku obecné, základní školy. Na druhém vysvědčení byla čeština, jazyk, matematika a kdysi OV nebo Ústava..., Proč na to jako učitel ICT, BI a OV upozorňuju ? Protože to byla zkouška a vysvědčení na odchodnou, tedy testování na výstuou ze školy. Pokud má vysoká škola státnici, střední škola maturitu, učňovská škola závěr. zkoušku, co je na koni základky ??? Jen sbohem a šáteček ? Nejsem postižený touhou testovat ale bez zavedení jednotných zkoušek na konci zš si jen budeme dál lhát do kapsy...
Pokud má vysoká škola státnici, střední škola maturitu, učňovská škola závěr. zkoušku, co je na konci základky???
Pokud bude mít závěrečná zkouška stejný smysl a "reálný" dopad na život absolventa jako zkoušky výše jmenované, pak jsem jako učitel základní školy a učitel ICT bez výhrady pro. Pokud půjde i nadále o nekompetentní tanečky pro utrácení evropských peněz, pak to nezkoušejte ani srovnávat. Naposledy mne vyděsila v testu AJ možnost poslechnout si úlohu jen jedenkrát. Zřejmě není dobré zjistit, že se žáci dorozumí, ale překvapit je a potrestat za to, že by obtěžovali anglicky mluvícího cizozemce nějakou běžnou zdvořilostní frází. Could you repeat that, please?
Z čistě technického hlediska je úplně jedno, jestli na konci základní školy budeme pořádat závěrečnou výstupní zkoušku, nebo jednotnou přijímací zkoušku na střední školy.
Ovšem účel takové zkoušky je proklatě odlišný od nesmyslných srovnávacích testů v režii ČŠI.
Neustále opakuji, že současným deváťákům jsou podobné testy naprosto pro srandu. A pro páťáky už to pomalu platí také. Vždyť se stačí podívat na pár facebookových debat, nebo si poslechnout rozhovor žáčků poté, co vyšli z testovací učebny. Organizace těchto testů postrádá elementární logiku. Ale závěry z nich učiněné, ty budou přetřásány v médiích ještě rok poté. Ani bych se nedivil, kdyby si nějaký "expert" na interpretaci výsledků vystavěl disertační práci.
Je možné zvěřejnit ten právní rozbor, na který se odkazujete? Zároveň také jeho autora. Myslím, že by to bylo seriózní, pokud se o něj školy mají opřít proti právnímu výkladu MŠMT, které je na školský zákon oficiální autoritou.
Právní rozbor je na stránkách Iniciativy, včetně jména jeho autorky.
Post a Comment