Jde o největší počet tabletů na světě, které rozdává thajská vláda do škol v rámci projektu Jeden tablet pro každé dítě. Proč se něco podobného neuskuteční u nás?
Když se před lety připravovalo čerpání z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OP VK) přetrvával v rezortu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR (MŠMT) syndrom z programu Státní informační politiky ve vzdělávání a zprofanovaného projektu Internet do škol. O centrální podpoře škol v oblasti ICT nechtělo vedení MŠMT nic slyšet, plánované pokračování SIPVZ v letech 2007-10 tiše odpískalo a jakýkoli pokus o inovaci ICT ve školách v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost nepřipravilo.
V době počátku OP VK by vybavení všech žáků ZŠ a SŠ a učitelů tehdy dostupnými školními netbooky stálo zhruba 6-8 miliard Kč (bez infrastruktury a podpory), tedy asi osminu prostředků v OP VK. Projekty zavádění 1:1 byly označovány za příliš futuristické. V projektech EU peníze školám a EU peníze středním školám, které dohromady spolykají 4,5 a 1,5 miliardy, se sice školy ICT vybavovaly, ale na ZŠ převážně předraženými zastaralými interaktivními tabulemi všeho druhu, kterých na ZŠ přibylo podle řady odhadů zhruba 14 000.
Jsme tedy dnes ve stejné situaci jako po ukončení Internetu do škol: ve školách máme zastaralou a často i nevyhovující techniku, zatímco vývoj a trh se za poslední více než tři roky od uvedení zlomového tabletu Apple iPad zcela změnily. Důsledkem je i v titulku zmíněný projekt v Thajsku. MŠMT mohlo na podobný projekt využít zbytek prostředků z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost, kde zůstalo po Dobešových odkláněcích pokusech 5-7 miliard korun. Na ministerstvu bohužel vizionáři nejsou...
Thajsko nakupuje jednoduché tablety Scopad SP0712 s 7" displayem 1024x600 bodů, s OS Android, 1GB operační pamětí, 8GB pamětí pro data a s GPS, za který zaplatí 81 USD (tedy cca 2000 Kč s DPH). Nabídka tabletů pro výukové účely se nyní rozšiřuje:
- OLPC po neúspěchu "stodolarového" notebooku připravuje tablet XO 3.0 s odhadovanou cenou 75 USD,
- Intel připravil tablet Classpad s cenou od 140 USD, který se dodává v Indii,
- v Indii se dodává i ultralaciný tablet Akash se dotovanou cenou 45 USD.
Pokud nebudou mít školy na nákup tabletů pro všechny žáky zdroje, můžeme očekávat, že tablety žákům zakoupí rodiče, při dnešních cenách to není pro většinu populace problém. Trend BYOD (Bring Your Own Device) se totiž uplatňuje stále více i ve firemní sféře. Producenti výukového obsahu pak budou muset nabízet multiplatformní tituly, tohoto trendu jsme už dnes naštěstí svědky.
Můžeme ale očekávat, že tablety budou rodiče kupovat i dětem ve věku 3-4 let, které za 2-3 roky přijdou do prvních tříd. Na tuto generaci tabletových dětí by měly být školy připraveny, moc času ale nezbývá...
20 komentářů:
Nase skoly nepotrebuji tablety, nase skoly potrebuji nejaky rozumny system a rad.
Přesně tak, naše rozjívené děti by většinou používaly tablet k úplně něčemu jinému než ke vzdělávání.
No, nazdar hodiny.
Doufám, že ty předchozí dva příspěvky nepsali učitelé.
A proč by je neměli psát učitelé?
No to je ale důležitý poznatek: Thajsko nakupuje jednoduché tablety Scopad SP0712 s 7" displayem, s OS Android, 1BG operační pamětí, 8GB pamětí pro data a s GPS, za který zaplatí 81 USD (tedy cca 2000 Kč s DPH).
Tablet s jedním bajtogigem (1BG) za dva litry. Chacha
Víte, oni ty příspěvky s největší pravděpodobností opravdu psali učitelé, a to učitelé, kteří asi velmi dobře znají realitu našich škol.
Je to prostě tak, že můžete koně přivést k vodě, ale pít už ho nepřinutíte. A přesně tak to funguje i s dětmi ve školách. A on ten postoj k práci ve škole bude v tom nešťasném Thajsku asi úplně jiný než přístup našich rozmazlených dětí.
Na gymnáziích to funguje, u nás to zkouší a jde to, v různých předmětech, ostatní se to učí za pochodu - ředitelka nařídila, tak se jede na iPadech.
Ale zkuste něco podobného na ZŠ. Ty, které znám z vlastní praxe, by nestačily doplácet za vzniklé škody. Děti naprosto všechny pomůcky zničí, ve třídách je nemůžete nechat bez dozoru - lítají třísky a je plno úrazů, ještě tablety .... :(
Navíc žák bez zájmu o studium a seberozvíjení, jakých je na ZŠ většina a zbytek se podřizuje přístupu většiny, se na podobných zařízení velmi rychle zorientuje a bude potají hrát hry, chatovat, vše možné jen ne seriozní práci, na to vemte jed.
A třetí věc - jak s tím pracovat v předmětech, které učí kolegové, pro něž je problém zapnout pevný počítač a najít webovou stránku. A je jich víc než dost.
http://ipadveskole.cz/
Nejdriv kupte detem jizdni kola s prilbou.
V zdravem tele zdravy duch.
A v Thajsku je uz maji davno!
Sedych
Pan Sedych má zase pravdu. Ale aby to super tělo mohlo uplatnit i toho zdravého ducha, je dobré jej taky prohánět.
13:08 - dík za odkaz, koukám a valím oči - i pro Hv tam jsou věci...
Prvni prispevek psal ucitel - ja. Je zajimave, ze ho psal ve skole a z tabletu - vlastniho.
Presto trva na svem a tablety ve skole mu nechybi.
z tabletu - vlastniho
Vy máte svůj vlastní tablet??? A na jak dlouho jste rodině snížil příděl potravin?
Nemám ani tablet, ani noutbůk, ani mobil, natož pak nějaký ten chytrý. Vždyť já nemám ani tu pitomou navigaci. A ani nevím, k čemu by mi to všechno bylo. Snad i proto jsem, teď už zjevně právem, považován za špatného učitele.
Ale zase mám, Sedychu, ty kluku ušatá, tři, slovy tři bicykly. Z toho jedno jsem si dokonce i sám koupil.
Vážení tahle diskuse je asi zbytečná. Tablety ve školách budou, to se nedá zastavit, je to jen otázka času. V ČR jistě dlouhého.
Az na to bude cas, az budou ucitele jakz takz zaplaceni, az bude jejich pouziti nenasilne, pak at jsou tablety treba i na zachode.
Tablety ve školách budou
A proč by jako nebyly? Nebo proč by se to mělo dokonce zastavovat?
My jsme do školy chodívali s dostatečnou zásobou čtverečkovaného papíru, abychom v hodinách mohli pařit křižníky. Taky jsme verzatilkama flusali rejži. Pokrok prostě nezastavíš.
Ovšem nerozumím přesně, proč bychom se měli podle pana Wagnera připravovat na generaci "tabletových" dětí. To je jako vytvořit si zásoby jídla před náletem kobylek nebo solidní kryt před tornádem?
Když děti začaly houfně dostávat pod stromeček digitální hodinky, šlo jen o to, jak přežít tu pípačku v půl a celou hodinu. Od těch dob děti tak akorát nedokáží ve třičtvrtě na deset odpovědět na otázku, za jak dlouho bude čtvrt na jedenáct.
Už několik let pan profesor Brdička a mnozí jiní píší o budoucnosti, kdy každý žáček bude vybaven vlastním počítacím strojem. No, tak ta budoucnost už je na dohled.
Tablet byl nejčastější dárek o loňských vánocích. Tři spolužáci mého syna (1. třída) už jej dostali také.
Otázka je, zda do tohoto procesu má vstupovat stát, či škola jako taková.
Mobily i notebooky lze dozajista také využívat při výuce. Znamená to, že má stát každému školáčkovi koupit mobil a notebook? Kupuje ho snad vysokoškolákům?
Při současné atmosféře a pracovní morálce na základních školách by to dopadlo přesně jak už předřečníci naznačili. Místo výukových programů se v hodinách budou "smažit" hry, pár frustrátů si své komplexy bude léčit nejen na učebnicích a školních židličkách, ale rozfláká navíc i vyfasovaný tablet, pár "nepřizpůsobivých" jej obratem ruky prodá před školou za pětinu pořizovací ceny, aby měli na cigarety a dalších pár učitelek obsadí poslední volná místa v čekárnách ordinací psychiatrů.
Nezlobte se, ale mám pocit, že debata o tabletech ve škole jde nějak proti logice.
Přece nejdříve musíme mít do těch tabletů co nahrát. Nejdříve potřebujeme dostatečné množství výukových programů a učitelů, kteří s nimi umí pracovat v rámci vlastní hodiny. Až pak má smysl uvažovat o jejich praktické využitelnosti. A potom také musíme školám dát prostředky na nákup výukových programů. Jistěže existují i solidní prográmky zdarma, ale připravit kvalitní výukový obsah zkrátka něco stojí. Opačný postup mi připomíná krásnou scénku z filmu Slunce, seno, erotika, když si rodina Škopkovic přiveze z Německa počítač a pak začíná teprve řešit, jak zaevidovat 5 samYc králíků.
Bez splnění tohoto předpokladu na tom budeme totiž úplně stejně, jako kdyby mně a kolegovi Blahovi za časů našeho mládí, stát zakoupil každému verzatilku a pytlík rýže, a následně předpokládal, jak tím zázračně stoupne vzdělanost a snaha učit se.
Žák, který se učit chce, bude tak činit i bez tabletu. A pokud mu při učení tablet pomůže, bude hledat možnosti, jak si jej pořídit.
Žákovi, kterému je nějaká škola ukradená, můžete koupit třeba deset tabletů a k ničemu to nebude.
Mnozí tvrdí, že tablety dokáží výukové obsahy zatraktivnit. To je jistě pravda. Částečně.
Ale myslet si, že dokážeme procvičování trojčlenky udělat atraktivnější, nežli střílení "emzáků" laserem a řezání zombií motorovou pilou - to je prostě naivní.
Tablet (nebo jiné podobné údělátko) "zatím" může být šikovná pomůcka, pro ty učitele, kteří ho budou umět do výuky vhodně zapojit.
Optikou těchto učitelů, může být přímo nepochopitelné, jak někdo netouží po situaci 1:1, počítač žák.
Ale asi těžko si dnes nějaký učitel může dovolit postavit výuku tak, že se bez počítače/tabletů neobejde. Až bude 1:1 naprosto normální, pak si to dovolí a mnozí velmi rádi.
ICT není samospásné, kvalitní výuka závisí především na učiteli, ICT mu však může být výrazným pomocníkem.
Jestli žáci nevěnují výuce pozornost, pak by bylo dobré se zamyslet, na tím, zda není něco shnilého ve státě vzdělávacím.
zda není něco shnilého ve státě vzdělávacím.
Ve státě vzdělávacím je shnilé vše, a co ještě ne, to se nakazí velmi rychle od okolní hniloby.
Tak toto je nabídka za podobnou cenu, kde je tablet i s programy:
http://www.pmq-software.com/sw/cz/nabidka-pro-skoly/tablet-pro-zs/
Re: "Tak toto je nabídka za podobnou cenu, kde je tablet i s programy:" - to je tablet s poloviční cenou HW s pro výuku nevyhovujícím displayem s rozlišením 800x480 bodu, s výrazně menším výkonem a poloviční pamětí. Navíc tablet se prodává se službami za 3150 Kč s DPH. To je zcela mimo...
Okomentovat