Ministerstvo školství a kultury (Opetus- ja kulttuuri-ministeriö) letos vydalo informační publikaci o finském systému vzdělávání. NÚV publikoval zkrácený překlad anglického originálu doplněný o informace získané z jiných zdrojů.
Finské vzdělávání v kostce
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
14 komentářů:
Proti finskému modelu vzdělávání nemám v podstatě žádné vážnější výhrady. Moji práci by ovlivnil podobně jako celá školská reforma. Prakticky vůbec. A mnohé parametry se mi vyloženě líbí. Třeba obědy zdarma, vysoká prestiž učitelského povolání nebo zrušená školní inspekce.
Nedovedu si ovšem představit, že by se nám podařilo do škol s vyučovacím jazykem švédštinou dostat jako ve Finsku všech pět procent žáků. Tady vidím přece jen trošku problém. Ale možná by tam mohly chodit děti, které neumějí nebo přestávají umět česky. Těm by to bylo celkem jedno.
Nu což, zatím nám musí stačit české vzdělávání v kouli.
No tak mne zaujalo např. to, že na SŠ jsou žáci rozdělování podle výsledků v základním vzdělávání a také to, že ve středním vzdělávání pokračuje bezprostředně po základním 90 % žáků. A co dělá ve Finsku bezprostředně po základním vzdělávání těch zbývajících 10 %?
Myslím, že ve Finsku si každý něco zajímavého najde.
A jak teď bude mšmt pokračovat? Projdeme Skandinávii a pak půjdeme na jih? Nebo nějak na přeskáčku?
Už se nemohu dočkat, až bude třeba Lichtenštejnsko nebo Moldávie. A hlavně mne zajímá, co, odkud, jak a kdy se promítne do vzdělávání našeho.
To opravdu podstatné, přes co "vlak nejede" a bez čeho je naprosto marné chtít "finský model" napodobit, i kdyby byl jediný správný, je v tom materiálu důsledně vynecháno.
Kolik peněz na žáka a na rok je na vzdělávání vydáváno?
Případně, kdyby měl někdo námitky ohledně srovnatelnosti ekonomik, cenových košů apod. (věkové složení populace zhruba srovnatelné je), tak: kolik peněz za rok v poměru k HDP je na vzdělávání vydáváno?
A to druhé podstatné, co tam taky není: jak je vzdělávání řízeno? Je cílem kvalitně vzdělaného státního úředníka za slušný plat řídit vzdělávání ve prospěch svých spoluobčanů, nebo cílem nekvalifikovaného ouřady-trafikanta ukrást co se dá pro své kmotříky či partajní kamarádíčky?
...kmotříky...kamarádíčky
To byste na to musel mít důkaz. Takhle jsou to jen hospodské keci.
To jsem nebyl já :-)
Pavel
21. května 2013 13:44
"A co dělá ve Finsku bezprostředně po základním vzdělávání těch zbývajících 10 %?"
Nejspíš hrajou hokej.
http://clanky.rvp.cz/clanek/o/z/1500/UCEBNI-OSNOVY---ZAKLAD-SKOLNI-PRACE.html/
Zajímalo by mě, jestli u nás taky po finském vzoru zavedeme od 1. třídy náboženství a ruční práce.
Dobrý nápad!
No bóže vy toho naděláte. my máme ve školství také hokej, a to pořádný.
Pro 21. května 2013 16:27
Nebudu se opakovat. Projděte si například zadání projektů OP VPK. A nemusí to být jen ty, které se díky protestům odborné veřejnosti, například při jejich veřejných projednáváních, že jde o evidentní tunely, nakonec ani nenastartovaly. Leccos "zajímavého" najdete i u leckterých běžících. Stačí prostý selský rozum a kupecké počty.
to 11:52
Já vůbec nezpochybňuji, že to tak je, bohužel. Ale jak to prokázat, toť otázka. To je u nás totiž se vším - ukazuješ na někoho, kdo krade, a on ti to vrátí, že vlastně kradeš ty sám. A braň se, můžeš-li.
A zloděj krade vesele dál, jistý, že v tomhle systému vše projde.
Taky ze ano.
Sedych
to 13:17
Jak to prokázat - někde to jde snadněji, někde hůře. Někde opravdu stačí jít na to veřejné projednávání a mj. před "očky" FAÚ, či BIS, která tam často někde sedí v koutě, a před médii, která tam také bývají, přehledně sdělit argumenty, proč je projekt tunel. Nestane se vám za to nic horšího, než že vás někteří úředníci na MŠMT nebudou mít rádi. Ale nebylo nás takových bohužel dost, úředníci generující pofidérní granty a projekty byli a jsou bohužel v časové i personální přesile, takže se to podařilo jen někde. A navíc se tak občas nakládá i s běžnými státními penězi, kteréžto nakládání není bohužel ani zdaleka tak veřejné, jako u projektů dotovaných "evropskou byrokracií".
Je to jen o rozhodnutí, že je to důležité pro mě i pro ostatní, a o věnování příslušného množství času, přemýšlení a práce.
Okomentovat