Finské vzdělávání v kostce

úterý 21. května 2013 ·

Ministerstvo školství a kultury (Opetus- ja kulttuuri-ministeriö) letos vydalo informační publikaci o finském systému vzdělávání. NÚV publikoval zkrácený překlad anglického originálu doplněný o informace získané z jiných zdrojů.


14 komentářů:

Pytlik Blaha řekl(a)...
21. května 2013 v 0:59  

Proti finskému modelu vzdělávání nemám v podstatě žádné vážnější výhrady. Moji práci by ovlivnil podobně jako celá školská reforma. Prakticky vůbec. A mnohé parametry se mi vyloženě líbí. Třeba obědy zdarma, vysoká prestiž učitelského povolání nebo zrušená školní inspekce.
Nedovedu si ovšem představit, že by se nám podařilo do škol s vyučovacím jazykem švédštinou dostat jako ve Finsku všech pět procent žáků. Tady vidím přece jen trošku problém. Ale možná by tam mohly chodit děti, které neumějí nebo přestávají umět česky. Těm by to bylo celkem jedno.
Nu což, zatím nám musí stačit české vzdělávání v kouli.

Anonymní řekl(a)...
21. května 2013 v 13:44  

No tak mne zaujalo např. to, že na SŠ jsou žáci rozdělování podle výsledků v základním vzdělávání a také to, že ve středním vzdělávání pokračuje bezprostředně po základním 90 % žáků. A co dělá ve Finsku bezprostředně po základním vzdělávání těch zbývajících 10 %?

Pytlik Blaha řekl(a)...
21. května 2013 v 13:57  

Myslím, že ve Finsku si každý něco zajímavého najde.
A jak teď bude mšmt pokračovat? Projdeme Skandinávii a pak půjdeme na jih? Nebo nějak na přeskáčku?
Už se nemohu dočkat, až bude třeba Lichtenštejnsko nebo Moldávie. A hlavně mne zajímá, co, odkud, jak a kdy se promítne do vzdělávání našeho.

Anonymní řekl(a)...
21. května 2013 v 15:09  

To opravdu podstatné, přes co "vlak nejede" a bez čeho je naprosto marné chtít "finský model" napodobit, i kdyby byl jediný správný, je v tom materiálu důsledně vynecháno.

Kolik peněz na žáka a na rok je na vzdělávání vydáváno?
Případně, kdyby měl někdo námitky ohledně srovnatelnosti ekonomik, cenových košů apod. (věkové složení populace zhruba srovnatelné je), tak: kolik peněz za rok v poměru k HDP je na vzdělávání vydáváno?

A to druhé podstatné, co tam taky není: jak je vzdělávání řízeno? Je cílem kvalitně vzdělaného státního úředníka za slušný plat řídit vzdělávání ve prospěch svých spoluobčanů, nebo cílem nekvalifikovaného ouřady-trafikanta ukrást co se dá pro své kmotříky či partajní kamarádíčky?

Anonymní řekl(a)...
21. května 2013 v 16:27  

...kmotříky...kamarádíčky

To byste na to musel mít důkaz. Takhle jsou to jen hospodské keci.

Anonymní řekl(a)...
21. května 2013 v 16:45  

To jsem nebyl já :-)
Pavel

Anonymní řekl(a)...
21. května 2013 v 18:46  

21. května 2013 13:44
"A co dělá ve Finsku bezprostředně po základním vzdělávání těch zbývajících 10 %?"

Nejspíš hrajou hokej.

Anonymní řekl(a)...
21. května 2013 v 18:53  

http://clanky.rvp.cz/clanek/o/z/1500/UCEBNI-OSNOVY---ZAKLAD-SKOLNI-PRACE.html/

Zajímalo by mě, jestli u nás taky po finském vzoru zavedeme od 1. třídy náboženství a ruční práce.

Anonymní řekl(a)...
21. května 2013 v 20:42  

Dobrý nápad!

Anonymní řekl(a)...
22. května 2013 v 7:40  

No bóže vy toho naděláte. my máme ve školství také hokej, a to pořádný.

Anonymní řekl(a)...
22. května 2013 v 11:52  

Pro 21. května 2013 16:27

Nebudu se opakovat. Projděte si například zadání projektů OP VPK. A nemusí to být jen ty, které se díky protestům odborné veřejnosti, například při jejich veřejných projednáváních, že jde o evidentní tunely, nakonec ani nenastartovaly. Leccos "zajímavého" najdete i u leckterých běžících. Stačí prostý selský rozum a kupecké počty.

Anonymní řekl(a)...
22. května 2013 v 13:17  

to 11:52

Já vůbec nezpochybňuji, že to tak je, bohužel. Ale jak to prokázat, toť otázka. To je u nás totiž se vším - ukazuješ na někoho, kdo krade, a on ti to vrátí, že vlastně kradeš ty sám. A braň se, můžeš-li.
A zloděj krade vesele dál, jistý, že v tomhle systému vše projde.

Anonymní řekl(a)...
22. května 2013 v 13:43  

Taky ze ano.
Sedych

Anonymní řekl(a)...
22. května 2013 v 14:59  

to 13:17

Jak to prokázat - někde to jde snadněji, někde hůře. Někde opravdu stačí jít na to veřejné projednávání a mj. před "očky" FAÚ, či BIS, která tam často někde sedí v koutě, a před médii, která tam také bývají, přehledně sdělit argumenty, proč je projekt tunel. Nestane se vám za to nic horšího, než že vás někteří úředníci na MŠMT nebudou mít rádi. Ale nebylo nás takových bohužel dost, úředníci generující pofidérní granty a projekty byli a jsou bohužel v časové i personální přesile, takže se to podařilo jen někde. A navíc se tak občas nakládá i s běžnými státními penězi, kteréžto nakládání není bohužel ani zdaleka tak veřejné, jako u projektů dotovaných "evropskou byrokracií".

Je to jen o rozhodnutí, že je to důležité pro mě i pro ostatní, a o věnování příslušného množství času, přemýšlení a práce.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.