Na stránkách ceskomluvi.cz můžete hlasovat o tom, co považujete v moderní škole za nejdůležitější. Zatím vyhrávají morálka a vztahy.
V rámci kampaně Česko mluví o vzdělávání můžete hlasovat o tom, čím by měla moderní škola děti vybavit. Hlasování vychází z 345 návrhů, které zanechali diskutující na webu ceskomluvi.cz.
Návrhy, které přispěvatelé po několik týdnů nechávali na stránkách kampaně (ZDE), jsme zpracovali a roztřídili podle toho, k jakému typu absolventa základní školy návrh směřoval. Došli jsme k osmi „profilům absolventa“ (ZDE) a každý diskutující může vybrat tři z nich, které mu připadají nejdůležitější. Nezáleží na pořadí, všechny zaškrtnuté profily dostanou po jednom hlasu. Po dvou týdnech hlasování odevzdalo 241 lidí 723 hlasů a v pelotonu zatím vítězí profil číslo 5 zdůrazňující morální výchovu (160 hlasů) a profil číslo 2 upřednostňující toleranci a vztahy (136 hlasů). Aktuální tabulka vypadá takto:
345 návrhů, co by měly umět děti po deváté třídě, čtěte ZDE.
Podrobnou charakteristiku osmi možných profilů absolventa základní školy čtěte ZDE.
Návod na hlasování najdete ZDE. Hlasujte a prohlédněte si aktuální stav hlasování.
Zdeněk Slejška, ředitel EDUin, řekl: „Každý hlasující může vybrat tři z osmi profilů, které mu připadají pro zvládání osobního života a profese nejdůležitější. Do značné míry to je hra, samozřejmě, že skutečný absolvent v sobě obvykle slučuje hned několik těchto charakteristik v různém poměru, nebo se mu naopak nedostává hned několika dovedností z různých profilů. Také neplatí, že některý z těch profilů je „nejlepší“ a ostatní opominutelné. Tak to ve vzdělávání nechodí. Ale přesto jsme chtěli, aby si lidé ujasnili, kterou podobu vzdělávání považují za nejdůležitější. Prostě proto, že čas ve škole (ale i mimo ni) je omezený a měli bychom vědět, čemu ho máme přednostně věnovat.“
6 komentářů:
Tak jsem přišla od svého praktického doktora. Požadovala jsem výběr z osmi možných modelů léčení. Ten mě hnal.
tak si vyberte jiného lékaře
I kdepak. Dosud mě vždy léčil dobře nebo aspoň dobře poradil. Nehodlám jeho postupy zpochybňovat.
Ne vždy je alternativa zárukou úspěchu a jak mám jako laik vědět, co mi prospěje? Experimentovat se zdravím (a se vzděláním svých dětí) nehodlám.
Rodiče i žáci v dnešní době uznávají jen jeden model, a to pokud možno jednušky zadara.
Zkuste někdo vysvětlit např. dnešním osmákům a jejich rodičům, že na slovní úlohy řešené pomocí rovnic prostě každý nemá. Málokdo má na jedničku, sem tam někdo na dvojku a většina na trojku nebo čtverku. Když jim to řeknete budou na vás koukat jako na blázna, protože učitel je tu od toho, aby je prý všechno naučil. Jenže slovní úlohy a další obrovské množství učiva napříč všemi předměty není prostě jen nalejvárna. Učitel jim jen může ukázat cestu a určité způsoby řešení. Pak už se tím musí prokousat sami. Jenže to všichni nedokážou (některým v tom brání IQ a některým lenost) a rodiče i děti to ráčí svalovat na učitele. Tak to dneska prostě je.
Jediný model k dosažení dobrého vzdělání je totiž makat a makat. Jenže to se dneska neuznává, protože všem jde jen a jen o ten papír.
A protože četní psychologové nemají co dělat, tak vymýšlejí teorie nebo modely, jak to prý dozajista funguje. A soukromé testovací firmy si z toho udělají vědu a byznys, média na to letí. Jen o tom, co se děje ve školách, vědí všichni tihle spekulanti dohromady prdlajs.
Který z těch modelů vzdělávání by mi umožnil dotáhnout to ještě před důchodem na ředitele velkého podniku? Vygůgloval jsem si (finance.cz), že je to nejlépe placená profese.
Původně jsem si tedy zadal do vyhledávače heslo "nejlépe placení vědci", ale na prvních stránkách na mne v této souvislosti vůbec nic nevypadlo.
Sport jsem zavrhl. První dva jsou boxeři a Tajgr je až třetí.
Okomentovat