V pondělí 13. května začíná druhá generálka plošných testů v pátých a devátých třídách. Přinášíme souhrn informací, názorů, postojů a odkazů na audio a video nahrávky, které se týkají tématu.
Ve sporu o užitečnost a potřebnost plošného testování v pátých a devátých třídách proti sobě stojí dva vyhraněné postoje.
Rodiče a odpůrce zavedení plošných testů sdružuje web stopplosnetestovani.cz (ZDE). Jejich hlavním argumentem je, že zavedení plošných testů omezí ve vyučování ty oblasti, které oni považují za důležité (schopnost klást si otázky, objevovat nové pohledy na řešení problémů, spolupracovat, řešit komplexnější úlohy atp.) a potvrdí učitelům, že se mají při výuce soustředit na věci, které jsou snadno testovatelné (pravopis, větný rozbor, čtenářské úlohy, úpravy algebraických výrazů), protože podle nich bude škola posuzována. Proto navrhují plošné testování nezavádět a raději využít technické prostředky k výběrovým šetřením, která nemají tak silný vliv na to, co se pak ve školách učí, a z hlediska škol a rodičů přináší detailnější a zajímavější informace bez vedlejších rizik.
Česká školní inspekce, která má dvouletou pilotáž na starosti (ZDE), vidí hlavní přínos testování v tom, že každý žák dostane velmi konkrétní informaci, kterou část učiva ovládá lépe a kterou hůře. Odmítá jakoukoli možnost, že by školy byly posuzovány podle výsledků testů, že by mohly vznikat jakékoli žebříčky srovnávající školy nebo žáky. Nebezpečí, že učitelé by učili děti „na testy“, považují za minimální, navíc vysvětlují, že po dvouleté generálce se plošné testy stanou jen jednou z částí Národního systému inspekčního hodnocení vzdělávací soustavy (NIQES), jehož součástí budou i výběrová šetření. Část odborné veřejnosti, převážně ředitelé škol a někteří učitelé, zavedení plošných testů podporuje, protože v nich vidí bič na líné žáky a špatné školy.
Kdo má pravdu. Pokud si prohlédnete úlohy z prvního ročníku generálky, je nutné říct, že testy se jednoznačně orientují na jednoduše testovatelné učivo. ČŠI sice mluví o tom, že kromě plošných testů připraví i výběrová šetření, ale zatím nic takového není na obzoru. Nelze se tedy divit obavám rodičů. Zúžení učiva pod vlivem plošných testů, snahu podvádět a zkreslovat výsledky,například nepřipustit k testování slabé žáky, zatím zaznamenali prakticky všude, kde se plošné testy dlouhodobě používají. Není jasné, jak bychom se podobným důsledkům chtěli vyhnout u nás. V odborné veřejnosti, zvláště té, která se testováním zabývá, je názor jednoznačný. U plošných testů hrozí, že přinesou do vzdělávání více problémů než užitku. V jedné věci se ale obě strany debaty o plošných testech shodnou. Totiž, že testy rozhodně nemohou samy o sobě zlepšit výuku a kvalitu vzdělávání. Tady může pomoci jen dlouhodobá podpora učitelské profese.
Také je ale třeba připomenout, že ČŠI se snaží s veřejností komunikovat, zdůvodňuje své kroky a zveřejnila po prvním kole generálky poměrně podrobnou závěrečnou zprávu. V tomto směru volí otevřenější komunikační politiku, než tomu bylo v případě CERMATu při startu státních maturit.
Co je důležité. Argumenty rodičů, kteří odmítají své děti podrobit plošným testům, rozhodně mají racionální jádro. Stejně tak je třeba konstatovat, že inspekce si je možných problematických stránek plošných testů vědoma a snaží se svůj postoj obhájit. To je dobré si uvědomit, ale podstatné je něco jiného. Po dvou letech generálky bude zkouška plošného testování ukončena a bude na ministerstvu, aby rozhodlo, jaký bude jeho další osud. Úspěšná generálka neznamená automatické zavedení testů.
Dvouletý projekt bude pravděpodobně uzavřen konstatováním, že z technického hlediska je podobné testování realizovatelné. Je ale třeba si ujasnit, k čemu nám bude, jaký je jeho smysl a v čem může reálně pomoci tomu, aby se pokud možno všechny děti lépe vzdělávaly. Na tuto otázku samotná generálka odpovědět nemůže a tato debata s ministerstvem školství nás teprve čeká. Samotný fakt, že plošné testování proběhne bez průšvihu, o jeho užitečnosti ještě nic neříká.
Co říkají rodiče
Dopis protestující proti plošnému testování najdete ZDE.
Plakát pro školy se základními argumenty si můžete stáhnout ZDE.
Rady pro rodiče a školy, které se nechtějí testování zúčastnit, čtěte ZDE.
Reakci ČŠI na případy žáků, kteří se nechtějí testování zúčastnit, najdete ZDE.
Rozbor, zda jsou žáci povinni se účastnit testování, čtěte ZDE.
Podrobnější informace o vlivu plošných testů čtěte ZDE.
Co říká Česká školní inspekce
Argumenty ČŠI obhajující testování najdete ZDE nebo ve starším souboru ZDE.
Ukázkové testy z loňského ročníku najdete ZDE.
Podrobnou zprávu z prvního ročníku testování čtěte ZDE.
Mediální reakce na první generálku najdete ZDE.
Co říkají odborníci
Podívejte se na video z debaty na téma hodnocení. Pasáž věnující se plošným testům a tomu, jaké informace mohou přinést, najdete od minuty 46.45 – 1.16.35. Najdete ho ZDE.
Rozhlasová debata šéfa projektu plošného testování Petra Suchomela a šéfa testovací společnosti Scio Ondřeje Šteffla je sice přesně rok stará, ale stále aktuální. Poslouchejte ZDE.
Zdroj: EDUin.cz
EDUin: Vše, co je dobré vědět o plošném testování
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
4 komentářů:
Právě říkal v televizi jakýsi inšpertór, že ředitel zodpovídá za přítomnost žáků ve škole.
Tý jo, a já si myslel, že za to zodpovídají rodiče.
A že ředitelé nemají omluvy uznávat.
A já si myslel, že je to v gesci třídního učitele.
Jako třídní jsem nikdy nepřišel na to, jak si mám ověřit pravdivost omluvy typu krátkodobá nevolnost. Jednou jsem se zkusil u rodiče dopátrat příčiny a dostalo se mi vysvětlení, že "chlapec se ráno normálně posral, pane učiteli".
reportáž CT zde http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097181328-udalosti/213411000100512/obsah/261195-testovani-zaku/ a pokračování reportáže ještě zde http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097181328-udalosti/213411000100512/obsah/261196-zemrel-zdenek-skarvada/
Prosíme podpořte školy, které se ptají rodičů na souhlas s plošným testováním a respektují nesouhlas.
Nejlépe je nevědět raději nic.
Okomentovat