Posuďte, zda ilustrační testy státní maturity obsahují chybné úlohy.
Upozorňujeme na text, který byl včera zveřejněn na webu eduin.cz. Analyzuje na základě zkušeností ze dvou uplynulých ročníků státní maturity možné chyby, které se vyskytly a mohou vyskytnout v didaktických testech, vysvětluje jejich podstatu a objasňuje, jakým způsobem mohou být CERMATem vyřešeny. Upozorňuje i na dvě chybné úlohy v ilustračních testech z matematiky a českého jazyka a literatury.
Text konstatuje, že pochybení mohou nastat v šesti oblastech:
1. Nedodržení předepsané skladby testových úloh
Sestava testových úloh neodpovídá tomu, co je uvedeno v katalogu požadavků, který stanovuje, z čeho mají být studenti vyzkoušeni.
2. Zařazení úloh, s jejichž typem (formátem) katalog nepočítá
Formální podoba úlohy je v rozporu s tím, jak je korektní úloha popsána v katalogu požadavků.
3. Falešné úlohy s výběrem odpovědi
Přestože má mít korektní úloha jen jednu správnou odpověď ze čtyř, má jich více, jinou než určil klíč správných odpovědí, nebo žádnou.
4. Nesprávná oprava falešné úlohy s výběrem odpovědi
U nekorektní úlohy CERMAT uzná jako správné například dvě odpovědi, přitom by ale měl úlohu vyřadit.
5. Rozpor se stavem vědeckého poznání
Chyba může být přímo v zadání, kde je uveden nesprávný údaj, nebo nějaký důležitý údaj chybí.
6. Skokové zvýšení náročnosti testu
Náročnost testu se z roku na rok výrazně a především neočekávatelně mění.
Celý text Oldřicha Botlíka i s ukázkami nekorektních úloh v ilustračních testech čtěte ZDE.
Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „Text našeho spolupracovníka Oldřicha Botlíka je důležitý především tím, že přesně popisuje možná pochybení v maturitních testech a jejich možná řešení. Je určen jak studentům, tak pedagogům a odborníkům v oblasti testování. Vzhledem k tomu, že letos chce být CERMAT v debatě o kvalitě testů mnohem otevřenější, například chce zveřejnit validační zprávu popisující, co bylo v testech správně či chybně, chápeme Botlíkův text jako první krok v této odborné debatě.“
EDUin: Co všechno může být špatně v maturitním testu a klíči správných odpovědí
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
1 komentářů:
Ten článek je více než pochybný, jak dokládá diskuse na webu EDUinu pod ním.
Dovolím si pozornit hned na bod č. 1) - Katalog pro češtinu uvádí: "V následující tabulce je uvedeno orientační procentuální zastoupení skupin požadavků v maturitní zkoušce v testu:"
Nepíše se tam, že jde o přesné zastoupení, které musí být vždy splněno, stojí zde jen ORIENTAČNÍ.
Katalog pro matematiku praví: "Následující tabulka
uvádí přibližné procentuální zastoupení jednotlivých témat v didaktickém testu."
Opět zde nenacházím adjektivum přesné, ale jen a pouze PŘIBLIŽNÉ.
Pan Botlík píše: "Na začátku kapitoly Základní specifikace zkoušky jsou v Katalogu požadavků z českého jazyka a literatury (KČ) a v Katalogu požadavků z matematiky (KM) uvedeny procentuální rozsahy, v nichž se musí pohybovat zastoupení jednotlivých tematických celků v testu." - přiznávám, že jako starej rezavej kvér netuším, kde vzal ono sloveso "musí". Navíc i když odhlédnu od slůvek orientační a přibližné, která jsou velmi relativní, tak v obou katalozích nestojí ani ň o tom, že se zastoupení tematických celků musí pohybovat v daném rozmezí. To je jen a jen výmysl autorův.
Vskutku důležitý text, jak píše pan Feřtek. A ukazuje vysokou míru odbornosti. Klobouk dolů, závěr natažen, přichází čestná salva.
Okomentovat