ČŠI: V rámci projektu NIQES vzniká expertní analytická studie k systémům sledování a hodnocení kvality a efektivity ve vzdělávání

úterý 7. května 2013 ·

Součástí projektu NIQES je také vývoj integrovaného systému inspekčního hodnocení vzdělávací soustavy, který je realizován v rámci klíčové aktivity č. 1. Cílem této části projektu je vyvinout nové metody, postupy a nástroje pro hodnotící činnosti České školní inspekce, zejména s ohledem na hodnocení základních funkčních gramotností. Výstupem této části tedy budou stěžejní koncepční dokumenty, dlouhodobé záměry inspekční činnosti i konkrétní metodiky pro hodnocení.


Aktuálně vzniká expertní analytická studie, která na příkladech mnoha zemí OECD rozebere systémy hodnocení kvality a efektivity ve vzdělávání a okomentuje a srovná způsoby využití interního i externího monitoringu. Dále budou zhodnoceny základní gramotnosti v rámci vzdělávacích systémů zemí OECD a současně také samostatně v rámci České republiky, přičemž sledovány budou čtenářská, matematická, přírodovědná, sociální, jazyková a informační gramotnost. V rovině gramotností bude analyzováno jejich postavení v koncepčních dokumentech hodnocených zemí, následně dojde ke srovnání existujících přístupů a metodik, pomocí nichž je sledována podpora rozvoje a dosažené úrovně těchto základních gramotností, rozebrána bude také související datová základna k uvedené problematice a stanoveny budou rovněž příslušné korelace.

K dispozici tak bude srovnání hodnotících systémů i přístupů k inspekčnímu hodnocení škol a školských zařízení v České republice, Slovensku, Rakousku, Polsku, Německu, Švédsku, Finsku, Norsku, Dánsku, Velké Británii, USA či Kanadě. Součástí těchto srovnání pak bude syntéza poznatků, která bude představovat souhrn klíčových závěrů hodnocení, jež budou systematizována do podoby typologií.

V závěrečné části této expertní analytické studie dojde ke zhodnocení názorů a postojů hlavních skupin účastníků vzdělávání k externímu sledování a hodnocení kvality a efektivity vzdělávacích institucí s tím, že důraz bude kladen zejména na postoje k hlavním dopadům externího sledování a hodnocení, a vznikne také ucelená koncepce sledování a hodnocení kvality a efektivity ve vzdělávání v rámci České republiky.

Expertní analytická studie je základním vstupním dokumentem pro samotný vývoj konkrétních metodik a metodologií pro stanovení obecných rámců pro hodnocení (tzv. Národní inspekční rámec kvality) i konkrétních metodik pro hodnocení stěžejních funkčních gramotností.

Cílem ČŠI je s podporou projektu NIQES vytvořit nový, moderní a flexibilní systém národního inspekčního hodnocení škol a školských zařízení, včetně tvorby nových metod, postupů a nástrojů pro hodnocení české vzdělávací soustavy. Další informace k obsahu, smyslu a cílům projektu NIQES jsou k dispozici na www.niqes.cz.

V Praze dne 7. května 2013

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.