Co přinesl týden 29. 4. – 5. 5.
Témata týdne:
státní maturity probíhají, selektivnost českých škol, změny v odborném vzdělávání, standardy základního vzdělávání v připomínkovém řízení, každý 6. středoškolák chce odejít ze země, výzva pro učitele European Schools for a Living PlanetVýrok týdne:
„Slovensko je podle našich informací jediná země na světě, kde ze zákona bez výjimky stačí jedno vysvědčení se špatným průměrem a žák je doživotně vyloučený z možnosti mít maturitu.“ opoziční poslanec za SDKÚ-DS Miroslav Beblavý (Slovensko) o novém opatření omezujícím vstup žáků na střední školy na Slovensku (více níže)Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- Kdo na to nemá, nesmí studovat? Tvrdí to alespoň slovenští učitelé a zákonodárci, kteří rozhodli, že od nového školního roku nesmí na střední škole již nikdy studovat dítě, které má na vysvědčení ze základní školy průměr horší než 2,75. Na gymnázium se „nesmí“ s průměrem horším než 2,0. Proti novému zákonu se postavili opoziční poslanci, kteří si možná jako jediní položili otázku, kolik puberťáků má v devítce špatné vysvědčení, aniž by to něco říkalo o tom, zda jsou schopni studia na střední škole… Na téma selektivního školství a diskriminace ve vzdělávání píše svůj komentář také Michal Komárek z Literárek.cz, který se vrací k otázce sociálně vyloučených škol v Česku (zpráva OECD). Unikátní výzkum o schopnosti českých škol vzdělávat zdravotně znevýhodněné žáky publikoval OSF: výzkum proběhl v Karlovarském kraji a ukázal, že menší počet dětí ve třídě je běžnější, než si myslíme. Učitelům k péči o znevýhodněné žáky schází spíše konkrétní znalosti a metodická podpora. Dočtete se také, které školy s těmito dětmi již pracovat umí. Klíčová zjištění najdete v tomto článku. Pro srovnání krátký článek o finském přístupu ke vzdělávání dětí s různými potřebami najdete na Českém rozhlase.
- Změny v odborném vzdělávání: Ministerský projekt POSPOLU nabídne od září 2013 pětadvaceti školám spolupráci s firmami formou praxí studentů. Model, který se uplatňuje například v Německu, by se mohl stát v budoucnu pravidlem. Zákonodárci připravují dokonce od 1. 9. daňové zvýhodnění firem, které budou se školami spolupracovat. O nedostatku technicky vzdělaných lidí ve firmách čtěte rozhovor s Pavlem Romanem z vedení firmy Bosch.
- Maturitní zpravodajství: Vše o průběhu maturit z Českého rozhlasu a České televize hledejte v tomto souhrnném zpravodajství. Jak psal svůj „sloh“ z angličtiny, kterým měl být dle zadání CERMATu post na Facebook, „věcný a bez subjektivních názorů“, vypráví Ondřej Turek.
- Víte o připomínkovém řízení ke standardům základního vzdělávání? Bez jakékoliv propagace MŠMT probíhá pouze čtrnáctidenní online připomínkové řízení ke standardům. Jen do 15. 5.!
- O klimatu školy rozhoduje také učitelovo pozitivní očekávání žákova výkonu: říká v rozhovoru pro Moderní vyučování o klimatu školy profesorka Vladimíra Spilková.
Inspirace z (a do) praxe
- Výstava pomůcek pro žáky se specifickými vývojovými poruchami školních dovedností: Koná se v Sládečkově muzeu v Kladně, pořádá ji ZŠ a MŠ Norská, Kladno (škola Rodiče vítáni).
- Zdroje pro sebevzdělávání: Najdete na novém serveru Mimo školu, online mezinárodní kurzy pro učitele najdete na Coursera.
- Používejte ve výuce matematické úlohy TIMSS: Najdete je v nové e-knize.
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
- 7. a 15. 5. Workshop Vize vzdělávání (Karlovy Vary, Praha)
- 9. 5. Kulatý stůl SKAV a EDUin: Jakou společnost má náš vzdělávací systém vytvořit a podporovat? (Praha)
- 13. 5. Vzdělávání v době globální ekonomiky – konference s ministrem školství (Praha)
- 14. 5. Konference Primární prevence rizikového chování (Praha)
- 16. 5. Národní konference eTwinning (Olomouc)
- 16. 5. IV. tematický kulatý stůl: Role učitelů jako předpoklad kvalitní výuky (Praha)
Více akcí a podrobnosti ke každé z nich najdete v EDUkalendáři.
Průvodce světem vzdělávání bEDUin vám přináší pravidelné týdenní přehledy nejzajímavějších událostí z oblasti vzdělávání. Přináší rychlý přehled s krátkým komentářem, který vás udrží v obraze. V případě, že jej chcete získávat každé pondělí do své e-mailové schránky, stačí vyplnit e-mailovou adresu v pravém sloupci webu EDUin.cz.
Průvodce světem vzdělávání bEDUin vám přináší pravidelné týdenní přehledy nejzajímavějších událostí z oblasti vzdělávání. Přináší rychlý přehled s krátkým komentářem, který vás udrží v obraze. V případě, že jej chcete získávat každé pondělí do své e-mailové schránky, stačí vyplnit e-mailovou adresu v pravém sloupci webu EDUin.cz.
3 komentářů:
Namátkou jsem si prošel průměry na přihláškách na OA před čtyřmi lety - ti, kdo byli přijati s průměrem blízkým 2,7 (zdola), do dvou let ze školy odešli, protože na ně byla příliš náročná. Takže už se těším na další titulek: Školy známkami omezují vstup dětí do vyššího ročníku.
---
Hranice 2,0 a 2,7 neovlivní jedna špatná známka, je tam ještě pořád velký prostor.
Namátkou jsem si prošel průměry
Já si namátkou zase pár průměrů spočítal.
Třeba při třinácti známkach na vysvědčení se do průměru pod 2,7 ještě vejde:
sedm chvalitebných,
tři dobré,
tři dostatečné.
Stačí dvě výborné třeba z výchov a má prostor pro další čtverec nebo dvě trojky.
Hele, na obchodku nebo gympl ještě slušný.
Již jsem to tady jednou psal, ale na běžné základce mají průměr kolem 2,7 většinou propadlíci. Je potřeba si uvědomit, že polovina známek je z různých výchov (Hv, Vv, Tv, Pv, Rv, Ov) a z povinně voltelných předmětů (dramatická výchova, sportovní výchova apod.), ze kterých mají žáčci jedničky, dvojky jen výjimečně.
Okomentovat