Asociace středoškolských češtinářů zveřejnila na svém webu návrhy na podobu maturitní zkoušky 2018+ k odborné diskusi:
- Návrh ASČ na vnější strukturu maturitní zkoušky 2018+
- Návrh ASČ na podobu maturitní zkoušky z ČJL 2018+
Jde jednak o rámcovou koncepci celé maturitní zkoušky, jednak o podobu maturity z českého jazyka a literatury.
Oba návrhy vznikly v úzké součinnosti se sdružením metodiků cizích jazyků AMATE a budou prezentovány na konferenci Maturitní fórum 1. června v Hradci Králové.
Na webu ASČ lze též aktuálně nalézt recenzi maturitního testu z českého jazyka a literatury a recenzi zadání maturitních slohových prací, jež vytvořil jako nezávislou aktivitu ASČ její předseda; obě jsou předkládány k odborné diskusi.
21 komentářů:
Takže kromě základní a nadstavbové části a revize Katalogů jedno velké NIC.
Nic? Opravdu? Četl/a jste pozorně?A co jste čekal/a? Revoluci? Co by vás uspokojilo? Máte vlastní koncepci? Takto neadresně kritizovat, to je fakt umění a kvalita.
Jak víte, že nemám? Myslíte, že ji zde mám popisovat na diskuzním fóru?
Kdyz Vy popisete svoji koncepci, ja na oplatku popisi svoji antikoncepci.
Sedych
To Anonymní 9. května 2013 14:28
Myslím že není třeba předkládat vlastní koncepci, asi by stačilo vzít některé konkrétní body koncepce ASČ a ukázat alternativní řešení, případně vyvrátit tvrzení tam prezentovaná. Možná k tomu směřuje přispěvatel z 9. května 2013 13:52.
Velmi rozumný návrh. Hodnocení písemných prací centrálními hodnotiteli napadnou tzv. prestižní školy (ukáže se, stejně jako loni, že zas tak prestižní nejsou) a školy, které vědí, že jejich žáci nemohou uspět, pokud jim jejich češtinář při hodnocení nepomůže.
Ten návrh se moc neliší od toho, co jsme zažili loni. Už proto je odsouzen k neúspěchu!
Ten web Asociace češtinářů působí zatím jako osobní blog pana Kostečky. Nemá jeho Asociace více členů, kteří jsou schopní něco napsat? Úsměvné je, jak si šéf Asociace sám sobě oficiálně zadal vypracování recenze na letošní maturitní zadání...
to Anonymní 21:04
Co vám brání také něco napsat, popř. vypracovat tu recenzi. Vždyť je přeci tak snadné...
Anonymnímu 21:04: Kdo chce psa bít, vždycky si hůl najde aneb když už má ASČ tak schopného a pracovitého předsedu, shodíme ji odkazem na to, že zastiňuje ostatní. Navíc nemáte pravdu, činí se i další, hlavně Josef Soukal, jehož zásluhou se na stránkách ASČ objevují i jména A. Goldflama, J. Weinbergra a dalších. Kolik takových češtinářských stránek znáte? Nemluvě o maturitní analýze a maturitních návrzích, které když ničím jiným, tak svou propracovaností vysoce překračují vše, co je možné na toto téma číst.
Tak ano, je to celý slavný SK team...
Ad 9.5. 2:37 a 21:04
ASČ má pětačtyřicet členů, kteří, to byste nevěřili, jsou schopni napsat kvalitní texty. Například paní H. Průžová, jejíž příspěvek k maturitám právě pro Českou školu patří mezi to nejlepší, co u nás v této oblasti kdy vyšlo. Jenže ti členové mají rodiny, nadúvazky, řada z nich působí velmi intenzivně při kulturní práci ve svých regionech a snad je pochopitelné, že každý nemůže sedět nad článkem do jedné v noci.
Recenzi jsem si nezadal, její vytvoření je naprosto přirozeným počinem naší asociace. Jak dopadly ty eduinské, víme všichni. Jistě neušlo pozornosti, že jsem byl na letošní test přísnější než pan Feřtek, který zpochybnil jen nastavení jeho obtížnosti a k úlohám samým výhrady nemá; já žádám prověřit čtyři úlohy, z toho dvě kvůli pochybnosti bohemistické. (Jsou to ale opravdu věci do diskuse, celkově je test kvalitní.)
A k tomu, že náš maturitní návrh nepřináší nic nového: Pokud jste ho četl(a) opravdu pozorně, nemohlo Vám snad ujít, že
1. koncipuje maturitní test jako společný pro všechny v základu, ale s nadstavbou; to dříve nebylo, oba testy byly zcela separátní. (U slohu to samozřejmě udělat nejde.)
2. navrhujeme umožnit prolínání obou úrovní, tj. maturant může dělat nadstavbu jen v jedné nebo dvou částech a při neúspěchu u nadstavby si může zvolit v opravném termínu snazší základ. Není tohle naprosto zásadní novum?
Co jste čekal(a)? Totální rozvrácení stávající koncepce? To by podle některých informací viděl rád někdo jiný, zejména zrušením komplexnosti zkoušky a úplným odsunutím slohu a ústní do profilové části. To by byla taková katastrofa, že proti takovému záměru budeme bojovat do poslední možné chvíle.
Anonymní 9. května 2013 21:04 a 10. května 2013 0:55 - pokud jste učitelé, pak bohužel bezebytku naplňujete teze Václava Černého o duchu podučitelství panujícím na českých školách v době poúnorové. Ta malost a jakási přiboudlina zášti z obou příspěvků číší jako síra z čertova kožichu.
Pokud si projdete web ASČ pozorně, zjistíte, že kromě pánů Kostečky a Soukala píší i jiní členové ASČ, navíc veškeré koncepční návrhy prošly asociační debatou a oponenturou, takže nepředstavují postoj obou kolegů, ale celé asociace. Nevšiml jsem si, že by vznikla a tvořila nějaká jiná profesní organizace podobného typu - založte ji tedy a vypracujte protinávrh, předveďte se, bude to jen vítáno. Pivní tlachy si nechte do hospody.
Web Asociace češtinářů jsem si prohlédl, ale nenašel jsem tam žádné tipy do výuky. Škoda...
Web jsme zřídili před pár týdny a je na něm tuším už více než čtyřicet příspěvků. Výuky se více či méně týkají všechny. Konkrétní návrhy vyučovacích hodin apod. se objeví časem, některé jsou ohlášeny, tři práce studentů bohemistiky procházejí redakcí. "Ve frontě" je cca dvacet článků do různých rubrik, bohužel je v těchto týdnech pro nával maturitní agendy nestíháme zpracovat.
Je to opravdu asociace češtinářů, nebo jen asociace bývalých centrálních hodnotitelů slohových prací z loňských maturit?
Onanyme z 10. května 2013 15:10, pročtěte si Programové prohlášení a Stanovy ASČ. Kdokoliv, kdo se s nimi ztotožňuje, je vítán, lhostejno, byl-li či nebyl loni hodnotitelem. Jste schopen či spíše ochoten toto pochopit?
Člověk nemusí být češtinář, aby tušil, kdo se skrývá za trollem napadajícím web češtinářů. Stačí si projít diskuse na eduinu, někdy v létě to tuším jiskřilo.
L. Havránková
Například já jsem nebyl centrálním hodnotitelem.
Možná by bylo dobré zamyslet se nad komplexností zkoušky. Použijme např. jednu z obvyklých definic (Wikipedie): "Komplexní systém je systém složený ze vzájemně propojených částí, které jako celek vykazují jednu nebo více vlastností (chování mezi možnými vlastnostmi), které nejsou jasně viditelné z vlastností jednotlivých částí." Co je z tohoto pohledu komplexního na chaotické změti testových úloh? Do jaké míry je komplexní klasifikace písemných slohových prací, když jejich dílčí klady i nedostatky se hodnotí odděleně a výsledek se pouze sečte? A co společného s komplexností má ústní zkouška založená na nesourodém seznamu žákovy individuální četby? Je v procentech vyjádřený aritmetický průměr výsledků těchto tří zkoušek vskutku hodnocením komplexním?
Karel Lippmann
Komplexností zkoušky se rozumí to, že se skládá ze tří složek - testu, písemné práce a ústní zkoušky. Pokoušet se aplikovat tezi o komplexnosti na dílčí části zkoušky, to bych přo vší úctě čekal spíše od Bouvadra s Pécuchetem, ne od renomovaného bohemisty.
"Do jaké míry je komplexní klasifikace písemných slohových prací, když jejich dílčí klady i nedostatky se hodnotí odděleně a výsledek se pouze sečte?" - pakliže touto formulací obhajujete (zednodušeně řečeno) gestaltistický přístup, budiž. Ovšem existuje i pravidlo hermeneutického kruhu (i když jeho aplikace na hodnocení PP poněkud kulhá), které je přece jen komplexnější - celek přece nelze hodnotit bez ohledu na jednotlivé části (a jednotlivé části bez ohledu na celek). Při hodnocení PP se přece hodnotí jak klady, tak zápory - pokud jste absolvoval školení k inovované kriteriální tabulce, měl byste to vědět (Vaši formulaci lze v tomto punktu chápat i tak, že klady i zápory jsou hodnceny odděleně), navíc některá kritéria jsou vzájmeně provázána, resp. ovlivňují se - třeba první a třetí. Při analýze literárního uměleckého díla také můžeme provést trojí "řez" - lyrický subjekt / prostor / čas / nebo plán tematický / kompoziční / jazykový a na jeho základě pak vynést finální verdikt, třebas tento bude jen "pouhým" sumářem výše zmíněného. Celkový dojem přece vzniká na základě jednotlivin a já musím svůj hodnotící soud opřít ne o vágní tuchy a dojmy, ale o ratiem podložená fakta. Přiznávám, že zatím jsem lepší a ucelenější způsob hodnocení slohových prací nenašel. Jestli však máte lepší, sem s ním!
Okomentovat