Školám nejvíce chybí příklady dobré praxe a inspirace

čtvrtek 11. dubna 2013 ·

Ukázky kvalitně řešených školních zahrad a dětských hřišť, inspirace dobrými příklady a rady, jak postupovat při obnově zahrady. To jsou kromě otázky financování nejžádanější témata ze strany škol, které chtějí rozvíjet své okolí. Vyplývá to alespoň z konference Zahrada hrou 2013, kterou ve středu 3. dubna v Praze uspořádala Nadace Proměny.


Nadace prostřednictvím programu Zahrada hrou upozorňuje na potenciál kvalitně řešených školních zahrad a hřišť, pomáhá také s realizací konkrétních projektů. Právě teď mají možnost žádat o nadační podporu mateřské školy v Praze a Středočeském kraji. Představení podmínek získání grantu i přiblížení navazující spolupráce nadace s úspěšnými žadateli patřilo k nejsledovanějším bodům programu konference Zahrada hrou 2013.

„Konferenci jsme pořádali také s cílem iniciovat širší diskusi k tématům, která si zatím veřejnost s rozvojem školních zahrad a dětských hřišť běžně nespojuje,“ komentuje akci ředitelka Nadace Proměny Jitka Přerovská. Řada míst pro děti v našich městech je dnes řešena šablonovitě, obsahují umělé, typizované herní prvky, ponechávají zcela minimální prostor pro fantazii a volnou hru. „Možnost kontaktu s přírodou, volná hra, pohyb venku, přiměřené riziko a všestranný rozvoj v interakci s přirozeným prostředím – to jsou atributy, které z dětství současné nejmladší generace postupně mizí. Důsledky přitom mohou být fatální. Chceme upozornit širší veřejnost na pozitivní roli, kterou v tomto neblahém trendu mohou sehrát právě školní zahrady,“ doplňuje Přerovská.

Na rozdíl od zahraničí naše školy většinou mají vlastní pozemky a zahrady, s tímto prostředím proto zdejší děti mohou přijít do kontaktu téměř každý den. Málo škol ale plně využívá potenciál svých zahrad tak, aby kompenzovaly nebezpečí, které dnešním dětem hrozí. Nesamostatnost, emocionální nestabilita, řečové poruchy, fyzická negramotnost, obezita, poruchy pozornosti, deprese a další nemoci jsou jen některými z důsledků vyrůstání v prostředí bez kontaktu s přírodou nebo možností si volně hrát. Zahrada je navíc pro školu cenným místem, kde se může přirozeně rozvíjet výchovně-vzdělávací program. Děti si snáze osvojí poznatky získané například během hry nebo vlastnoručně prováděného „pokusu“, než informace, které jim nabízí učebnice a výuka ve třídě.

Téma významu přírody i volné hry pro všestranný a zdravý rozvoj dětí se prolínalo většinou přednášek konference Zahrada hrou 2013. S podporou programu Zahrada hrou vznikají již dvě školní zahrady. Logopedicky zaměřená školní zahrada v Praze-Bohnicích a přírodě blízká zahrada u mateřské školy v Českém Brodě – obě byly na konferenci představeny z různých úhlů pohledu. O zkušenostech s přípravou a realizací projektů hovořili zástupci škol i rodiče dětí, architekti a výtvarníci přiblížili tvůrčí přístup nejenom k obnově obou školních zahrad, ale i jiných svých realizací zaměřených na dětské uživatele městského prostoru. „Konferenci jsme koncipovali tak, aby v ní účastníci našli inspiraci i zkušenosti z praxe. Publiku jsme proto představili také konkrétní příklady toho, jak do proměny zahrady zapojovat děti i dospělé, a proč je to vůbec důležité pro úspěch celého projektu. V nabídce inspirativních seminářů pro učitele budeme pokračovat i v průběhu dalších kol grantové výzvy,“ vysvětluje Jolana Říhová z Nadace Proměny.

Reakce účastníků konference Zahrada hrou 2013 dokládají, že právě příklady dobré praxe, zkušenosti z projektů, náměty na aktivity s dětmi nebo ukázky konkrétního řešení školních zahrad, dětských hřišť i jednotlivých herních prvků ve zdejším prostředí nejvíce chybí. Zpřístupnit každému je Nadace Proměny chce nejenom prostřednictvím podobných akcí, ale také s pomocí nedávno spuštěného webového portálu www.portalpromen.cz.

Nadace na konferenci rovněž uvedla ukázku ze zábavně-vzdělávacího představení „Zahrada Nudy a Fantazie“, které s její podporou vytvořilo divadlo KAKÁ. „Konferencí nebo webovým portálem můžeme oslovit hlavně pedagogy a rodiče. Loutkový příběh dvou dětí a dvou zahrad nám pomůže téma přiblížit i těm nejmenším. Jak jsme se ale přesvědčili na konferenci, představení baví i dospělé publikum,“ říká Jolana Říhová.

Videozáznam z konference Zahrada hrou 2013 i výstupy z jednotlivých přednášek nadace v nejbližších dnech zveřejní na svých webových stránkách.

1 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
11. dubna 2013 v 10:40  

Jo, jo, kvalitně řešená školní zahrada. to je to, co ve školství opravdu potřebujeme nejvíc.

Taky jsme si jednu takovou nechali navrhnout a vybudovat. Máme tam hromadu skalek, léčivých rostlin a určitě by se našla i nějaká ta jedovatá. jenže jsme zjistili, že si děti namají kam zasadit cibuli.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.