Výzkumné oddělení společnosti Scio nabízí přehled zajímavých informací ze zahraničních zdrojů. Z témat vybíráme: elektronické hry, zapojení studentů, globální srovnání kvality výuky.
- Pozornost věnovaná předmětům označovaným jako STEM (science, technology, engineering, mathematic) na amerických školách se dosud většinou omezovala na přírodovědné předměty (science) a matematiku. V poslední době začíná být větší důraz kladen i na inženýrství (engineering), v němž jsou žáci vedeni k vymýšlení a konstrukci skutečných objektů. Základní i střední školy využívají řady programů, např. program Engineering is Elementary vyvinutý Technickým muzeem v Bostonu, další programy jsou využívány i v mimoškolní výchově. Příští rok budou žáci 8. tříd poprvé skládat novou zkoušku z „inženýrské gramotnosti“. Inženýrský program bude možná vyvinut i pro středoškolské studium zakončené zkouškou AP (Advanced Placement). Začlenění inženýrství a designu do kurikula však naráží na mnoho překážek, jako je nedostatek času a priorita věnovaná testování, pro výuku inženýrství v mnoha státech neexistují standardy, učitelé nejsou připraveni na takto zaměřenou výuku. Výuka inženýrství přitom rozvíjí nejen design, ale také dovednosti v matematice, přírodních vědách a technologiích a dále „nastavení mysli“ na systémové myšlení, kreativitu a kolaboraci. Prvky inženýrství a designu by podle odborníků měly být začleněny do všech přírodovědných předmětů a matematiky, protože umožňují žákům pochopit propojení teorie s reálným světem. (978)
- Elektronické hry jsou často pokládány za ideální nástroj pro zvýšení žákova zaujetí pro výuku. Je však třeba se hlouběji zamyslet nad tím, jaké příležitosti a jaká rizika hraní her přináší. Hrami se zde rozumí aktivity s inherentní zábavnou kvalitou, které si žák sám vybere. Zaujetí žáka lze rozčlenit na tři složky: zájem, motivace a pozornost. Zájem může být probuzen v určité situaci, ale žákův individuální zájem je spojen se zájmem o obsah hry, námět a cíle, kterých je možno dosáhnout. Zájem o hru může vést k zájmu o vzdělávací obsah, individuální zájem lze rozvíjet správným nastavením obtížnosti. Motivace je jedním z nejdůležitějších prvků pro učení a různé hry motivují různým způsobem – záleží na tom, zda žák hraje hru, která je pro něj motivující. Vzdělávací hry, které jsou založeny na principu kvízu a odměny za správnou odpověď, však mohou být i demotivující (a je sporné, zda pro ně lze použít označení „hry“ podle vymezení výše). Princip hry by měl být integrován do obsahu a umožňovat žákům např. volby dalších kroků podle vlastních zájmů. Takové hry jsou ale náročné na vývoj a výrobu. Třetí složkou zaujetí je pozornost, která je podpořena interaktivním charakterem hry. Při výběru her je třeba zvažovat následující kritéria: 1. vybírejte hry, které umožňují postupovat vlastním tempem při průzkumu a zkoušení cest, 2. zjistěte, zda hry obsahují adaptivní podpůrný systém, který navádí žáka na vhodný obsah, 3. hledejte hry, které podporují projektové učení a umožňují vytvořit a uložit výsledný produkt, 4. zjistěte, zda si žák může přizpůsobit herní prostředí, např. vytvořit vlastní já – avatara, 5. u některých her je nejlepší, když mohou být hrány doma i ve škole a propojovat tak školní a domácí prostředí, 6. zkoušejte nové hry s žáky a naslouchejte jejich názoru, 7. pro zvýšení zaujetí žáků je nejvíc rozhodující dobrý učitel, který žáky zná a respektuje jejich individualitu. Hry pak může využít jako jeden z prostředků na podporu učení. (979)
- Pro úspěch projektového vyučování ve školách je důležitý fyzický prostor, ve kterém práce probíhá. Vhodné úpravy prostoru lze docílit náročnými stavebními úpravami, ale i jednoduchými drobnými změnami ve třídě a ve škole. S. Boss, autorka článku a spoluautorka knihy Thinking Through Project-Based Learning,uvádí různé situace a prvky projektové práce a možnosti, jak s minimálními nároky přizpůsobit prostor. 1. Samostatná práce – vytvořte „kukaň“ z kartonu, která ohraničí pracovní plochu ze tří stran a umožní žákovi nerušeně pracovat. 2. Práce ve skupinkách nebo párech – sestavte lavice do skupin, vytvořte dělicí zástěny mezi lavicemi, využijte pro práci i další školní prostory jako chodby, dvůr apod., stanovte zásady chování a mějte přehled, postupně uvolněte kontrolu, když se žáci chovají odpovědně. 3. Kontrola a individuální rozhovory – učitel sleduje práci týmu, nabízí seminář na konkrétní téma, probírá práci se členy týmu při neformálním rozhovoru, jenž je povinný pro ty, kteří mají potíže v práci. 4. Využití technologií – umožněte studentům použít např. fotoaparát, interaktivní tabuli. Nemusí je využívat jen učitel. 5. Konverzační třída – nestůjte vepředu před tabulí, postavte židle do kruhu, staňte se členem skupiny, nechte žáky mluvit spolu navzájem, nejen s učitelem. 6. Žákovské prezentace – ne všechny prezentace se musejí odehrávat ve třídě u tabule. Zapojte žáky do aktivit s aktivní účastí všech žáků, jako např. kvízy, hry, prohlídka galerie nebo práce s různými materiály. 7. „Kuticí“ stanice – vyčleňte prostor na kutění, poskytněte různé součástky stavebnic, soupravy s bateriemi, dráty apod., shromážděte časopisy s nápady pro kutily. 8. Skype – využívejte spojení s partnerskou školou. 9. Barva – máte-li možnost změnit barvu stěn ve škole, zapojte zkoumání barev do projektu. 10. Nábytek – ergonomické tvary nábytku podporují pohyb, jiné tvary podporují klidné soustředění. (980)
- Částicová fyzika má Higgsův boson, co je však klíčovým prvkem ve vzdělávání? Co je základem úspěšného vzdělávacího procesu? Někteří reformátoři tento rozhodující prvek spatřují v moderních technologiích, jiní v personalizovaném vzdělávání, další v neustálém hodnocení nebo v lepší přípravě učitelů. Autorka článku dr. Rooney má za to, že základním a rozhodujícím prvkem je zaujetí studentů (engagement) pro učení. Výzkum ukazuje, že aktivní zaujetí studentů pro učení se zvyšuje, jestliže mají příležitost v rámci výuky řešit problémy, porovnávat a zvažovat různá stanoviska, zabývat se látkou do hloubky – důležité je tedy rozvíjet u studentů kritické myšlení. Autorka nabízí několik nápadů, jak zvýšit aktivní zapojení studentů: 1. Požádejte je o spolupráci a zpětnou vazbu – studenti mohou navrhnout otázky do kvízu, mohou se vyjádřit k průběhu kurzu, co by jim pomohlo se lépe učit, 2. přidělte jim odpovědnost – každý student bude mít za úkol si připravit určitou část látky, kterou „odpřednáší“ pro spolužáky, student povede diskusi apod., 3. zapojte nové možnosti vyjádření – například propojení studia historického období s projektem zaměřeným na umění té doby zvyšuje motivaci studentů. (981)
- T. Friedman (o jeho vizi „plochého světa“ a o projektu „ploché třídy“ viz zde) píše na názorových stránkách nedělních NY Times o tom, že hledají-li dnes mladí lidé práci, nezáleží tolik na tom, co znají, ale mnohem víc na tom, jak dokážou své znalosti využít. Zaměstnavatelé uvádějí, že seznámit nové pracovníky s obsahem práce, který se proměňuje, je něco, s čím musejí počítat. Nemohou je však učit jak přemýšlet, kriticky hodnotit, jak přistupovat k řešení problémů. To jsou dovednosti, které by mladí lidé měli získat ve škole. T. Wagner, vzdělávací expert z Harvardu (jeho sedm základních kompetencí pro 21. století viz zde), uvádí tři oblasti, které je nutno pěstovat: základní znalosti, dovednost tyto znalosti používat a především motivaci, která představuje základ všeho. Mladí lidé s vnitřní motivací k učení budou schopni využívat příležitostí, tvořit nové a hledat vlastní cesty k dalšímu rozvoji. Průzkumy ukazují, že zaujetí žáků pro učení se snižuje s přibývajícími roky strávenými ve škole. Učitelé a ředitelé by měli vést žáky k úsilí o dosažení co nejlepších výsledků, podporovat kolaboraci, která vede k inovacím, hodnotit průběžně a nejen na základě jednoho zaškrtávacího testu, využívat portfolia žáků, hodnotit zvládnuté dovednosti na základě výkonu. T Wagner uvádí jako příklad finský systém, kde „…žáci opouštějí střední školu připraveni pro inovace“. (982)
- Dr. D. Price, odborník na inovace ve vzdělávání (o jeho učení v sociálním prostředí jsme psali zde) a organizátor prvního ročníku konference musiclearninglive!Asia, která proběhne letos v říjnu, hovořil s jedním z hlavních řečníků konference, profesorem Y. Zhao z University of Oregon (o jeho přednášce o kreativitě a podnikavosti viz zde). Profesor Zhao v rozhovoru říká, že vzdělávací systémy západního světa (americký systém či systém anglofonních zemí) mají odlišná měřítka úspěchu od systémů východních (např. čínského) a že současné globální srovnávání systémů pomocí standardizovaných testů nevypovídá dobře o kvalitě vzdělávání v různých zemích. Zlepšení výsledků v testech může být na úkor rozvoje jiných kvalit, které nelze vůbec nebo jen velmi nedostatečně testovat, ale které jsou rozhodující pro rozvoj jedinců a společnosti: výjimečné nadání, zaujetí, kreativita, podnikavost, emoční inteligence. Prvky různých vzdělávacích systémů nelze přebírat bez ohledu na různý kulturní a společenský kontext, proto ani finský vzdělávací model není univerzálně použitelný. Odborníci poukazují např. na to, že zde není věnována patřičná pozornost nadaným studentům a výsledkem je pak určitá homogenita bez individualit. Profesor Zhao dále zdůrazňuje význam umělecké výchovy ve školách, která bývá zanedbávána, ale která podporuje kreativitu a podnikavost žáků a studentů. Podle slov prof. Zhao: „Chtějí-li lidé vyhrát v závodě s technologiemi, musejí umět něco, co stroje nedovedou..“ (983)
(978) Engineering Building a Foundation in K-12 Curricula
(979) Engaging learners through games: Help or hype?
(980) How to Make Your Classroom a Thinking Space
(981) What is Education’s “God Particle”?
(982) Need a Job? Invent It
(983) Enterprise, Creativity and Competence in Education – An Interview With Yong Zhao
0 komentářů:
Okomentovat