Přečtěte si: Stovky rodičů i učitelů nesouhlasí s celoplošnými testy. Žádají jejich zrušení

pátek 5. dubna 2013 ·

Testování dětí v pátých a devátých třídách naráží. Argumenty proti projektu přichází z řad odborné veřejnosti, ale také rodičů. Nechtějí, aby zkoušky umožnily měřit a srovnávat celou jednu generaci dětí. Stovky rodičů proto podepisují petici za zrušení srovnávacích testů a někteří své děti v době zkoušek omlouvají ze školy.


Z článku Kláry Bílé a bre v Rozhlas.cz vybíráme:

Podle viceprezidenta Asociace ředitelů základních škol Pravoslava Němečka existují ale i určitá rizika. „Pro nás je to dobrá zpětná vazba, pokud to bude jenom pro nás. Pro žáky je to dobrá zpětná vazba, pokud to bude jenom pro ně. Ale jakmile se začnou dělat žebříčky škol, jakmile se k výsledkům dostanou osoby, které to mohou nějak zneužít, pak je to určité nebezpečí,“ poznamenává.


61 komentářů:

Stop plošné testování žáků řekl(a)...
5. dubna 2013 v 11:14  

Přidejte se k desítkám ředitelů, stovkám učitelů a téměř tisíci rodičům a zastavte chystané povinné plošné srovnávací státní testování dětí v 5. a 9. třídě organizované Českou školní inspekcí, na webové stránce Iniciativy se informujte, přidejte svůj názor a případně i podpis k Dopisu pro MŠMT zde - http://stopplosnetestovani.webnode.cz/

Anonymní řekl(a)...
5. dubna 2013 v 11:35  

Nechci, protože akorát lžete. Navíc vás nejsou stovky. Připsat se tam může každý klidně stokrát, navíc je jisté, že spousta lidí z loňska už vaše názory nesdílí.

Anonymní řekl(a)...
5. dubna 2013 v 11:40  

Tak jsem se podíval na ty jejich stránky. No to jsou teda bláboly. Tady ty alternativní názory jsou mi z duše protivné. Navíc tam jako rizika popisují to, co už bylo dávno mockrát vyvráceno. Já učím 15let a loni se můj syn testoval v 9. třídě, shodou okolností u nás na škole. Naprosto bez problémů a navíc se nám docela dobře pracuje i s výsledky.

Anonymní řekl(a)...
5. dubna 2013 v 11:52  

No, ne že bych to testování nějak kór prožíval, ale zase na druhou stranu dáváme rodičům do rukou mocný nástroj a může to dopadnou tak, že nám budou za chvilku protestovat i proti normálním písemkám, testům a zkoušení.

Stop plošné testování žáků řekl(a)...
5. dubna 2013 v 12:07  

Reaguji na obvinění výše, že lžeme. V současnosti je na webi informace: 860 podpisů k 8.3. za které se můžeme zaručit, lidé nám poskytují i adresu trvalého bydliště, která se nezobrazuje. Kontrolujeme jednou za měsíc chybné podpisy a mažeme je. Pokud někdo již nesouhlasí, píše nám na kontaktní email, že chce smazat a smažeme ho. Ředitelů podepsalo 50, učitelů téměř 200, někteří z nich jsou zároveň rodiče. Bude tedy brzy téměř 1000 podepsaných rodičů.

Stop plošné testování žáků řekl(a)...
5. dubna 2013 v 12:15  

Reagujeme také na názor výše, že se vám ve škole s výsledky dobře pracuje. A víte, jestli se s nimi dobře pracuje i žákům? Víte například, že tyto výsledky neměří kompetence žáků, které má škola zejména sledovat? A víte, že jako učitel můžete být hodnocen na základě výsledku testu vašich žáků a že to může vyvolat tendenci výsledky takových testů falšovat? Víte, že takové testování může z učitele udělat v budoucnu jen prostého tupého připravovače na testy, které on ani netvoří a nemůže ovlivnit jejich obsah?

Stop plošné testování žáků řekl(a)...
5. dubna 2013 v 12:22  

A chci poděkovat vám, který píšete, že testy příliš neprožíváte. To znamená, že věříte ve své schopnosti hodnotit žáky i bez testů. Já jako rodič více věřím kokrétnímu učiteli než nějakému plošnému testu a jednomu centrálnímu úřadu, který je provozuje. Proti testům, které tvoří učitel pro své žáky tato Iniciativa nijak nevystupuje. Jak naznačujete, co si rodič může a nemůže dovolit je zvláštní, rodiče mohou být prospěšní škole svými názory.

Anonymní řekl(a)...
5. dubna 2013 v 12:35  

Anonymní řekl(a)...
5. dubna 2013 11:52
No, ne že bych to testování nějak kór prožíval, ale zase na druhou stranu dáváme rodičům do rukou mocný nástroj a může to dopadnou tak, že nám budou za chvilku protestovat i proti normálním písemkám, testům a zkoušení.

Tak tedy já jsem rodič. A nad tímto příspěvkem žasnu. Kdo dává jaký nástroj rodičům? Rodiče jsou prostě zákonní zástupci dítěte.

Anonymní řekl(a)...
5. dubna 2013 v 14:38  

Souhlasím s testováním jako rodič i jako učitel!!!

Anonymní řekl(a)...
5. dubna 2013 v 15:13  

Také souhlasím s testováním jako učitel i jako rodič. Beru to pozitivně, jako jednu z motivací pro opakování učiva.

Anonymní řekl(a)...
5. dubna 2013 v 15:28  

ANO! Stop plosnemu testovani!
Plocha necht je stanovana jako otisk zakovych hyzdi na zidli.
Sedych

poste.restante řekl(a)...
5. dubna 2013 v 17:45  

S nožem lze namazat chleba, nebo vyřezávat hezké ornamenty. Anebo jej lze zapíchnout do souseda, jehož názory se mi nelíbí, ale manželka ano.

Testování je nástroj. Lze jej velice dobře využívat, ale také fantasticky snadno zneužít. Plošně prováděné testy se přímo nabízejí k sestavování přehledů, žebříčků a hitparád. Už dnes vím o řediteli, který na základě výsledků testů rozděluje učitelům odměny. Úvahy o přidělování finančních prostředků školám, na základě jejich "výsledků" v testech se již u konkrétních politiků vyskytly opakovaně. Ptám se tedy příznivců plošného testování z řad učitelů a ředitelů, zda jsou přesvědčeni, že právě jejich zřizovatel, tedy konkrétní obecní či krajští zastupitelé, jsou natolik inteligentní, soudní a znalí problematiky, aby dokázali výsledky testů vzít a zodpovědně s nimi nakládat?
Ptám se rodičů, zda si opravdu myslí, že výsledky testů poskytují obrázek o kvalitě výuky na konkrétní škole? A jak chtějí s touto informací naložit? Budou převážet své děti do školy o 20 km dál od domova?
A ptám se, zda si kdokoliv myslí, že pokud budou školy hodnoceny na základě výsledků testů žáků, že následně logicky nedojde k manipulacím a ovlivňování výsledků?
Pokud si někdo myslí, že k takovémuto zneužití plošných testů nedojde, pak by se měl rychle probudit. Jen na této stránce je několik článků na toto téma. - "Využití" výsledků státních maturit, Ovlivňování výsledků testů v USA, ...

Častým argumentem pro testování, který i zde opakovaně zaznívá, je to, že jde o jednu z forem motivace žáků k učení. Pomiňmě skutečnost, že žákovi v deváté třídě po příjímačkách je nějaké testování, slušně řečeno, vcelku ukradené. Kladu si spíše otázku jinak. Jestliže potřebujeme používat plošné testy jako motivaci k učení, tedy otevřeně řečeno, jako strašáka pro školy a žáky, pak nemáte, kolegové, pocit, že je v našem školském systému něco ale opravdu hodně špatně? A jsou opravdu celoplošné testy tím lékem na problém?

Budu se opakovat, ale:
1. Systém, který neměřím, neřídím. Testy tedy potřebujeme, abychom měli alespoň nějakou zpětnou vazbu o průběhu procesu vzdělávání.
2. Riziko zneužití a dezinterpretace výsledků plošných testů je obrovské. V tomto případě už nejde o nůž, kterým se lze říznout, ale o žonglování s odjištěným granátem.

Anonymní řekl(a)...
5. dubna 2013 v 18:36  

Plošné testovaní a jejich zveřejnění na všech možných stránkách je totální blbost. Ten kdo tvrdil a tvrdí, že žádný žebříček nechystá, tak ten lže. Je to lež jako věž. Jen srovnejte podle nějakého nekvalitního testu školy z různých vstupních prostředí. Jaký asi bude rozdíl mezi školou v sociálně vyloučené oblasti třeba v Teplicích, Karviné, na střední Moravě, ...,odtud prchla většina vzdělanějšího obyvatelstva za prací a kdo zbyl, ten se o děti zas tak moc nezajímá a školou v normálně sociálně fungující oblastí? Tyto údaje nelze přece srovnat do jednoho žebříčku. V Chánově můžete potom měnit ředitele a učitelský sbor každý rok a výsledky budou totožné.

Anonymní řekl(a)...
5. dubna 2013 v 18:51  

"o jednu z forem motivace žáků k učení"

Tuto informaci může skutečně podat jen "ignorant", který nikdy neučil na druhém stupni ZŠ. Souhlasím s panem poste.restante, protože žákům devátých tříd je tento srovnávací test naprosto volný. Chybí jim motivace, protože jim o nic nejde.Na SŠ jsou již přijati a z testů si udělají přinejlepším piškvorky. Budou tedy automaticky tepáni ředitelé a potažmo učitelé? Jsem přesvědčený, že odpovědnost musí nést i žáci. Ideálním stavem je propojit testování s přijímacím řízením na SŠ. Neúspěšný žák přece nemá na SŠ co dělat. Taková SŠ tím pádem bude mít podklady pro to, aby dotyčného nevzala. Samozřejmě to souvisí s normativem. Nyní to funguje tak, že SŠ berou každého. Najdou se tam dozajista žáci s IQ okolo 70.

Anonymní řekl(a)...
5. dubna 2013 v 19:18  

Nejlepší bude testovat znalosti každý měsíc. Ať si všichni zvykají - žáčkové pracovat a připravovat se, učitelé pracovat se zpětnou vazbou, rodiče se svými nervy. Kdo by asi tak zneužil výsledky, když jich bude tolik - deset testů za rok, to už je přímo "zmatení nepřítele".

Anonymní řekl(a)...
5. dubna 2013 v 21:32  

"Tak tedy já jsem rodič. A nad tímto příspěvkem žasnu. Kdo dává jaký nástroj rodičům? Rodiče jsou prostě zákonní zástupci dítěte."

Jenže ne všichni zákonní zástupci dětí jsou obdařeni selským rozumem.

Uvedu příklad: Když se onehdá v novinách psalo o údajném rušení DÚ, otevřelo si na mne několik zákonných zástupců hubu, jak si vůbec můžu dovolit známkovat DÚ, když ty jsou přece zrušeny.

Já bych prostě rodiče do podobných peticí a aktivit moc dobrovolně netahal, protože ono jim většinou nejde o jádro pudla, ale jen a jen o úlevy a o zametenou cestičku pro jejich miláčka a génia.

Anonymní řekl(a)...
5. dubna 2013 v 22:06  

Pozítří vypisuji petici za zákaz vrtaček v ordinacích zubních praktiků. To by tak hrálo, nechat své děti vrtat.

Anonymní řekl(a)...
6. dubna 2013 v 8:10  

Testy mají probíhat někdy od 13.5. do 7.6. 2013. Většina žáků devátých tříd je "mimořádně motivována" k co nejlepšímu výsledku. Žáci se již vidí na prázdninách a mají v kapse přijetí na SŠ. A zase tady vřískají někteří jedinci, kteří tvrdí, jak je to dobré testovat tímto způsobem (mám obavy, že jsou to titíž, co tak nadšeně vítali v roce 2005 RVP). Ono totiž dopadnout špatně bude v budoucnu (ostrá verze) pro školy znamenat mimořádnou hloubkovou inspekci. Jen jednou zveřejnili v tisku v Anglii žebříček škol a málem se jim rozpadlo regionální školství.

Anonymní řekl(a)...
6. dubna 2013 v 8:25  

Školní inspekce má strach "ze zákonných zástupců", učitelé je nezajímají ani za mák. Ještě jsem neslyšel, že by v nějakém sporu rodičů a vyučujících dala školní inspekce za pravdu ředitelům nebo učitelům. Bavím se přitom o případech, kdy si zákonní zástupci evidentně vymýšleli. Proto ta hrůza z toho, že se pod podpisem petice octnou i rodiče.

Anonymní řekl(a)...
6. dubna 2013 v 11:24  

Ti, kteří podepisují tuto akci, mi připomínají rodiče, co odmítají dát své dítě očkovat.

Anonymní řekl(a)...
6. dubna 2013 v 11:32  

Testování je normální součást školského systému. Jediný rozdíl je v tom, že nyní lze na výsledky použít statistické nástroje. U nás ve škole se nenajde ani jeden rodič, který by protestoval, protože test berou jako součást přípravy na pozdější životní testy, které budou podstatnější.
Čím uškodí test současným žákům, vážně nevím. Ptali jste se jich? Já ano. Naopak, považují je za docela velké odlehčení od té úžasné školy, která měří kompetence, které nejsou ani terminologicky správně. Prosím, podepišme petici za zrušení měření kompetencí. Tady má inspekce volné pole v subjektologii. Tady je to o žvástech a nefaktech. Tady není odvolání, protože si každý všechno může vykládat po svém. A nechme děti v klidu... Prostřednictvím žáků si řeší skupina zneuznaných své komplexy. A to už je o kompetencích. Jakých? To už ponechám každému na jeho úsudku.

Anonymní řekl(a)...
6. dubna 2013 v 11:41  

No jo, jenže očkování může mít v 0.023 promile případů, vedlejší účinky. Ale ukažte mi žáka, na kterého mělo vedlejší účinky testování znalostí? Leda tak účinek hlavní - zjistit, co neumím a měl bych se doučit. A to holt bolí, víc než ta injekce.

Já se jen divím všem, kdo se tak brání, aby bída, svrab a neštovice nevyšly na povrch. Tak máte zanedbané a nemotivované žáky - no a co? Jak dlouho o nich chcete lhát, že jsou skvělí? Jako v Atlantě podváděli? Místo aby se takové školy snažily získat nějako podporu, pomoc - a přemýšlely i samy, co by jim pomohlo - budou radši zatloukat.

Anonymní řekl(a)...
6. dubna 2013 v 11:47  

Přesně, do tohodle nemají rodiče vůbec, ale ani v nejmenším co mluvit! To je jako kdyby učiteli předepisovali, ti rodiče, jaké metody výkladové, opakovací a hodnotící má využívat, jaké učivo může nebo nesmí zařadit. Kam jsme prosím došli - vždyť je to celé úplně postavené na hlavu!

Anonymní řekl(a)...
6. dubna 2013 v 13:44  

zjistit, co neumím a měl bych se doučit.

Nějak Vám nerozumím. Dotyčné žáky (vesměs s několika dostatečnými) bude o prázdninách doučovat kdo? Tady nejde o testy jako takové, tady jde o to, že nějaký hlupák vytvoří celostátní žebříček. Tady vadí to, že takto školy nelze srovnávat a posuzovat. Nelze přece srovnávat školu , kde podstatnou část tvoří žáci s jisté minority s hrůzným přístupem ke vzdělávání a třeba naši školu, kde tyto problémy nemáme.

Anonymní řekl(a)...
6. dubna 2013 v 13:45  

z jisté minority

Anonymní řekl(a)...
6. dubna 2013 v 13:57  

Asi jsem spadl z višně, ale já když dostal nedostatečnou, musel jsem se to šupito doučit, jinak bych příště slíznul druhou. A pak ještě jednou, a letěl bych ze školy. Nebo - na základce - propadnul. Minorita - neminorita. To už dnes nefunguje? To se pak ale nedivme, že už zbývají jenom ty testy... a smlouvy s rodiči, a takové věci. Kam jsme to došli.

Anonymní řekl(a)...
6. dubna 2013 v 14:07  

Ve škole jste asi velmi dlouho nebyl, propadnout můžete pouze jednou na prvním stupni a pouze jednou na druhém stupni. Ve třídě pak klidně najdete několik jedinců, kteří mají v pololetí nebo na konci roku několik pětek a přesto "musí" postoupit do vyššího ročníku. A nejhorší na tom je, že je jim to úplně jedno! Nějaké testy? Nechte se vysmát. A ona minorita? I minulý ministr školství Dobeš vrátil synka z této minority zpátky do dětského domova.

Anonymní řekl(a)...
6. dubna 2013 v 17:41  

O čem vedeme diskuzi? O testech nebo o politických volech?

Anonymní řekl(a)...
6. dubna 2013 v 17:47  

Zdá se, že testy jsou největší politikum současnosti. Počkejte, až začnou petice proti žákovským knížkám. Naši osmáci je prodávají za půl tácu, prej.

Anonymní řekl(a)...
6. dubna 2013 v 18:46  

My na gymnáziu žádné ŽK nemáme, vše je přece na internetu.

Pytlik Blaha řekl(a)...
6. dubna 2013 v 21:34  

Zrušme všechny zkompetentňovací povinnosti.
Ty naše věčné školní reformy zcela narušily přirozený vývoj vzdělanosti.
Pitomec zůstane pitomcem bez ohledu na místo, čas, metodu i funkci.

poste.restante řekl(a)...
6. dubna 2013 v 21:46  

Příznivcům plošných testů jsem včera v 17:45 položil několik otázek. Mohli by se tedy, místo obviňování a srovnávání s očkováním, pokusit alespoň na některé z nich odpovědět?

Rodič mi nemá co mluvit do mých metod výuky a volby forem prověřování znalostí v mých hodinách.
Rodič = občan má plné právo se vyjádřit se svým názorem na celoplošné testování, protože ho de facto platí. Rodič má právo vyslovit i zcela pitomý názor, třeba požadovat zákaz sexuální výchovy. Ministerstvo ale není povinno se názorem skupiny občanů řídit.

Pytlik Blaha řekl(a)...
6. dubna 2013 v 22:24  

Mně třeba může do mojí práce mluvit kdokoli. Taky mi do ní kdekdo mluví. Stejně jako já se ke kdečemu vyjadřuji, aniž bych úplně všemu rozumněl.
Jde o to, kdo si co z připomínek toho druhého vezme. Zajímavé je, že rodiče vždycky zajímá právě a jen "známka", a nikdy ne, co jejich dítě umí.

Anonymní řekl(a)...
6. dubna 2013 v 22:33  

Rodič má právo vyslovit i zcela pitomý názor, třeba požadovat zákaz sexuální výchovy. Ministerstvo ale není povinno se názorem skupiny občanů řídit.

No a pak se třeba v diskusi k jinému článku dočtete, že lidé nejsou pitomí a vlády jsou špatné

poste.restante řekl(a)...
6. dubna 2013 v 23:55  

Všichni lidé nejsou pitomí. Ale někteří ano.

Vlády jsou špatné vždycky. - Vždycky pro někoho. Levicové vlády pro pravičáky, pravicové vlády pro levičáky, úřednické vlády pro politiky ...
Pravda, občas se může stát, že si většina lidí myslí, že tahle vláda není úplně blbá. Tedy alespoň jsem o tom četl. :-)

Anonymní řekl(a)...
7. dubna 2013 v 0:05  

Pane poste.restante, jsem jedním ze zastánců testování znalostí žáků na ZŠ. Zcela jednoznačně si přeju, aby ještě než se to rozjede naostro, tipuji za dva roky, už fungovalo úspěšné složení testů jako podmínka přijetí na SŠ. To především.

Pak chci říci, že nikdo asi nevidí testování jako LÉK na neučení se líných žáků. Z lenosti nevyléčí, jak známo, ani svěcená voda. Je to ale aspoň NĚCO. V té anarchii, v níž je naše školství, nic víc nelze očekávat a asi ani vymyslet. Nebo o něčem jiném víte? Nemusí to hned léčit, stačí, když to jasně zobrazí a pojmenuje realitu. Protože bez toho se mnozí tváří a dělají, jako že je vše OK.

Vl. Václavík řekl(a)...
7. dubna 2013 v 1:01  

Ad poste.restante včera 21:46. Otázky jsou dobře položené, ale já jsem odpůrcem plošných testů. Informace o průběhu i výsledcích vzdělávání samozřejmě potřebujeme. Proč to dělat plošným testováním, když se přesnější informace dají získat laciněji? Ale takhle to budeme mít jaksi česky: Oč je dálnice dražší, o to je hrbolatější.
Ještě k předchozímu příspěvku: Původní a veřejně deklarovaný záměr zněl: Plošným testováním zvýšit úroveň znalostí (= LÉK na lepší učení).

Pytlik Blaha řekl(a)...
7. dubna 2013 v 1:07  

se mnozí tváří a dělají, jako že je vše OK

Tak to spíš někteří, nebo ještě lépe málokdo. Stačí se porozhlédnout. Co jen se všude rojí nápadů na zlepšení stavu a konečně těch pravých a zaručených receptů. Česko mluví o školství téměř jako smyslů zbavené.

Pokud chcete nápad, pak si dovolím takovou drobnou úvahu:
jedním z neduhů našeho školství je skutečnost, že je ono samo považováno za lék. A to především za lék na domnělou finančních nedostatečnost mnohých činitelů, které by se bylo patřilo do zadele nakopati. Přisáli se a sají, sají...

poste.restante řekl(a)...
7. dubna 2013 v 2:07  

Výborně. Takže se dostáváme pomalu k tomu, co se snažím tvrdit a dokazovat už několik let.

1. Nejlepším "testováním" znalostí získaných na základní škole by byly jednotné přijímací zkoušky, k jejichž výsledkům by střední školy přihlížely při přijímacím řízení. Pak by vycházející žáci měli poněkud jinou motivaci k jejich úspěšnému absolvování.

2. Jsem také příznivcem testování - jako jednoho zdroje informací. Ale odpůrcem plošných testů, které prostě svádějí k tvorbě žebříčků a srovnání. Testování lze přece provádět výběrově a(nebo) cíleně.

Anonymní řekl(a)...
7. dubna 2013 v 6:56  

"když to jasně zobrazí a pojmenuje realitu".

Realita je bohužel známa pěkně dlouho. S českým školstvím to jde dolů mnoho let. Tady ani tak nejde o testy, ale co s výsledky udělají žebříčky škol od 1 - 3 800. Dejme tomu, že testy "rozhýbou" aspoň trochu učitele a ředitele škol. Chybí tady však odpovědnost a motivace druhé strany. A to jsou žáci. Proto s Vámi souhlasím v tom, že testy musí být spojeny s přijetím na SŠ a to včetně osmiletých gymnázií. Jinak jsem přesvědčen o tom, že testování jsou vyhozené peníze. Výsledkem přece nemůže být žebříček. Myslím, že ten se nejvíce líbí školní inspekci.

Anonymní řekl(a)...
7. dubna 2013 v 12:21  

Pokud by plosne testy mely rozhybat ucitele, pak mozna tak akorat cestinare a matikare. Ti budou motivovani penezi, ktere se ostatnim seberou. Co to udela, lze domyslet. Jenze obecne vzdelani je komplexni.
Ne spickovy motor na mizernem podvozku.
Sedych

obyčejná učitelka řekl(a)...
7. dubna 2013 v 14:54  

Nebojte, už to nebude dldouho trvat a někdo se pokusí vytvořit testy pro všechny třídy ze všech předmětů. Už se těším na otázku: při kotoulu vpřed se kladou na zem nejdříve a) ruce, b) nohy, c) hýždě, d) jiná část těla.

Anonymní řekl(a)...
7. dubna 2013 v 17:08  

Jsem a) matikářka, jak jsem motivována penězi? Nechápu.
Jsem b) informatik, mám na starosti přípravu testů - taky bez peněz. Ale ČŠI prý chápe, jak je to pro (příprav testů a testováníp pro školu časově, finančně (? - to jsem tedy opravdu nezaznamenala!) a organizačně náročné - a moc nám jsou za to vděčni. Nechápu - chápu (vděčnost nic nestojí).
PS Bylo by možné přijímačky pro žáky ZŠ posunout směrem k prázdninám? Maturanti po maturitě končí, žáci základních škol se dostanou (nebo taky ne) na školy, ale po přijímačkách nemají motivaci k lepším výkonům nejen při testování.

Anonymní řekl(a)...
7. dubna 2013 v 17:39  

S kůži na trh jdou učitelé M-Čj-Aj. Ti ostatní spokojeně odpočívají za bukem. Testování jde z evropských peněz, zaplatit přece nejde pěšáky. Ty potom lze jen buzerovat. A kdo bude buzerovat? Školní inspekce!!! Pěkný projekt a "smysluplné" využití daní evropských poplatníků.

Anonymní řekl(a)...
7. dubna 2013 v 17:42  

7. dubna 2013 14:54

K tomu už s největší pravděpodobností nedojde, protože projekty EU OPVK se v ČR chýlí ke konci. Ignorant

Anonymní řekl(a)...
7. dubna 2013 v 17:46  

(vděčnost nic nestojí)

Jsem zděšen. Vrátili jsme se před rok 1989? Tam se cosi blekotalo o učitelském poslání a tam se pracovalo hodně zdarma. V nadnárodním monopolistickém kapitalismu snad platí rovnice - práce=odměna za práci.

Anonymní řekl(a)...
7. dubna 2013 v 20:28  

Jak jsem pochopil, hlavním argumentem odpůrců jsou žebříčky, které ale vůbec nevznikly. Hlavně asi ani opravdu nemůžou. Viděli jste někdo, kdo tu o tom zaníceně píšete, jak vypadají ty výsledky z toho systému?

Anonymní řekl(a)...
7. dubna 2013 v 20:36  

Jakekoli plosne aktivity kohokoli v oblasti skolstvi jsou mi uprimne ukradeny a vystupy jsem nevidel a ani mne nezajima, v jake jsou forme.
V kazdem pripade, jsou-li nekde uvedena cisla, staci kliknout na volbu 'seradit podle velikosti'.
Sedych

Anonymní řekl(a)...
7. dubna 2013 v 22:31  

7. dubna 2013 20:28

Hluboce se mýlíte, příští rok přijde ostrá verze plošných srovnávacích testů a budou následovat žebříčky. Jinak si doufám vzpomínáte na sliby MŠMT, Zeleného, Dobeše o tom, že nikdy nevzniknou žebříčky úspěšnosti maturitních zkoušek. A máme je tady v plné parádě. Již Claudius prohlašoval "Nedůvěřuj nikomu, ani polibku své ženy".

Anonymní řekl(a)...
7. dubna 2013 v 22:56  

Ja si vzpominam, ze jednim z prvnich argumentu pro statni maturity byl prislib, ze rodice i jejich deti budou mit konecne relevantni podklady pro volbu skoly.
Jinymi slovy, ze budou moci POROVNAVAT!!!
Sedych

Anonymní řekl(a)...
8. dubna 2013 v 10:04  

http://www.niqes.cz/Niqes/media/Testovani/Zpr%c3%a1vy,%20reakce,%20ohlasy%202013/Komentare-CSI-k-overovani-vysledku-zaku.pdf

poste.restante řekl(a)...
8. dubna 2013 v 17:57  

Pohlédněme tedy do odkazovaného materiálu:
Citace: Česká školní inspekce (dále „ČŠI“) vnímá ověřování výsledků žáků jako jeden z mnoha hodnotících nástrojů pro komplexní posouzení školy v intencích školského zákona.
Výklad: Takže výsledků testů k hodnocení škol využíváno bude. A já hlupák si myslel, že nelze hodnotit školu nebo učitele na základě výsledků žáků.

Citace: Takto získané výsledky tedy budou v hodnotící praxi ČŠI využity pouze jako jeden z mnoha indikátorů pro možnou realizaci komplexní inspekční činnosti (tedy nikoliv pro samotné hodnocení).
Výklad: Když dopadnou testy na škole špatně, počítejte s mimořádnou inspekcí.

Citace: Druhým jednoznačným a rovnocenným cílem je poskytnutí účinné zpětné vazby pro žáka, jeho rodiče, učitele i ředitele školy o tom, do jaké míry žák umí to, co by měl podle minimálních vzdělávacích standardů umět, v čem je slabší a v čem naopak požadavky minimálních vzdělávacích standardů splňuje.
Komentář: Což bude všem zúčastněným u deváťáků už vcelku pendrek platné. Nemluvě o "hodnotě" výsledků, získaných po přijímačkách na SŠ.
Chat na facebooku: "Volové, matikářka nám 3 roky pila krev. Když dopadnou testy blbě, bude mít průser. Takže zítra to tam naprcejte od voka, aby to dostala od řídi vyžrat."

Citace: Příprava žáků účelově na úspěch v testech by odporovala pojetí vzdělávacího procesu i práci kvalitního učitele, který dobře ví, co by měl žák standardně umět.
Překlad: Kvalitní učitel samo sebou připraví žáky na úspěšné složení testů. Když to neudělá, zjevně to není kvalitní učitel. (Ejhle jak snadno umí ČŠI definovat kvalitu. Kolega Blaha bude mít radost.)

Výše uvedené údaje vzhledem ke své koncepci a informaci, kterou přináší, nikterak neumožní sestavení jakýchkoli věrohodných a smysluplných žebříčků úspěšnosti
Což ovšem zdaleka neznamená, že tyto žebříčky nějaký potrhlý redaktor, komerční subjekt, či politik nesestaví. A k informacím se dostane na základě zákona o svobodném přístupu k informacím, nebo prostým "únikem". Stejně jako u maturit, tím si můžeme být téměř jistí.

Citace: ČŠI si plně uvědomuje, že úspěch ověřování výsledků žáků v počátečním vzdělávání je zcela zásadně závislý na kvalitě a úplnosti standardů k jednotlivým testovaným předmětům, a proto na nutnost dopracovat standardy do požadované kvality pravidelně a systematicky upozorňuje, a to nejen s ohledem na testování žáků.
Komentář: Pomiňme logiku, která říká, že nejdříve má být jasný standard, pak s ohledem na něj má probíhat 9 (5) let výuka a pak teprve by se mělo vůči tomuto standardu porovnávat.
Nabízí se otázka, zda pro základní školy nebyly "Osnovy" definující rozsah znalostí vlastně tím správným řešením.

obyčejná učitelka řekl(a)...
8. dubna 2013 v 19:05  

Nabízí se otázka, zda pro základní školy nebyly "Osnovy" definující rozsah znalostí vlastně tím správným řešením.

Ve světle kobercových testů jistě. Z hlediska výchovy a vzdělání pro život nikoliv.

Anonymní řekl(a)...
8. dubna 2013 v 19:42  

Proč by osnovy nebyly dobré pro život? Všichni, kdo jsme jimi prošli, máme pocit, že jsme lépe vzdělaní a připravení pro nejrůznější životní situace, než ti, co dnes opouštějí školní lavice (snad s výjimkou IT dovedností). To je přece taky sebehodnocení, že se takto hodnotíme - nejnovější trend v hodnocení kvality vzdělávání. Tak když se sebehodnotím jako dobře vzdělaný a široce použitelný, tak to moje vzdělání asi nebylo tak špatné, nemyslíte?

Pytlik Blaha řekl(a)...
8. dubna 2013 v 21:00  

Kolega Blaha bude mít radost.

Pytlici se vyloženě tetelí. A co učitelé v netestovyných vzdělávacích oblastech?

Prozradí mi někdo, jaký je rozdíl mezi osnovami, výstupy a standardy? Ne, že by to pro mne mělo nějaký zásadní význam, ale přece jen mi to trošku v hlavě vrtá.

poste.restante řekl(a)...
8. dubna 2013 v 21:46  

Nezbývá, nežli vyrobit testy pro všechny vzdělávací oblasti.
Akorát s tou konzervatoří asi bude možná problém. Ale třeba by pomohly otevřené úlohy.
Každopádně za to, abychom zjistili, v čem spočívá kvalita učitelství to určitě stojí. Určitě.
Snad.
Možná.

obyčejná učitelka řekl(a)...
8. dubna 2013 v 22:54  

máme pocit, že jsme lépe vzdělaní a připravení pro nejrůznější životní situace, než ti, co dnes opouštějí školní lavice

Ale to oni budou mít také, za 30 let!
Mimochodem, i sebehodnocení se musí opírat o něco víc, než o pocit. A pokud se volič p. Zemana bude hodnotit jako dobře vzdělaný a široce použitelný, tak je jasné, že o tak velké zhoršení se nejedná. Takže vlastně optimismus, ne?

Anonymní řekl(a)...
9. dubna 2013 v 12:15  

máme pocit, že jsme lépe vzdělaní a připravení pro nejrůznější životní situace, než ti, co dnes opouštějí školní lavice

Proč to vzdělání a připravenost nezprostředkujete dětem? Nebo to neumíte?

Anonymní řekl(a)...
9. dubna 2013 v 12:20  

Umime. Ale kdo by se s tim babral.
Navic, kdyz budou deti chytrejsi nez my, ani pes po nas nestekne, a na koho bychom pak machrovali, e?
Sedych

poste.restante řekl(a)...
9. dubna 2013 v 17:10  

Proč to vzdělání a připravenost nezprostředkujete dětem? Nebo to neumíte?
Umíme, ale nesmíme to dělat.
My, kteří se ještě ve škole pokoušíme UČIT, činíme tak v ilegalitě a konspiraci. Jsme totiž povinni předávat kompetence. Ale hlavním výstupem naší činnosti nejsou znalosti žáků, alebrž správně vyplněné kolonky v ŠVP za použití povolených výrazů a se správně očíslovanými dodatky s uvedením platnosti.
Musíme být zábavní.
Nesmíme děti stresovat.
Nesmíme je přetěžovat - domácími úkoly, pamětním učením, opakovacími písemkami,...
A musíme každému chytrákovi, který jel před týdnem kolem školy v superbu a tudíž už problematice školství perfektně rozumí, neustále vysvětlovat a zdůvodňovat podobné samozřejmosti, jako teď Vám.

Pytlik Blaha řekl(a)...
9. dubna 2013 v 20:35  

činíme tak v ilegalitě a konspiraci

Hele, já už snad ani v tom undergroundu né. Oni vás hned udají.
Vždycky, když na mne leze nějaký záchvěv hrdinství starých časů za totáče, otevřu skříň, kde je v šanonech uložena korespondence z let minulých, a hned mne to pedagogické třeštění přejde.
Školu tvoří učitel a jeho žáci, kteří za učitelem přicházejí, aby je tento učil. Na estrádní taškařice nebo projekční kšeftíky nejsem stavěn. A činit někomu dobro proti jeho vůli? To tedy pardon.
Čas od času zjistím, že některé z dětí je zvídavé a ochotné strpět i něco duševního nepohodlí. Tohoto si pak hledím, už jen proto, že ostatní si toho ani nevšimnou.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.