V otázce odměňování pedagogických pracovníků nedošlo v poslední době k žádné zásadní změně. Netýká se to ani případů, kdy učitelé doprovázejí děti v rámci vyučování na koncerty či výstavy.
Nic na právní úpravě mimoškolních akcí a odměňování pedagogických pracovníků, jež se těchto akcí účastní, nezměnil ani zákon č. 198/2012 Sb., kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících – zákon o pedagogických pracovnících se touto problematikou nezabývá.
Pedagogičtí pracovníci v pracovní době vykonávají přímou pedagogickou činnost a práce související s přímou pedagogickou činností. Účast na akcích organizovaných školou je výslovně zahrnuta do výčtu prací souvisejících s přímou pedagogickou činností v § 3 odst. 1 písm. b) vyhlášky č. 263/2007 Sb. Jedná se tedy o standardní práci pedagogických pracovníků, za kterou je jim poskytován plat dle platných právních předpisů. Plat se pedagogickým pracovníkům nekrátí ani i v případě, kdy z důvodu účasti na podobné akci nesplní svůj stanovený týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti (např. učitel neodučí jemu stanovený počet hodin, neboť šel s žáky na výlet). Při splnění podmínek uvedených v zákoníku práce mají pedagogičtí pracovníci při účasti na mimoškolních akcích nárok na plat nebo náhradní volno za práci přesčas, příplatek za práci v sobotu a v neděli a příplatek za noční práci.
Jediná změna, která v oblasti odměňování pedagogických pracovníků nastala k 1. 9. 2012, se týká proplácení tzv. přespočetných (nikoliv přesčasových) hodin. Pokud v rámci jednoho týdne pedagogický pracovník vykoná více hodin přímé pedagogické činnosti, než má stanoveno svým rozvrhem, náleží mu za tuto hodinu příplatek ve výši dvojnásobku průměrného hodinového výdělku. Tento příplatek mu nenáleží v případě, kdy část jemu stanoveného týdenního rozsahu nesplnil zejm. z důvodu, že vykonával práce související s přímou pedagogickou činností. Plat za mimoškolní akci se však danému pedagogickému pracovníkovi poskytuje stejným způsobem jako dříve. Nesplněný týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti nelze přesouvat do jiných týdnů.
Reakce MŠMT na reportáž TV Prima ze dne 9. 4. 2013
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
32 komentářů:
Skutečně "bit" je jen ten, kdo půjde s žáky na soutěž, výstavu, jinam a v týdnu, kdy takto přišel o nějaké hodiny si tyto hodiny odsupluje.
Takže právnicky řečeno - o nic nepřijde, hlavně o tu práci ne.
Laicky - bude suplovat "zadarmo".
Zkrátka je posun z extrému do extrému - místo dvojnásob zaplacené hodiny přespočetné toto.
Inu... pro učitele zřejmě něco takového jako překážka v práci na straně zaměstnavatele neplatí.
Nechci jít dělat drába nad nevychovanci v divadle, chci učit svůj předmět. Zaměstnavatel mi dává příkazem jít dělat dozor a ještě pak budu suplovat zadarmo jiný den v týdnu, protože nemám splněnou přímou vyučovací povinnost... Co víc si přát... :-)
To 12:21
Naprostý souhlas s Vaším příspěvkem. Výstižněji to ani napsat nešlo.
K suplování zadarmo: na mnoha školách se stejně supluje zadarmo, na placení nejsou peníze.
že se někde supluje zadarmo je nemilé, nicméně to nic nemění na tom, že čas, který jsem vynaložil na mimoškolní aktivitu si musím ještě nadpracovat hodinami z přímé vyučovací povinnosti. Prostě na pohodu.
Tedy jen "blbec" se bude hrnout na sportovní soutěže, různé olympiády, dělat křoví starostovi,...
No jo, no. Pracovní doba je osmihodinová, nebo tak nějak. Píchačky nemáme, a kolik času čemu věnujeme mimo přímou vyučovací povinnost, nevykazujeme.
Měří se leccos. Nikoho asi ještě nenapadlo proměřit pracovní zátěž učitelovu. Dá se to zařídit i tak, že člověk mimo nehrábne, co je rok dlouhý (žádné přípravování, žádné opravovéní). A nakonec, v hodinách taky ne. Záleží na pomatenosti učitelově.
Také to může být v krajním případě tak, že někdo má pár přespočetných hodin a rozvrh spíš dopoledne a odpoledne tolik suplování už být nemusí. A tak různě.
Jak říkal jeden zbožný člověk, nehledejme u boha spravedlnost, neboť ani nevíme, co to je. Jak ta spravedlnost, tak i bůh.
V každém případě jsem přesvědčen, že dvěstě procentní přirážka, je mírně řečeno pitomost. Už tak prapodivný systém odměňování ve školství ještě více křiví.
"na mnoha školách se stejně supluje zadarmo"
Práce zdarma v době rozvinutého kapitalismu? To by jeden nevěřil. Kam se nám asi penízky ze státního rozpočtu rozkutálely?
8,5 hodin denně, prosím. Ale proč mám učit navíc to, co jsem kvůli nějaké akci neodučil? Quod bonum?
Osm a pul hodiny smahem?
A nebyla by tam nejaka prestavecka na obed?
Sedych
Božínku. No tak konečně udělejme radost všem těm závistivcům, kteří se neučili tak dobře, jako my, aby mohli dělat učitele. :-)
Zaveďme standardní pracovní dobu od-do. V ní budu mít svých 21 hodin přímé vyučovací a zbytek nepřímé povinnosti. Cokoliv bude mimo tuto dobu, necháme si zaplatit stejně jako každý jiný.
A doma na školní záležitosti ani nesáhnu.
Že bude třeba v zimně svítit a topit v kabinetech déle? Zákoník práce stanoví podmínky na pracovišti.
Že nebudou maturitní písemky opraveny včas? Je mi líto, nejsou peníze na přesčasy.
Že za odborné exkurze, lyžařské kurzy a školy v přírodě vydá škola třikrát tolik na mzdách? Přesčas je holt přesčas.
Zavolají mi rodiče odpoledne? Je mi líto, ale mně už padla.
Když po mně pořád někdo chce, abych se choval jako námezdní dělník, nemám problém se tomu přizpůsobit.
Jen si nejspíš položím otázku, jestli mi to ještě pořád stojí za to?
To možná bude pane poste.restante do budoucna ideální stav. Nyní to funguje tak, že jedu na olympiádu ráno v 8.00 a vrátím se v 15.30 hodin. V průběhu olympiády jsem se "flákal". Ten den jsem měl odučit 6 hodin (přímá vyučovací povinnost). Olympiáda proběhla v pondělí. Do konce týdne se ale zadarmo usupluji k smrti, protože jsem neodučil oněch 6 vyučovacích hodin. Škola přece nemůže dopustit, abych za suplování dostal nějaké peníze. Šetřit se prostě "musí". Ignorant
Tak jezdete v patek, lepe v sobotu a nejlepe do prdele.
(expresivni vyraz pro nikam)
Sedych
Vy byste pořád někam jezdili, já nevytáhnu paty ze školy, mám i tu třídu, kterou bych měla učit, jen mají zrovna tuhle hodinu srovnávací práci z jiného předmětu, takže místo přímé je z toho nepřímá a je to;-). Já bych klidně odučila to svoje, ale...
Tak zrovna zítra jedu na soutěž - odjezd v půl osmé, návrat cca v půl čtvrté. A jak už bylo napsáno, protože se budu celou dobu "flákat", musím si ještě v pátek zadáčo odsuplovat mojí zítřejší neodučenou hodinu. No paráda, ať žije školství!!!
Jo a mimochodem, vy jste někde v předpisech našli, že o hodinách je možné suplovat zadarmo - tedy dozorovat? Já tedy ne. Všude se hovoří o konání dozoru o přestávkách, o doprovodu žáků na akci, o přechodu do zařízení školního stravování - ale o vyučovací hodině nikde. Že by to snad ani nebylo povolené?
No paráda, ať žije školství!!!
Běžte na šachtu, do hutí nebo k policii. Tam je to jednodušší.
No, jednoduché to asi není nikde, ale chtěl bych vidět kolik doktorů by chtělo sloužit na pohotovosti, kdyby jim to platili tak, že by jim zaplatili je "přímou doktorskou práci s pacientem".
A policajta, který půlku pracovní doby prostojí u přechodů, bych fakt dělat nechtěl, to bych se asi uplácal nudou. To pro akční lidi, jakými učitelé většinou jsou, není. Taky moc učitelů, kteří by šli k polcii neznám, ale znám pár takových, kteří jsou u policie díky zfalšovanému maturitnímu vysvědčení.
Běžte na šachtu, do hutí nebo k policii.
Ajajaj. Černé zlato a více oceli za světový mír už tákňák nefrčí. Přidržme se státní služby. Nechci být prorokem, ale časem bude práce učitele a pochůzkáře téměř k nerozeznání.
S policisty, hasiči a záchranáři držím basu. Co se s nimi provádí nelze nazvat jinak než prasárnou.
Kdybych býval chtěl být prokuristou nebo starožitníkem asi bych se snažil být prokuristou nebo starožitníkem. Myslel jsem si původně, že bych jako učitel mohl být společnosti prospěšný. No, a nakonec je ze mne starýho vola pitomec. Cha!
Platí úředníkům pouze přímý kontakt s občany ve dny úřední?
Běžte na šachtu, do hutí nebo k policii.
Také bych se přimlouval, abychom upustili od slaboduchých výzev ke změně profese. Svědčí obvykle o argumentační impotenci toho, kdo je vysloví.
Stejně tak zbytečné srovnávání nesrovnatelných profesí považuji za nesmyslné a uchyluji se k němu pouze v sebeobraně.
V kontextu debaty o přesčasech bych rád připomenul, že lékaři v nemocnicích jich odslouží neurekom a policisté je mají přímo jako součást výkonu profese. (Pochopitelně za peníz, který by některým starším kolegům mohl způsobit srdeční arytmii. O výsluze nemluvě. My holt zase máme prázdniny.)
Kdybych ale chtěl jít dělat pochůzkáře, nebo sfárat do dolů, nejspíš bych si tuto profesi už vybral. Já totiž mohu, kdežto hutník a policista by si nejdřív museli trošku doplnit vzdělání.
Podobně jako kolega Blaha se ale tak nějak domnívám, že nejlepší je, když člověk dělá to, co umí a v čem může být pro společnost větším přínosem. Kdysi jsem si myslel, že by za to měl získat také odpovídající odměnu. Ale práce ve školství mne z tohoto omylu vyléčila. Tak že bych přece jen zkusil ty doly? Třeba v těch Jihomoravských naftových platí velice slušně i bývalým učitelům. :-)
Z toho mně plyne jediné, neplacené odsuplované hodiny jsou vlastně "hodiny hlídací". Žák sedí v lavicí a dívá se z okna, na tabletu hraje hry, se sousedem piškvorky, učí se na jinou hodinu, jí, spí, hraje si s mobilem, baví se se spolužáky,popřípadě se jde do učebny PC a brouzdá se po sociálních sítích,....A to že většině učitelů to nedá a ještě učí? Asi je to brzo přestane bavit. Nejraději mám jako němčinář odsuplované hodiny Aj. To skutečně jen hlídám.
Běžte na šachtu, do hutí nebo k policii
Klidě, ale nejsou volná pracovní místa pracovní místa.
U nás je to přesně tak - nařízením ředitele školy všechny hodiny za nepřítomné učitele pouze vykonáváme dohled. Tak jsme např. vykonávali dohled pět týdnů za nepřítomnou češtinářku. Prostě pohoda.
Ve školství je dohled a ne dozor :-)
Pokud jde o pojem „dohled“ (užívaný občanským zákoníkem a zákonem č. 561/2004 Sb.) a pojem „dozor“ (užívaný pracovním řádem), je nutné uvést, že pojem „dohled“ je obecným zákonným pojmem, zatímco pojem „dozor“ je pojmem užívaným pouze v oblasti školství. Z hlediska praktického i právního však v těchto pojmech není žádný rozdíl (Viz právní výklady MŠMT).
Praví metodický pokyn ze dne 22. prosince 2005 Č.j.: 37 014/2005-25 k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků
a studentů ve školách a školských zařízeních.
Pokud se nic nezměnilo, pak dohledem nad pracovníky se rozumívala kontrolní činnost na začátku a konci pracovní aktivity a namátkou v jejím průběhu.
Mate v tom chaos
"Dohled" je vzdalenost, na kterou vidim, (definovatelne podobne jako dostrel nebo dopad).
Dohled je vzdalenost, na kterou vidim, (definovatelne podobne jako dostrel nebo dopad).
Myslíte, že dohlédnete na místo dostřelu většiny současných palných zbraní a systémů? To jste asi Bystrozraký. Dtto dopad.
Dohled je vzdalenost, na kterou vidim
Ono to nebude až tak jednotuché.
"Dozor" je vzdálenost na kterou zírám, co všechno se ještě může dít.
Logika pak pokulhává v paralele "výhled" a "výzor", který je ovšem blíž pojmu "vzhled", jenž ale ve skutečností znamená "vzhlížení" k někomu či něčemu.
Pak bych se ještě pozastavil u slova "dostřel", které je příkazem k dokončení životnosti ve smyslu "dobij". Tedy ne k dokončení činnosti jako ku příkladu "doper" nebo "doser". Poslední výraz je však používán spíše ve zvulomalebnější vazbě, ve smyslu "ser um" tedy prováděj tvořivou činnost.
"Myslíte, že dohlédnete na místo dostřelu většiny současných palných zbraní a systémů? To jste asi Bystrozraký."
Nemyslim, na to jste si jaksi prisel sam, asi budete Malobystry :-)
Kam dostrelim - dostrel
Kam dohlednu - dohled
ovsem ze dohlednu kam dostrelim... :-))
Proč mi to jen připomíná staré české "ty seš blbej, jak daleko vidíš" ;-)
Můžeme zpět k věci?
Plat za mimoškolní akci se však danému pedagogickému pracovníkovi poskytuje stejným způsobem jako dříve.
To znamená neposkytuje! Tedy to, co je navíc proti úvazku; stejně jako suplování, školy v přírodě atd.
Ví se to na ministerstvu, že na to už dávno nejsou peníze?
Okomentovat