Přečtěte si: Stovky rodičů chtějí bojkotovat květnové testování žáků

neděle 14. dubna 2013 ·

Stovky rodičů nechtějí, aby jejich děti podstoupily celoplošné testování v 5. a 9. třídách základních škol. Druhá generálka testů začne v polovině května a školy se jí podle zákona zúčastnit musí. Rodiče, kteří s testováním nesouhlasí, ho ale chtějí bojkotovat a podepisují i petici na internetu. Proti testům jsou i někteří učitelé a ředitelé škol. Děti podle nich rozdělují na chytré a méně chytré. Celoplošné testování zatím hradí Evropská unie, o jeho pokračování ministerstvo školství dosud nerozhodlo.


Z článku Veroniky Srnové v ČeskáTelevize.cz vybíráme:

Loni mělo při první generálce vyplnit testové úlohy 167 690 dětí, nakonec jich ale přišlo o šest tisíc míň. Někteří rodiče totiž své děti do školy vůbec neposlali a napsali jim raději omluvenku. "Nesouhlasím s testováním, protože testovat lze znalosti, dovednosti ale jen v omezené míře," říká Kateřina Braunerová, matka holčičky z páté třídy. Plošné testování se nelíbí ani některým učitelům a ředitelům škol. "U slabších dětí může být znát znatelný pokrok, ale v testování to prostě nepoznáte," upozorňuje ředitelka ZŠ Vraný Ludmila Svobodová.

39 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
14. dubna 2013 v 11:30  

"stovky rodičů chtějí bojkotovat květnové testování žáků"

A to je právě ono. Jak vysvětlit rodičům "onu efektivnost a prospěšnost" plošného testování?
1)Pokud nebude toto testování spojeno nějakým způsobem s přijímačkami na SŠ a to včetně osmiletých gymnázií, pak nijak žáky nemotivujeme k nějakému odpovědnému výkonu.
2) Na žáky vskutku nejsou žádné páky, jak je donutit k napsání testů. Rodičům stačí napsat omluvenku a je hotovo.
3) Zatím je vše hrazeno z projektu EU, myslím tím generálky 2012,2013. Co nastane až se zatíží státní rozpočet?
4) Bláboly o tom, že testy budou zpětnou vazbou pro žáky a rodiče, jsou čirý nesmysl. Už vidím, jak se žák o prázdninách sám doučuje M,Čj,Aj.
5) Školní inspekce si skutečně chtě nechtě u těchto plošných testů musí vytvořit žebříček škol od 1- přibližně 4000. Tedy testy se mění automaticky na testy srovnávací. Inspekce tak získá podklady pro "hloubkovou inspekci" na neúspěšných školách.
6) Žijeme v ČR. Počítejme tedy s únikem informací směrem do sdělovacích prostředků. Výsledky si dozajista velmi rád přečte i zřizovatel.
7) Body 5. a 6. budou velmi popírány, že nejsou pravdivé. Zveřejněné výsledky státních maturit hovoří samy za sebe. Taky se tvrdilo, že nikdy nebudou zveřejněny.
8) Stále nikdo z MŠMT, ŠI,.. nevysvětlil význam plošných testů pro žáky, rodiče, učitele, ..Význam pro ŠI a zřizovatele jsem již sdělil výše.
9) Možná jedním z důvodů zavedení plošných testů bylo zamezit bezbřehosti ŠVP. Vytvoření standardů jistou cestou unifikace je. Nemuselo se však jít zrovna touto cestou plošných testů.
10) Znám několik škol, kde se na tyto testy trénuje a vše směřuje k jejich "úspěšnému napsání", bez ohledu na další stránky pedagogického procesu. Tady vidím jeden z největších problémů.

Anonymní řekl(a)...
14. dubna 2013 v 12:29  

No jo - šlo to bez testů, půjde to bez nich zase dál.
Jen by mě zajímalo, co bude s absolventy našeho vzdělávacího procesu. V praxi jsou nepoužitelní, to řekne každý živnostník a zaměstnavatel. Počkáme tak rok dva, až u nás začne znárodňování po asijsku? ono už vlastně začalo, ale my si ho zase všimneme, až tu budou všude jen čínské nápisy, jsme totiž češi a pravda nám dochází děsně pomalu. Takže nechte nás dál spát, a hlavně - nerušit.

Anonymní řekl(a)...
14. dubna 2013 v 13:05  

"Děti podle nich rozdělují na chytré a méně chytré."

No mám obavy, že děti jsou rozděleny na chytré a méně chytré už od přírody. Navíc je takto rozděluje každý test, diktát či písemka ve škole. A rozdělovat je podle schopností bude i život sám. A to i podle pracovitosti, schopnosti podřídit se autoritáma zákonům nebo i podle schopnosti empatie. Prostě takový je život, který žijeme. Chceme snad proti tomu bojovat? A proboha jak?

Anonymní řekl(a)...
14. dubna 2013 v 13:06  

Doporučuji začít podepisovat petice.

Anonymní řekl(a)...
14. dubna 2013 v 13:37  

A je docela možné, že hlavním důvodem testování je jen podání a realizace projektu. Kdyby ty testy byly tak důležité, byly by tu už dávno a za státní peníze. Všechna ta zdůvodnění jsou jenom takové bulíky, které bych z rukávu vysypal i já.

Pytlik Blaha řekl(a)...
14. dubna 2013 v 13:38  

stovky rodičů chtějí bojkotovat...

Nevídáno! Jejda! No toto!... a pár dalších udivených zvolání. To jsou věci!
Ale stovky, možná tisice rodičů bojkotují vzdělávání a usměrňování svých dětí už dávno! "Co jen si to ten učitýlek myslí, no to bychom se na to podívali. Já byl sice ve škole blbej, ale teď je ze mne okresní elita, mám známého na radnici a neteř byla v superstár."
Stačí zavolat řediteli, zřizovateli, inspekci a učitýlek sklapne patky. Šupito presto. Kdo by si dnes dělal problémy. Za ty peníze.
Ať se přihlásí ten, kdo se ještě s atakem sociálně přizpůsobivých rodičů nesetkal.
Nakonec, když už pominu pikantní situaci, kdyby v době testů všechny děti onemocněly nebo by nastaly rodinné důvody, dovedete si představit, jak vynikajících výsledků by bylo dosaženo, kdyby nezdárné dětičky zůstaly doma? Jen jestli nakonec nedochází ke skryté domluvě mezi rodiči a ředitelstvími škol, že.

Pytlik Blaha řekl(a)...
14. dubna 2013 v 13:42  

A je docela možné...

Možná, že je to jisté.
Slušný přivýdělek a nalezení smyslu existence.

Anonymní řekl(a)...
14. dubna 2013 v 13:55  

"Ať se přihlásí ten, kdo se ještě s atakem sociálně přizpůsobivých rodičů nesetkal."

Bohužel se na každém rodičáku setkávám s atakem i těch vcelku sociálně přizpůsobivých, a to je možná ještě smutnější.

Mnozí kantoři si, kteří přikyvují rodičům v protestech proti testování, ani netuší jak mocnou zbraň jim dávají do ruky. Začne to stovkami proti státním testům a skončí stovkami tisíc proti normálnímu zkoušení ve škole. Moje vize je taková, že když dnes musíme od rodičů mít souhlas k tomu, aby jejich miláček mohl absolvovat program v rámci protidrogové prevence, tak za pár roků od rodičů budeme muset mít souhlas k tomu, abychom ho mohli zkoušet. Jinak bychom mu mohli chudáčkovi přivodit psychickou újmu.

Pytlik Blaha řekl(a)...
14. dubna 2013 v 14:10  

Pardon, ale já se ptal právě na ty sociálně přizpůsobivé. Nejen těch "vcelku".
Co se zkoušení týče, žáky nezkouším už léta. Hodnotím výsledky jejich školní práce. Nic víc, nic míň.
Osobně jsem pro zrušení jakéholi klasifikace. Především jako motivačního činitele.

obyčejná učitelka řekl(a)...
14. dubna 2013 v 14:59  

Chceme snad proti tomu bojovat? A proboha jak?
Například takto:
http://audiovideo.rvp.cz/video/2799/ONLINE-SETKANI-SKOLA-V-POHODE.html

Jen tak mimochodem, zatím mám pocit, že proti testům bojují právě rodiče, kterým na vzdělání jejich dětí skutečně záleží. Ti druzí se (opět, či spíše stále)
o dění ve škole nezajímají...

obyčejná učitelka řekl(a)...
14. dubna 2013 v 15:00  

http://audiovideo.rvp.cz/video/2799/ONLINE-SETKANI-SKOLA-V-POHODE.html

Anonymní řekl(a)...
14. dubna 2013 v 16:49  

A proti přijímačkám - jakýmkoli - budou rodiče v budoucnu také protestovat? Zřejmě ano. Vždyť ty přece rozdělují žáky na přijaté a nepřijaté. A kromě toho nejsou spravedlivé - měří znalosti, dovednosti jen málo a jak kdy.

Pytlik Blaha řekl(a)...
14. dubna 2013 v 17:20  

Jo jo. Svět je nespravedlivý.
Lidé jsou přijatí a nepřijatí, chytří a hloupí, zvídaví a tupí, hezcí a škaredí, pracovití a líní, nadaní a nenadaní, úspěšní a neúspěšní, bohatí a chudí, svobodní a zavření... Mnohé ovlivnit nelze, něco však ano. Ale kdo by se s tím mořil.
Zrušme klasifikaci, zrušme peníze, zrušme všechny znaky kvality a měřítka pro srovnávání. Přestaňme už konečně hledat kvalitního učitele, lékaře, politika, pekaře, fotbalistu. A hlavně, hlavně zrušme veškeré divení se, kam že to ten svět spěje.

Anonymní řekl(a)...
14. dubna 2013 v 17:51  

Specifikem dnešní doby je, že pravdu má (nebo je mu za pravdu dáno) ten, kdo nejhlasitěji křičí. A to je právě to, co umí všichni kolem nás, jen český učitel ne. Chtělo by to nějaký pořádný kurz, jak od pindů přejít k řevu. Jak jen to ty stovky rodičů dělají a kde berou tu drzost...

Anonymní řekl(a)...
14. dubna 2013 v 20:55  

Testování je nutné, mnohdy jen ukáže holou pravdu o absolventech základních škol. Je to bída, bída, bída... Učitel s mnohaletou praxí (dosud nevyhořený ...)

Anonymní řekl(a)...
14. dubna 2013 v 22:29  

Facebook je prý ekologická katastrofa lidské duše. Co je potom české školství, Česká škola a tyhle plané diskuzní kecy???

Anonymní řekl(a)...
14. dubna 2013 v 23:00  

Myslis jako ty tvoje?
Sedych

Anonymní řekl(a)...
14. dubna 2013 v 23:54  

Rad bych videl stovky rodicu, jak volaji po to, aby se jejich deti ve skole ucily...

Anonymní řekl(a)...
15. dubna 2013 v 6:37  

14. dubna 2013 20:55

Testování neukáže vůbec nic. Všichni již dávno víme, jak to vypadá. Za málo peněz, málo muziky. Školství je přece pro každou politickou stranu před volbami prioritou, protože naši politici potřebují voličské hlasy.

Anonymní řekl(a)...
15. dubna 2013 v 9:08  

Testovat se musí - a nechápu učitele ani rodiče jež odmítají jednu z mnoha podob zjišťování znalostí ... proboha to se rodiče bojí blbosti svých dětí ? učitelé se bojí měření jakéhos takéhos výkonu ? na co si to hrajeme ? čeká nás tvrdé převálcování asiaty a východním světem ...

Anonymní řekl(a)...
15. dubna 2013 v 13:00  

Testování nic neukáže?! Tak proč se testy živí Scio nebo Kalibro, když testy nic neukáží?
Rodiče budou testy bojkotovat? Kde to žijeme? Buď ve škole něco platí - zvláště, když o tom rozhoduje ČŠI nebo si ze vzdělávání uděláme takovou cochcárnu, že to už nedá nikdo dohromady.

Pytlik Blaha řekl(a)...
15. dubna 2013 v 14:05  

ze vzdělávání uděláme takovou cochcárnu

Ale ta už tady pěkných pár let je. Nevšimnul jste si?
Řekl bych, že to začalo asi tak Indošem.

poste.restante řekl(a)...
15. dubna 2013 v 17:32  

Kde to žijeme? Buď ve škole něco platí - zvláště, když o tom rozhoduje ČŠI
Vidíte, člověk se pořád učí. Já myslel, že v demokratickém státě se občané mají právo vyjadřovat k tomu, na co se utrácejí jejich daně. A on vlastně stačí úřad s razítkem, a už má patent na rozum a na pravdu.

K tomu, abych zjistil, že žáci nic neumí a školství jde do kopru, nepotřebuji žádné celoplošné testy. Stačí mi opakovaně zadávaná vstupní písemka pro prváky.
Bylo by také dobré si uvědomit, že tady nejde o školy, učitele a už vůbec ne o žáky a jejich znalosti. Hlavním účelem testů v podání ČŠI, jsou testy samotné. Vše ostatní je jen omáčka, která má učinit tenhle blaf stravitelný pro veřejnost.
Znovu a po x-té opakuji:
1. Testy deváťáků po přijímačkách jsou absolutně k ničemu. Jejich motivace k solidnímu výsledku se limitně blíží nule.
2. Výsledky testů neříkají nic o kvalitě školy, nebo učitele a jeho výuky.
3. Testy ano, ale nikoliv celoplošné. V rukách amatérů jejich výsledky mohou mít brizanci TNT.
4. Navzdory všem výhradám lze celý tenhle testovací humbuk využít i účelně a smysluplně. Jen je otázka, jestli o to opravdu někdo stojí.

Anonymní řekl(a)...
15. dubna 2013 v 19:22  

Motivace deváťáků se limitně blíží nule už na začátku školního roku a je to rok od roku horší.

Anonymní řekl(a)...
15. dubna 2013 v 19:31  

Tak to jeste neni tak spatne. Pockejte, az se ta motivace zacne blizit hodnotam srovnatelnym s mirou duvery predsedy vlady vuci predsedkyni koalicni strany na postu ministra obrany po odvolani sveho prvniho namestka.
Sedych

Anonymní řekl(a)...
17. dubna 2013 v 9:52  

Z testování svého syna odhlásím proto, že na stránkách ČŠI, resp. projektu NIQES, nelze najít smysluplné a ucelené informace o tom, jaký je účel testování, jak je test sestavován a kým, jak je revidován a pretestován, jak jsou počítány výsledky, zda jsou zvolené metody výpočtu vhodné vzhledem k účelu testování, není tam, co se bude s výsledky dít apod. Zároveň ze vzorových testů i z vlastní zkušeností s testováním v cizích jazycích jsem nabyla přesvědčení, že jednotlivé verze testů nejsou srovnatelné, že neodpovídají deklarované úrovni A1, resp. A2, že je velmi pochybné, jakým způsobem testy ČŠI dělí žáky po prvních pěti úlohách na ty, kteří budou pokračovat v lehčí verzi, a na ty, kteří mají pracovat s verzí vyšší. Dále mi vadí, že se ověřují pouze receptivní dovednosti (nikoli produktivní), nicméně interpretace (velmi chabá) v závěrečné práce hovoří o úrovni jazyka jako celku. V neposlední řadě mi vadí, že testu chybí specifikace, a z analýzy dostupných testů vyplývá, že testy jsou postaveny převážně na gramatice a slovní zásobě, tedy i ty receptivní dovednosti jsou ověřovány jen omezeně. Validita výsledků takovýchto testů je tedy velice nízká.
Pokud mne někdo poučí, že to takto není, případně mne odkáže na stránky, kde najdu tyto informace, budu ráda. Děkuji.
Martina Hulešová

Anonymní řekl(a)...
17. dubna 2013 v 9:54  

pardon:
ad nicméně interpretace (velmi chabá) v závěrečné práce hovoří o úrovni jazyka jako celku

myslím závěrečnou zprávu, ne závěrečnou práci

Anonymní řekl(a)...
17. dubna 2013 v 10:54  

Paní Hulešová,
Vy jste zřejmě odbornice na testy.
Mně se vybavil zážitek z porodnice. Vedle mě ležela a rodila zdravotní sestra. Všemu rozuměla, všechno jí museli dopodrobna hlásit, jaký roztok jí píchli, v jaké koncentraci a intervalu, na kolik procent se otvírají cesty, v jakém úhlu se to otočilo a neotočilo, jaká je pravděpodobnost jednoho a druhého, jaký je reakční čas či co... Nakonec jsem já laik odrodila bez problému, a jí museli píchat nějaké uklidňující prostředky, její dítě přišlo na svět s komplikacemi. No bodejť ne, takhle se nervit.
Víte, jestli není někdy lepší všechny ty podrobnosti ani nevědět.

A ještě - přemýšlela jste o tom, co to udělá s vaším synkem - když testy udělá, a nebo je nebude dělat? Co mu to přinese pro život? Odpověď není jednoznačná.
Hana

Pytlik Blaha řekl(a)...
17. dubna 2013 v 10:56  

svého syna odhlásím

Děti jsou k testování přihlášeny implicitně, že by se měly odhlašovat jako z oběda?

Anonymní řekl(a)...
17. dubna 2013 v 11:07  

Cílem testování je zjistit, které školy učí dobře a které špatně. Kdo tedy nevypouští do světa analfabety, nemusí se testování bát, ne? Rodiče, kteří chtějí mít děti vzdělané a do života použitelné, určitě proti testům nebudou. Ostatně, jen ať si dětičky zvykají, až nastoupí do pracovního procesu, nebudou se hroutit při prvním neúspěchu!

Anonymní řekl(a)...
17. dubna 2013 v 11:17  

"Cílem testování je zjistit, které školy učí dobře a které špatně." - a jak to jde z takovýchto testů zjistit?

Anonymní řekl(a)...
17. dubna 2013 v 11:19  

No, právě že dnes vypouští do světa analfabety mnohá vzdělávací zařízení. Zřejmě o tom vědí (lepší varianta), a proto se brání.

Anonymní řekl(a)...
17. dubna 2013 v 11:28  

Máme-li vidět rozvoj žáka v čase, musí se testy opakovat každým rokem. A v pololetí cvičně, jako příprava, žáci si brzy zvyknou a začnou dělat. Zbývá vyřešit, co s nejotrlejšími lajdáky a ignoranty, zkaženými domácí nevýchovou. A co s deváťáky - tam je jediná cesta: dobré výsledky testů jako podmínka přijetí na všechny typy SŠ.

Anonymní řekl(a)...
17. dubna 2013 v 11:30  

Paní Hulešová, a co vysvědčení a klasifikace vůbec, ty vám taky vadí a syna z nich odhlásíte?

Anonymní řekl(a)...
17. dubna 2013 v 16:00  

Snažila jsem se vyjádřit svůj názor a používat argumenty. Někteří komentující oceňují asi více ironii.
Ad rozvoj v čase:
pokrok v čase můžete "měřit" jen kvalitním nástrojem. Tuto kvalitu podle mne testy zatím nezaručují, nebo nevím, kde tyto informace dohledat, jak jsem již psala.
Ad obědy: ne, není to stejné jako z obědů, máte pravdu, budu si samozřejmě muset poradit jinak.
Ad vysvědčení a klasifikace: ne, nevadí mi. Mohu se také kdykoli zeptat a požádat vyučující o vysvětlení ke klasifikaci. Vysvědčení je něco jiného, to je souhrn informací, které jsem dostávala o svém synovi průběžně. Jinak obecně proti testování nejsem, to jsem nikde nenapsala.
K příspěvku o porodu nemám co dodat.
M. Hulešová

Pytlik Blaha řekl(a)...
17. dubna 2013 v 16:23  

Moje otázka stran oběda nebyla, paní Hulešová, ani tak směrována k Vám a už vůbec ne ve zlém. Naopak, jakkoli nejsem odborníkem na celoplošné testování, myslím si, že Váš příspěvek jde k jádru pudla, a že by si školní inspekce česká mohla najít pár minutek a obtěžovat se s reakcí.
Ano průběžná i závěrečná klasifikace je něco jiného. Dokonce bych se nerozpakoval použít slůvka "zcela". Mimo jiné i proto, že je odrazem procesu, výsledkem diskuse s žákem, zpětnou vazbou ve smyslu možnosti poučení se z chyb a omylů. Nejsem si jist, ale mám za to, že žáci svoje testy s komentářem zpátky nedostanou.
Myslím si, že pokud potomka omluvíte z vyučování z rodinných důvodů, bude problém vyřešen. Měl-li by kvůli tomu mít synek problémy, bylo by to už ale vážně na pováženou.
K porodu mohu říci pouze to, že standardní zánět slinivky je bolestivější než standardní porod, navíc bez jakéhokoli pozitivního výsledku. Ovšem, a to přiznávám, bez nebezpečí horečky omladnic.

poste.restante řekl(a)...
17. dubna 2013 v 18:16  

Cílem testování je zjistit, které školy učí dobře a které špatně. Kdo tedy nevypouští do světa analfabety, nemusí se testování bát, ne? Rodiče, kteří chtějí mít děti vzdělané a do života použitelné, určitě proti testům nebudou.

Přesně takovéto výroky jsou jasným důvodem, proč celoplošné testy rozhodně nedělat.
Špatně informovaných lidí, nebo rovnou pitomců, kteří na základě testů žáků chtějí hodnotit kvalitu školy je v populaci nadlimitní množství. Mezi politiky pak půjde o množství kritické.

poste.restante řekl(a)...
17. dubna 2013 v 18:39  

Martina Hulešová
Obávám se, že na Vaše otázky by Vám asi nedokázal ani běžný školní inspektor vůbec odpovědět. A skorem pochybuji, že jen málokdo z týmu, který celý projekt připravuje a realizuje.
To už ani nemluvím o možnosti, že by odpovědi na Vaše zcela konkrétní otázky mohly být uspokojivé.
Rád se ale nechám přesvědčit o opaku. :-)

P.S. Jestli existuje příčinná vazba mezi znalostí fází porodu, příslušné medikace atd. a zvýšeným procentem komplikací v jeho průběhu, to nevím. Lidé z oboru ale říkají, že nejvíce komplikací při porodech mají rodičky - sestry z porodního a ženského oddělení.
Jestli je ale lepší vědět, či nevědět, to ať si každý posoudí sám za sebe. Na odpovědi má každopádně právo.

Anonymní řekl(a)...
18. dubna 2013 v 8:02  

Anonymní řekl(a)...
Paní Hulešová,
Vy jste zřejmě odbornice na testy.
Mně se vybavil zážitek z porodnice. Vedle mě ležela a rodila zdravotní sestra. Všemu rozuměla, všechno jí museli dopodrobna hlásit, jaký roztok jí píchli, v jaké koncentraci a intervalu, na kolik procent se otvírají cesty, v jakém úhlu se to otočilo a neotočilo, jaká je pravděpodobnost jednoho a druhého, jaký je reakční čas či co... Nakonec jsem já laik odrodila bez problému, a jí museli píchat nějaké uklidňující prostředky, její dítě přišlo na svět s komplikacemi. No bodejť ne, takhle se nervit.
Víte, jestli není někdy lepší všechny ty podrobnosti ani nevědět.

A ještě - přemýšlela jste o tom, co to udělá s vaším synkem - když testy udělá, a nebo je nebude dělat? Co mu to přinese pro život? Odpověď není jednoznačná.
Hana

17. dubna 2013 10:54
Pytlik Blaha řekl(a)...
svého syna odhlásím

Děti jsou k testování přihlášeny implicitně, že by se měly odhlašovat jako z oběda?

17. dubna 2013 10:56

----------------

nechápou ani paní Hanu ani pana Pytlíka, co vlastně doopravdy sdělují

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.