Patří k nejaktivnějším stínovým ministrům, předkládá koncepce, dílčí návrhy i provokativní témata k diskusi. Někdy jsou jeho postoje zbytečně kritické, ale platí-li, že jako reálný šéf resortu se chce inspirovat finským vzdělávacím systémem, pak mu nelze než držet palce.
Z článku Kateřiny Perknerové v Deník.cz vybíráme:
Takže ČSSD zruší plošné testování, které mělo začít v září 2014?
Ano, zrovna ve čtvrtek jsme o tom s panem ministrem Fialou mluvili, dohodli jsme se na schůzce a toto bude jeden z jejích bodů. Nepochybně by bylo hloupé, kdyby on testy zavedl, abychom je my po volbách ihned zrušili. Proto si chci s Petrem Fialou sednout a říct mu, které projekty se mi líbí, a chci v nich pokračovat, a k jakým mám výhrady. Přesně takhle to fungovalo ve Finsku, jejich reformy trvaly 30 let, ale shoda na základním směřování byla od počátku. I my se musíme domluvit napříč politickým spektrem. Moc o to stojím a myslím, že nyní k tomu máme velmi blízko. Když srovnáte výroky pana ministra Fialy a moje, z 80 procent se shodujeme.
Víte, mně se líbilo, co řekl na zmíněné snídani profesor Mika Risku, že v Česku máme krásné katedrály, přičemž ti, kteří k nim pokládali základní stavební kameny, to činili s vědomím, že konečné dílo třeba ani neuvidí. Stejné to je ve školství. Na ministra, který začne s pozitivními změnami, musí navázat další. Bezhlavé střídání protichůdných reforem je k ničemu. Rozumím pedagogům, kteří prosí, ať je aspoň chvíli necháme učit.
Přečtěte si: Stínový ministr školství Marcel Chládek: Bezhlavé střídání reforem je k ničemu
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
6 komentářů:
No učím 25 let a žádné opravdové reformy jsem si nevšiml, snad jen trapného pokusu o ni ve formě RVP.
Zato si všímám narůstajícího bordelu ve školství, který ale není způsoben žádnou reformou, ale naivitou a blbostí všech zúčastněných. Pvolením nesmyslného počtu SŠ navzdory demografickému vývoji počínaje a barvami života konče.
Tzv. socialistická škola nezavrhla komeniánské pojetí vzdělávání i výchovy, jen se ho pokusila ideologicky zneužít (většinou marně). Po listopadu 1989 bylo nezbytné tuto manipulaci myšlením žáků odstranit, bohužel spolu s tím opustil potichu naše školy i Komenský. Žáci se stali "lidskými zdroji", které se mají připravovat k tvrdému boji na trhu práce (ve vládě Vl. Špidly jsme na to měli i jejího místopředsedu P. Mareše). Výsledkem je nebývalá redukce obsahu a smyslu vzdělání (především z hlediska motivace žáků), která, jak se nyní ukazuje, snižuje i onu vzývanou konkurenceschopnost absolventů na tomto trhu. Abychom to zlepšili, pokračujeme v redukci pomocí zkoušek (testy na ZŠ a nová maturita). Pozoruhodné.
Karel Lippmann
Bezhlavé střídání protichůdných reforem
Ono se něco chystá. Za ta léta se mi moc střídajících se reforem nevybavuje.
Jedinou doopravdy papírově významnou změnu jsem zaregistroval při nahrazení osnov vzdělávacím programem. Zdůrazňuji, že papírovou.
A uvádím, že obsah osnov jsme mohli v rámci jednání předmětové komise v nějakém přijatelném rozsahu měnit a do metod se nám nikdo moc nemontoval. Zpravidla stačilo, když jsem měl někde v tématickém plánu uvedeno slovo "meotar".
Vždy jsem učil, učím a budu učit to, co považuju za nutné a vhodné. Obsah vyučovacího předmětu je jen nástroj, prostředek a někdy i záminka či kamufláž.
"Výsledkem je nebývalá redukce obsahu a smyslu vzdělání (především z hlediska motivace žáků)" - opravdu? Není to spíše tak, že pozitivní motivace je milému žactvu u sedací části větrem? A že jde o důsledek pokračujícího trendu rozpadu rodin (a konzumeristického přístupu k životu) spjatého s tím, že se po škole chce, aby alespoň zčásti suplovala její výchovnou funkci, aniž by k tomu učitelé měli i sankční složku?
Myslím, že loňské státní maturity ukázaly školskou bídu naplno. Tak moc, že se politici zalekli a zrušili i povinnou státní maturitu z cizího jazyka, která měla nastat letos (ono by jí neprošlo minimálně 40 % ročníku). Je proto koncept státem garantované maturity špatný? Je lepší nedělat nic?
zrušili i povinnou státní maturitu z cizího jazyka
A tu ze základů společenských věd nebo informačních technologií radši ani v život neuvedli.
Jak já se těšil. Kolikrát si před spaním pročítám katalogy požadavků. Případné noční děsy jsou pak už jen takovým lehkým odvárkem.
No jak já se těším. Bože, jak já už bych tu zeměkouli řídil. Už jsem si koupil i volant a pujdu ho teď ukázat tomu Fialovi. Dyk to všichni přeci vědí, že jsem nejvíc nejlepší a úplně nejkrásnější. A taky skromný jsem, a jak se mi to na mně líbí. Zrcadlo, zrcadlo, kde mám to svoje stranický zrcadlo? Ach. Ty jedno hnusný zrcadlo, ty říkáš, že tím ministrem nebudu? Nenene! Budu a budu. Já tomu našemu panu prezidentovi ukážu, jak s tim volantem umim. Podívej, už řídím i toho modrýho fialu. A dělá jen to, co mu dovolím. Třebas jsem mu dovolil, aby nedělal nic. A vidíš, nedělá nic. A taky jsem mu dovolil, aby do televize povídal, že dělá. A vidíš. povídá do televize, že dělá. A plošné testování mu zarazim. Hned a zejtra! To by bylo. Jó pane prezidente, já už to tu tak deset let všechno řídim, a ty to ne a ne vidět. Se koukej pane prezidente zítra. Nařídil jsem, že zítra bude celý den světlo. A schválně. Ráno si vzpomeň pane prezidente!
Okomentovat