Rovný přístup ke vzdělání v Česku je sice dán školským zákonem, v praxi však mnohdy pokulhává. Po prvních krocích směrem k nápravě, které ministerstvo v tomto ohledu učinilo pod vedením Petra Fialy, přišel nyní krok zpět.
Z článku Jakuba Nováka v Aktuálně.cz vybíráme:
"Námi zvažovaná opatření nebudou znamenat rušení školek a škol speciálních ani praktických, ale na druhou stranu budou posilovat podmínky pro inkluzi v těch místech, kde proto budou dané podmínky," říká jasně mluvčí Fialova úřadu Jana Holíková.(...)
"Zřizování a rušení mateřských či základních škol navíc není v kompetenci MŠMT, ale zřizovatelů," tvrdí Holíková - takovou možnost však sám Fialův úřad prezentoval jako součást akčního plánu, jak je zmíněno výše.
Přečtěte si: S nálepkou do života. Speciální školky v Česku zůstanou
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
8 komentářů:
Jakou nálepkou? Ptal se autor článku konkrétních rodičů, kteří si speciální školu pro své dítě vybrali nebo těch dětí, které tam chodí? A tím nemyslím romy, ohledně kterých se celý humbuk točí. Problematika romů v praktických školách se zde zaměňuje s problematikou skutečně postižených dětí, které speciálně pedagogickou péči skutečně potřebují.
Naprostý souhlas. A západ, ať nám do toho v tomto směru nekecá, tam se totiž děti s mentálním postižením většinou nevzdělávají vůbec, u nás chodí do těchto škol i děcka s dost těžkým mentálním postižením. Zrušení praktických a speciálních škol by nevedlo k ničemu jinému než k likvidaci vzdělávání těchto dětí, protože v normální škole se memohou vzdělávat ani náhodou a ani s asistenty. Prostě by seděly doma.
V celé diskuzi se pořád mele o romech. No tak jo, ti ať chodí do normálních škol, ale za podmínky, že se po nich bude chtít při vzdělávání, to co po ostatních děckách, jinak musí propadat a nejenom dvakrát za školní docházku, to je v jejich případě bohužel málo.
Článek je demagogická snůška nesmyslů, mimo realitu. Jaképak "lepší" a "horší" školy - přece jak pro koho! Co je lepší pro jednoho, není vždy lepší pro druhého. Pro postižené dítě je zcela jednoznačně nejlepší malý kolektiv, speciální zařízení, téměř individuální péče, pomalejší tempo práce. A pro sociálně nepřizpůsobivé? Co je pro něj lepší - být outsiderem, z nějž se pravděpodobně vlivem vyloučení sebe sama z kolektivu ostatních stane i agresor, nebo mít individuální péči, vedení k základním hygienickým návykům atd. ve specializované škole? Většina romských rodičů je pro to druhé. A ti, kdo si přejí inkluzi, musí ale počítat s rovnými podmínkami pro své dítě - jako pro ostatní. Na takové škole snad nebude dvojí školní řád - pro jedny a pro druhé.
Nevidím důvod pro to, aby existovaly celé speciální školy. Mohou existovat jen speciální třídy jako součást běžných základních škol, kde se bude vyučovat podle příslušného ŠVP. Žáci z těchto tříd pak mohou některé činnosti dělat s ostatními.
Anonymní z 2. dubna 0:45
Jak praví klasik: Jste blbej, nebo navedenej (=zaplacenej)?
To anonymní 0:45
Máte naprostou pravdu, dokonce by to bylo z hlediska dojíždějících žáků i lepší, protože v některých oblastech jsou speciální školy v těch nejzastrčenějších dědinách místo v minulosti zrušených 1. stupňů. Jenže bohužel takto si ten návrh inkluzi nepředstavuje, což je možná škoda.
Ovšem zase na druhou stranu zkuste si představit základku, kde budou v ročníku 2 třídy, jedna bílá a druhá romská. Už vidím romy, jak zase řvou a mluví o vyloučení.
V naší škole studuje skoro slepá dívka. Používá různé kompenzační pomůcky, učitelé ji připravují speciální materiály s větší velikostí písma. Vzhledem k tomu, že je chytrá a pracovitá, má lepší studijní výsledky než většina zdravých spolužáků. Tady skutečně nevidím problém se začleňováním.
Nedovedu si ale představit dítě mentálně zaostalé v normální škole. Vždyť si tam musí připadat jako kdyby běžný člověk navštěvoval přednášky z jaderné fyziky. Nejen, že on se nic nenaučí, ale bude se nudit a zlobit.
Pokud se do praktických škol dostávají děti, protože pochází ze sociálně vyloučeného prostředí a v první třídě např. neumí vzít do ruky tužku ap., tak pro ně vytvořme přípravnou třídu při ZŠ, kde tyto věci doženou a pak mohou pokračovat v běžné třídě.
Díky praktickým školám se u nás téměř všechny děti naučí číst a psát. K čemu někomu bude papír o ukončení základní školy, když si ho ani nepřečte.
Hlavne at se s detmi co mozna nejvic experimentuje. Kdejaky doveda dokazuje, ze na nej sestoupil duch Amosuv, a vlastni dite pak uklidi do nejakeho zarizeni pro prominenty. Nebo aspon necha prerovnat ucitelum uvazky, aby potomecek nestradal, kdyby se mu chtelo prdnout.
Do slova 'potomecek' si dle libosti dosadte 'i' po 'p'.
Sedych
Okomentovat