Přečtěte si: Barvy života – jen nedůvěryhodná, nebo rovnou podvodná metoda?

Monday, April 22, 2013 ·

Asociační testy označované lákavě a roztomile „Barvy života“ jsou hitem. Jsou také nejspíš nejdražší (co do celkových výdajů) diagnostickou metodou, jakou kdy kdokoliv zaplavil český vzdělávací systém. To vše navzdory tomu, že tato metoda je nejspíš k ničemu.


Z článku Petra A. Novotného v Blog.RESPEKT.cz vybíráme:

Musím uznat, že autoři metody „barev života“ jsou psaví. Jsou schopni vyprodukovat text, který přinejmenším na laika dokáže působit přesvědčivě. Slova se střídají s grafy, je to barevné, cituje to respektované experty. Obzvlášť práce metodou autority je působivá, jen si nejsem jist, zda by citovaní autoři byli vždy potěšeni. Z metodologického hlediska ovšem materiál mnoho neříká. Proklamuje (ač vlastně nedokládá) vysokou reliabilitu. Dílčím způsobem (řekněme poněkud chaoticky) dokládá konstruktovou validitu, co je ovšem oním konstruktem je velmi nejasné, skryté za odkazy na rozmanitá odborně vypadající slovíčka. Laicky řečeno, analýzy naznačují, že testy „něco“ měří. To „něco“ se nechová nahodile, ale je to jakousi trvalejší charakteristikou. To je to pozitivní, pokud se autorům dá věřit.

Chcete-li vědět, co je to to „něco“, pak musíte slepě věřit autorům testu a jejich interpretaci rozmanitých kapacit a „kapacit“. Autoři Barev života se neobtěžovali zjištěním kriteriální validity. A to je to nejdůležitější kritérium, které je přitom to relativně snadné zajistit. Stačilo by změřit měřené charakteristiky ještě jinou metodou či metodami a výsledky porovnat. Pokud na to firmě DAP Service, a.s., inkasované miliony nestačí, přinejmenším není důvěryhodná. Ale spíš jde o podvod!

7 comments:

Anonymous said...
April 22, 2013 at 9:22 AM  

tato metoda je nejspíš k ničemu.

To jsem tvrdil před 3 lety a málem jsem se stal neučitelem.

Anonymous said...
April 22, 2013 at 10:01 AM  

Napodobne.
Citim se byt zmanipulovan, podveden, zneuzit, urazen.
Taky na nas poslali nejakeho psychouse a vysledky pouzili k nasledne buzeraci.
Zvazuji podani trestniho oznameni na zamestnavatele.
Sedych

Anonymous said...
April 22, 2013 at 10:12 AM  

Ještě horší než Barvy života je hodnocení studentů. Na nás píšou hodnocení kvality výuky. Zapojí se zásadně pouze ti, kteří mají problém s vyučujícím - nechodí na přednášky, učitel od nich chce náhradní práci, a je zle, je nejhorší, pedant, nekompetentní, nerozumí oboru, nerozumí psychice studentů. Mám takovou diagnózu, že bych asi měl rovnou jít do vyhnanství a neškodit.
Nejhorší je, že vedení školy podle toho finančně hodnotí.

Anonymous said...
April 22, 2013 at 11:05 AM  

Radsi navstivim psychiatra, abych se ujistil, ze jsem v ataku rozdvojeni osobnosti predchazejici prispevek nenapsal ja.
Sedych

Anonymous said...
April 22, 2013 at 12:17 PM  

Víte, já na to mám takový názor, že pokud je to za moje peníze, můžu si věřit čemu chci a do téhož pak vrážet peníze. Pokud však jde o peníze školy, které by šly jistě využít smysluplněji, měl bych používat zdravý selský rozum a nenechat se nachytat na kdejakou blbinu.

Pokud to ovšem bude v tomto státě fungovat tak, že za evidentně prošustrované peníze nebudou dodyční hnáni k odpovědnosti, budou také vedoucí pracovníci státních institucí dále utrácet peníze za barvy života či podobné nesmysly.

Anonymous said...
April 22, 2013 at 2:11 PM  

Jedna věc jsou peníze. Dobře, ty se asi prošustrovaly, nakupoval se za ně tento bazmek. O blbosti těch, co platili, netřeba vést sáhodlouhé diskuze.

Ale věcí druhou, a podstatně vážnější, jsou možné škody napáchané na těch dětech, jenž byly otestovány. Co když se některé z nich řídily závěry, které z testů lezly? To bych řešil v první řadě. Pak až odpovědnost, třeba trestněprávní, za špatné hospodaření s financemi školy.

Pytlik Blaha said...
April 22, 2013 at 3:25 PM  

možné škody napáchané na těch dětech

A to je asi to vůbec nejhorší. Na dětech necháváme provádět nebo i sami provádíme všelijaké experimenty. Nahoru dolu, jednou tak, pak zase jinak... kdejaký hochštapler se do toho montuje zaštiťujíce se tvrzením, že je připravujeme pro časy budoucí.
Houbeles. Leda tak k zmagoření.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.