Odůvodněné případy pro upevňování a rozvíjení výuky v Cizím jazyce od 1. září 2013
a) Speciální vzdělávací potřeby žáka (§ 16 školského zákona):- se zdravotním postižením (tělesným, zrakovým, sluchovým, mentálním, autismem, vadami řeči, souběžným postižením více vadami, vývojovými poruchami učení nebo chování)
- se zdravotním znevýhodněním (zdravotním oslabením, dlouhodobým onemocněním a lehčími zdravotními poruchami vedoucími k poruchám učení a chování)
- se sociálním znevýhodněním (z rodinného prostředí s nízkým sociálně kulturním postavením, ohrožení sociálně patologickými jevy, s nařízenou ústavní výchovou nebo uloženou ochrannou výchovou a žáci v postavení azylantů a účastníků řízení o udělení azylu)
b) Žáci cizinci
c) Organizační důvody:
- dočasné personální problémy se zajištěním výuky
- dočasné prostorové problémy se zajištěním výuky
O odůvodněných případech rozhoduje ředitel školy, žáci nemusí dokládat žádné potvrzení.
Ředitel školy má možnost vytvářet skupiny žáků napříč paralelními třídami i třídami různých ročníků 1. a 2. stupně. Uvnitř jedné skupiny mohou být vzděláváni i žáci na několika úrovních (pokročilí + začátečníci; obor Cizí jazyk + Další cizí jazyk). Žáci mohou být vzděláváni i podle individuálního vzdělávacího plánu. Časová dotace stanovená RVP ZV je minimální, takže žáci mohou mít i více než 6 hodin na Další cizí jazyk (druhý cizí jazyk) nebo pro upevňování a rozvíjení výuky v Cizím jazyce (prvním cizím jazyce). Na základě těchto možností uvádíme příklady organizačního zajištění výuky:
A. Výuka pro žáky upevňující a rozvíjející výuku v Cizím jazyce:
1) Ve velkých školách mohou být žáci zařazeni do skupin vzniklých z žáků paralelních tříd.
2) Žáci mohou být zařazeni do skupiny vzniklé z žáků z rozdílných ročníků – podobný model jako na málotřídních školách.
3) Žáci mohou být zařazeni do třídy nižších ročníků nebo paralelní třídy, kde se vyučuje Cizí jazyk.
4) Žáci mohou zůstat ve skupině, kde se vyučuje Další cizí jazyk, pokud učitel vyučuje oba jazyky.
B. Výuka Dalšího cizího jazyka:
1) Ve velkých školách žáci mohou být zařazeni do skupin vzniklých z žáků paralelních tříd.
2) Zejména ve školách s jednou třídou v ročníku může učitel vyučovat ve třídě žáky, kteří pokračují v Dalším cizím jazyce, společně s těmi, kteří budou s Dalším cizím jazykem začínat (v případě, že se ve škole vyučoval Další cizí jazyk dříve než v 8. ročníku). Dělit takovou skupinu je nutné v případě, přesáhne-li počet žáků 24.
3) Učitel může vyučovat ve skupině současně žáky z různých ročníků, kteří začínají s Dalším cizím jazykem:
- pokud mají stejnou časovou dotaci, musí výuka probíhat podle jednoho učebního plánu: např. v 1. skupině budou žáci 8. ročníku, kteří s Dalším cizím jazykem začínají, mají 3 hodiny v modelu 3 + 3 a ve 2. skupině budou žáci 7. ročníku, také budou mít 3 hodiny v modelu 3 + 3 + X (tito žáci budou mít splněný učební plán už v 8. ročníku, hodinová dotace v 9. ročníku je na zvážení školy),
- pokud mají rozdílnou časovou dotaci, musí výuka probíhat podle rozdílných učebních plánů.
C. Znázornění možností:
Ředitelé škol mohou vytvářet skupiny
a) z paralelních tříd
Cizí jazyk
Další cizí jazyk
Cizí jazyk + Další cizí jazyk
b) z různých ročníků
Cizí jazyk – více úrovní
Další cizí jazyk
– jedna úroveň
– více úrovní
Cizí jazyk + Další cizí jazyk
Dokument ke stažení
7 komentářů:
Žáci, kteří si letos v 7. ročníku vybrali jinou alternativu, než volitelnou němčinu, budou v příštím roce dohánět ty co si němčinu letos vybrali. Dle návodu MŠMT třeba společně v jedné třídě pod vedením jednoho pedagoga.
Proč???
Nemohli jsme letošní sedmáky nechat dojet dle stávajícího?
Nemohli. Byl by menší chaos a lidé by byli méně vytočení. . .
Panečku, tomu říkám bramboračka :-(
No tak hlavně, že to takhle žákům k něčemu bude!
Jéžiši, to je tak strašný blábol - jak se na jazyk můžou spojovat tak různorodé skupiny. Vždyť nebude umět nikdo nic. Ale hlavně, že to nebude stát žádný prašulky.
Druhý cizí jazyk zrušit. Vždyť to nemá návaznost na stř. školách, uvědomuje si to někdo. Dali jsme žákům druhý cizí jazyk, výchovu ke zdraví...atd... a základy neumějí. Ať chceme, nebo nechceme, žáci potřebují čas. A ten jim bereme. Chceme za méně času zvládnoutvíce. A ejhle, ono to nefunguje. Pánové nahoře, nevymýšlejte hlouposti a odejděte, děkujeme.
Po přečtení RVP ( změny platící od 1.9.2013) jsem došel k závěru, že další cizí jazyk se již netýká současných šesťáků (ti dojedou původní RVP-ŠVP). Týká se tedy současných páťáků, kteří můžou začít v osmé třídě (model 3 + 3 ) nebo v sedmé třídě (model 2+2+2)
Další cizí jazyk se týká všech kromě letošních osmáků.
Okomentovat