MŠMT: Informace ke vzdělávacímu oboru Další cizí jazyk a k odůvodněným případům pro upevňování a rozvíjení Cizího jazyka

čtvrtek 11. dubna 2013 ·

Odůvodněné případy pro upevňování a rozvíjení výuky v Cizím jazyce od 1. září 2013

a) Speciální vzdělávací potřeby žáka (§ 16 školského zákona):

  • se zdravotním postižením (tělesným, zrakovým, sluchovým, mentálním, autismem, vadami řeči, souběžným postižením více vadami, vývojovými poruchami učení nebo chování)
  • se zdravotním znevýhodněním (zdravotním oslabením, dlouhodobým onemocněním a lehčími zdravotními poruchami vedoucími k poruchám učení a chování)
  • se sociálním znevýhodněním (z rodinného prostředí s nízkým sociálně kulturním postavením, ohrožení sociálně patologickými jevy, s nařízenou ústavní výchovou nebo uloženou ochrannou výchovou a žáci v postavení azylantů a účastníků řízení o udělení azylu)

b) Žáci cizinci
c) Organizační důvody:

  • dočasné personální problémy se zajištěním výuky
  • dočasné prostorové problémy se zajištěním výuky


O odůvodněných případech rozhoduje ředitel školy, žáci nemusí dokládat žádné potvrzení.

Ředitel školy má možnost vytvářet skupiny žáků napříč paralelními třídami i třídami různých ročníků 1. a 2. stupně. Uvnitř jedné skupiny mohou být vzděláváni i žáci na několika úrovních (pokročilí + začátečníci; obor Cizí jazyk + Další cizí jazyk). Žáci mohou být vzděláváni i podle individuálního vzdělávacího plánu. Časová dotace stanovená RVP ZV je minimální, takže žáci mohou mít i více než 6 hodin na Další cizí jazyk (druhý cizí jazyk) nebo pro upevňování a rozvíjení výuky v Cizím jazyce (prvním cizím jazyce). Na základě těchto možností uvádíme příklady organizačního zajištění výuky:

A. Výuka pro žáky upevňující a rozvíjející výuku v Cizím jazyce:

1) Ve velkých školách mohou být žáci zařazeni do skupin vzniklých z žáků paralelních tříd.
2) Žáci mohou být zařazeni do skupiny vzniklé z žáků z rozdílných ročníků – podobný model jako na málotřídních školách.
3) Žáci mohou být zařazeni do třídy nižších ročníků nebo paralelní třídy, kde se vyučuje Cizí jazyk.
4) Žáci mohou zůstat ve skupině, kde se vyučuje Další cizí jazyk, pokud učitel vyučuje oba jazyky.

B. Výuka Dalšího cizího jazyka:

1) Ve velkých školách žáci mohou být zařazeni do skupin vzniklých z žáků paralelních tříd.
2) Zejména ve školách s jednou třídou v ročníku může učitel vyučovat ve třídě žáky, kteří pokračují v Dalším cizím jazyce, společně s těmi, kteří budou s Dalším cizím jazykem začínat (v případě, že se ve škole vyučoval Další cizí jazyk dříve než v 8. ročníku). Dělit takovou skupinu je nutné v případě, přesáhne-li počet žáků 24.
3) Učitel může vyučovat ve skupině současně žáky z různých ročníků, kteří začínají s Dalším cizím jazykem:

  • pokud mají stejnou časovou dotaci, musí výuka probíhat podle jednoho učebního plánu: např. v 1. skupině budou žáci 8. ročníku, kteří s Dalším cizím jazykem začínají, mají 3 hodiny v modelu 3 + 3 a ve 2. skupině budou žáci 7. ročníku, také budou mít 3 hodiny v modelu 3 + 3 + X (tito žáci budou mít splněný učební plán už v 8. ročníku, hodinová dotace v 9. ročníku je na zvážení školy),
  • pokud mají rozdílnou časovou dotaci, musí výuka probíhat podle rozdílných učebních plánů.


C. Znázornění možností:

Ředitelé škol mohou vytvářet skupiny

a) z paralelních tříd

Cizí jazyk
Další cizí jazyk
Cizí jazyk + Další cizí jazyk

b) z různých ročníků

Cizí jazyk – více úrovní
Další cizí jazyk
– jedna úroveň
– více úrovní

Cizí jazyk + Další cizí jazyk

Dokument ke stažení

7 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
12. dubna 2013 v 10:32  

Žáci, kteří si letos v 7. ročníku vybrali jinou alternativu, než volitelnou němčinu, budou v příštím roce dohánět ty co si němčinu letos vybrali. Dle návodu MŠMT třeba společně v jedné třídě pod vedením jednoho pedagoga.
Proč???
Nemohli jsme letošní sedmáky nechat dojet dle stávajícího?

Anonymní řekl(a)...
12. dubna 2013 v 18:26  

Nemohli. Byl by menší chaos a lidé by byli méně vytočení. . .

Anonymní řekl(a)...
12. dubna 2013 v 19:57  

Panečku, tomu říkám bramboračka :-(

Anonymní řekl(a)...
12. dubna 2013 v 20:15  

No tak hlavně, že to takhle žákům k něčemu bude!

Jéžiši, to je tak strašný blábol - jak se na jazyk můžou spojovat tak různorodé skupiny. Vždyť nebude umět nikdo nic. Ale hlavně, že to nebude stát žádný prašulky.

Anonymní řekl(a)...
12. dubna 2013 v 21:40  

Druhý cizí jazyk zrušit. Vždyť to nemá návaznost na stř. školách, uvědomuje si to někdo. Dali jsme žákům druhý cizí jazyk, výchovu ke zdraví...atd... a základy neumějí. Ať chceme, nebo nechceme, žáci potřebují čas. A ten jim bereme. Chceme za méně času zvládnoutvíce. A ejhle, ono to nefunguje. Pánové nahoře, nevymýšlejte hlouposti a odejděte, děkujeme.

Anonymní řekl(a)...
13. dubna 2013 v 17:45  

Po přečtení RVP ( změny platící od 1.9.2013) jsem došel k závěru, že další cizí jazyk se již netýká současných šesťáků (ti dojedou původní RVP-ŠVP). Týká se tedy současných páťáků, kteří můžou začít v osmé třídě (model 3 + 3 ) nebo v sedmé třídě (model 2+2+2)

Anonymní řekl(a)...
14. dubna 2013 v 13:01  

Další cizí jazyk se týká všech kromě letošních osmáků.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.