Pod taktovkou médií se rozjíždí věčná debata, jak (a zda vůbec) ve škole známkovat.
A je tu opět téma, na něž bude mít každý názor. Známe to totiž všichni; všichni jsme dostávali vysvědčení, báli se pětek a těšili se z jedniček. Naši potomkové to už třeba znát nebudou... Sobotní Mladá fronta DNES přišla s článkem, který má titulek Zrušme pololetní vysvědčení, žákům není k ničemu, vyzvali učitelé. Nebyla to jistě masa kantorů, ale jen část expertů, kteří radí ministerstvu, že na základních školách vede prý pololetní „vízo“ ke zbytečnému stresu, mnoha písemkám a zkoušení.
„Dítě si nalije do hlavy matematiku, pak napíše písemku, vylije matematiku a nasouká tam fyziku. To je krátkodobé učení jen pro pofidérní známku,“ cituje list ředitele chrudimské školy Zdeňka Brože, jenž s kolegy navrhuje změny, které by nenutily k pololetnímu chvatu. Řada pedagogů se myšlence vzpírá – v době mobilů, esemesek, facebooků, nintend i dalších „rozrušovadel“ je respekt ze známek jedním z mála nástrojů, které omladinu donutí k učení. A čím je více známek, tím méně prý mohou žáci školu zanedbávat.
Kromě nápadu na „klidnější leden“ bez pololetního známkování přispěla ještě obecně prospěšná společnost EDUin ukázkou reportu z nizozemské školy, který není založen na známkách ani psaném hodnocení od učitele, ale zaškrtnutí z nabídek, jež žáka hodnotí v různých oblastech: motivace, vztahy s dětmi i učitelem, ústní úkoly, slovíčka. V druhé části je report doplněn celkovým slovním hodnocením, jak se dítku vede.
Odborné poučení pro laiky
Co je lepší? Ne zcela objektivně žáky známkovat a uměle nutit do učení, nebo je (v pololetí nebo vůbec) neznámkovat a komplexně hodnotit jejich potenciál a stimulovat je ke zvídavosti? K názoru Oldřicha Botlíka ze společnosti Kalibro, jenž se v téže Mladé frontě Dnes vyjádřil pro úplné zrušení vysvědčení („protože pak by kantoři museli připravit výuku zajímavější a podnětnější“), se všichni učitelé jistě nepřidají, ale jako laici se pro jistotu podívejme, co se o hodnocení žáků učívají budoucí pedagogové.Třeba učebnice Pedagogika pro učitele (Grada 2011) věnuje hodnocení ve vyučování dvě desítky stran, jež napsala Markéta Dvořáková. Autorka připomíná, že hodnocení plní řadu funkcí: jednak informativní (jakého výsledku dítě dosáhlo a zda plní cíle vyučování), a pak i formativní (jako významný stimul rozvoje osobnosti žáka). V praxi našich škol prý byla a je přeceňována informativní funkce před tou formativní – problematika hodnocení se zužuje na otázky zkoušení a klasifikace: „Známka, která je jenom jednou z forem vyjádření hodnocení, byla povýšena na hlavní cíl.“
Negativa, která přináší známkování
- odvádí žáka od podstaty učení;
- přirozenou vnitřní motivaci nahrazuje vnější motivací;
- vede k vyhýbání se neúspěchu nejrůznějšími prostředky;
- zakládá předpoklady k vytváření negativních morálních vlastností;
- sociálně diferencuje třídu až k nežádoucím projevům ve vztazích;
- vede až ke zdravotním obtížím dětí.
Celý článek na webu ČESKÁ POZICE
12 komentářů:
Pokud se učitelský stav neprobere, nesebere a nepráskne do stolu, za chvíli se začnou rušit školy.
Tož, když to Botlík říká, tak to bude určitě pravda.A do školy by se mohlo chodit, jen když se dětem bude chtít.A učitelé se budou muset pořádně připravovat na jakýkoliv dotaz.A budou to dělat zadarmo, protože peněz bude čím dál míň.A nakonec si od dětí nechají na...t na hlavu,protože se to bude dětem líbit a nebudou už vystresované.
Jo, jo. Ještě,že to mám už za pár.
Jiří
Jsem v údivu nad tím, jakými pitomostmi se debatní kroužek aktivistů eduinu Česko mluví... zabývá. Fuj.
Já jsem pro úplné zrušení známek. Mně baví učit, ale děsně nerad opravuji písemky. Stejně se každé dítko naučí jen to, co chce. Takže nejlepší by bylo, kdyby děti docházely jen na ty předměty, které je baví, anebo na ty, o kterých jim odborníci řeknou, že je budou potřebovat.
Jo a zavedl bych to také v autoškole. Přece každý má zájem naučit se řídit, tak k čemu nějaké pitomé a stresující testy?
si od dětí nechají na...t na hlavu
Jestli myslíte "nasrat", tak já jsem si už nechal.
A víte, že to není špatný?
Vždycky jde jenom o to "poprvé". To je jako s vybíráním kontejnerů.
Oni maji v tech hlavach fakt asi nasrany, to uz jinac nejde napsat.
Cim dal vic.
Přesně tak.
Klídek, kolegové. Nedopusťte, aby zlost cloumala vašim majestátem.
To jsou jen takové sezónní plky, které mají dočasně nahradit jaro, které se trochu opozdilo.
Je to pravda, jsou to sezonní plky - až dojdou peníze na provozování těchto projektů, bude po sezóně.
sezonní plky
Dost mi vadí, když se mi někdo montuje i do plkání, byť sezóního. Jenže, zdá se, že čím větší ptákovina, tím více sluchu je dopřáváno. Jako v nějaké telenovele. To se zruší, tamto se zavede. Pak nějaký zárační systém se namíchá či metoda.
Přito každé malé dítě ví, a to především, že pokud se nechce nebo nemusí pak se taky nedělá. To dá rozum, přeceee.
pokud se nechce nebo nemusí pak se taky nedělá
Počkejte tak deset let - zase to někdo objeví jako největší moudro světa a celé školství se začne otáčet. Budou se dělat analýzy, prognozy, programy, rámce, nástřely, projekty, pak se to prokáže a začnou se vymýšlet novodobé motivační prostředky pro to "musí" a "chce". Počkáme-li dost dlouho, možná i elektronická náhražka rákosky bude vynalezena a dobrovolníky experimentálně využita... škoda, že už tu nebudu.
„Dítě si nalije do hlavy matematiku, pak napíše písemku, vylije matematiku a nasouká tam fyziku. To je krátkodobé učení jen pro pofidérní známku(...)“
navrhuje změny, které by nenutily k pololetnímu chvatu
A já vždycky myslel, že pololetní známka na vysvědčení odráží celé pololetí. Ale asi jsem něco prošvihl, už i na ZŠ panuje vysokoškolský systém známkování. Se svým někdejším systémem psát každý měsíc jednu písemku a hodnotit je všechny stejnou vahou bych byl na konci pololetí příliš fpohodě, to by si dnes na mě vedení školy posvítilo.
Jo a ještě jedna věc: když se říká, že se něco má zrušit, rovnou bych očekával návrh, co bude místo toho.
Okomentovat