Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) vydala svou pravidelnou zprávu o stavu českého školství. Musím říci, že je to docela smutné počtení a zároveň nijak dobré vysvědčení školské politice české pravice.
Naše děti se ve srovnání se stavem v roce 2000 zhoršily jak ve čtení, tak i v matematice. Každý čtvrtý žák základní školy pak podle OECD pokulhává, co se týče testů základní gramotnosti, tedy úrovně, která je považována za nezbytnou pro fungování jedince ve společnosti.
Pod průměrem jsou i výdaje na školství. A platy učitelů jsou poloviční oproti jiným vysokoškolsky vzdělaným lidem. Podle OECD pak nenabízí české školy žákům dostatek individuálního přístupu, což může být problémem v přístupu ke vzdělávání na vyšších úrovních – tedy střední a vysoký škola. Zpráva OECD rovněž říká, že je u nás nedostatek předškolních zařízení a že v této oblasti přibývá učitelů bez dostatečné kvalifikace.
České školství se bohužel propadá, což je bohužel výsledkem vlád pravice v posledních několika letech, kdy co ministr, to jiná koncepce a jiný směr. Je evidentní, že takto již není možné pokračovat. Je třeba jít cestou dlouhodobého výhledu české školství, které bude mnohem delší, než volební období, tedy čtyři roky. Je třeba pracovat na výhledu minimálně na jednu budoucí dekádu a přistupovat ke školství jako k prioritě budoucnosti a konkurenceschopnosti ČR.
I proto budeme v budoucích týdnech pořádat tzv. Národní kulaté stoly, na kterých budeme s odborníky a politiky napříč politickým spektrem hovořit o budoucnosti českého školství a jeho největších problémech.
Zpráva OECD by pro nás měla být obrovským varováním a nelze nad ní jen tak mávnout rukou. ČSSD již dnes připravuje koncepční řešení, které v blízké době představí veřejnosti.
Odkaz na zprávu OECD (v angličtině)
Zdroj: ČSSD.cz
Marcel Chládek: Zpráva OECD je smutným vysvědčením politiky pravice v oblasti školství
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
CLIL
(18)
cloud
(22)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
prezentace
(66)
Přijímačky
(216)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
Škola21
(3)
školství
(2922)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
31 comments:
Ale školství je přece vždycky prioritou. A protože je prioritou i šetření, tak se šetří předevšm ve školství.
Jo jo jo, to za socanů školství jen vzkvétalo, to všichni víme. Žáci byli vzdělaní a vzděláníchtiví, učitelé skvěle placení, výsledky ve srovnávacích testech jedna radost, zkrátka zemský ráj to na pohled. A kulaté stoly - ty určitě vše vyřeší. Ano, Marceli, ano! Jistě tobě dedikoval svou báseň Jiří Dynka:
http://www.magazlin.cz/dynka/minim.htm
Zprava OECD
je smutnym vysvedcenim pravice a veselym argumentem levice.
Sedych
poslední výsledky srovnávacíc testů pisa jsou výsledkem učení ještě podle osnov
"... učení ještě podle osnov"
Pokud je to pravda (u nás na okrese je slovo osnovy zakázané již 9 let), tak to ať se komisaři OECD připraví, teprve teď to začne být ten správný sešup (podle rvp)
školství začíná být v p..... a je úpně jedno jestli si ji vytřeme pravicí nebo levicí, vyjde to nastejno.
učitelé skvěle placení
Nějak si matně vzpomínám, že za pana ministra Lišky nám rostly platy -"liškovné" a za Buzkové také. Posledních zhruba sedm -osm let stojí úplně za h....Jistý pan Topolánek tehdy pronesl památnou větu, "učitelé mají předplaceno". Modři se tohoto hesla opravdu drželi a jsou o tom skálopevně přesvědčeni dodnes. Úplně nejhorší brajgl udělal ve mzdách pedagogických pracovníků pan Dobeš. A potom se někdo diví? Za málo peněz je přece odjakživa "málo muziky". Zadarmo se prostě nikdo nepřetrhne.
Pod průměrem jsou i výdaje na školství. A platy učitelů jsou poloviční oproti jiným vysokoškolsky vzdělaným lidem.
Za této situace asi opravdu nemá cenu hájit vládu národního rozkrádání. Toto hovoří samo za sebe.
Zas abyste ty ČSSďáky, Zelené a další s tím přidáváním učitelům nepřechválili.
Liškovné byl jednorázově nekoncepčně vhozený balík peněz do škol, kde se o něj šábli ti "nejpotřebnější", na prostého učitele moc nezůstalo.
Za Buzkové o nějakém přidávání nemůže být ani řeči, bo to, co nám dali do tarifů nám stáhli z nadtarifů. Vlk se nažral a koza zůstala celá.
Za Dobeše dostali přidáno mladí, kteří stejně ve školách nejsou, protože pro ně nejsou místa, ředitelům se totiž díky zvýšené finanční náročnosti mladého kantora vyplatí nechat si na škole zkušeného důchodce.
jak jsem již výše naznačil, je úplně jedno jestli si tu pr..., do které jsme se dostali budeme vytírat pravicí nebo levicí. nedělejme si iluze.
24. dubna 2013 9:54
Tak budeme zřejmě spokojeni s tím, že do školství půjde nejméně peněz v EU. Pak se opravdu nedivme nekvalitě. Zadarmo ani to kuře nehrabe.
Zadarmo ani to kuře nehrabe.
Jak zadarmo? Neberete plat? Proč tedy děláte svoji práci jen z povinnosti a na půl plynu? A za kolik byste učil / učila lépe? A co by to lépe konkrétně bylo?
Vaše práce je tedy tak málo důležitá a významná, že její výkon jak se říká odrbete? No ale pak se nedivte, jelikož kruh se uzavírá.
"Jak zadarmo? Neberete plat? Proč tedy děláte svoji práci jen z povinnosti a na půl plynu? A za kolik byste učil / učila lépe? A co by to lépe konkrétně bylo?"
Vážený pane, protože už mnoho desítek let je plat učitele v porovnání s ostatními profesemi vyžadujícími VŠ vzdělání velmi nízký, chodí na pedagogické fakulty ti, kteří se jinam nedostanou. To znamená ti, kteří mají nejhorší výsledky ze střední školy. Z nich pak ti nejschopnější odejdou dělat něco jiného a kdo zůstane učit... o tom se raději nezmiňuji. Výjimkou je pár nadšenců, kteří to ovšem nevytrhnou. To je známo každému učiteli již mnoho let. Bohužel to nechtějí vidět "ti nahoře", je jedno, zda pravice, či levice. Obě dvě strany si mohou podat ruce. Situace dospěla tak daleko, že se s tím nyní dá těžko něco dělat. Jediná možnost je přidat (ale pořádně, ne jen symbolicky) učitelům a čekat. Postupně se začne zvyšovat zájem o učitelskou profesi. Výměna učitelů za lepší bude ale trvat mnoho let. Do toho žádný politik nepůjde. Ani sám velký Chládek a jeho oranžová pataj.
No ale pak se nedivte, jelikož kruh se uzavírá.
A jak byste si představoval(a), že by se ten kruh měl rozetnout?
Že bych třeba nosil vlastní peníze do školy na pomůcky? Vlastně to už dělám...
Nebo je snad cestou ke zkvalitnění školství, když se v podílu výdajů státního rozpočtu z posledních míst v rámci OECD přesuneme na poslední místa celosvětově?
A co, když to ve školství funguje ještě i jinak.
Nové koště na ředitelské pozici na škole.
Jako jediná aprobovaná v důležitém předmětu - s prokazatelnými výsledky, 4 roky před důchodem, zkušená, odborně na úrovni, s velmi kladným vztahem ke své profesi = pomalu vyhynulý živočišný druh - jsem po dlouhém a naprosto nechutném šikanování, kdy se hledal /marně/ JAKÝKOLIV důvod k mému "odejítí" - a nakonec i našel /jelikožto fakt žádnej nebyl, jsem dobrá :-)/ - uměle se mi snížil úvazek "zásahem shůry" - načež výpověď z důvodu nadbytečnosti - velká petice rodičů a žáků + bývalých žáků pro mé setrvání na škole /STÁTNÍ/ vůbec nepomohla - no a už je tam někdo z blízkého příbuzenstva papalášské kategorie, v oném mnou opuštěném předmětu - ovšem bez oné potřebné aprobace. A vůbec nikomu to nevadí, že dětičky dostávají výuku na co? Ano, na to...... A mohu s tím udělat co? Ano, to :-)
A mám důchod co? Ano, to :-)
Sakra, nenadávejte na nikoho, kdo to chce změnit - k horšímu to už snad ani víc nejde.
Zadarmo ani to kuře nehrabe - 24. dubna 2013 13:59
Evidentně nevíte co obnáší učitelská profese. Jde ve školství pracovat do výše 40 hodin? Co je nad oněch 40 hodin, tam doporučuji "zadarmo ani kuře nehrabe". Může se to dotknout až 1/4 učitelovy činnosti.
25. dubna 2013 0:01
Takhle to bohužel funguje dost často. Ten, kdo ukáže, že něco umí, je zlikvidován partou tupců, protože je pro ně nebezpečný - ta blbost je příliš dobře vidět.
Zadarmo ani kuře nehrabe - je celkem málo institucí nebo firem, kde si pracovník toto řekne a podle tohoto hesla se pak následně i chová, a nikdo si toho nevšimne, jelikož neexistuje systém kontroly. Ve školství to, jak vidím a čtu, možné je. Takže kuřata nehrabte, však za ty peníze... Jen se nedivte, že respekt a úctu (jak u rodičů, tak u žáků) skutečně mít nebudete.
Ad špatní studenti na PF - tak tomu bylo vždy, nenechme se mýlit, že před třiceti čtyřiceti lety na PF chodila elita. Možná elita ve smyslu devadesáti procent populace bez VŠ. Ale mezi deseti procenty VŠ to bylo spíše to slabší, prostě vždy byly prestižnější a žádanější obory.
25. dubna 2013 9:20
Ale dělat něco zdarma? Elektrárna a plynárna chce peníze, zase peníze a jenom peníze. V obchodě taky zadarmo nic nedávají,... a takto lze pokračovat donekonečna.
Ve školství to, jak vidím a čtu, možné je.
Ve školství je možné leccos. Pominu, že se pořád ještě neví, co je standardem kvality práce učitele. Takže to může být klidně i tak, že to, co učitel sebekriticky považuje za odbytou práci, se může jinde rovnat stržení normy. A nebo taky naopak. Kdo to ví.
Také to může být tak, že učitel pracuje v dobré víře, jak nejlépe umí, ale nejenže za to nemá nějaké ohodnocení, ale naopak má za to zle. Že je náročný, důsledný a tak podobně. Pak si to srovná s výkony a ohodnocením různým vrchnostenských kamarádíčků a málomyslnost se po čase dostaví. Nebo jen ve svém úsilí srovná krok. Třeba. A když už nic jiného, aspoň to zdraví si zachová.
Čert vem malomyslnost. Je to možná i osvobození - být odejita ze školství těchto "kvalit". Je to opravdu o zdraví + mezi lidmi, u kterých vítězí strach a trpasličí malost nad tak "pomíjivou" veličinou, jako je charakter :-)anebo nedejbože čest :-)nofuj! Nástup na pracák /"prasák"/ coby nezaměsnaná = nová zkušenost, je to úplně jiný, než z pohledu pozorovatele - záchrana = předčasný důchod. Mladí na "prasáku" tuto záchranu nemají - to je pak prů...
Nedávno jsem zaslechla "novou" pedagogickou filozofii: Umíš - máš za jedna. Neumíš nic - máš za dva. A hotovo - 3,4,a 5 neexistuje. Jaképak ....Jenomže: ti žáci a studenti nastupují do zaměstnání /pokud nějakou práci seženou/ a na těchto lidech pak bude stát stát :-)Ten stát už asi docela na takových lidech i "stojí", proto to stojí...ano, za to :-)Jsem docela ráda, že jsem stará :-)
Snad to ve školství pan Chládek zachrání, pokud bude mít příležitost - nikoho jiného na obzoru nevidím, budiž mu chvála :-)
Jako jediná aprobovaná v důležitém předmětu - s prokazatelnými výsledky, 4 roky před důchodem, zkušená, odborně na úrovni, s velmi kladným vztahem ke své profesi
Nebyla jste, doufám, jediná aprobovaná, s prokazatelnými výsledky, zkušená, odborně na úrovni, s velmi kladným vztahem ke své profesi pro předmět český jazyk?
nenechme se mýlit, že před třiceti čtyřiceti lety na PF chodila elita
Jen malý příklad - u nás na gymplu jsme byli ve třídě dvě, co se rozhodovaly mezi medicínou a pajdou, obě jsme měly doporučení na medicínu a výsledky odpovídající. Já šla na pajdu, kamarádka na medicínu, ale ona po velkém váhání. Dnes by se asi nikdo takhle nerozmýšlel. Tenkrát jsme byli mnohem víc idealisti. Taky se učitel cítil ve škole v úplně jiné pozici a práce těšila mnohem víc, než dnes. Jsem taky moc ráda, že už jdu do důchodu. Celková degradace školství je pekelná.
12:07 umělecká škola - klavír = nezbytný základ pro tyto školy. Klavír zůstali učit neaprobovaní, ani jeden klavírista :-) - dle toho to i vypadá.....Není prostor pro podrobnosti - je jich hodně a jsou neuvěřitelné :-)Hlavně že se furt kecá všude o tom, jak je potřeba zvýšit úroveň školství :-)
Je mi doma dobře, poslouchám moře muziky a poprvé v životě nesloužím v první řadě někomu jinému, ale sobě - už jsem se to i docela naučila. Zbytek svého času, který mi v životě zbývá, hodlám prožít co nejvíce spokojeně - jak do jen půjde. Bývalí žáci mě vyhledávají i doma, s mnohými si píšu, mnohé potkávám a vzpomínáme na společné krásné chvíle u klavíru. Co mohu mít víc?
Tak ja se rozhodoval mezi slaboproudem a ucitelovanim M-F. Ach jo...
Na druhe strane, mel bych mozna jinou manzelku a kdovi co jeste...
To já se rozhodl pro ten slaboproud a přesto jsem učitel.
Bylo to holt silnější než já.
Ach jo... možná bych měl i jinou manželku a kdoví co ještě...
Já se rozhodl taky pro učitelství, chtěl jsem to dělat. Dělal jsem to, odešel jsem jinam kvůli penězům... Ale ty nejsou všechno. Pořád vidím smysl v učitelské profesi. I přes zde často popisovaná negativa přemýšlím o návratu. Čím dál tím víc.
"Čím dál tím víc."
Záleží na škole, na vedení, na oboru... Někde to ještě může jít a člověka bavit, zkuste to.
Před 20 lety se mi splnil sen, protože jsem vyhrál konkurz a mohl nastoupit jako učitel odborných předmětů na průmyslovku. Měl jsem za sebou 10 let práce ve vývoji a výrobě polovodičů, práce to byla zajímavá, ale k učení mě to táhlo víc. Prožil jsem ve školství ta nejlepší léta, opravdu jsem si to užil, ty roky bych za nic jiného nevyměnil. Prozkoumat věci až na dřeň, zpracovat je tak, aby byly pro děcka pochopitelné a záživné a přemýšlet o tom, jak jim je podat, zažívat občas radost z toho, že se věci daří.. to byly každodenní radosti a do práce jsem se většinou těšil.
Dnes zjišťuji, že povolání, které mě kdysi tak těšilo, už fakticky neexistuje. Myslím, že někteří kolegové vědí, o čem mluvím. Cítím, že jestli ze školství neodejdu včas, ztratím i ty vzpomínky.
Zdeněk
No to je smutné čtení, Zdeňku. Ale třeba to jen vidíte černě pod dojmem únavy před koncem ŠR, ne?
Jinak se snažím hledat školu a vedení, kde by to mohlo jít /Brno/.
Já jsem se předloni vrátila do školství, věděla jsem, že učit je mým posláním a žádné peníze mi nestojí za to, vzdát se velké lásky. Ale po 13ti letech v jiném rezortu už jsem práci ve škole nepoznala. Utíkám odsud, zlomena a znechucena, lituju děti, jak jsou nevychované a liberalismem zkažené pro život, lituju jejich upachtěné rodiče, zničené kantory. a nás všechny, kam to spěje.
Dokud bude pro mnohé ředitele škol jejich post pouze zdrojem pořád ještě slušné obživy, nebude to stát za nic. Pozná se to, až budete chtít svoji práci dělat podle svého nejlepšího vědomí a svědomí a přilétne na vás nějaký pojašený rodič.
Post a Comment