Článek popisuje dvě nejvíce zastoupené řady elektronických učebnic na českém trhu a jejich základní charakteristiky v konfrontaci s ideálem elektronické učebnice.
Na českém trhu se v současné době šířeji prosazují především dvě firmy, které nabízejí elektronické učebnice. Jedná se o nakladatelství Fraus a o nakladatelství Nová škola. Není zde cílem jednotlivé koncepce porovnávat a určovat, která z nich je lepší. Každá koncepce má trochu jiný přístup a trochu jinou filozofii. Z prostudování jejich internetových stránek a po vyzkoušení konkrétních učebnic se dá říci, že přístup k interaktivitě učebnic je podobný, byť každá firma využívá jiné způsoby přístupu k zobrazení.
Při dalším zkoumání se ovšem rozdíly mezi oběma přístupy zvětšují. Nakladatelství Fraus se se svým projektem FlexiLearn a FlexiBooks snaží více prosadit směrem k modernímu využívání technologií, kdežto nakladatelství Nová škola se svým projektem MIUč+ (Multimediální interaktivní učebnice plus) zůstává pouze v oblasti elektronických učebnic, které obsahují: interaktivní cvičení, foto + video + audio obsah, mezipředmětové vztahy, zajímavosti a webové odkazy.
FlexiLearn
Elektronické učebnice od nakladatelství Fraus, nazývající se FlexiUčebnice, mají po dokoupení jednotlivých cvičení velmi podobnou specifikaci projektu MIUč+, nicméně tímto výčtem jejich celková nabídka nekončí. Prvním zajímavým projektem je FlexiLearn, do kterého samozřejmě patří elektronické učebnice se všemi zmíněnými prvky. Kromě tohoto základu projekt dále nabízí FlexiSlovníky, což jsou slovníky určené pro ZŠ a SŠ s propojeností na FlexiUčebnice. Jedná se o školní slovníky, které obsahují výkladové slovníky, překladové slovníky, odborné překladové slovníky a mnohé další. Dalšími zajímavými částmi, které tento projekt nabízí, jsou části FlexiTestautor a FlexiÚlohy. FlexiTestautor je určen pro tvorbu testů, které lze použít jak v tištěné, tak v elektronické podobě. Testy v elektronické podobě se automaticky vyhodnocují a pro žáky je zde zajímavá možnost hlasovat pomocí technologie SMART Response. Poslední důležitou částí celého projektu jsou FlexiÚlohy, které obsahují sadu 10000 úloh, určených především pro druhý stupeň ZŠ. Pro využití těchto úloh, je potřeba spojení s FlexiTestautorem, které umožní jejich využití při procvičování či tvorbě testů. Celý projekt je určen především pro nasazení ve školách a v síťovém prostředí lokální počítačové sítě, a to z důvodu jeho velkých požadavků na uložené množství dat. Druhým argumentem svědčícím o tomto způsobu použití, je i licenční politika, která je především zaměřena na školy.
FlexiBooks
Druhým zajímavým projektem, který Fraus nabízí, je FlexiBooks. Tento projekt vzniká paralelně s projektem FlexiLearn a doplňuje jeho slabá místa. Jedná se opět o nabídku především elektronických učenic, které jsou nabízeny i v projektu FlexiLearn. V těchto projektech jsou však filosofické rozdíly. Prvním rozdílem je způsob licencování, který je určen především pro jednotlivce nikoliv pro školy. Licenční podmínky stanovují, že by uživatel neměl poskytnout obsah třetí straně a při registraci je možnost registrovat jen soukromé osoby. Na první pohled školu registrovat není možné. Uživatel si danou knihu může buď zakoupit, nebo na omezenou dobu zapůjčit. Druhým rozdílem je podpora vícero platforem. Zde se Fraus snaží přizpůsobit rychlému nástupu jiných platforem, nežli jsou jen OS řady Windows. V tuto chvíli je však nabídka pouze pro iOS 5 a 6. Poslední zajímavostí v projektu FlexiBooks je postupné nabízení elektronických učebnic a knih z jiných nakladatelství, což u projektu FlexiLearn nebylo tolik znatelné.
Požadavky na ideální elektronickou učebnici
Požadavků na elektronické učebnice je mnoho a vychází především z individuálních potřeb učitelů či žáků. V dalším textu budu vycházet z vlastností „ideální“ elektronické učebnice, které popisuje Ondřej Neumajer [1]. Veškeré požadavky rozdělil do dvou skupin, a to na první ideální požadavky a druhé diskutabilní požadavky.
Do první skupiny požadavků patří, aby učebnice byla na pomezí učebnice a pracovního sešitu. Pokud zhodnotíme nabídku na našem trhu, můžeme konstatovat, že obě nakladatelství tuto variantu nabízí. MIUč+ tento požadavek splňuje, neboť koupí učebnice rovnou kupujeme i cvičebnici. U projektu FlexiLearn je to o trochu složitější, neboť cvičebnice se dokupuje zvlášť.
Další požadavek směřuje k interaktivnímu obsahu, který v sobě zahrnuje strukturované texty, audia, 2D a 3D videa, fotografie, online odkazy, simulace, kvízy, testy. Po prozkoumání několika učebnic obou nakladatelství zjistíme, že každé z nich se svou cestou tento požadavek snaží vyřešit. Je jasné, že každá simulace, každé video stojí čas a peníze a tím navyšuje celkovou cenu za učebnici. Není tedy výjimkou setkat se s tímto obsahem od třetích stran v cizojazyčném provedení.
Celý článek na spomocnik.rvp.cz
Karel Albrecht: Elektronické učebnice a jejich současná nabídka
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
CLIL
(18)
cloud
(22)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
prezentace
(66)
Přijímačky
(216)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
Škola21
(3)
školství
(2922)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
5 comments:
přidám svoje zkušenosti.
Učebnice od Frausu - technické řešení a funkčnost - výborná, způsob řešení interaktivních úkolů - špatná - nepřehledné spouštění a zařazení úkolů, které s interaktivitou nemají nic společného, celková přehlednost učebnic - špatná.
Učebnice od Nové školy - horší technické řešení, ale lépe vyřešené interaktivní úkoly, bohužel však malým písmem, učebnice jsou však stoprocentně přehlednější a použitelnější. Poku Nová škola zapracuje dobudoucna na velikosti použitého písma, tak nemá konkurenci. Fraus staví na své deset let staré filozofii, která však není nic moc. nějak pozapomněl, že děti na základní škole se musí učit od konkrétního k abstarktnímu a ne naopak.
Za výhradami k "přehlednosti" bývá často (ale nemusí to být případ předchozího příspěvku) skryt konflikt pohledu na učebnici jako "přehledný" telefonní seznam co je třeba nabouchat do hlavy s pohledem na učebnici jako pracovní nástroj pro nejrůznější druhy aktivit.
Velmi důležité konstatování je na konci celého článku (za odkazem, v Spomocníkovi). Bohužel smutné konstatování. Přes veškerou snahu nakladatelů se v kvalitě učebnic a vůbec veškeré podpory pro práci učitelů i žáků nenávratně propadneme, pokud nebude stát na tyto záležitosti poskytovat školám objem prostředků srovnatelný se zahraničím A HLAVNĚ pokud ho nebude poskytovat stabilně a trvale.
Nikdo nebude léta investovat do vývoje špičkových produktů, když nebude vědět, zda za těch 5,6,7 let, až ho ukončí, bude existovat trh (objem peněz ve školách, ale i u soukromých osob), na kterém bude o co soutěžit. Nemluvě o tom, kdo by investoval, když vidí - jako v uplynulých čtyřech letech - že je tento trh systematicky, v desítkách procent ročně, likvidován. A ještě jsou vedle toho sypány miliardy do netržních projektů sporných kvalit, ale za to s povinností výstupy používat.
S předchozím komentářem musím souhlasit.
Bez peněz...
Leccos jsme začali dělat, leccos by se dalo zkoušet, ale musela by na to škola mít.
"Učebnice od Frausu - technické řešení a funkčnost - výborná"
tak to ani omylem
Fraus je velmi dobrý obchodník, to je vše. Jeho učebnice jsou nepřehledné, pro praktickou výuku skoro nepoužitelné, nic na tom nemění ani zahraniční ceny.
Zkuste se zeptat dětí z projektu, z čeho se doma učí.
Post a Comment