Rozhovor s učitelem českého jazyka.
Redaktor: Pane učiteli, jak využíváte informační technologie?
Učitel: Jednoduchá odpověď: Hodně a skoro pořád. Ale to jste asi nechtěl slyšet. Možná bych to měl trochu rozvést...Asi myslíte jak je používám ve své profesi. Tak jdeme na to... Ale kde začít? Je toho tolik...
Redaktor: Začněte třeba od toho nejjednoduššího.
Učitel: Od nejjednoduššího? Myslím, že nejjednodušší je použít něco, co pro nás připravil někdo jiný - výukové programy, které má škola zakoupené a nainstalované na počítačích. Nabídka je poměrně velká: terasoft.cz, pachner.inshop.cz, ucebnice.fraus.cz, tobias-ucebnice.cz, www.ucimehrou.cz. Nemusím nikde nic hledat, stačí vědět, jaké programy škola vlastní. Občas se podívám, jestli třeba není nějaký nový, který by se hodil. Ale musí být opravdu dobrý, protože v poslední době mají výukové programy velkou konkurenci v podobě online aplikací.
Samozřejmě, že ne vždycky a ne všechno, je vhodné procvičovat pomocí výukových programů. Dalším krokem může být vyhledávání materiálů připravených jinými učiteli. Zde se nabízí využití různých úložišť. Takovými disponují například portál Rvp.cz (1.stupeň, 2.stupeň), Dumy.cz (1.stupeň, 2.stupeň), Veskole.cz, Sborovna.cz.
Redaktor: Vím, že školy teď tvoří spoustu materiálů samy. Používáte je také?
Učitel: V rámci EU Peníze školám vzniká množství DUMů, mají různou úroveň a protože neexistuje žádné centrální úložiště a je na každé škole, jak své práce prezentuje, je někdy obtížné je i objevit. Malá ukázka prezentací těchto materiálů na stránkách jednotlivých škol: ZŠ Žebrák, ZŠ Řehořova, ZŠ Mikulášovice, ZŠ Ostrov U Macochy. Vznikající materiály jsou různého typu. Od jednoduchých pracovních listů, přes prezentace o učivu, až po různá interaktivní online cvičení nebo návody, jak pro výuku využít třeba nějakou webovou aplikaci. Některé z nich jsou určené k práci na interaktivní tabuli. Máme tabule typu ActivBoard, takže jsem rád, že existuje online viewer i pro materiály na tabuli SMART, které si tak mohu prohlédnout a případně použít.
Redaktor: Hodnotíte projekt EU Peníze školám jako pozitivní?
Učitel: Pozitivní určitě je to, že školy dosáhly díky němu na další technické vybavení. Ne všechny asi investovaly peníze správným směrem, ale rozhodně se vybavení technikou zlepšilo. Dalším pozitivem je to, že se učitelé naučili při vytváření šablon s technologiemi pracovat. Tady si neodpustím malou poznámku, že doufám, že se pražští učitelé učí i bez projektu :).
Redaktor: Zmínil jste online cvičení. Jaké jsou jejich výhody?
Redaktor: Vytváříte také nějaké vlastní materiály?
Učitel: Ale samozřejmě. Sice ne v rámci výše zmíněného projektu, protože pražské školy tuto možnost nemají, ale tvořím je i tak. Ne vždy mi cizí materiály plně vyhovují. A vzhledem k rozdílné úrovni a obtížnosti nalezení, je to mnohdy i jednodušší. Mohu tak reagovat na to, co právě žákům dělá největší problémy. Připravuji různé pracovní listy, cvičení, prezentace, přehledy. V poslední době je žákům dávám nejen vytištěné, ale stále více i v podobě elektronické. Používám Google disk pro ukládání i tvorbu dokumentů. Rozhodně se nechci s nikým přít, jestli je to to nejlepší. Mně maximálně vyhovuje. Dokumenty mám uložené v cloudu, mohu je sdílet se žáky nebo třeba i rodiči, žáci vědí, co se učíme, i když nejsou přítomni ve vyučování. Možná Google dokumenty nedisponují různými vychytávkami jako Microsoft Office, ale pro potřebu učitele jsou naprosto dostatečné a hlavně jsou zdarma.
Redaktor: Preferujete tady programy, které školu finančně nezatíží?
Učitel: Proč by dnes měly školy utrácet peníze za drahé programy, když existuje množství jiných variant? Pokud z nějakého důvodu nevyhovuje cloudové řešení, určitě je mnohem lepší využít různé open kancelářské balíky (LibreOffice, Open office). Další program, který nic nestojí a dají se s ním vytvářet pěkná interaktivní cvičení, je třeba Hot Potatoes. Opravdu velikou oblast tvoří online aplikace, které se ani nemusí nikam instalovat a správce sítě s nimi nemá žádné starosti. Pro tvorbu testů používám většinou Google formuláře, na procvičování učiva Quizlet nebo StudyStack.
Redaktor: Tak vám děkuji za rozhovor.
Učitel: Ale pane redaktore, vždyť jsem teprve začal. Tohle byl jen úvod. Ještě jsme vůbec nemluvili o vlastní tvorbě žáků, o čtenářské gramotnosti, o budování vzdělávacího prostředí, o využívání sítí, tabletů...???
Redaktor: Tak budeme pokračovat příště, souhlasíte.
Učitel: Máte pravdu. Moc dlouhý článek by čtenáře mohl odradit. Těším se na příští setkání.
Převzato z blogu autorky Informační technologie ve výuce
5 komentářů:
"Učitel informačních technologií a čeština."
Redaktor: Pane učiteli, jak využíváte český jazyk?
Učitel: Jednoduchá odpověď: Hodně a skoro pořád.
A pokud mne něco vyloženě nevytočí, nemluvím ani nepíši vulgárně a s pravopisnými chybami.
Až tak moc...
Co to je za rozhovor, proboha...? Imaginární učitel? A odkazy na školy, kde mají svoje prezentace, ty taky pobavily. Proč proboha neodkazují na něco, co aspoň nějak vypadá? Mohla vzniknout aspoň jedna Potěmkinova prezentace, která by se ukazovala jako etalon kvality. Ale toto, to je opravdu šílené... Jak to může někdo schválit (jakože vím, že neschvaluje) a zaplatit? Hnus, velebnosti :(((
Je vidět, že v "mediální gramotnosti" je ještě pole téměř neorané nejen mezi žáky, ale i mezi učiteli.
Kdo na první přečtení nepoznal p. r. Googlu, měl by se sebou rychle něco dělat, než mu vymyjí mozek i další.
Navrhuji tento příspěvek na cenu "nejhloupější článek na České škole".
Ono asi bude ještě pokračování :)))
Okomentovat