Občanské sdružení MATT A HURRY dnes zveřejnilo na svých webstránkách www.mattahurry.cz přehledy středních odborných škol a učilišť spolu s výsledky jarního termínu maturitní zkoušky 2012. Navazuje tak na přehled gymnázií zveřejněný minulý pátek a činí tak se stejným záměrem – uvést na pravou míru nedávno zveřejněné dezinformace a předejít dalšímu „žebříčkovému diletantismu“. Přehledy pro občanské sdružení zpracoval tým analytiků pod vedením bývalého ředitele CERMATu, Pavla Zeleného.
Lycea, střední odborné školy (SOŠ) a střední odborná učiliště (SOU) jsou prezentována v celkem 13 oborově a typově příbuzných skupinách a jsou porovnávána výhradně a pouze v rámci těchto skupin.
Jednotlivé školy mohou být zařazeny do srovnání ve dvou či více skupinách oborů podle toho, v jakých oborech loni studenti těchto škol maturovali. „Pokud lze vzájemně srovnávat školy, tak pouze v rámci skupiny stejného či podobného zaměření. Zejména v odborném školství je to důležité, protože jednotlivé obory a typy studia přikládají výuce „státněmaturitních“ předmětů různou váhu a také oslovují odlišné skupiny studentů.“
K dispozici jsou tedy údaje o tom, kolik studentů jednotlivých škol a oborů u maturity i v jednotlivých předmětech propadlo, jakého průměrného výsledku dosáhli studenti v češtině, matematice a cizích jazycích, zda a jak na které škole volili studenti vyšší obtížnost zkoušek, jak dopadla jejich volba mezi matematikou a cizím jazykem a jak si vedly jednotlivé školy ve srovnání s ostatními oborově příbuznými školami v rámci republiky i v rámci krajů.
Na rozdíl od gymnázií zde doporučujeme věnovat více pozornosti dvěma údajům o neúspěšnosti – podílu těch, kteří maturitu nekonali, a těch, kteří neuspěli. Po oborech i po jednotlivých školách. Do značné míry vypovídají o tom, jak riskantní může být studium příslušného oboru a v případě hodně vysokých procent to může platit i o studiu na konkrétní škole. „Kdybych si měl vybírat školu, vysoká procenta neúspěšnosti bych chtěl po škole vysvětlit. Přitom nemusí jít vůbec o nekvalitní školu – to vůbec ne,“ doplňuje Zelený.
Zatímco přehledy gymnázií vypovídaly o zhruba čtvrtině maturantů, tyto přehledy zahrnují výsledky zbývajících tří čtvrtin maturantů. „V lidech stále přežívá představa, že maturita = gymnázium. Zapomeňme na to. Gymnázia tvoří pouhou čtvrtinu maturantů. Maturitu skládá nyní 70 % chlapců a 82 % děvčat z celého věkového ročníku. Maturita je něco jiného, než byla před dvaceti lety,“ dodává Zelený.
O odborných školách ještě více než o gymnáziích platí, že výsledky maturitní zkoušky ani pořadí škol v těchto srovnáních není v žádném případě výpovědí o kvalitě jednotlivých škol.
„Státní maturita je o všeobecně vzdělávací složce profilu absolventa a vlastně jen o její části. Odborný profil absolventa řeší profilová část maturity, která je plně v režii školy. Přehledy předmětových výsledků tedy řeší pouze zlomek toho, co má odborná škola svým absolventům dát. Nic víc a nic méně,“ varuje před přeceňováním významu těchto srovnání a dezinterpretací zveřejněných údajů Zelený.
Chcete-li tedy zjistit, jak dopadla vaše škola u maturit v porovnání s ostatními oborově příbuznými školami, navštivte webstránky www.mattahurry.cz.
PREZENTOVANÉ PŘEHLEDY VÝSLEDKŮ MATURITNÍ ZKOUŠKY BYLY ZPRACOVÁNY NA ZÁKLADĚ ÚDAJŮ POSKYTNUTÝCH SDRUŽENÍ MATT A HURRY CENTREM PRO ZJIŠŤOVÁNÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ (CERMATem) NA ZÁKLADĚ ŽÁDOSTI PODLE ZÁKONA Č. 106/1999 Sb. ZA JEJICH ZPRACOVÁNÍ NESE PLNOU ODPOVĚDNOST OBČANSKÉ SDRUŽENÍ MATT A HURRY.
3 komentářů:
S tim Mattem a jeho Hurry je to jako s komarim bodnutim. Je to pouze parazitni marketing zalozeny na negativni popularite tematu. Ale jako u komaru i zde plati - cim vice to svedi, tim vice to drbeme. Vsichni rikaji, ze zebricky jsou dezinterpretacni, ze je lepsi je netvorit, nez neznale casti populace ( s jistotou vice jak 85%) stale opakovat, ze to neznamena to, co si pod tim predstavuji. Jenze Hurry rekla, ze se to takhle bude delat a Mattovi docvaklo, ze blba reklama je taky reklama. A neprilis bystri novinari delaji tu vykalkulovanou spinavou praci a delaji tem dvema dalsi a dalsi bezplatnou reklamu na veci, ktera je z principu spatna.
Znamená to snad, že řídil a odpovídal za vývoj, ověřování a realizaci jednotné části maturitních zkoušek poněkud prapodivný člověk?
Pytliku, dejte si na konec vety mistonotazniku vykricnik a bude to all right.
Okomentovat