Metoda Barvově slovních asociací (Barvy života) je podle svých autorů určená k diagnostice mnoha značně rozličných charakteristik jednotlivců i kolektivů. Její používání je v určité míře rozšířené na různých typech pracovišť (například na školách, v soukromých firmách), otestovány byly desetitisíce jednotlivců a s jejími výsledky pracovali psychologové, zřejmě nejen v pedagogicko-psychologických poradnách. Tato situace je podle nás alarmující – používání nefunkčních metod k diagnostice tak závažných jevů, jako je například šikana, může na jedné straně stigmatizovat „běžné“ žáky a na straně druhé poškodit skutečné oběti při včasném neodhalení fyzického či psychického násilí. V následujícím článku představíme podrobné důvody, proč není možné metodu Barvy života považovat za psychodiagnostický nástroj a proč nelze její výstupy jakkoli interpretovat.
Zdroj: TESTFÓRUM, Časopis pro psychologickou diagnostiku
Hynek Cígler, Jana Mafková: Metoda barvově-slovních asociací (takzvané Barvy života) není diagnostickým nástrojem
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
22 komentářů:
Naše škola "investovala" do této šarlatánské metody 50 000,-. K vybírání barevných koleček jsem byl přinucen pod pohrůžkou. Všem bylo sděleno, že výsledky budou podkladem pro jednání o snižování počtu pracovníků na pracovišti. Kam se však poděl zdravý selský rozum? To jsou opravdu vedoucí pracovníci taková tupá stvoření?
byl jsem v podobné situaci. v pudu sebezáchovy jsem se podřídil a absolvoval test, který sloužil k vyhodnocení celého pedagogického sboru. byl jsem však jediný, který odmítl individuální rozbor, bo vola skutečně nikomu dělat, byť za státní peníze z kapes daňových poplatníků, opravdu nemíním.
Souhlas, taky jsme museli tenhle nesmysl absolvovat, protesty nepomohly. A pak kolektivní rozbor atmosféry ve sboru. No nevím, většina lidí tvrdila, že klikali na stále stejně umístěná kolečka bez ohledu na jejich barvu. Přesto jsme za rok mezi dvěma testy (ano, testovali jsme dvakrát)atmosféru a vztahy zlepšili :)
Hlavní problém je v tom proč se vlastně takové testy používají.
1. ČŠI vyžaduje autoevaluaci školy - čím víc blbostí se v tomto směru udělá, tím je ředitel více poklepáván po rameni
2. ředitelé se tudíž snaží, až se z nich kouří, ten náš taky, jen letos jsme absolvovali test Pohoda, Mapu školy a obdobné testy přes server proskoly.cz, lejstra se založila v ředitelně a nijak dál se s výsledky nepracovalo, takže suma sumárum vyhozené peníze, ale inspekce bude spokojena a poklepání po ramenou bude!!!
3. jenže skutek utek
Možná je to všechno tím, že v Česku je poměrně vysoký počet pitomců na kilometr čtvereční území včetně lesních porostů a vodních ploch.
Nic proti zdrcující kritice Barev života z pera dochtorů Cíglera a Mafkové, ale současně nelze se vyhnout vtíravé otázce, zda tato "recenze" testu nebyla zpracována na objednávku.
Nabízí se i další otázka.
Proč předmětem stejně "erudovaných" recenzí nejsou i všechny ostatní psychodiagnostické testy, které jsou ve školství užívány?
Napadá mne hromada takových testů, jejichž "validita" by mohla být předmětem investigativního zkoumání vědců z katedry psychologie Fakulty sociálních studií MU v Brně.
Jako příklad mne napadá např. test očních pohybů. To je skutečně hezký test. Takový krátký, i pro blbce.
Nebude to tím, že většinu těchto testů vydává Psychodiagnotika Brno či Bratislava nebo Testcentrum?
Nebude to tím, že tato nakladatelství by pohnala autora recenze "svinským krokem" k soudu?
proč se kritika vrhla na barvy života? Zkuste si zjistit, kolik peněz se nesmyslně za toto testování utratilo z fondů ESF a protočí se vám od hrůzy panenky.
Pro "23. dubna 2013 7:55"
Vy jste fakt legrační. Jaká "vtíravá otázka"? Samozřejmě, že je to tak, že si konečně někdo, kdo to měl udělat už dávno, objednal odborné stanovisko k té čistě marketingové šaškárně, která slouží jen k sosání "evropských" a možná i jiných dotací. Na tom je špatné jen to, že se to děje pozdě.
A kdyby vznikly podobné - mírně řečeno - pochybnosti o jiných psychodiagnostických metodách, patrně by se časem dočkaly téhož. Zatím je ale, zdá se, máte jenom vy. Takže budete muset vůči nim trochu argumentačně přitlačit.
A pokud jde o ty soudy - touhle větou už zcela okatě dáváte najevo, že máte s "barvami života" cosi společného. Starost o to, kdo BY se o co soudil, nechte s klidem vždy na tom, koho se to týká. A jestli se "barvy života" cítí tak silné v kramflecích, tak ať nemudrují, kdo jiný by se měl o co soudit, a ať se soudí samy. Jejich kritici se jistě už těší, až se s nimi potkají na oficiální půdě.
23. dubna 2013 11:00
Milý pane kolego/kolegyně,
S barvami života mám společného asi stejně jako s chovem žížal v Argentině.
Faktem ovšem je, že uvedená "recenze" je účelová a ještě k tomu od dvou jenerálů po bitvě.
Dva odborníky z NDR či katedry psychologie MU jsou asi tak stejně kompetentní. Skutečně kompetentní v tomto směru by snad byl jedině Psychologický ústav ČSAV.
Pardon
...dva odborníci...
sem se trochu rozčílil, sakra
Zajímavé je, že autoři metody nepovažují zřejmě za kompetentního nikoho. Zkuste jim poradit, možná konečně svolí s ověřením metody nezávislou institucí, když jsou ty university děvky prodejný...
děvky prodejné se bohužel našly i mezi psychology, protože mnozí z těch z PPP se nechali firmou DAP services naverbovat a obcházeli školy a tzv. interpretovali výsledky testování, a to za nemalý peníz.
Na takovou pitomost jako jsou Barvy života stačí prachobyčejný selský rozum sedláka z Horní, Dolní.
Zkuste to vysvětlit té hordě ředitelů, kteří se na tento "zázrak" nechali nachytat a obtěžovali s tím pedagogické sbory.
Pravdou však je, že po 25 letých zkušenostech ve školství, bych zrovna na ředitelských židlích zdravý rozum nehledal.
děvky prodejné se bohužel našly i mezi psychology...
Ani oni si však kapitalismus sami od sebe nevymysleli.
Každý se holt živí, jak umí.
A nebyly tam nahodou i nejake provize? Rekneme deset procent by se siklo. Pitomosti za statni penize objednavaji zpravidla troubove nebo hajzlici.
Sedych
Myslím si, že by se ředitelé, kteří tyto metody používali nebo dokonce ještě používají, měli pomodlit, aby se ukázalo, že je to nefunkční ptákovina a došlo "jen" k prošustování státních peněz.
V opačném případě je to na pováženou. Nejsem si jist, jestli žáci i učitelé byli řádně a prokazatelně poučeni o jakou diagnostiku se má jednat, co všechno se může vyjevit a jestli měli volbu se neúčastnit bez postihu i sebemenšího.
Je podstatný rozdíl, jestli se ověřuje, zda se pracovní povinnosti plní či nikoli, nebo se pátrá po tom, jestli se tak činí s diagnostikovatelným nadšením, totiž.
Ne každý je svolný k tomu, aby se o něm vědělo, k čemu má vlohy a sklony. Aby tyto informace byly uchovány a nějak se s nimi nakládalo. Mně to třeba vadí a nějakého vysvětlení, nedejbože omluvy se nejspíš nedočkám. Až za mnou zase někdo přijde s něčím obdobným, nakopnu jej neprodlenně do prdele. Toť poučení.
Pitomosti za statni penize objednavaji zpravidla troubove nebo hajzlici.
Kdo tehdy věděl, že je to ptákovina?
Program byl garantován IPPP ČR, MŠMT ČR, ale i krajským úřadem a dokonce financován z ESF.
Tady je samej jenerál po bitvě.
jenerál po bitvě
Holt troubovitost a hajzlovství prolézá státním aparátem jako tasemnice zažívacím traktem.
1. Měli to se mnou konzultovat zavčasu.
2. Nemají se montovat do věcí, kterým nerozumí, a na posty, na které nestačí. Odborností i inteligencí.
3. Kdy to kreténské experimentování s dětmi už konečně skončí.
Tady je to samý vědátor po garanci.
"Kdo tehdy věděl, že je to ptákovina?"
No tak, já jsem to třeba věděl už při prvním pohledu, bo se držím důsledně hesla: věř, ale čemu věříš měř.
Po bitve byva mnoho jeneralu, ale kdyz se na pitomnost poukaze jeste pred svitanim, tak se lidem kazi radost, klid na praci a nakaza entuziazmem.
Sedych
Zdravím všechny diskutující členy jenerálské junty a oceňuji jejich jasnozřivost ve věcech minulých, ale i budoucích :-)
Okomentovat