Témata týdne:
Vyšší odborné školy před zánikem?; Hodnocení žáků; Maturity; Změny v RVP ZV; Speciální školky zůstávají; Rozhovor o značce Rodiče vítáni v časopise KomenskýVýrok týdne
„Za sebe jednoznačně říkám nerušit. Čím více známek, čím více hodnocení, tím více se dítě učí,“ říká na adresu návrhu zrušit pololetní vysvědčení Šárka Vostarková, ředitelka ZŠ v Kladně.Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- Zrušit pololetní vysvědčení? Veřejnost začíná více debatovat o hodnocení žáků ve škole. MŠMT se zabývá návrhem některých ředitelů základních škol zrušit pololetní vysvědčení a nahradit jej pohovory s rodiči a žáky o prospěchu dítěte. Někteří ředitelé se ovšem obávají toho, že se žáci bez hrozby vysvědčení nebudou učit… Jako inspiraci pro další uvažování o alternativách ke známkování doporučujeme článek Dany Moree o zajímavém způsobu hodnocení na holandských školách a zamyšlení nad slovním hodnocením a plošným testováním na stránkách EurActivu.
- Maturity transparentnější: CERMAT oznámil několik změn v podobě a řízení státní maturitní zkoušky – zveřejnění jmen členů komise, která rozhoduje o korektnosti maturitních úloh, a zveřejnění všech dat ze státní maturity až na úroveň každého studenta. Zatím není ale stále jasné, jak se budou vyřizovat například sporné případy správnosti některých úloh. U tématu maturit upozorňujeme na kuriozní situaci se soukromou společností Matt a Hurry, kterou spoluzaložil Pavel Zelený a která nabízí žákům za poplatek maturitní přípravu. Na případu je podstatné, že MŠMT nemá ošetřen případný střet zájmů u podobných pozic, takže bývalý šéf CERMATu může v klidu využívat všechny informace a data, která získal za svého působení ve státní organizaci a která pro něj mohou představovat konkureční výhodu na trhu.
- Prestiž učitelů vysoko, učitelů málo: Podle sociologického průzkumu AV ČR z června 2012 je učitelské povolání z hlediska prestiže na 5. místě (za zdravotními sestrami a před soudci). Přesto je učitelů málo. Čerstvá držitelka Zlatého Ámose naopak v rozhovoru říká, že učitelské povolání prestiž dávno ztratilo.
- Interktivní průvodce po změnách v RVP ZV: Národní ústav pro vzdělávání připravil pro ředitele škol pomůcku při zapracování změn z RVP ZV do svých ŠVP. Průvodce najdete na stránce rvp.cz/pruvodce.
- Angličtina s pomocí avatara a elektronické odznáčky za vzdělávání: Představte si, že se naučíte angličtinu při počítačové hře za pomoci svého avatara nebo že za každé absolvované formální, ale i neformální vzdělání dostanete elektronický odznáček (tzv. badge), který si pověsíte třeba na facebook do svého profilu. Více se dozvíte v informacích z posledního EduFóra.
- Potřebujete práci? Vymyslete si ji! Pro zajímavost a inspiraci článek o proměně způsobu, jak si hledáme práci.
Inspirace z (a do) praxe
- Jak se dobrat osmi základních dovedností v matematice: Americké standardy zahrnují kromě základní matematické látky také osm dovedností, které mají učitelé zapojovat do výuky v rámci celého kurikula. Které to jsou a jak je trénovat čtěte v originálním článku, nebo v krátkém českém výtahu (č. 2).
- Zeptejte se žáků, co je pro ně Evropa: Využít můžete anketu Europa-Liste, která je dostupná také v českém jazyce a podílí se na ní Goethe-Instituty ve 30 evropských zemích. Anketa je otevřená do 19. května.
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
- 3. 4. Konference Zahrada hrou 2013 (Praha)
- 4. 4. Kulatý stůl SKAV a EDUin: Jak změnit hodnocení na našich školách? (Praha)
- 4. 4. 2. tematický kulatý stůl MŠMT: Odstraňování slabých míst vzdělávacího systému (Praha)
- 9. a 11. 4. Workshop „Vize vzdělávání“ (Liberec, resp. Plzeň)
- 10. 4. Přednáška s diskusí na téma „Radosti a úskalí domácí školy“ (Praha)
Více akcí a podrobnosti ke každé z nich najdete v EDUkalendáři.
0 komentářů:
Okomentovat