Právě jsem si dočetl článek Stovky rodičů chtějí bojkotovat květnové testování žáků a to jak úryvek na České škole s diskusí, tak plné znění na webu České televize bez diskuse. Jedná se o projev demokracie nebo nátlaku?
Minimálně mediální prezentace "testování" ukazuje, jak snadno se hovoří o právech a jak těžce se hledá zodpovědnost. Dle mého soudu k danému problému přistupují tři cílové skupiny s rozdílným vnímáním práv i zodpovědnosti:
- rodič je spojuje především se svým dítětem;
- učitel to vnímá v kontextu své profese a tedy především žáky, které vzdělává;
- stát (měl by prostřednictvím zřizovatele) poptává objektivní hodnocení kvality vzdělávacího procesu té které školy.
Nejen "státně maturitní testování" v nedávné minulosti dalo prostor pro uplatňování tzv. přímé demokracie. Jinak řečeno, určitá skupina jedinců se snaží uplatňovat svá osobnostní práva v přesvědčení, že selhává zodpovědnost druhých - a to buď odborná (řekněme, že souvisí s IQ) nebo politická (řekněme, že souvisí s morálkou, tedy MQ). Zapomíná se však na to, IQ a MQ problém nevyřeší, pokud nebudeme brát v potaz třetí rozměr - emoce (tedy EQ). A dostat do rovnováhy IQ, EQ a MQ je základním předpokladem pro nalezení konsensu.
Pokud jsme ochotni nalézt konsensus, pak můžeme dohledat řešení. Na úrovni státu je to prakticky nemožné, pokud se nebudeme opírat o parlamentní (tedy zastupitelskou) demokracii napříč politickými stranami.
Nicméně nalézt konsensus či alespoň kompromis na úrovni školy možné je. K tomuto účelu měla sloužit školská rada - ta totiž zastupuje rodiče, odborníky (učitele) i stát (zřizovatele). Bylo by tedy dle mého soudu velmi zajímavé, kdyby se nějaká školská rada usnesla, že na dané škole celorepublikové testování neproběhne. Dokonce by mohlo jít o precedentní příklad, kdy rodič, odborník i stát našli přijatelné řešení. Byl by to projev nejen zastupitelské demokracíe, nejen uplatnění práv, ale i připravenosti přijmout zodpovědnost. A mimochodem - ředitel školy nesmí být součástí školské rady, takže to na něj nemůžeme "hodit".
Převzato z autorova blogu Davidův sloupek.
1 komentářů:
1. Vůbec mi není jasné, proč by bojkot rodičů měl být nátlakem a hlavně, co by případně měl a mohl ohrozit. Spíš si říkám, proč nedošlo k bojkotu maturit, kde jde přece jen o trochu víc, než pro žáky naprosto neúčinné testování.
2. Školská rada dělá podle paragrafu 168 školského zákona leccos. Vyjadřuje se, schvaluje, podílí se, projednává, podává... Ale určitě nic nerozhoduje, natož aby něco někomu nařizovala. Za vše, co se ve škole jen šustne, odpovídá její ředitel, coby na slovo vzatý odborník v oblasti školství.
Tady snad ani o nějaký projev přímě demokracie nejde. Jestli jsem to dobře pochopil. Úplně postačí standardní občanství a kultivovanost.
Okomentovat