České školství se zkvalitní zejména tím, že žáci a studenti začnou chodit do školy až od devíti hodin a od sedmi let. A na prvním stupni by se neznámkovalo, ale jen slovně hodnotilo.Takovou představu o zvýšení kvality českého školství prezentoval sociálně demokratický stínový ministr školství Marcel Chládek. Inspiroval se ve Finsku.
Nechat se inspirovat školními modely ostatních států je určitě chvályhodné. Je ale potřeba hledat širší souvislosti a možnosti aplikace na český systém. A i v České republice se bude pohled na tyto otázky lišit region od regionu, jiné zvyklosti bývají v Praze a jiné třeba na Ostravsku. Nemůžeme opomenout ani rozdíly individuální. Kolikrát jste se v kruhu svých známých porovnávali, kdo z vás je sova a kdo skřivan?
Navíc ve Finsku na rozdíl od České republiky je školství prestižním povoláním, které je odpovídajícím způsobem i ohodnoceno – z toho si určitě můžeme brát příklad. Vlastní kvalita školství závisí především na úrovni pedagogického sboru, na jeho finančním ohodnocení a způsobu výuky.
Nejzávažnější z nadhozených námětů je otázka, v kolika letech má dítě nastoupit do 1. třídy základní školy. Současné děti v pěti letech běžně čtou a počítají, mnohé umějí již i psát. Představa, že nějakým moudrým (stínově) vládním rozhodnutím zbrzdíme přirozený vývoj na školu připravených dětí o rok, je proto škodlivá.
Kromě toho již dnes některé děti nastupují do školy těsně před dovršením 7. roku věku. A další děti mají odklad začátku školní docházky o jeden rok na základě doporučení pedagogicko-psychologické poradny a žádosti rodičů. Pokud by se u některých dětí sečetly všechny takové skutečnosti, šly by do 1. třídy až skoro v 9 letech a základní školu by končily v 17 letech. Tím pádem by i do zaměstnání nastupovaly velmi pozdě, stát by za ně o to déle odváděl zdravotní a sociální pojištění. A dalším efektem by byl enormní tlak na školky, které již dnes kapacitně nestačí.
Hodnotit známkami, nebo slovně?
Obdobně ani ústní hodnocení má málo společného se školskými vědomostmi. To, co potřebujeme, je podpora dětí k učení a studiu, jejich motivace, aby se účastnily znalostních soutěží a získávaly granty na další studium a osobní rozvoj.
„Už dnes existuje možnost slovního hodnocení, záleží na rozhodnutí ředitelů škol a jejich dohody s rodiči,“připomíná Jana Drastichová, poslankyně Věcí veřejných, která se ve sněmovně věnuje zejména otázkám školství a sociální problematiky, a dodává. „Slovní hodnocení může být prospěšné u těch prvňáčků, kteří by na vysvědčení nedostali vytouženou jedničku. Právě na tu se ovšem většina žáků prvních tříd těší. A my bychom jim měli odepřít tuto motivační radost?“
Podle aktuálních výzkumů se české děti dlouhodobě propadají ve znalostech především v matematice a dalších exaktních vědách. Tuto situaci rozhodně nevyřešíme zavedením ústního hodnocení. České školství potřebuje srovnávání, systém kritérií, nikoli souhrn ústních doporučení.
Od osmé, či od deváté hodiny?
Školní docházka od devíti ráno by byla ranou hlavně těm rodičům, kteří budou řešit, kam se svými dětmi každý všední den mezi půl osmou a devátou ráno. Případným řešením by tedy spíše mohlo být zařazování lehčích předmětů do první vyučovací hodiny.
Podle zkušeností Jany Drastichové, která do zvolení poslankyní pracovala jako učitelka na základní škole, právě v 9 hodin vrcholí soustředěnost žáků a po 11. hodině již naopak klesá. „Z tohoto pohledu je lepší začít s výukou už v 8 hodin. A také musíme myslet na to, že mnoho žáků má odpolední kroužky. Pokud by se výuka protáhla, zbylo by na mimoškolní aktivity méně času.“
Vyhnout bychom se ovšem měli i opačnému extrému. Také jste v době svého dětství museli v některé dny začínat ve škole již od 7. hodiny ranní a na učitele spíše jen mžourali?
Léčba českého školství proto není otázkou přebírání finského nebo jiných vzorů. Je to pořád o těch samých záležitostech a nedostatcích: o zvýšení platů učitelům, o zavedení kariérních řádů, sjednocení vyučovacích osnov, zařazení srovnávacích testů pro žáky pátých tříd apod.
Česká republika potřebuje systém, ve kterém bude znalost ceněna, motivována a odměňována. Ne nějaké sociálně-demokratické inženýrství.
Zdroj: VítBárta.cz
Vít Bárta: Chládkova "finlandie" ve školství nic neřeší
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
4 komentářů:
Prosím nezaplevelujme ČŠ mentálními vývratky korupčnických politikářů...
Od Víta Bárty jsme tu snad nic ještě neměli. Jeho vyjádření bereme jako ilustraci toho, kdo všechno nyní diskutuje o vzdělávání.
Nemohu se zbavit dojmu, že mnoho, velmi mnoho učitelů názory pana Bárty sdílí: Léčba českého školství proto není otázkou přebírání finského nebo jiných vzorů. Je to pořád o těch samých záležitostech a nedostatcích: o zvýšení platů učitelům, o zavedení kariérních řádů, sjednocení vyučovacích osnov, zařazení srovnávacích testů pro žáky pátých tříd apod.
Resp. obráceně, pan Bárta umí dobře vystihnout, jaký je hlavní názorový proud. Zda to má či nemá něco společného s racionalitou, není rozhodující ani pro zastánce většinového názoru, a jistě ani pro pana Bártu.
Už jsem to měl i napsané, ale neodeslal. Právě to Bártovo shrnutí je asi důvod jeho projevu - získat pozornost a hlasy. Jenže Chládkovy náměty byly stejně hloupým populistickým plácnutím do vody.
---
Je-li, aspoň dočasně, úspěšným ten, kdo něco opíše, zalobuje, využije svých pět minut slávy, těžko tomu čelit čímkoliv. I když chápu podporu státní maturitě, testování, sjednocení osnov jako jakousi malou snahou jít proti proudu a obhajobu názoru - za odvedený výkon jasné ohodnocení.
Okomentovat