Praktické školy i víceletá gymnázia diskutující považují většinově za užitečná.
V rámci kampaně Česko mluví o vzdělávání byla uzavřena debata o klíčovém tématu českého vzdělávacího systému, kterým je předčasné rozdělování různě nadaných, případně handicapovaných dětí do oddělených vzdělávacích proudů. Přestože vyspělé školské systémy od této cesty ustupují, v české odborné i rodičovské veřejnosti převažují názory, že společná škola pro všechny děti je nevyhovující řešení.
Z diskuse vyplynulo, že:
- Integrace, tedy schopnost běžných škol přijmout dítě s nějakým handicapem, má prakticky všeobecnou podporu u odborné veřejnosti.
- Inkluzivní škola je považována za žádoucí cíl v daleké budoucnosti. Dokud se ale nezmění zásadním způsobem možnosti ZŠ zaměstnat speciální pedagogy, etopedy a další podpůrné profese, není možné o inkluzivní škole uvažovat.
- K inkluzivní škole bychom měli dospět přirozenou cestou větší podpory ZŠ, které postupně budou naplňovat ty funkce, jež dnes plní praktické a speciální školy.
- Zavedení inkluzivního vzdělávání vnímá podstatná část rodičů jako omezení svého práva na svobodnou volbu školy.
- Současný model vzdělávání různě nadaných dětí v různých typech škol je většinově vnímán jako správný a měl by zůstat i v budoucnosti zachován, protože vyhovuje dětem i jejich rodičům.
Menšinový názor je:
- Inkluzivní školu je třeba si stanovit jako jasný cíl vzdělávací politiky s jasným termínem realizace. Současná praxe poškozuje velkou část dětí, které tyto školy navštěvují, a jde o praxi neudržitelnou i z hlediska mezinárodního práva.
Kompletní dokument shrnující debatu čtěte ZDE.
Zdeněk Slejška, ředitel EDUin, řekl: „Debatu na stránkách ceskomluvi.cz sice nelze považovat za reprezentativní průzkum, ale v každém případě signalizuje to, co z veřejných debat a vystoupení je cítit dlouhodobě. Že postoj odborné i rodičovské veřejnosti k představě, že by měly všechny děti dejme tomu do patnácti let chodit do společné školy, je velmi odměřený. A to i přesto, že přesně tak je to v onom tolik chváleném finském školství. Zdejší veřejnost má ale za to, že na něco takového nejsme připraveni a vnímala by takový krok jako omezení svobody vybrat si školu podle svých představ.“
13 komentářů:
každému dítěti je nejlépe „mezi svými“
Vnímám to také tak, jakkoli dítě už nejspíš nějakou dobu nejsem.
Ještě, že pitomců je všude dost.
Překlad těch pěti bodů:
Až na pár odborníků, kteří tuší, do jakého průšvihu se tím dlouhodobě řítíme, jsme národ přiblblých příznivců segregace všeho druhu.
Na to, že jsme včas nezačali rozkrádat o pár miliard ročně míň a nedávali je na inkluzivní vzdělávání, budou naši potomci vzpomínat s pláčem a skřípěním zubů a všechny nás proklínat.
Člověče, Vy byste se snad nechal pro svoji víru i upálit.
do jakého průšvihu se tím dlouhodobě řítíme
Kdybychom se někam řítili, byla by to ještě ta nadějnější možnost. My už v nezanedbaterlném průšvihu nějakou dobu jsme.
Reforma, optimalizace, inkluze a další zásahy možná jen něco trošku oddálí, ale podstatu problému ne-vy-ře-ší.
Potomci si budou muset, holt, nějak poradit.
To je všechno tak krásně korektně řečeno. :-)
Vzpomněl jsem si na jeden starý vtip, který dnes už neplatí, ale sedí:
Stane se vážná dopravní nehoda, všude spousta raněných, sanitky je nestačí odvážet. Mezi vážně raněnými je i jeden černoch. Když sanitky odvezou skoro všechny raněné, tak se černoch ozve: "Už jste odvezli všechny těžce raněné a teď odvážíte do nemocnic už jen ty co jim skoro nic není, kdy odvezete i mě?" A doktor mu na to odpoví: "Hele, jakou barvu má ta sanitka? Bílou, že? Tak si počkej na svojí a neotravuj."
Potomků je mi mnohdy líto takovou měrou, že jsem z toho skoro úplně celý pryč.
Ale je to podobně jako s volbami. Pořád jim říkám, chodťe k volbám, volíte svoji budoucnost. Ale je marné, je to marné, je to... marné.
Možná, že by potomkům měl někdo říci, že ten pláč a skřípění zubu je čeká bez ohledu na to, kolik odborníků v tom našem přiblblém národu je.
Plakat budeme i my, neboť nebude nikoho, kdo by nás uživil. Jedinou naší výhodou je skutečnost, že my to už tak nějak doklepeme.
Dětičkám nezbude, než klít jako pohani, že nás nepřinutili je něčemu prospěšnému naučit.
Inu, k té lítosti nad krutým osudem potomků...
Když se před bezmála 15 lety objevil slavný hokejkový graf a média začala líčit, jak do dvaceti let budeme mít zimy bez sněhu, bylo mi líto, že chudáčci děti nepoznají radosti sáňkování a v létě se ani v rybníce nezchladí, neb z jihočeské rybniční pánve se odpaří čtvrtina vody.
A skutečně, letos se globální oteplování obzvlášť vydařilo.
A skutečně, letos se globální oteplování obzvlášť vydařilo.
Globální oteplování neznamená to, že v zimě tady bude teplo. Naopak předpokládá tuhé zimy s málo sněhem a suchá léta, která budou občas narušovat prudké bouře, které se pak projeví záplavami. Strejdovi Klausovi nevěřte ani nos mezi očima.
21. března 2013 15:04
S multikulturou to až tak nepřehánějte. Jistou kočovnou menšinu se tady snažila většinová společnost "převychovat" a včlenit do společnosti již 600 let. Dá se říci i to, že posledních 23 let i dosti intenzivně. A výsledek?
... jsme národ přiblblých příznivců segregace všeho druhu
Krásná generalizace, blahopřeji. Když mám menšinový názor, tak musím pomlouvat všechny kolem, co?
Fanatismus. Ovšem neškodný, protože multikulti, inkluze etc. už samy hynou na úbytě.
Fanatismus. Ovšem neškodný...
Někteří lidé jsou strašně moc hodní a nejradši by se úplně celí rozkrájeli. Konají dobro a šíří slovo pravdy i proti vůli oslovených.
Pokud však není po jejich, vyrukují s věčným zatracením. Zvláště pak tehdy, když jim začnou utíkat nemalé penízky ze společné kasičky.
"S multikulturou to až tak nepřehánějte. Jistou kočovnou menšinu se tady snažila většinová společnost "převychovat" a včlenit do společnosti již 600 let. Dá se říci i to, že posledních 23 let i dosti intenzivně. A výsledek? "
---
Myslíte včleňování pomocí masové nezaměstnanosti (první propouštění po roce 1989), následnou bídou, následnou lichvou a vytvářením ghett?
včleňování pomocí masové nezaměstnanosti
To je rozhodně problém. Člověku by se skoro nabídla úvaha, že se do republiky neměli pouštět lidé z východu. Jakože kolik tu vlastně zabírají pracovních míst na stavbách, v prodejnách nebo restauracích. Nebo kolik jejich dětí studuje na středních školách. Tam všude by mohli být naši sociálně vyloučení. Mnozí z přistěhovalců dokonce už zaměstnávají i naše většinové občany. Tak by bývalí vyloučení bývali mohli solidárně zaměstnávat další sociálně vyloučené.
Okomentovat