Stanislav Šimandl: 1x5 pochybností o cestě ke zkvalitnění školství, 4. část

pátek 22. března 2013 ·

Komentář k tomuto bodu je pro mě, jako pro aktivního učitele poměrně nesnadný tak, aby nevyzněl , jako souhrn mnoha pesimistických vět. Chce se mi napsat, že podobných prohlášení jsem již v minulosti viděl mnoho. V současné chvíli už jen obtížně uvěřím dalšímu panu ministrovi.


Přesto se tedy pokusím o trochu optimismu. Pokud se podíváme na žebříčky oblíbenosti, či důležitosti jednotlivých povolání tak, jak je vidí veřejnost ve výzkumech, pak zde problém nízkého respektu není. Naopak povolání učitele se vždy nachází na předních pozicích.

Problém, skoro bych se často nebál použít slovo rozvrat, je tedy prioritně uvnitř daného systému , kdy ministr školství tvrdí, že dokáže zabezpečit lepší postavení učitelů bez toho, aby zvýšil tok finančních prostředků do rezortu. Impulzem k takovému obratu se má stát kariérní řád. Stále jsem trochu nepochopil motivovanost vyučujících v rámci zvyšování kvalifikace při současném objemu finančních prostředků. Řeklo by se, kdo se dokáže posunout v žebříčku o stupeň výše, ten získá nárok na vyšší odměnu. Tahle úvaha trochu pokulhává ve chvíli, kdy si uvědomíme, že maximální rozdíl mezi nastupujícím učitelem a zkušeným pedagogem odcházejícím do důchodu je cca 4500 Kč. Jaké rozpětí tedy zajistí zmiňovaný kariérní řád ? Pan ministr se odpovědi na takovou otázku vyhnul snad v domnění, že řád je samospasitelnou záležitostí. K tomu lze dodat, že po cca 17 letech praxe mám tolik všemožných "osvědčení" ( moderní výuka, školení pro DYS, ICT, platné právo, správní řád, kritické uvažování, školení k maturitě 1,2..........), lze začít tapetovat, hlavně těmi již neplatnými. K získávání dalších mě tato situace příliš nemotivuje. Jistě, uznám, že některá školení byla prospěšná, ale lze najít i taková, kde jsem se cítil pouze jako dodavatel svého času za účelem zisku školitele. Mám trochu strach, aby se tak část kariérního řádu pro učitele nestala dodavatelem "duší" pro některá "školení", kde hlavním účelem bude odvod finančních prostředků organizaci, která školení zajišťuje.

Nyní si dovolím kousnout do kyselého jablka....... Měl jsem dojem, že žijeme ve společnosti, kdy by práce měla být aspoň částečně odměňována v závislosti na důležitosti, kterou jí společnost přikládá. Nemá smysl si stěžovat na tenčící se zástup zájemců o povolání učitele, ani na jejich zhoršující se kvalitu. Prostě podle slov, dnes již málem klasika, "neviditelná ruka trhu" určí, co si můžeme dovolit. V situaci, kdy některé školy nedostávají nic na odměny a učitelům tak platí přesně tarif, lze obtížně rozlišit mezi těmi dobrými. Poměrně komicky zní v tomto kontextu věta, že špatní učitelé odejdou, neb se obávám, že pravda by mohla být jiná. Společenská prestiž, ale také možnosti člověka, jsou přece dnes ovlivněny výší příjmu. Je obtížné hledat zásobu kvalitních jazykářů, kteří nezaplatí pobyt v zemi, jejíž jazyk učí, hledat učitele s rozhledem ve chvíli, kdy ceny vstupenek do divadel, muzeí, výstav....., rostou tak, že tvoří nezanedbatelnou část platu.

Učitelům je již dlouho slibováno, že jednou bude plat, řád .......a snad už si ani nechci vzpomínat na všechny sliby. Když dojde ke zvýšení jedné složky platu, tak se obvykle v jiné ubere a porovnávat tak nárůst reálné mzdy bych si snad ani nedovolil. Vždy , když se situace dostala tak daleko, že déle sloužící učitelé přestanou na sliby věřit, začne se volat po "nové krvi", že snad nová generace vše vyřeší. Podle mého názoru kdesi existuje představa, že lze znovu a znovu jen slibovat vyřešení současného stavu bez skutečné změny. Podívám-li se na protesty lékařů, tak na této skutečnosti mají učitelé svůj podíl. Často nesmyslným sebemrskačstvím, jindy názorem, že je nutno sloužit až do "úplného roztrhání těla". Tak se téměř vyrovnají nástupní platy s těmi na odchodnou a slibuje se kariérní řád. Ten, jak jsem již napsal, není samospasitelný a vidím v něm spíše pověstný rohlík na opití učitelstva.

Možná by bylo jednodušší řešení dát ředitelům škol dostatek finančních prostředků na odměňování učitelů. Možná by potom nebyl ani složitě vymýšlený kariérní řád potřeba, sám bych měl přece zájem se zdokonalovat a roztočit tak pozitivní spirálu dostatku prostředků na vlastní zdokonalování a tím i dalšího zisku. Zdá se Vám to tak optimistické, až to zavání alibismem

Společnost si představuje často ideálního učitele jako pomáhající povolání. Učitel má radost z úspěchu svých žáků, skutečně se snaží žákům pomoci, podporuje je, nelituje času, pokud může něco vysvětlit, s radostí opravuje různé soutěže a dělá vše pro budoucí úspěch studentů. Komunikuje s rodiči žáka, dokáže poradit a předcházet případným konfliktům. Je tohle ideální učitel ? Pak mu podle současných pravidel snižme plat, proč platit za něco, co logicky vychází z jeho osobnosti a bude tak pracovat s nezměněnou intenzitou i za méně. Pokud ne, je to špatný učitel a zbavme se jej a nebo snad vyhořelý již sám odešel. Pokud bude protestovat ? Postavme jej proti zbytku společnosti například tak, že svým protestováním bere děti jako rukojmí. Jistě se tak zvýší celková prestiž povolání. Bohužel, optimismus z předchozího odstavce zřejmě nepřijde, pan ministr slíbil kariérní řád, tedy podle mého názoru rohlík k opití, nikoli finanční prostředky.

Převzato s laskavým souhlasem autora z noviny.sista.cz

21 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
22. března 2013 v 6:44  

Správně, bez peněz do hospody nelez.

Anonymní řekl(a)...
23. března 2013 v 12:47  

Bylo by mně milejší, kdybych v žebříčku důležitosti podle veřejnosti klesl o 10 míst, ale kdybych měl o 5000,- Kč více.

Daniel Janata řekl(a)...
23. března 2013 v 14:33  

Je mi to líto, ale všechny dosavadní finanční prostředky věnované na platy pedagogů výrazně nepřispěli ke kvalitě škol, ač se vždy svědomitě utratily:-). A dost možná proto, že neexistoval jasný parametr komu, jak a za co plat navýšit. Kariérní řád je velkou příležitostí k cílenému a jasnému směru financování kvality ve školství. Ne jako náhrada za nesmyslné společenské akce, ale za kvalitu práce přímo související se vzděláváním, kdy je navíc kvalita jasně pojmenována. A to dosud nebylo a českému školství a pedagogovi chybí. A tak vedle sebe učí autoritativní přednášející, nezajímající se o aktivitu svých žáků a naopak konstruktivistický pedagog, pracující různými formaci práce aktivizující své žáky a zajímající se o jejich názor. Vše v jednom - hlásá reklamní slogan. Ale my mícháme nemíchtalené, že?
Avšak souhlasím, že bez finančních prostředků na pojmenovanou kvalitu, bude kariérní řád, dalším důvodem pro podobné články, které postupem času vypadají čím dál tím víc pravdivěji:-).

Pytlik Blaha řekl(a)...
23. března 2013 v 17:59  

Jakýpak kariérní řád?
Proč se už konečně nesejde pár ředitelů škol a nedají na papír, za jakou kvalitu a podle jakých kriterií přisuzují pedagogickým sborům osobní hodnocení a dávají odměny. Pak se to zveřejní, aby i žáci a jejich rodiče věděli, co mají očekávát od výborného učitele. Inspektoří a zřizovatelé to překontrolují A JE TO!
Nebo ono se pořád ještě neví, v čem spočívá kvalita učitele? Pat s Matem by lépe poradili.

Anonymní řekl(a)...
23. března 2013 v 18:37  

"Je mi to líto, ale všechny dosavadní finanční prostředky věnované na platy pedagogů výrazně nepřispěli ke kvalitě škol"

Proberte se pane Janato.

pn

poste.restante řekl(a)...
23. března 2013 v 18:51  

pan ministr slíbil kariérní řád, tedy podle mého názoru rohlík k opití, nikoli finanční prostředky.

Myslím, že tato věta shrnuje a vyjasňuje vše. Vše podstatné.

Kalashnikoff řekl(a)...
23. března 2013 v 19:18  

Dovbolím si navázati na pana kolegu poste.restante:
Pak nechť tedy pan ministr odkráčí i se svým návrhem tam, kam chodí i císař pán pěšky.
Jak by se jemu líbilo, kdyby rozdíl mezi platem vysokoškolského asistenta a profesora byl řekněme 5 000,- Kč brutto? Hoden jest dělník mzdy své - to známe již z Nového zákona. Pan ministr by si co politolog (nemluvě o člověku, jímž snad ještě pořád je) mohl občas Bibli přečíst. Za předlistopadového režimu byl sice dělník víc než učitel, ale ty doby jsou prý už pryč - tak bychom si mohli být aspoň rovni.
Je smutnou vizitkou našeho vysokého školství, že profesor si nechá na hlavu kálet inženýrem chemie neskrývajícícm afinitu k alkoholu...

Anonymní řekl(a)...
23. března 2013 v 20:33  

to 23. března 2013 19:18

Jak by se jemu líbilo, kdyby rozdíl mezi platem vysokoškolského asistenta a profesora byl řekněme 5 000...

Znáte realitu? U nás má docent v šedesáti o 3,5 tisíce víc než asistent. U toho profesora to bude tak o tisícovku víc.

Anonymní řekl(a)...
24. března 2013 v 11:02  

23. března 2013 20:33

Nic si z toho nedělejte. U nás má začínající učitelka více než kantor po 30 letech praxe. Asi je hodně pěkná a šikovná, protože pan ředitel se z ní může zbláznit. To je nádherná ukázka "kariérního řádu" v českých podmínkách. Možná kolegyně válí přesčasy ve večerních hodinách.

Anonymní řekl(a)...
24. března 2013 v 11:25  

Zamestnancovu prospesnost na rozdil od jeho kvality rozpozna i organ, ktery se povetsinou svym kseftikum venuje a z reditelny vyleze jen kdyz jde domu.
Sedych

Anonymní řekl(a)...
24. března 2013 v 14:29  

24. března 2013 11:25

Dobrý den. pane kolego Sedychu, nepodceňujte biologii člověka. Ignorant

Anonymní řekl(a)...
25. března 2013 v 11:14  

Množství absolvovaných školení nemusí o kvalitách učitele vypovídat skoro nic.

Mintaka

Anonymní řekl(a)...
25. března 2013 v 20:42  

Ano nevypovídá, což ukazuje na nerozumnost takto koncipovaného kariérního řádu.

Anonymní řekl(a)...
25. března 2013 v 21:19  

Jako ze par kamaradicku si bude rajzovat po skolenich, aby byl duvod pro dalsi navysovani jejich osobnich hodnoceni, a plebs to za ne zadarmo odsupluje bez naroku na cokoli.
Hlavne si odpustme uvahy o pravomoci reditele skoly, coby odbornika v oblasti vzdelavani. To budu schopen akceptovat, az odbornici budou konecne i zrizovatele. Takze mozna v prespristim stoleti.
Sedych

Anonymní řekl(a)...
27. března 2013 v 9:30  

A viděli jste už ten návrh kariérního řádu? On ten poslední, který jsem měl možnost vidět, nic z toho co zde popisujete neobsahuje. Žádné chození po školeních není nutné.
Plkat o něčem o čem nic nevíme, to nám jde.

Anonymní řekl(a)...
27. března 2013 v 10:52  

Tak sem s nim!
At nam spadne kamen ze srdce.
Sedych

Anonymní řekl(a)...
27. března 2013 v 13:17  

Bohužel ještě není ve fázi veřejné diskuse.

Anonymní řekl(a)...
27. března 2013 v 13:55  

No jo! A machrovat na ty kteri vychazeji z dostupnych informaci, kdyz jsem kamaradicek a mam pristupy k informacim neverejnym, to nam jde taky dobre.
Sedych

Anonymní řekl(a)...
27. března 2013 v 20:36  

Rozdíl mezi námi je v tom, že já nešířím paniku a poplašné zprávy. Nevím, kde své dostupné "informace" berete. Možná by to chtělo lépe ověřovat zdroje :-)

Anonymní řekl(a)...
27. března 2013 v 22:42  

:-)) Jestli to nebude tím, že MŠMT poněkud často mění informace. Do systému atestací mělo být zahrnuto předchozí studium. Což bylo dokonce několikrát zveřejněno. Ale pokud už jsme zase někde jinde.....tušil bych kde.

Anonymní řekl(a)...
27. března 2013 v 23:45  

Tak treba namatkou:
http://www.mzdovapraxe.cz/novinky/detail/5872-karierni-rad-ucitelu-ctyri-urovne-a-dve-atestace/
Karierni rad ucitelu: ctyri urovne a dve atestace
13. listopadu 2012
'by pred odbornou komisi prinesl jednak vypis vzdelavacich kurzu a akci'
Ale mozna to jsou jen takove kydy.
Sedych

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.